15 Ιανουαρίου 2016

Πόσους τηλεθεατές προσελκύουν οι σειρές του Netflix;

Αν και το Netflix είναι σφίγγα όσον αφορά στις επιδόσεις των παραγωγών του, τρίτες πηγές αναλαμβάνουν να λύσουν το... μυστήριο

Υπάρχει ένα πεδίο όπου το Netflix είναι τόσο μυστικοπαθές όσο ο διαβόητος Φρανκ Άντεργουντ - ένα από τα δημιουργήματά του. Αυτό είναι οι τηλεθεάσεις των παραγωγών που προβάλλονται στην πλατφόρμα του.
Το Netflix αποφεύγει να δίνει τα σχετικά νούμερα στα μέσα ενημέρωσης, στους επενδυτές και στις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται (πλην ελάχιστων εξαιρέσεων), με το επιχείρημα ότι αφού δεν απευθύνεται σε διαφημιστές, τα στατιστικά αυτά είναι στην ουσία αχρείαστα.

Έτσι, τα μόνα στοιχεία για την τηλεθέαση στο Netflix (τουλάχιστον για τις Ηνωμένες Πολιτείες) προέρχονται από τρίτες πηγές - έστω και με αμφισβητούμενες μεθοδολογίες. Ένα παράδειγμα αποτελεί η Luth Research, με έδρα το Σαν Ντιέγκο. Η εταιρεία έρευνας αγοράς συγκέντρωσε ένα ευμέγεθες δείγμα συνδρομητών της υπηρεσίας video streaming στις ΗΠΑ για να καθορίσει ποια είναι τα δημοφιλέστερα προγράμματά της. Σύμφωνα με τα ευρήματά της, η σειρά “Daredevil” που έκανε πρεμιέρα στις 10 Απριλίου 2015 παρακολουθήθηκε από το 10,7% των συνδρομητών (τουλάχιστον ένα επεισόδιο). Ο συνολικός αριθμός των συνδρομητών του Netflix στις ΗΠΑ υπολογίζεται τώρα σε περισσότερα από 43 εκατομμύρια.


Η τρίτη σεζόν του “House of cards” που αναρτήθηκε στην πλατφόρμα πέρυσι στις 27 Φεβρουαρίου προσέλκυσε το 6,5% των συνδρομητών στον πρώτο μήνα προβολής. Τα σχετικά άγνωστα στην Ελλάδα “Unbreakable Kimmy Schmidt” και “Bloodline” προσέλκυσαν αντίστοιχα 7,3% και μόλις 2,4% κατά τον πρώτο μήνα προβολής τους. Το αδύναμο σημείο των μετρήσεων της Luth Research έγκειται στο ότι συμπεριλαμβάνουν τις προβολές από PC, tablets και smartphones, αλλά όχι αυτές από τηλεοράσεις. Αν και το Netflix είναι online υπηρεσία, αυτή η αδυναμία δεν παύει να αποτελεί σημαντικό μειονέκτημα.

Στο... κρυφοκοίταγμα των επιδόσεων του Netflix συμμετέχει και η Nielsen, η οποία ενισχύει το πρόγραμμά της για την τηλεθέαση σε πλατφόρμες όπως το Netflix, το Hulu, αλλά και το Prime Instant Video της Amazon. Ωστόσο, το πρώτο αμφισβητεί την ικανότητα της Nielsen να μετρήσει τις επιδόσεις των παραγωγών του, υποστηρίζοντας ότι η εταιρεία μετρήσεων δεν μπορεί να υπολογίσει τις προβολές σε tablets και smartphones - μία πολύ σοβαρη παράλειψη για μία πλατφόρμα που χρησιμοποιείται αρκετά από mobile χρήστες.


Μία ακόμα, απρόσμενη πηγή ενημέρωσης προήλθε από τον πρόεδρο του τμήματος έρευνας και ανάπτυξης media του NBCU, Άλαν Βούρτζελ, ο οποίος ανέλαβε να δώσει στους δημοσιογράφους μία αίσθηση για το κοινό που προσελκύουν οι πλατφόρμες video streaming, προκειμένου να έχουν μία πληρέστερη ενημέρωση όταν γράφουν για τις νέες ψηφιακές πλατφόρμες και πώς αυτές πλήττουν τα παραδοσιακά τηλεοπτικά κανάλια.

Ο Βούρτζελ χρησιμοποίησε στοιχεία της Symphony, η οποία μετρά την τηλεθέαση χρησιμοποιώντας μία τεχνολογία αναγνώρισης ηχητικού περιεχομένου. Τα στοιχεία αυτά έχουν μία ενδιαφέρουσα ιστορία να μας πουν για τις νέες σειρές του Netflix. Κατά την περίοδο Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου, το “Jessica Jones” -μία από τις ναυαρχίδες της υπηρεσίας για το φθινόπωρο- είχε μέση τηλεθέαση ανά επεισόδιο 4,8 εκατ. άτομα στο κοινό 18-49 ετών κατά τις 35 ημέρες μετά την πρεμιέρα του. Η κωμωδία “Master of None” (σε παραγωγή της Universal TV) προσέλκυσε 3,9 εκατ. τηλεθεατές ανά επεισόδιο. Το “Narcos” που διηγείται την ιστορία του κολομβιανού εμπόρου ναρκωτικών Πάμπλο Εσκομπάρ κινήθηκε σχετικά χαμηλά, παρά τους διθυράμβους που εισέπραξε: 3,2 εκατ. τηλεθεατές.


Επίσης, κατά την ίδια περίοδο, το “Orange is the New Black”, το οποίο σύμφωνα με το Netflix είναι η παραγωγή του με την υψηλότερη τηλεθέαση, προσέλκυσε κατά μέσο όρο ανά επεισόδιο 644 χιλιάδες τηλεθεατές - μία αξιοπρεπής επίδοση αν αναλογιστεί κανείς ότι η πιο πρόσφατη σεζόν του (η τρίτη) έκανε πρεμιέρα τον Ιούνιο. Επικαλούμενος, πάντως, τα στοιχεία της Symphony, ο Βούρτζελ επιβεβαίωσε ότι το “Orange is the New Black” είναι η σειρά του Netflix με την υψηλότερη τηλεθέαση. Τέλος, ένα ακόμα νούμερο που έδωσε το στέλεχος του NBCU αφορά τη σημαντικότερη παραγωγή της υπηρεσίας Amazon Video: το πολυσυζητημένο “Man in the High Castle” συγκέντρωσε κατά μέσο όρο 2,1 εκατ. τηλεθεατές, γεγονός που αποδεικνύει ότι η Amazon έχει ακόμα δρόμο προτού καθιερωθεί στο συγκεκριμένο πεδίο.

Και για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, ας δούμε τις επιδόσεις ορισμένων εκ των δημοφιλέστερων σειρών στα ελεύθερα κανάλια των ΗΠΑ. Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Nielsen για την εβδομάδα της 14ης Δεκεμβρίου, το “The Big Bang Theory” προσέλκυσε 17,226 εκατ. τηλεθεατές, το “NCIS” 15,532 εκατ. και το “NCIS: New Orleans” 12,092 εκατομμύρια. Παράλληλα, στο μέτωπο της καλωδιακής, το φινάλε του “Fear the Walking Dead” συγκέντρωσε 10,11 εκατ. τηλεθεατές, ενώ το φινάλε του τελευταίου κύκλου του “Game of thrones” παρακολουθήθηκε από 8,11 εκατ. τηλεθεατές. Από τις συγκρίσεις μπορούμε να συμπεράνουμε ότι τα παραδοσιακά τηλεοπτικά μέσα δεν απειλούνται άμεσα από τις πλατφόρμες video streaming, όμως η δυναμική των τελευταίων μπορεί να δημιουργήσει ανατροπές στο μέλλον.

Χρήστος Τσαπακίδης
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ