26 Ιανουαρίου 2017

Πολεμική Αεροπορία: Δύο χρόνια από το ατύχημα του F-16 στην Ισπανία - ΒΙΝΤΕΟ

Η συμπλήρωση σήμερα 2 ετών από το τραγικό ατύχημα με F-16 στην Ισπανία που κόστισε τη ζωή δυο χειριστών της Πολεμικής μας Αεροπορίας, παραμένει επίκαιρο περισσότερο από ποτέ. Και αυτό διότι ο τομέας της ασφάλειας αποτελεί μια από τις κύριες προτεραιότητες, σύμφωνα άλλωστε με τα όσα ανέφερε μόλις πριν λίγες μέρες  στην Σχολή Ικάρων, ο νέος Αρχηγός ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Χρήστος Χριστοδούλου κατά τη διάρκεια τελετής ανάληψης καθηκόντων του.

Η απώλεια που υπέστη η ΠΑ στις 26 Ιανουαρίου 2015 ήταν βαριά καθώς κατά τη διάρκεια νατοϊκής άσκησης TLP  στη νοτιοανατολική Ισπανία, το διθέσιο F-16D της 341 Μοίρας  με κωδικό ουράς (s/n) 084, συνετρίβη κατά τη διάρκεια απογείωσης στο πλαίσιο εκπαιδευτικής αποστολής.

Από το δυστύχημα έχασαν τη ζωή τους , ο Σμηναγός (Ι) Παναγιώτης Λάσκαρης, 35 ετών, έγγαμος με ένα γιο, με σύνολο ωρών πτήσεως 1.459 εκ των οποίων οι 872 ώρες σε αεροσκάφη F-16 και ο Σμηναγός (Ι) Αθανάσιος Ζάγκας, 31 ετών, έγγαμος με ένα γιο και μία κόρη, με σύνολο ωρών πτήσεως 1.128 εκ των οποίων οι 524 ώρες σε αεροσκάφη F-16.

Το μοιραίο F-16 αμέσως μετά την απογείωση του παρέκλινε της πορείας του, καταλήγοντας  σε παρακείμενο χώρο στάθμευσης μαχητικών αεροσκαφών  με αποτέλεσμα να προκληθεί σειρά εκρήξεων στην οποία καταστράφηκαν 9 μαχητικά (ΗΠΑ, Γαλλίας, Ισπανίας) και να χάσουν τη ζωή τους 9 αξιωματικοί και υπαξιωματικοί της Γαλλικής Αεροπορίας.

Τι είχε δείξει το πόρισμα

Αν και σε ανάλογες περιπτώσεις οι επίσημες αναφορές για τα ακριβή αίτια ενός αεροπορικού ατυχήματος στρατιωτικού μέσου παραμένουν συνήθως απόρρητες για σειρά λόγων, στην προκειμένη περίπτωση η εμπλοκή λόγω απωλειών προσωπικού και μέσων συμμαχικών χωρών επέβαλε την παράλληλη διερεύνηση από επιτροπή νατοικών εμπειρογνωμόνων οι οποίοι εξέδωσαν σχετικό πόρισμα που μέρος του είδε το φως της δημοσιότητας.

Σύμφωνα με αυτό το διθέσιο F-16 της 341 αποτελούσε το Νο2 σχηματισμού ζεύγους που θα απογειωνόταν στο πλαίσιο διατεταγμένης αποστολής στο πλαίσιο του TLP2015-1 από το διάδρομο 27 (RWY 27) στη βάση του Αλμπαθέτε, όταν κατά την φάση της απογείωσης στις 15:16 αμέσως πήρε επικίνδυνη κλίση. Τα χρονικά περιθώρια ήταν ελάχιστα καθώς το μαχητικό συνετρίβη μόλις  7,6 δευτ. αφότου βρέθηκε στον αέρα. Στο διάστημα αυτό το πλήρωμα επιχείρησε να εγκαταλείψει αλλά λόγω της θέσης του α/φους, η διαδικασία ήταν εκτός παραμέτρων ασφαλούς εκτέλεσης.

Η κύρια αιτία που οδήγησε στο συμβάν ήταν ότι το μαχητικό δεν είχε σωστά ρυθμισμένες παραμέτρους πρόνευσης/εκτροπής (trim) προ της τροχοδρόμησης καθώς ο σχετικός διακόπτης (yaw trim) είχε τεθεί σε μέγιστη θέση κλίσης 12 μοιρών δεξιά επιδρώντας καταλυτικά στην αεροδυναμική συμπεριφορά .  

Η περίπτωση ήταν πραγματικά άκρως ιδιάζουσα καθώς ενώ οι σχετικοί έλεγχοι προ απογείωσης είχαν γίνει όπως προβλέπεται, μεσολάβησε διάστημα 20 λεπτών προ της απογείωσης. Στο διάστημα αυτό και με δεδομένο ότι οι πιλότοι σε ανάλογες ασκήσεις στο εξωτερικό είναι υποχρεωμένοι να έχουν μαζί τους επιπλέον έγγραφα με χάρτες, συχνότητες επικοινωνίας και διαδικασίες (συγκριτικά με επιχειρήσεις από τις μητρικές τους βάσεις), φαίνεται ότι υπήρξε ακούσια απορύθμιση του περιστροφικού διακόπτη που βρίσκεται σε μη άμεσα ορατό σημείο στο αριστερό πλευρικό πάνελ.

Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την απουσία κάποιας προειδοποιητικής οπτικής ένδειξης, δεν επέτρεψε στο πλήρωμα να αντιληφθεί την αλλαγή και ως εκ τούτου το μαχητικό παρουσίασε άμεσα μη αναμενόμενη πτητική συμπεριφορά που ήταν αδύνατον να αντιμετωπιστεί από τις εντολές αντιστάθμισης στο χειριστήριο.

Χωρίς εκπτώσεις στην πρώτη γραμμή του καθήκοντος

Έμπειροι χειριστές της ΠΑ ανέφεραν σε προγενέστερες συζητήσεις ότι η περίπτωση αυτή ήταν εξαιρετικά απίθανή και εφόσον η εξέλιξη των γεγονότων ήταν η γνωστή, δεν υπήρχε κανένας τρόπος για τους δύο άτυχους χειριστές να προβλέψουν ή να αποφύγουν την καταστροφή που ακολούθησε.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι όσο και αν οι επιχειρήσεις με μαχητικά αεροσκάφη θεωρούνται από το κοινό ως κάτι συνηθισμένο, άρα και «ρουτίνα», στην πραγματικότητα κάθε πτήση είναι μια τρομακτικά πολύπλοκη διαδικασία, συνάρτηση χιλιάδων παραγόντων που επηρεάζουν πριν καν το αεροσκάφος βρεθεί στον αέρα, ώστε όλα να εξελιχτούν ομαλά.

Οι χειριστές , οι υπόλογοι και οι μηχανικοί της Πολεμικής Αεροπορίας  έχοντας υψηλή κατάρτιση, εκπαίδευση και συναίσθημα ευθύνης φροντίζουν μέρα και νύχτα με συνεχή κόπο και προσπάθεια ώστε οι πτητικές επιχειρήσεις να διεξάγονται με το μέγιστο δυνατό βαθμό ασφάλειας.
Άλλωστε αυτό δεν αποτελεί σχήμα λόγου αλλά αποδεικνύεται άμεσα αν κανείς συγκρίνει τα περιορισμένα συμβάντα και τις ελάχιστες απώλειες που έχουμε στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες αεροπορικές δυνάμεις τόσο στο ΝΑΤΟ όσο και σε άλλες ανά την υφήλιο και παρά το γεγονός ότι διατηρείται υψηλός ρυθμός επιχειρήσεων, με εκατοντάδες χιλιάδες ώρες πτήσης το χρόνο, σε όλες τις συνθήκες (που περιλαμβάνουν τόσο εκπαίδευση όσο και πραγματικές αποστολές αναχαίτισης με Readiness που αντιμετωπίζουν την τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο).

Σήμερα η 341Μ αποτελεί εκ των κύριων πυλώνων της αποτρεπτικής ισχύος της ΠΑ, με άξιους συνεχιστές του έργου όσων έπεσαν στο βωμό του καθήκοντος

ΣΜΗΝΑΓΟΣ ΛΑΣΚΑΡΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

ΣΜΗΝΑΓΟΣ ΖΑΓΚΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

ΑΘΑΝΑΤΟΙ !!!
26/01/2015.


Του Απόλλωνα Λεονταρίτη
http://www.onalert.gr/stories/polemikh-aeroporia-dyo-xronia-atyxhma-f-16-ispania/54063