Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Το τέταρτο τρίμηνο του 2016 τοποθέτησε ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport AG, Stefan Schulte την ολοκλήρωση της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, όπως ανέφερε, χθες, κατά το τρίτο Συμπόσιο κορυφαίων στελεχών αεροδρομίων (ACES – Athens, 3rd Airport Chief Executives’ Symposium), μια ιδρυτική πρωτοβουλία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Όπως ανέφερε ο ίδιος τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης αποκρατικοποίησης ύψους 1,23 δισ. ευρώ σχετίζονται με τη ζήτηση που έχει η Ελλάδα ως τουριστικός προορισμός, το επιχειρηματικό ενδιαφέρον για τη Θεσσαλονίκη, τη σταθερή βάση εσόδων και την υψηλή αναλογία αεροπορικών εσόδων.
Ωστόσο, κατά τον Schulte, τα ζητήματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν σχετίζονται με την υψηλή εποχικότητα, τις κακής ποιότητας υποδομές, αλλά και το προσφυγικό κύμα σε ορισμένα νησιά (Σάμος, Κως, Ρόδος).
Σε κάθε περίπτωση, υπογραφές εκτιμάται ότι θα πέσουν μέχρι το τέλος της χρονιάς, ενώ η παραχώρηση θα ολοκληρωθεί το τέταρτο τρίμηνο του 2016.
Υπενθυμίζεται ότι τα αεροδρόμια είναι χωρισμένα σε δύο ομάδες:
- την Α που περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας και
- την Β που περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.
Το εφάπαξ τίμημα που θα καταβάλει η κοινοπραξία είναι 1,234 δισ. ευρώ, μέγεθος πολλαπλάσιο της αποτίμησης ύψους 340 εκατομμυρίων ευρώ των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία της προσφοράς, η κοινοπραξία Fraport-Slentel θα καταβάλλει εφάπαξ τίμημα ύψους 1,234 δισ. ευρώ, σε ετήσια βάση, μίσθωμα ύψους 22,9 εκατ. ευρώ και ποσό που αντιστοιχεί στο 28,6% του Ebitda.
Ακόμη το συνολικό ποσό που θα καταβάλει στο Δημόσιο για τα 40 έτη παραχώρησης είναι 10,048 δισ. ευρώ.
Επενδύσεις
Ο ανάδοχος από τη θέση σε ισχύ της σύμβασης παραχώρησης θα πρέπει να επενδύσει σε μία τετραετία άνω των 300 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό αφορά:
- Τα αρχικά έργα αναβάθμισης/ανακαίνισης
- Τα αρχικά νέα έργα & έργα επέκτασης
- τον εξοπλισμός διάσωσης και πυρόσβεσης (κυρίως πυροσβεστικά οχήματα)
- τον εξοπλισμό ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας μόνο για τα αεροδρόμια Χανίων και Ανδραβίδας, το οποίο αν και δεν περιλαμβάνεται στα παραχωρούμενα αεροδρόμια είναι υπεύθυνο για τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορία στα Αεροδρόμια Ζακύνθου και Κεφαλονιάς.