Με μια ερώτηση που κατέθεσαν την παραμονή των Χριστουγέννων 20 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ανέδειξαν όλο το χάος που επικρατεί στο Προσφυγικό, καταγγέλλοντας ότι μόλις το 20% από έναν αριθμό 2.500 ανθρώπων που προσλήφθηκαν μέσω του ΟΑΕΔ για να προσφέρουν υπηρεσίες στις δομές φιλοξενίας ανέλαβε τα καθήκοντά του σε αυτές.
Τόσο από την καταγγελία των κυβερνητικών βουλευτών όσο και από το ρεπορτάζ του «ΘΕΜΑτος» προκύπτει ότι οι περισσότεροι προσληφθέντες απασχολούνται σε άλλα έργα από εκείνα για τα οποία διορίστηκαν ή παραμένουν ανενεργοί την ίδια ώρα που οι πρόσφυγες έχουν εγκαταλειφθεί στην τύχη τους και τις προηγούμενες μέρες ήρθαν αντιμέτωποι με τα ακραία καιρικά φαινόμενα, ξεπαγιάζοντας στα χιονισμένα hot spots. Oπως αναφέρεται στην επίμαχη ερώτηση την οποία υπέβαλαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στις 20 Δεκεμβρίου, ζητώντας εξηγήσεις από τους υπουργούς Εργασίας και Μεταναστευτικής Πολιτικής Εφη Αχτσιόγλου και Γιάννη Μουζάλα αντίστοιχα, στο πλαίσιο προγράμματος για την αντιμετώπιση της ανεργίας δημιουργήθηκαν 2.500 θέσεις πλήρους απασχόλησης με την τοποθέτηση προσωπικού σε δήμους και σε υπηρεσίες Yποδοχής, Ασύλου και Διαχείρισης Προσφυγικών Ροών.
Στο κείμενο της ερώτησης που υπογράφεται από τους βουλευτές Γιώργο Ακριώτη, Ιωάννη Θεοφύλακτο, Αννέτα Καββαδία, Ευαγγελία Καρακώστα, Φρόσω Κασαρλίδου, Αστέριο Καστόρη, Χαρά Καφαντάρη, Ζωή Λιβανίου, Χρήστο Μαντά, Κώστα Μορφίδη, Θέμη Μουμουλίδη, Νίκο Ξυδάκη, Γιώργο Πάλλη, Χριστόφορο Παπαδόπουλο, Νίκο Παπαδόπουλο, Κώστα Παυλίδη, Τάσο Πρατσόλη, Ελένη Σταματάκη, Αφροδίτη Σταμπουλή και Γιώργο Ψυχογιό γίνεται επίκληση μαρτυριών και αναφορών εργαζομένων και εθελοντών για τη χαώδη κατάσταση που επικρατεί στις δομές φιλοξενίας.
Διαπιστώνονται από τις μαρτυρίες αυτές, όπως υποστηρίζουν οι βουλευτές, «πολλές αυθαιρεσίες κατά τη λειτουργία της δράσης, οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο το πρόγραμμα». Ειδικότερα, εστιάζουν στο Κέντρο Φιλοξενίας Προσφύγων Ριτσώνας, στο οποίο με βάση τον οριστικό πίνακα κατάταξης του ΟΑΕΔ προσλήφθηκαν 100 εργαζόμενοι διαφόρων ειδικοτήτων. Ωστόσο, η εικόνα που παρουσιάζει το κέντρο έπειτα από τρεις μήνες λειτουργίας όπως επιβεβαιώνουν οι αρμόδιοι, που είναι ο επικεφαλής συντονιστής του καταυλισμού (αξιωματικός της 114 Π.Μ.) και ο υπεύθυνος συντονιστής του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης, είναι η εξής:
- «Το ποσοστό του εργατικού δυναμικού που απασχολείται τελικώς για τον σκοπό για τον οποίο προσλήφθηκε δεν ξεπερνά το 20%. Ταυτόχρονα οι εξειδικευμένοι εργαζόμενοι και τεχνικοί, όπως υδραυλικοί και ηλεκτρολόγοι, που είναι απαραίτητοι εντός της δομής, εκλείπουν σε ποσοστό 100%». Το πρόβλημα, όπως οι ίδιοι επισημαίνουν, δημιουργείται εξαιτίας εγκυκλίου του υπουργείου Εργασίας που έδωσε τη «δυνατότητα αξιοποίησης του προσωπικού σε χώρους εκτός των Κέντρων Φιλοξενίας σε ποσοστό έως και 50% για την κάλυψη αναγκών πέραν των ορίων λειτουργίας των Κέντρων Φιλοξενίας, αλλά που σχετίζονται πάντως με τη λειτουργία και εξυπηρέτηση των φιλοξενούμενων προσφύγων».
- Eτσι, όπως καταγγέλλουν στην ερώτησή τους οι κυβερνητικοί βουλευτές, «ο εκάστοτε εντεταλμένος δημοτικός υπάλληλος για τη διαχείριση του προγράμματος και την κατανομή του προσωπικού λειτουργεί κατά το δοκούν και χωρίς κανέναν έλεγχο, με αποτέλεσμα οι τοπικοί βουλευτές να γίνονται δέκτες καταγγελιών για άνιση μεταχείριση εργαζομένων, αυταρχικές συμπεριφορές συστηματικές αυθαιρεσίες, αλλά και απαξίωση της δράσης για την ενίσχυση και υποστήριξη των Κέντρων Φιλοξενίας Προσφύγων».
Η περίπτωση της Ριτσώνας είναι μόνο μία από τις συνολικά 24 δομές όπου εφαρμόζεται το συγκεκριμένο πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και αφορά σε 2.500 θέσεις πλήρους απασχόλησης 8μηνης διάρκειας σε 19 κέντρα φιλοξενίας και 5 hot spots σε 8 περιφέρειες.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται στα 17.523.136 ευρώ, εκ των οποίων τα 10.951.960 ευρώ προέρχονται από συγχρηματοδοτούμενη δαπάνη του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου και τα 6.571.176 ευρώ από πόρους του ΟΑΕΔ. Μεταξύ των ειδικοτήτων περιλαμβάνονται ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, νοσηλευτές, ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί, οδηγοί, οικοδόμοι και βοηθητικό προσωπικό καθαριότητας, με την πλειονότητα των θέσεων να αφορά σε εργαζόμενους γενικών καθηκόντων, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων, ωστόσο, δεν τέθηκε, σύμφωνα με τις καταγγελίες, ποτέ στην υπηρεσία των προσφύγων.
Κι αυτό παρόλο που στη σχετική προκήρυξη γινόταν επίκληση στη διεθνή κοινωνική συγκυρία που έχει ωθήσει ιδιαίτερα μεγάλα κύματα προσφυγικών ροών προς τη χώρα μας και σημειωνόταν: «Καθίσταται επομένως επιτακτική η ανάγκη ενίσχυσης και υποστήριξης των υπηρεσιών πρώτης υποδοχής που παρέχονται από φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης».
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν από τους αρμόδιους υπουργούς να αντιμετωπίσουν το «φαινόμενο απομάκρυνσης των εργαζομένων εκτός δομών φιλοξενίας και τοποθέτησής τους σε άλλες υπηρεσίες, υπό τις επιταγές των εκάστοτε δημοτικών αρχών, γεγονός που αντιτίθεται στον σκοπό της δράσης και στις ανάγκες των δομών φιλοξενίας προσφύγων», αλλά οι απαντήσεις που έλαβαν δεν υπήρξαν διόλου ικανοποιητικές .
Ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής ουσιαστικά επιβεβαιώνει τις καταγγελίες αφού, αντί εξηγήσεων, περιορίζεται σε επισύναψη εγγράφου του γενικού γραμματέα Υποδοχής του περασμένου Νοεμβρίου, στο οποίο μεταξύ των προτάσεων «για την αποτελεσματική διαχείριση του Προγράμματος Κοινωφελούς Εργασίας» προτείνεται η αξιοποίηση «ενός ποσοστού έως και 50% των ωφελούμενων της δράσης από τους ήδη τοποθετημένους στα Κέντρα Προσωρινής Υποδοχής από τους ίδιους τους ΟΤΑ α’ βαθμού για την εξυπηρέτηση των ολοένα αυξανόμενων αναγκών που έχουν προκύψει από τη λειτουργία των Κέντρων Προσωρινής Υποδοχής και την υποστήριξή τους».
Δήμαρχοι: «Τους χρησιμοποιούμε και αλλού»
Τη χρησιμοποίηση εργαζομένων σε άλλα έργα επιβεβαίωσαν εκπρόσωποι Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης στους οποίους απευθύνθηκε το «ΘΕΜΑ». Ειδικότερα, ο δήμαρχος Λαυρεωτικής Δημήτρης Λουκάς, στον δήμο του οποίου τοποθετήθηκαν 100 εργαζόμενοι, αναφέρει ότι «είναι πολύ μεγάλη βοήθεια για τις δομές φιλοξενίας αλλά και για τον δήμο αυτοί οι υπάλληλοι».
Ο ίδιος δηλώνει ότι «κανένας τους δεν είναι μέσα στις δομές» και στη συνέχεια εξηγεί:
«Πηγαίνουν και φεύγουν. Μπορεί μία μέρα να πάνε 10, άλλη μέρα 20, κάποια επόμενη τριάντα. Τα άτομα που απασχολούνται στην καθαριότητα πηγαίνουν 3 φορές την εβδομάδα στο κέντρο και τις υπόλοιπες δύο μέρες καθαρίζουν τον ευρύτερο χώρο από το Σούνιο μέχρι το Λαύριο. Δηλαδή κάνουν δουλειές γενικών καθηκόντων, καθαριότητα, πράσινο».
Σε ανάλογο μήκος κύματος, ο δήμαρχος Λέρου Μιχάλης Κόλιας, σημειώνει: «Ανακουφίστηκε ο δήμος μας. Δεν είχαμε άτομα και εργατικό δυναμικό. Οι μόνιμοι στις διοικητικές και τεχνικές υπηρεσίες είναι 90 άτομα και μας ήρθαν 75 νέα άτομα. Ζωντάνεψαν οι υπηρεσίες μας. Υπάρχουν κάποιοι που δουλεύουν αποκλειστικά στον δήμο και κάποιοι που απασχολούνται αποκλειστικά στο κέντρο. Τα 2/3 των εργαζομένων είναι στον δήμο».
Βίτσας: Έχουμε παρατηρήσει αυτό που καταγγέλλεται
Είναι αλήθεια ότι πολλοί έχουν προσληφθεί για να δουλέψουν στα κέντρα φιλοξενίας και στα hot spots και τελικά δεν πήγαν, παραδέχθηκε το πρωί της Δευτέρας ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Βίτσας, επιβεβαιώνοντας πλήρως το ρεπορτάζ.
«Στο μέτρο της δικής μου εμπλοκής, περίπου πέρσι το Μάρτιο βγήκε ένα πρόγραμμα από το υπ. Εργασίας για την συμμετοχή για τις προσλήψεις για δουλειά στα κέντρα φιλοξενίας και στα hot spots. Ήδη έχουμε παρατηρήσει πως αυτό που καταγγέλλεται σε πολλές περιοχές είναι αλήθεια, δηλαδή ενώ προσλήφθηκαν μέσω των δήμων για τα κέντρα φιλοξενίας δεν πηγαίνουν όλοι στα κέντρα φιλοξενίας, κατά κύριο λόγο γιατί δεν υπάρχει μια οργανωμένη δομή για το πώς θα λειτουργήσουν στα κέντρα φιλοξενίας. Το θέμα δεν είναι πού κάθονται αλλά πού δουλεύουν και σε αυτό προσανατολιζόμαστε με τον Γιάννη το Μουζάλα και την Έφη την Αχτσιόγλου και την Ράνια την Αντωνοπούλου, για το πώς θα λυθεί», απάντησε ο υπουργός.
Η ερώτηση των 20 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ
Ολόκληρη η ερώτηση των 20 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ έχει ως εξής:
Αθήνα, 20 Δεκεμβρίου 2016
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Μεταναστευτικής Πολιτικής
ΘΕΜΑ: «Απασχολούμενοι στις Υπηρεσίες υποδοχής, ασύλου και διαχείρισης προσφυγικών ροών»
Ο ΟΑΕΔ, με την υπ’ αριθ. 6/2016 πρόσκλησή του, αξιοποιώντας μεταξύ άλλων το τιθέμενο από την ΚΥΑ με αριθμ. 6.174/5.1504 (ΦΕΚ 424/Β/22-02-2106) θεσμικό πλαίσιο, υλοποιεί τον Α’ Κύκλο της Δράσης με τίτλο «ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΜΕΣΩ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΟΙΝΩΦΕΛΟΥΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΣΕ ΔΗΜΟΥΣ ΚΑΙ ΣΕ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ Α’ ΥΠΟΔΟΧΗΣ, ΑΣΥΛΟΥ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΩΝ ΡΟΩΝ». Στόχος του Προγράμματος είναι η άμεση αντιμετώπιση της ανεργίας πληθυσμιακών ομάδων που πλήττονται εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και της μακράς ύφεσης που υφίσταται η ελληνική οικονομία, αλλά και η αντιμετώπιση των διογκούμενων κυμάτων προσφυγικών ροών προς τη χώρα μας.
Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργήθηκαν 2.500 θέσεις πλήρους απασχόλησης με την τοποθέτηση προσωπικού σε Δήμους και σε Υπηρεσίες Α’ Υποδοχής, Ασύλου και Διαχείρισης Προσφυγικών Ροών. Με βάση μαρτυρίες και αναφορές εργαζομένων και εθελοντών σε Δομές Φιλοξενίας, διαπιστώνονται πολλές αυθαιρεσίες κατά τη λειτουργία της Δράσης, οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο το πρόγραμμα.
Χαρακτηριστικά, στο Κέντρο Φιλοξενίας Προσφύγων Ριτσώνας, βάσει του οριστικού πίνακα κατάταξης επιτυχόντων του ΟΑΕΔ, προσλήφθηκαν για τον σκοπό αυτό 100 εργαζόμενοι διαφόρων ειδικοτήτων, και η εικόνα που παρουσιάζει το κέντρο μετά από τρεις σχεδόν μήνες λειτουργίας και σύμφωνα με τα όσα επιβεβαιώνουν ο Επικεφαλής Συντονιστής του καταυλισμού (αξιωματικός της 114 Π.Μ. ) και ο υπεύθυνος συντονιστής του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης είναι η εξής:
1. Το ποσοστό του εργατικού δυναμικού που απασχολείται τελικώς για τον σκοπό για τον οποίο προσλήφθηκε δεν ξεπερνά το 20%. Ταυτόχρονα οι εξειδικευμένοι εργαζόμενοι και τεχνικοί, όπως υδραυλικοί και ηλεκτρολόγοι που είναι απαραίτητοι εντός της Δομής, εκλείπουν σε ποσοστό 100%. Υπενθυμίζουμε ότι υπό το φως των προβλημάτων αξιοποίησης του προσωπικού τα οποία ανέκυψαν το Υπουργείο Εργασίας έκρινε σκόπιμο να απευθυνθεί με εγκύκλιο προς τους Επιβλέποντες Φορείς / Δήμους, στην οποία τους παρέχεται το δικαίωμα τοποθέτησης εργαζομένων σε χώρους εκτός των Κέντρων Φιλοξενίας σε ποσοστό έως και 50% για την κάλυψη αναγκών πέραν των ορίων λειτουργίας των Κέντρων Φιλοξενίας, αλλά που σχετίζονται πάντως με τη λειτουργία και εξυπηρέτηση των φιλοξενούμενων προσφύγων.
2. Ο εκάστοτε εντεταλμένος δημοτικός υπάλληλος για τη διαχείριση του προγράμματος και την κατανομή του προσωπικού λειτουργεί κατά το δοκούν και χωρίς κανέναν έλεγχο, με αποτέλεσμα οι τοπικοί βουλευτές να γίνονται δέκτες καταγγελιών για άνιση μεταχείριση εργαζομένων, αυταρχικές συμπεριφορές, συστηματικές αυθαιρεσίες, αλλά και απαξίωση της «Δράσης για την ενίσχυση και υποστήριξη των Κέντρων Φιλοξενίας Προσφύγων». Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω καθώς επίσης και:
1. Τη ρητή επισήμανση της Δημόσιας πρόσκλησης Νο6/2016 του ΟΑΕΔ, που καθιστά σκοπό της Δράσης την «επιτακτική ανάγκη για ενίσχυση και υποστήριξη των υπηρεσιών πρώτης υποδοχής που παρέχονται από φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης».
2. Τη διατύπωση της ΚΥΑ 6.1714/5.1504 (ΦΕΚ 424/Β/22-02-2016) που υποχρεώνει τους Επιβλέποντες Φορείς, εν προκειμένω τους Δήμους, να απασχολούν τους Ωφελούμενους/εργαζόμενους στα Προγράμματα Κοινωφελούς Χαρακτήρα α) στις ειδικότητες για τις οποίες έχουν προσληφθεί και β) να μην αναθέτουν σε Ωφελούμενους καθήκοντα τα οποία απαιτούν εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία η οποία δεν προκύπτει από την ειδικότητά τους («ιδιαιτέρως δε όταν αυτά τα καθήκοντα περιλαμβάνουν τη χρήση εξοπλισμού - μηχανημάτων και εργαλείων»).
Με βάση τα παραπάνω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Πώς προτίθενται να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο απομάκρυνσης των Εργαζομένων εκτός Δομών Φιλοξενίας και τοποθέτησής τους σε άλλες υπηρεσίες, υπό τις επιταγές των εκάστοτε Δημοτικών Αρχών, γεγονός που αντιτίθεται στο σκοπό της δράσης και στις ανάγκες των Δομών Φιλοξενίας προσφύγων;
2. Σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν ώστε να μη σημειώνονται φαινόμενα αυθαίρετης τοποθέτησης των εργαζομένων σε τομείς εκτός ειδικότητας για την οποία έχουν προσληφθεί και βάζουν σε κίνδυνο την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων, σύμφωνα με τον Κώδικα Νόμων για την Υγεία και Ασφάλεια των Εργαζομένων Ν. 3850/2010 (ΦΕΚ 84 Α’);
Εν όψει του Β’ Κύκλου της Δράσης που θα ακολουθήσει, σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν ώστε μην εμφανιστούν ανάλογες αυθαιρεσίες και προβλήματα;
Οι ερωτώντες Βουλευτές:
Ακριώτης Γιώργος, Θεοφύλακτος Ιωάννης, Καββαδία Ιωαννέτα, Καρακώστα Ευαγγελία, Καρασαρλίδου Φρόσω, Καστόρης Αστέριος, Καφαντάρη Χαρά, Λιβανίου Ζωή, Μαντάς Χρήστος, Μορφίδης Κωνσταντίνος, Μουμουλίδης Θεμιστοκλής, Ξυδάκης Νικόλαος, Πάλλης Γεώργιος, Παπαδόπουλος Χριστόφορος, Παπαδόπουλος Νικόλαος, Παυλίδης Κωνσταντίνος, Πρατσόλης Αναστάσιος, Σταματάκη, Ελένη, Σταμπουλή Αφροδίτη, Ψυχογιός Γιώργος
Αθήνα, 20 Δεκεμβρίου 2016
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης
Μεταναστευτικής Πολιτικής
ΘΕΜΑ: «Απασχολούμενοι στις Υπηρεσίες υποδοχής, ασύλου και διαχείρισης προσφυγικών ροών»
Ο ΟΑΕΔ, με την υπ’ αριθ. 6/2016 πρόσκλησή του, αξιοποιώντας μεταξύ άλλων το τιθέμενο από την ΚΥΑ με αριθμ. 6.174/5.1504 (ΦΕΚ 424/Β/22-02-2106) θεσμικό πλαίσιο, υλοποιεί τον Α’ Κύκλο της Δράσης με τίτλο «ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΜΕΣΩ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΟΙΝΩΦΕΛΟΥΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΣΕ ΔΗΜΟΥΣ ΚΑΙ ΣΕ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ Α’ ΥΠΟΔΟΧΗΣ, ΑΣΥΛΟΥ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΩΝ ΡΟΩΝ». Στόχος του Προγράμματος είναι η άμεση αντιμετώπιση της ανεργίας πληθυσμιακών ομάδων που πλήττονται εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και της μακράς ύφεσης που υφίσταται η ελληνική οικονομία, αλλά και η αντιμετώπιση των διογκούμενων κυμάτων προσφυγικών ροών προς τη χώρα μας.
Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργήθηκαν 2.500 θέσεις πλήρους απασχόλησης με την τοποθέτηση προσωπικού σε Δήμους και σε Υπηρεσίες Α’ Υποδοχής, Ασύλου και Διαχείρισης Προσφυγικών Ροών. Με βάση μαρτυρίες και αναφορές εργαζομένων και εθελοντών σε Δομές Φιλοξενίας, διαπιστώνονται πολλές αυθαιρεσίες κατά τη λειτουργία της Δράσης, οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο το πρόγραμμα.
Χαρακτηριστικά, στο Κέντρο Φιλοξενίας Προσφύγων Ριτσώνας, βάσει του οριστικού πίνακα κατάταξης επιτυχόντων του ΟΑΕΔ, προσλήφθηκαν για τον σκοπό αυτό 100 εργαζόμενοι διαφόρων ειδικοτήτων, και η εικόνα που παρουσιάζει το κέντρο μετά από τρεις σχεδόν μήνες λειτουργίας και σύμφωνα με τα όσα επιβεβαιώνουν ο Επικεφαλής Συντονιστής του καταυλισμού (αξιωματικός της 114 Π.Μ. ) και ο υπεύθυνος συντονιστής του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης είναι η εξής:
1. Το ποσοστό του εργατικού δυναμικού που απασχολείται τελικώς για τον σκοπό για τον οποίο προσλήφθηκε δεν ξεπερνά το 20%. Ταυτόχρονα οι εξειδικευμένοι εργαζόμενοι και τεχνικοί, όπως υδραυλικοί και ηλεκτρολόγοι που είναι απαραίτητοι εντός της Δομής, εκλείπουν σε ποσοστό 100%. Υπενθυμίζουμε ότι υπό το φως των προβλημάτων αξιοποίησης του προσωπικού τα οποία ανέκυψαν το Υπουργείο Εργασίας έκρινε σκόπιμο να απευθυνθεί με εγκύκλιο προς τους Επιβλέποντες Φορείς / Δήμους, στην οποία τους παρέχεται το δικαίωμα τοποθέτησης εργαζομένων σε χώρους εκτός των Κέντρων Φιλοξενίας σε ποσοστό έως και 50% για την κάλυψη αναγκών πέραν των ορίων λειτουργίας των Κέντρων Φιλοξενίας, αλλά που σχετίζονται πάντως με τη λειτουργία και εξυπηρέτηση των φιλοξενούμενων προσφύγων.
2. Ο εκάστοτε εντεταλμένος δημοτικός υπάλληλος για τη διαχείριση του προγράμματος και την κατανομή του προσωπικού λειτουργεί κατά το δοκούν και χωρίς κανέναν έλεγχο, με αποτέλεσμα οι τοπικοί βουλευτές να γίνονται δέκτες καταγγελιών για άνιση μεταχείριση εργαζομένων, αυταρχικές συμπεριφορές, συστηματικές αυθαιρεσίες, αλλά και απαξίωση της «Δράσης για την ενίσχυση και υποστήριξη των Κέντρων Φιλοξενίας Προσφύγων». Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω καθώς επίσης και:
1. Τη ρητή επισήμανση της Δημόσιας πρόσκλησης Νο6/2016 του ΟΑΕΔ, που καθιστά σκοπό της Δράσης την «επιτακτική ανάγκη για ενίσχυση και υποστήριξη των υπηρεσιών πρώτης υποδοχής που παρέχονται από φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης».
2. Τη διατύπωση της ΚΥΑ 6.1714/5.1504 (ΦΕΚ 424/Β/22-02-2016) που υποχρεώνει τους Επιβλέποντες Φορείς, εν προκειμένω τους Δήμους, να απασχολούν τους Ωφελούμενους/εργαζόμενους στα Προγράμματα Κοινωφελούς Χαρακτήρα α) στις ειδικότητες για τις οποίες έχουν προσληφθεί και β) να μην αναθέτουν σε Ωφελούμενους καθήκοντα τα οποία απαιτούν εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία η οποία δεν προκύπτει από την ειδικότητά τους («ιδιαιτέρως δε όταν αυτά τα καθήκοντα περιλαμβάνουν τη χρήση εξοπλισμού - μηχανημάτων και εργαλείων»).
Με βάση τα παραπάνω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Πώς προτίθενται να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο απομάκρυνσης των Εργαζομένων εκτός Δομών Φιλοξενίας και τοποθέτησής τους σε άλλες υπηρεσίες, υπό τις επιταγές των εκάστοτε Δημοτικών Αρχών, γεγονός που αντιτίθεται στο σκοπό της δράσης και στις ανάγκες των Δομών Φιλοξενίας προσφύγων;
2. Σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν ώστε να μη σημειώνονται φαινόμενα αυθαίρετης τοποθέτησης των εργαζομένων σε τομείς εκτός ειδικότητας για την οποία έχουν προσληφθεί και βάζουν σε κίνδυνο την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων, σύμφωνα με τον Κώδικα Νόμων για την Υγεία και Ασφάλεια των Εργαζομένων Ν. 3850/2010 (ΦΕΚ 84 Α’);
Εν όψει του Β’ Κύκλου της Δράσης που θα ακολουθήσει, σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν ώστε μην εμφανιστούν ανάλογες αυθαιρεσίες και προβλήματα;
Οι ερωτώντες Βουλευτές:
Ακριώτης Γιώργος, Θεοφύλακτος Ιωάννης, Καββαδία Ιωαννέτα, Καρακώστα Ευαγγελία, Καρασαρλίδου Φρόσω, Καστόρης Αστέριος, Καφαντάρη Χαρά, Λιβανίου Ζωή, Μαντάς Χρήστος, Μορφίδης Κωνσταντίνος, Μουμουλίδης Θεμιστοκλής, Ξυδάκης Νικόλαος, Πάλλης Γεώργιος, Παπαδόπουλος Χριστόφορος, Παπαδόπουλος Νικόλαος, Παυλίδης Κωνσταντίνος, Πρατσόλης Αναστάσιος, Σταματάκη, Ελένη, Σταμπουλή Αφροδίτη, Ψυχογιός Γιώργος
Στην καταγγελία των «20» γίνεται επίκληση μαρτυριών και
αναφορών εργαζομένων και εθελοντών για τη χαώδη κατάσταση που επικρατεί στις δομές φιλοξενίας, με απίστευτες αυθαιρεσίες, οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο το πρόγραμμα, ενώ επισημαίνουν ότι το ποσοστό των προσληφθέντων που απασχολείται τελικά στις δομές δεν ξεπερνά το 20%