Παρά τη γενικότερη ύφεση που επικρατεί στην αγορά, τα μεγάλα ελληνικά περιφερειακά λιμάνια, πέτυχαν αύξηση της κερδοφορίας τους το 2015.
Σύμφωνα με τον ετήσιο απολογισμό του ΤΑΪΠΕΔ για το 2015 δέκα ελληνικά λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος σημείωσαν αύξηση της κερδοφορίας τους κατά 20%. Πρόκειται για τα λιμάνια...
Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Λαυρίου, Καβάλας, Πατρών, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Ραφήνας, Ηρακλείου και Βόλου, μη εισηγμένες, ανώνυμες εταιρείες οργανισμών λιμένων, οι μετοχές των οποίων μεταφέρθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του 2012. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι και το 2014 τα λιμάνια αυτά κατά μέσο όρο εμφάνισαν αύξηση κατά 40%.
Μεταξύ των σημαντικότερων εξελίξεων των τελευταίων ετών είναι και η ανάπτυξη σε επίπεδο δραστηριοτήτων, όπου έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος. Το λιμάνι του Ηρακλείου είναι δωδεκάμηνος σχεδόν προορισμός και καταγράφει επίσης σημαντική αύξηση κίνησης από κρουαζιερόπλοια. Αύξηση της κίνησης κρουαζιεροπλοίων γνωρίζει και το Λαύριο, που χρησιμοποιεί ήδη για home porting η Celestyal Cruises, αλλά και άλλα λιμάνια.
Οπως αναφέρεται σχετικά σε δημοσίευμα της Καθημερινής, στην Πάτρα και στην Ηγουμενίτσα έχουν γίνει ή προχωρούν έργα υποδομής που αναβαθμίζουν τη θέση τους, ενώ στην Αλεξανδρούπολη έργα όπως η σιδηροδρομική σύνδεση του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων κατέστησαν δυνατή την ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών σε κομβικό σημείο για την ευρύτερη περιφέρεια.
Παράλληλα η αυξημένη ακτοπλοϊκή κίνηση, αποτέλεσμα της ανάπτυξης του τουρισμού, των περιθωρίων βελτίωσης της προσέλευσης κρουαζιεροπλοίων αλλά και του ελλιμενισμού μεγάλων σκαφών αναψυχής, διαμορφώνει σημαντικές προοπτικές για τη λιμενική βιομηχανία.
Πάντως κοινή συνισταμένη όλων των εμπλεκομένων στην ελληνική λιμενική βιομηχανία είναι πως χρειάζονται ακόμα σημαντικές επενδύσεις, οι οποίες μπορούν όμως να προέλθουν πλέον μόνον από τον ιδιωτικό τομέα είτε με τη μορφή παραχωρήσεων είτε με την αξιοποίησή τους. Τα δέκα αυτά περιφερειακά λιμάνια περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιο των υπό αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ, για τα οποία όμως δεν έχουν ακόμα προκηρυχθεί διαγωνισμοί, ούτε έχει επιλέγει μοντέλο αξιοποίησης.