«Κόκκινο πανί» για την Άνγκελα Μέρκελ και τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε είναι οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι, στο αποκορύφωμα της ελληνικής κρίσης, αγοράζουν σε τιμές ευκαιρίας τα καλύτερα πλοία του γερμανικού εμπορικού στόλου, χτυπώντας έτσι στην καρδιά τη γερμανική οικονομία.
Οι επιχειρηματικές κινήσεις από το City του Πειραιά η του Λονδίνου ήταν αστραπιαίες και καλά μελετημένες.
Σε εξαγορές πλοίων από γερμανικές εταιρείες έχει προχωρήσει, ήδη, η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, η οποία αγόρασε τελευταία το «Stadt Lubeck» έναντι 11,3 εκατ. δολ. (με 100% χρηματοδότηση από τράπεζα που αρνήθηκε να προσφέρει τους ίδιους όρους σε Γερμανούς πλοιοκτήτες).
Στο ίδιο… μοτίβο και η Goldenport του Πάρη Δράγνη, που αγόρασε έναντι 5,2 εκατ. δολ. το «Conti Seattle», 2.100 TEU, ενώ σε ανάλογες αγορές έχουν προβεί η Golden Union του Θεοδωρή Βενιάμη, η Cetrofin του Δημήτρη Προκοπίου, η Alma του Σταμάτη Μόλαρη, η Marmaras του Διαμαντή Διαμαντίδη, η All seas Marine του Μιχάλη Μποδούρογλου, η Prime Marine των Χαλκιά, Τοπούζογλου, Πουλερή ηCosmoship του Νίκου Σάββα, ενώ πριν από δύο χρόνια η Technomar απέκτησε 10 πλοία από τη γερμανική Claus-PeterOffer έναντι 100 εκατ. δολαρίων.
Οι κινήσεις της Αγγελικής Φράγκου
Τo εύρος της ποιοτικής διαφοράς μεταξύ ελληνικής και γερμανικής ναυτιλίας αναδεικνύεται με τον πιο σαφή τρόπο από τη συμφωνία πώλησης 14 ποντοπόρων πλοίων από οφειλέτες της γερμανικής τράπεζας HSH Nordbank AG στον Όμιλο Navios, συμφερόντων της Αγγελικής Φράγκου. Και μαζί με αυτή τη ποιοτική διαφορά αποκαλύπτεται και ένας από τους λόγους των αλλεπάλληλων επιθέσεων γερμανικών μέσων ενημέρωσης στον ελληνικό εφοπλισμό περί δήθεν ευνοϊκής μεταχείρισης από την Αθήνα.
Τώρα, οι εταιρείες Navios Maritime Holdings Inc., Navios Maritime Acquisition Corporation και Navios Maritime Partners LP, συμφερόντων της Αγγ. Φράγκου, εξαγοράζουν, διά του νεοσυσταθέντος οχήματος Navios JV, σε ιδιαίτερα ελκυστικές, σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς κύκλους, αποτιμήσεις, επτά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και άλλα επτά φορτηγά.
Πτώχευσαν γερμανικά funds της ναυτιλίας
Την ίδια στιγμή, πάνω από 100 γερμανικά funds που επενδύουν στην ποντοπόρο ναυτιλία έχουν πτωχεύσει, ενώ άλλα 800 γερμανικά αντίστοιχα απειλούνται με λουκέτο λόγω της βαθιάς κρίσης που πλήττει ειδικά την κατηγορία των πλοίων κοντέινερ, όπου οι Γερμανοί εφοπλιστές κατέχουν την πρώτη θέση παγκοσμίως, ελέγχοντας το 40% της αγοράς.
«Σωτήρες» στη γερμανική κρίση είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες.Κλήθηκαν από γερμανικές τράπεζες και γερμανικά ναυτιλιακά funds να σώσουν ό,τι σώζεται από τον τεράστιο στόλο των κοντέινερ που κινδυνεύει να καταρρεύσει μετά τη μείωση των ευρωπαϊκών εισαγωγών, που ξεκινούν από το 9,5% και φτάνουν έως και το 18% ανάλογα με την περιοχή.
Η πρωτοκαθεδρία των Ελλήνων είναι που «ενοχλεί» και εκεί αποδίδονται και τα κατά καιρούς δημοσιεύματα γερμανικών εντύπων σχετικά με τα φορολογικά προνόμια που απολαμβάνουν οι Έλληνες εφοπλιστές στη χώρα τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το άρθρο της εφημερίδας «Suddeutsche Zeitung», όπου τονίζεται πως «αν και η ελληνική ναυτιλία ελέγχει το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, στην πατρίδα τους, βάσει του Συντάγματος,οι εφοπλιστές δεν πληρώνουν φόρους».
Ελληνογερμανικός «πόλεμος»
Ένας σκληρός ελληνογερμανικός «πόλεμος» βρίσκεται, λοιπόν, σε εξέλιξη με… φόντο τη ναυτιλία. Οι Γερμανοί θέλουν πάση θυσία οι εφοπλιστές τους, οι οποίοι έχουν δεχτεί ηχηρό το «χαστούκι» της κρίσης και της έλλειψης ρευστότητας, να παραμείνουν στον αφρό και στον «επόμενο τόνο» να μην επωφεληθούν οι ανταγωνιστές τους και, κυρίως, οι Έλληνες.
Χαρακτηριστικό είναι το δημοσίευμα της «Der Handelsblatt», που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου γράφοντας πως «οι Έλληνες πρωτίστως και δευτερευόντως οι Κινέζοι θα έχουν όφελος από την αδυναμία των γερμανικών ναυτιλιακών εταιρειών να εξασφαλίσουν τα απαιτούμενα κεφάλαια για την απρόσκοπτη λειτουργία τους».
Αυτό που φοβούνται, όμως, έχει ήδη αρχίσει να συμβαίνει. Πλοία γερμανικών εταιρειών που βγήκαν… στο σφυρί με τιμές ακόμη και 70% μειωμένες κατέληξαν σε χέρια Ελλήνων πλοιοκτητών. Τουλάχιστον 120 ποντοπόρα υπολογίζεται πως εξαγοράστηκαν το 2014, πολλά εκ των οποίων γερμανικά. Και ας ορθώθηκαν εμπόδια από γερμανικές τράπεζες, οι οποίες προτίμησαν, σε πολλές περιπτώσεις, να παραδώσουν πλοία χρεοκοπημένων σχημάτων σε άλλες γερμανικές εταιρίες–ακόμη και χάνοντας έσοδα–, στο πλαίσιο ενός ιδιότυπου σοβινισμού.
Μπορεί Μέρκελ και Σόιμπλε να… κουνούν το δάχτυλο στην Ελλάδα για τη δημοσιονομική και την οικονομική της κατάσταση και να επιβάλλουν πολιτικές λιτότητας, σε μια προσπάθεια να νιώσουν ισχυρότεροι έναντι αδύναμων χωρών, όμως δεν μπορούν να «χωνέψουν» ότι δεν έχουν την κυριαρχία σε έναν κρίσιμο τομέα, όπως η ναυτιλία.
Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι
Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Τα 2/3 των γερμανικών ναυτιλιακών αντιμετωπίζουν την τελευταία διετία σοβαρά οικονομικά προβλήματα, σε αντίθεση με τις ελληνικές, που διαθέτουν αποθέματα ρευστού.
Οι Γερμανοί, οι οποίοι θεωρούνται υπερδύναμη στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ελέγχοντας το 40% της αγοράς, βλέπουν το ποσοστό τους να «φυλλορροεί» πάνω από 15%, σύμφωνα με αναλυτές,και κερδισμένοι να βγαίνουν οι Έλληνες (αυξάνοντας το ποσοστό 10%).
Η ελληνόκτητη ναυτιλία παραμένει στην πρώτη θέση διεθνώς με 3.321 πλοία, χωρητικότητας 224 εκατ. dwt και κατέχοντας μερίδιο 15,64%.
Οι Γερμανοί είναι τρίτοι, πίσω από τους Ιάπωνες, με 3.989 πλοία χωρητικότητας 125,6 εκατ. τόνων και μερίδιο 9,03%. Μεγάλες είναι οι διαφορές και στο κομμάτι των επενδύσεων. Οι Έλληνες εφοπλιστές ξόδεψαν 1,7 δισ. για την εξαγορά 88 πλοίων συνολικά (σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία για το επτάμηνο του 2014), ενώ οι Γερμανοί βρέθηκαν στην τέταρτη θέση, πίσω από Κινέζους και Νορβηγούς.
Κατηγορούν την Ελλάδα
Είναι γνωστό ότι οι Γερμανοί, που κατηγορούν την Ελλάδα ότι «χαϊδεύει» τους εφοπλιστές, διαθέτουν ένα «παραδεισένιο» φορολογικό σύστημα για τη ναυτιλία με τεράστιες φοροαπαλλαγές και ελαφρύνσεις στους επενδυτές, ανάλογο με εκείνο που εφαρμόζουν η Ιρλανδία, η Ιταλία, το Βέλγιο και η Μάλτα.
Εφοπλιστικοί κύκλοι λένε χαρακτηριστικά ότι «ο Σόιμπλε μισεί την ελληνική ναυτιλία, επειδή ο ίδιος δεν μπόρεσε να στηρίξει τη γερμανική, παρά τα όσα έχει κάνει μέχρι τώρα». Οι ίδιοι υποστηρίζουν πως αυτό που «καίει» τον Γερμανό υπουργό Οικονομικών είναι ότι μεγάλο μέρος του στόλου που προσπάθησε να χτίσει η Γερμανία αγοράστηκε από τους Έλληνες, τους οποίους σήμερα κατηγορεί.
Του Δημήτρη Σταυρόπουλου
* Ρεπορτάζ από την εφημερίδα ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ.