Πτώση πάνω από 45% σημειώνουν οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων στο πρώτο 15νθήμερο Φεβρουαρίου καθώς το μέτρο της απόσυρσης ΙΧ δεν έχει ακόμη παραταθεί με αποτέλεσμα καμία σχεδόν εισαγωγική να μην εκτελωνίζει καινούρια αυτοκίνητα.
‘Οσον αφορά στην στάση της τρόικας σχετικά με το αίτημα του οικονομικού επιτελείου για παράταση του μέτρου της απόσυρσης μέχρι τα τέλη Ιουνίου ακόμη δεν έχει εγκριθεί περιορίζοντας περαιτέρω τα χρονικά περιθώρια ισχύς του μέτρου αν λάβει το «πράσινο φως» καθώς στην καλύτερη περίπτωση θα ισχύσει από τα τέλη Φεβρουαρίου ή αρχές Μαρτίου και για μόλις 4 μήνες.
Την ίδια στιγμή η αγορά έχει «βουλιάξει» και σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia στο πρώτο 15νθήμερο του Φεβρουαρίου οι συνολικές πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων ανήλθαν σε μόλις 983 μονάδες τη στιγμή που το αντίστοιχο διάστημα του 2015 οι πωλήσεις νέων ΙΧ είχαν ξεπεράσει τα 1.800 αυτοκίνητα.
Παράλληλα οι πρόωρες εξαγγελίες της κυβέρνησης για φορολογικές αλλαγές στα αυτοκίνητα αποτελούν ακόμη ένα βασικό παράγοντα «παγώματος» της αγοράς καθώς οι ιδιώτες καταναλωτές τηρούν στάση αναμονής μέχρι να οριστικοποιηθούν οι όποιες αλλαγές πραγματοποιηθούν από τον οικονομικό επιτελείο.
Επίσης ακόμη ένας βασικός παράγοντας που θα «βυθίσει» τις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων τόσο από φέτος όσο και τις επόμενες χρονιές έχει να κάνει με την απόφαση του οικονομικού επιτελείου για παράταση της «ζωής» των οχημάτων ενοικίασης από τα 5 στα 12 χρονιά.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς η επέκταση «ζωής» των οχημάτων ενοικίασης θα δημιουργήσει πολλαπλά προβλήματα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.
Ειδικότερα στην αγορά καινούριων αυτοκινήτων που το 50% του συνόλου των πωλήσεων αφορά σε «εταιρικά» αυτοκίνητα που προμηθεύονται οι εταιρείες χρονομίσθωσης και ενοικίασης θα καταγραφεί μεγάλη πτώση στις πωλήσεις καθώς οι εταιρείες θα διατηρούν στην κυκλοφορία για πολλά χρόνια επιπλέον τον ήδη ανανεωμένο στόλο που έχουν αποκτήσει τα τελευταία χρόνια.
Από την άλλη μεριά στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων δεν θα υπάρχει μεγάλος στόλος οχημάτων που θα εκποιούνται από τις εταιρείες χρονομίσθωσης και ενοικίασης με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι τιμές στους πλειστηριασμούς και κατ΄επέκταση και των τιμών λιανικής και όλοι εκτιμούν πως θα καταγραφεί μεγάλη πτώση στην συγκριμένη αγορά.
Από την άλλη μεριά όσα αυτοκίνητα εκποιούνται και προέρχονται από εταιρείες ενοικιάσεων και χρονομίσθωσης θα έχουν διανύσει τόσα πολλά χιλιόμετρα που δεν θα αξίζει να ασχοληθεί κανείς σοβαρός έμπορος με αυτά παρά μόνο όσοι γυρίζουν χιλιόμετρα…
‘Εσοδα 500 εκατ. ευρώ από τα ΙΧ; Νομίζετε!
Μόλις τέσσερις στους δέκα ιδιοκτήτες ανασφάλιστων και χωρίς ΚΤΕΟ οχημάτων αναμένεται να πληρώσουν τα πρόστιμα σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν καταγραφεί στον φετινό προϋπολογισμό.
‘Οσον αφορά στα ανεξόφλητα Τέλη Κυκλοφορίας στον Προϋπολογισμό δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη αποδεικνύοντας πως ακόμη και το οικονομικό επιτελείο δεν ελπίζει πως οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα πληρώσουν…
Σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό από τα πρόστιμα σε ιδιοκτήτες οχημάτων που τα κινούν ανασφάλιστα και χωρίς ΚΤΕΟ προβλέπονται έσοδα μόλις 116 εκατ. ευρώ τη στιγμή που στελέχη από το οικονομικό επιτελείο κάνουν λόγο για έσοδα 270 εκατ. ευρώ!
Ειδικότερα τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου εκτιμούν πως κυκλοφορούν περίπου 800.000 οχήματα χωρίς να έχουν καταβληθεί τα Τέλη Κυκλοφορίας, δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ και κινούνται ανασφάλιστα.
Η νομοθεσία για οχήματα που κινούνται ανασφάλιστα προβλέπει πρόστιμο 250 ευρώ (παράβολο) ενώ για όσα δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ προβλέπεται πρόστιμο 150 ευρώ το οποίο και θα αναρτηθεί τις προσεχείς ημέρες στο Taxisnet.
Τα συνολικά έσοδα που προβλέπονται μόνο από τα πρόστιμα για ανασφάλιστα και ΚΤΕΟ ανέρχονται σε 270 εκατ. ευρώ.
Από την άλλη μεριά στον Προϋπολογισμό του 2016 γίνεται λόγος για έσοδα μόλις 61 εκατ. ευρώ ενώ για την χρονιά που μας πέρασε το οικονομικό επιτελείο έκανε λόγο για έσοδα 55 εκατ. ευρώ από τους ιδιοκτήτες ανασφάλιστων και χωρίς ΚΤΕΟ οχημάτων.
Επειδή όμως το 2015 δεν εστάλη καμία ειδοποίηση στους ιδιοκτήτες οχημάτων τα έσοδα του είχαν προϋπολογιστεί για πέρσι θα προστεθούν σε εκείνα που αναμένεται να εισπραχθούν φέτος.
Ωστόσο και πάλι τα έσοδα που υπολογίζει να εισπράξει το κράτος στην καλύτερη περίπτωση ανέρχονται σε ποσοστό μόλις 43% του συνόλου των προστίμων.
Δηλαδή σύμφωνα με τα έσοδα που έχουν καταγραφεί στον Προϋπολογισμό του 2016 μόλις 4 στους 10 ιδιοκτήτες ανασφάλιστων και χωρίς ΚΤΕΟ οχημάτων αναμένεται να πληρώσουν τα πρόστιμα στην καλύτερη περίπτωση…
Του Γιώργου Κ. Ανδρή
andris@enikonomia.gr