02 Φεβρουαρίου 2016

Πώς έγινε η Google η πιο πολύτιμη εταιρεία στον κόσμο [εικόνες]

Δεν πουλάει κάτι που θα μπορούσαμε να πιάσουμε και να το βάλουμε στην τσέπη μας. Δεν πληρώνουμε ποτέ απευθείας χρήματα σε αυτή. Κι όμως, μετά από την τελευταία έκθεση κερδών, η Alphabet, η μητρική εταιρεία της Google, έχει μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση από ότι η Apple.
Αυτό την κάνει την πιο πολύτιμη εταιρεία στον κόσμο, με αξία που αγγίζει τα 520 δισεκατομμύρια δολάρια. Πώς έφτασε όμως εκεί; Το BBC αναζήτησε την απάντηση. Η επιτυχία της Google έχει της ρίζες της στην απλή διορατικότητα των ιδρυτών της, Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν. Συνειδητοποίησαν, στα τέλη του '90, ότι η χαοτική μάζα υλικού που ξεχειλίζει το παγκόσμιο δίκτυο θα μπορούσε να μπει σε μία... σειρά, κατατάσσοντας τα αποτελέσματα αναζήτησης με βάση τη δημοτικότητά τους.

Από τότε, έβγαλαν εκατομμύρια από διαδικτυακές διαφημίσεις, υιοθετώντας μία από τις μεγαλύτερες νέες ιδέες στον κόσμο της τεχνολογίας. Οι περισσότεροι το χρησιμοποιούν καθημερινά. Για να ελέγξουν τον καιρό πριν ταξιδέψουν, να στείλουν email, να μεταφράσουν κάτι.

Η επιτυχία όμως προκάλεσε και αμφιβολίες για το αν η κυριαρχία της Google στην αγορά είναι δίκαιη για τους άλλους «παίκτες», για το αν η ολοένα και μεγαλύτερη επιρροή της σημαίνει ότι πληρώνει λιγότερους φόρους και το αν οι πληροφορίες που συλλέγει για εμάς της δίνουν υπερβολική δύναμη.


Η αρχή
Συγκεντρώνοντας ένα εκατομμύριο δολάρια από οικογένεια, φίλους και άλλους επενδυτές, οι Μπριν και Πέιτζ ίδρυσαν την εταιρεία τους στις 7 Σεπτεμβρίου του 1998. Το όνομά της ήταν ένα «παιχνίδι» με τον αριθμό Googol, το 1 με 100 μηδενικά.

Από τότε, η εταιρεία αναπτύσσεται σταθερά, κυριαρχώντας στη διαδικτυακή αναζήτηση σε παγκόσμιο επίπεδο και λαμβάνοντας, χάρη σε αυτό, ένα σημαντικό μερίδιο των κερδών από τις online διαφημίσεις.

Η γρήγορη επιτυχία προσέφερε την εμπειρία και τα κρίσιμα δεδομένα, που της επέτρεψαν να βελτιωθεί ταχέως, εξηγεί ο Μπράιαν Βίεσερ, αναλυτής του Pivotal Research Group. «Οσο περισσότερο μαθαίνεις τι εννοούν οι άνθρωποι όταν κάνουν αναζήτηση, τόσο περισσότερο ικανός είσαι να δώσεις ακριβή αποτελέσματα. Μαζί με αυτό, έρχονται πολλά, όπως η επεξεργασία, τα κέντρα δεδομένων που την υποστηρίζουν. Οπότε είναι ένα φυσικό μονοπώλιο», προσθέτει.

Παράλληλα με την ανάπτυξη της μηχανής αναζήτησης, οι Μπριν και Πέιτζ πάντα ήταν πρόθυμοι να εξερευνήσουν νέους δρόμους. Το περίφημο «20% time» της Google, που επιτρέπει στους υπαλλήλους να έχουν στη διάθεσή τους μία ημέρα την εβδομάδα για να αναλογίζονται νέα πρότζεκτ, προσέφερε κάποιες καινοτομίες, όπως το Google News και το Google Cardboard.


Αγόρασαν πάνω από 180 εταιρείες
Αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό για τους δύο ιδρυτές. Τα τελευταία χρόνια κάνουν «τρελές» δαπάνες, για να φέρουν δεκάδες εταιρείες υπό την ομπρέλα της Google- πλέον Alphabet. Εχουν αγοράσει περισσότερες από 180, με το μεγαλύτερο «απόκτημα» να είναι η Motorola, για 12,5 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ απέκτησαν ακόμη την Nest Labs για 3,2 δισ. και το YouTube για 1,65 δισ. δολάρια.

Η δημιουργία της μητρικής εταιρείας ανακοινώθηκε τον περασμένο Αύγουστο, με την Google πλέον να ασχολείται με πιο «περίεργα» εγχειρήματα, όπως η παράταση της ανθρώπινης ζωής, οι παραδόσεις με drone και η παροχή ίντερνετ μέσω μπαλονιών σε μεγάλο υψόμετρο. Ετσι, η Alphabet περιλαμβάνει τη μηχανή αναζήτησης, τους χάρτες, το YouTube, το Chrome και την πλατφόρμα για κινητά Android, ενώ η Google ασχολείται-πέρα από τα παραπάνω- με αυτοκίνητα δίχως οδηγό, φακούς επαφής που ανιχνεύουν τα επίπεδα γλυκόζης, τεχνητή νοημοσύνη και άλλα παρόμοια.

Υπάρχουν βέβαια και κάποια πρότζεκτ που δεν πέτυχαν απόλυτα. Τα Google Glass για παράδειγμα, λένε οι ειδικοί, ήταν μία ακριβή επένδυση, αλλά έγιναν κάποια λάθη σε αυτή. Και επιπλέον, η εταιρεία δεν έχει καταφέρει να βρει «απάντηση» στο Facebook.


Εκμεταλλεύθηκε η Google την κυρίαρχη θέση της;
Χάρη στο τεράστιο μέγεθός της, απέκτησε πρόσβαση σε πολιτικούς σε μεγάλες πόλεις σε όλο τον κόσμο. Τώρα, κάποιοι λένε ότι η εταιρεία το εκμεταλλεύεται αυτό, εξασφαλίζοντας πιο χαλαρή φορολογία.

Οπως πολλές μεγάλες εταιρείες, η Google δεν αποκαλύπτει το ποσό που πληρώνει για φόρους σε κάθε περιοχή στην οποία λειτουργεί. Αλλά σε μία επιστολή στους Financial Times την προηγούμενη εβδομάδα, ο διευθυντής επικοινωνίας της εταιρείας για την Ευρώπη, Πίτερ Μπάρον, ανέφερε: «Ως αμερικανική εταιρεία, πληρώνουμε το μεγαλύτερο μέρος των φόρων μας στις ΗΠΑ: 3,3 δισ. δολάρια την τελευταία χρονιά».

Μπορεί να περιορίσει όμως κάποιος την κυριαρχία της Google; Ο Μπράιαν Βίεσερ απαντά καταφατικά. «Δεν είναι τόσο δύσκολο να δημιουργήσεις μία μηχανή αναζήτησης και υπάρχουν πολλές τέτοιες». Σύμφωνα με τον ίδιο, οι χρήστες θα μπορούσαν να αλλάξουν τη συνήθειά τους εύκολα, αν εμφανιζόταν κάποια καλύτερη. Ομως, ο Βίεσερ εκτιμά ότι τα επόμενα 10-20 χρόνια η Google θα παραμείνει ένας μεγάλος «παίκτης», μόνο και μόνο επειδή δείχνει τέτοια φιλοδοξία. «Εχουν τόσα πολλά στα σκαριά. Τουλάχιστον ένα θα αποδώσει», καταλήγει.