Για το F-35 και το πρόγραμμα εξέλιξής του έχουν γραφτεί πολλά όχι μόνο από «εχθρούς» αλλά και φίλους. Και τα περισσότερα από αυτά έχουν να κάνουν με τις φήμες που λένε ότι το πολύφερνο σχέδιο των ΗΠΑ για το αεροπλάνο που θα κυριαρχούσε στους αιθέρες αποδεικνύεται μία μάλλον αποτυχημένη σχεδιαστική απόπειρα. Κάτι που επιβεβαιώθηκε πρόσφατα με μία ανακοίνωση του ίδιου του Πενταγώνου, το οποίο απαριθμεί μία σειρά από προβλήματα τα οποία καθυστερούν το πιο ακριβό αεροπλάνο στην ιστορία να τεθεί σε πλήρη υπηρεσία.
Το F-35 είναι χωρίς αμφιβολία το πιο πολυδάπανο στρατιωτικό σχέδιο στον κόσμο, κάτι που εξηγείται από την απόλυτα κορυφαία τεχνολογία που έχει το αεροπλάνο τόσο σε ότι αφορά τον οπλισμό του όσο και τα ηλεκτρονικά του συστήματα. Δυστυχώς όμως, τα όπλα δεν έχουν ακόμα «ακουστεί» ενώ και οι υπολογιστές του δεν λειτουργούν σωστά.
Την Δευτέρα που πέρασε, και μετά από έντονες πιέσεις από τον Τύπο και την κοινή γνώμη των ΗΠΑ, το Πεντάγωνο έβγαλε μία ανακοίνωση στην οποία απαριθμεί μερικές από τις πολλές λάθος εκτιμήσεις και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτό το υπερσύγχρονο σχέδιο. Η αναφορά μάλιστα είναι ιδιαίτερα σημαντική, μιας και οι μέχρι τώρα προβλέψεις είχαν δημιουργήσει την εντύπωση ότι το αεροπλάνο θα ήταν έτοιμο για δράση μέχρι τα τέλη της χρονιάς. Όμως η ανακοίνωση του Πενταγώνου πηγαίνει πολύ πιο πίσω αυτή την ημερομηνία, καθιστώντας σαφές ότι το F-35 δεν θα βρίσκεται στον αέρα ούτε το 2017, αλλά πολύ αργότερα, καθώς υπάρχουν πολλά προβλήματα που πρέπει να φτιαχθούν.
Τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζονται στην λειτουργία των υπολογιστών, καθώς πάνω σ' αυτούς βασίζεται πλήρως η ικανότητα του αεροπλάνου να πετά και να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις στην μάχη. Τα περισσότερα από αυτά αφορούν το software που δείχνει με ακρίβεια τους στόχους αλλά και την ικανότητα του αεροπλάνου να αποφεύγει τις επιθέσεις από τοςυ αντιπάλους του.
Ένα ακόμα κρίσιμο πρόβλημα είναι η αδυναμία του αεροπλάνου να επισκευάζεται και να αναβαθμίζεται (κάτι πραγματικά ανήκουστο για οποιοδήποτε βιομηχανικό προϊόν του 21ου αιώνα, πολλώ δεν μάλλον ενός τόσο ακραίου τεχνολογικά δημιουργήματος). Είναι χαρακτηριστικό ότι το διαγνωστικό πρόγραμμα για τα προβλήματα που μπορεί να έχει ένα αεροσκάφος βρήκε ελάχιστα από αυτά που θα έπρεπε, ενώ το software δεν είναι σε θέση να αναγνωρίζει πότε έχει τοποθετηθεί ένα νέο εξάρτημα και ανάλογα να κάνει το update στην λειτουργία του.
Πάντως, σύμφωνα με την ανακοίνωση το πιο σημαντικό πρόβλημα είναι ότι το F-35 μπορεί να σκοτώσει τον πιλότο του, καθώς αποκαλύφθηκε ότι χρειάζονται σημαντικές αλλαγές στην σχεδίαση της καμπίνας και του καθίσματος για να είναι ασφαλής η εκτόξευση του πιλότου.
Όπως και να έχει η περίπτωση του F-35 εξακολουθεί να αποτελεί μία από τις πιο «μαύρες» σελίδες στην ιστορία της αμερικάνικης αεροπορίας, αφού ήδη από το 2012, το Πεντάγωνο είχε καλέσει την Lockheed να προχωρήσει σε σημαντικό ανασχεδιασμό του αεροσκάφους, έτσι ώστε να είναι έτοιμο και ασφαλές να πετάξει πριν το 2015. Ήδη βρισκόμαστε αρκετά εκτός πλάνου, και όπως φαίνεται το F-35 μάλλον θα στοιχειώσει για αρκετά χρόνια ακόμα.
Το πρόβλημα είναι πολλαπλό για τις ΗΠΑ, καθώς η καθυστέρηση και η φημολογία δημιουργούν ένα αρνητικό κλίμα για το συγκεκριμένο αεροσκάφος που σίγουρα θα επηρεάσουν τις πωλήσεις του όταν και αν βγει στην παραγωγή. Το δεύτερο εξίσου μεγάλο πρόβλημα είναι ότι ξοδεύονται ακόμα δισεκατομμύρια δολάρια για ένα αεροπλάνο που ήδη θα έπρεπε να βρίσκεται στον αέρα, κάτι που προκαλεί αγανάκτηση στην κοινή γνώμη.
Και το τρίτο έχει να κάνει με τον ανταγωνισμό, και ιδίως τα Ρωσικά Su-35 τα οποία ήδη βρίσκονται στον αέρα, προκαλώντας τους Αμερικανούς αλλά και τους πελάτες σε όλο τον κόσμο να τα προτιμήσουν. Πολύ δε περισσότερο όταν ειδικοί από όλο τον κόσμο, σε όλες τις προσομοιώσεις που κάνουν σε υπολογιστές, βρίσκουν τα ρωσικά αεροπλάνα πολύ πιο αποτελεσματικά από το F-35 σε συνθήκες μάχης.