08 Ιανουαρίου 2016

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Φτηνή μακέτα… πανάκριβο έργο!

Αδικαιολόγητη η τεράστια απόκλιση κόστους μελέτης και υλοποίησης αφού έγινε από τον ίδιο εργολήπτη

Ήταν στα τέλη της δεκαετίας του ’80, όταν ο τότε δήμαρχος Θεσσαλονίκης Σωτήρης Κούβελας ανακοίνωνε με υπερηφάνεια ότι ξεκίνησαν οι διαδικασίες για την κατασκευή του Μετρό της συμπρωτεύουσας και ότι η ολοκλήρωση του έργου θα ήταν θέμα λίγων ετών…

Από τότε πέρασαν τρεις δεκαετίες που το μόνο χειροπιαστό που έχουν οι ταλαιπωρημένοι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης είναι η «τρύπα του Κούβελα» και οι δηλώσεις ενός ακόμα υπουργού Υποδομών ότι το έργο ξεκινάει ξανά και ότι το μετρό θα παραδοθεί στους επιβάτες το αργότερο μέχρι το 2020!

Εξαγγελίες, εξαγγελίες, εξαγγελίες!

Σουφλιάς το 2012, Μαγκριώτης το 2016, Χρυσοχοίδης το 2018, είναι κάποιοι από τους υπουργούς που πανηγύριζαν την επανεκκίνηση των εργασιών, για να μην θυμηθούμε και τους εν δυνάμει πρωθυπουργούς οι οποίοι υπόσχονταν το ίδιο ακριβώς πράγμα (σαν καραμέλα) από τα μπαλκόνια της συμπρωτεύουσας στις προεκλογικές τους ομιλίες.

Σήμερα λοιπόν, μπορεί να είναι θέμα ημερών η επανεκκίνηση του έργου, αλλά προκύπτει ένα ερώτημα, το οποίο έθεταν και πριν από ένα περίπου χρόνο, σε ερώτησή τους στη Βουλή ακόμη και Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, σχετικά με το ύψος της χρηματοδότησης που έχει ήδη καταβληθεί στην ανάδοχο Κοινοπραξία. Ένα ερώτημα που είναι κάτι παραπάνω από επίκαιρο μια και η κρίση έχει «χτυπήσει» όλα τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα…

Είναι δυνατόν να μην γνωρίζει ο ανάδοχος;

«Δεν γνώριζε ο ανάδοχος ότι υπήρχαν αρχαιολογικά ευρήματα ή ευρήματα πολιτιστικού ενδιαφέροντος που θα καθυστερούσαν το έργο», αναρωτιούνται κάποιοι.

«Σχετικά με τη μελέτη του έργου, σε ό,τι αφορά το αρχαιολογικό κομμάτι, κάποιοι θα έπρεπε να ψάξουν τον αρχικό προϋπολογισμό μια και όλη η αλληλογραφία  όπου η αρχαιολογική υπηρεσία καταδείκνυε την σημαντικότητα και την πυκνότητα των αρχαιοτήτων κατά μήκος της προτεινόμενης διαδρομής αγνοήθηκε τόσο κατά την πρώτη μελέτη το 1986 και κατά την επόμενη απόπειρα κατασκευής το 1997».

Αυτό δήλωσε στην Karfitsa ο αρχαιολόγος και γραμματέας του σωματείου εργαζομένων Μετρό Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Παππάς.

«Χρησιμοποιούν» τα αρχαιολογικά ευρήματα

Ό κύριος Παππάς συνέχισε λέγοντας: «Ουσιαστικά γνώριζαν τι θα αντιμετωπίσουν, αλλά τόσο ο ανάδοχος, όσο και ο κύριος του έργου είναι φανερό ότι ήθελαν να «χρησιμοποιήσουν» τα αρχαιολογικά ευρήματα, είτε για επιπλέον οικονομικές απαιτήσεις, είτε ως «χαλί» κάτω από το οποίο θα κρύψουν τα πραγματικά προβλήματα του έργου» αναφέρει ο κ. Παππάς.

Το 2006, το έργο κατακυρώθηκε στην κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ-Impregilo- Ansaldo- Ansaldobreda- Seli. Η κοινοπραξία αυτή δήλωνε ότι τον Οκτώβριο του 2012 το έργο θα είχε ολοκληρωθεί… Σήμερα, η Θεσσαλονίκη είναι ένα απέραντο εγκαταλελειμμένο εργοτάξιο και το μετρό παραμένει στα «χαρτιά».

Τα προβλήματα πολλά! Αγκάθι ο σταθμός στο Παπάφειο, στη συνέχεια ήρθαν τα οικονομικά προβλήματα, η διαμάχη για τα αρχαία στο σταθμό Βενιζέλου, το Συμβούλιο της Επικρατείας, τα διαιτητικά δικαστήρια, οι απολύσεις εργαζομένων, τα λουκέτα και οι τραγικές ιστορίες των καταστηματαρχών που είχαν την ατυχία να έχουν τα μαγαζιά τους πίσω από τις λαμαρίνες, στη ζώνη των εργασιών.

Λίγο πριν το τέλος του 2014 προεκλογικά και λίγο πρίν το τέλος του 2015 η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, από την Θεσσαλονίκη εξήγγειλε (όπως δεκάδες άλλες κυβερνήσεις) την επανέναρξη των έργων του μετρό, επισημαίνοντας ότι λόγω ΕΣΠΑ δεν υπάρχει η πολυτέλεια περαιτέρω καθυστέρησης, με το έργο να ξεκινάει τυπικά το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου, ενώ αναμένεται να τεθεί σε πλήρεις ρυθμούς τον Φεβρουάριο.

Για την ιστορία να πούμε ότι στα ταμεία της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ υπάρχουν διαθέσιμα περίπου 400 εκ. ευρώ, που περιμένουν την επανέναρξη του έργου. Αυτό δήλωσε ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας και δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης.

Εδώ να πούμε ότι πλέον είναι εξαιρετικά πιεστικές οι ημερομηνίες με τα ευρωπαϊκά προγράμματα κάτι που σημαίνει ότι αν δεν ξεκινήσει τους πρώτους μήνες του 2017 το έργο και δεν εκταμιευθούν τα χρήματα θα πρέπει να επιστραφούν.

Ερωτήματα και συμπτώσεις

Ευχή όλων είναι να ολοκληρωθεί επιτέλους το έργο που θυμίζει το «γιοφύρι της Άρτας», όμως τα ερωτήματα παραμένουν…

Και το βασικότερο ερώτημα είναι, το πόσο θα στοιχίσει τελικά αυτό το έργο;

Πως είναι δυνατόν να υπάρχει τόσο μεγάλη απόκλιση μεταξύ μελέτης, προϋπολογισμού και υλοποίησης (το ερώτημα αυτό έχουν υποβάλει και βουλευτές της κυβερνώσας παράταξης) τη στιγμή που ο ίδιος εργολήπτης βάσει της μελέτης έδωσε και το κόστος υλοποίησης.

Δεν γνώριζε ο ανάδοχος λοιπόν  ότι υπήρχαν αρχαιολογικά ευρήματα τα οποία θα καθυστερούσαν το έργο; Τα προβλήματα τα οποία επικαλείται τώρα δεν ήταν γνωστά εδώ και χρόνια;

Και μία σύμπτωση… Την διαιτησία μεταξύ δημοσίου και ΑΚΤΩΡΑ την  συντόνισε ο δικηγόρος Ν. Ρόβλιας πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ…

http://www.paraskhnio.gr/metro-thessalonikis-ftini-maketa-pana/