Συνολικά, οι δύο πλευρές θα καταβάλλουν περίπου 7 εκατ. ευρώ μόνο για δικαστικά έξοδα και αμοιβές σε δικαστές (επιδιαιτητές, διαιτητές), από τα οποία 2.150.000 αναλογούν στην Αττικό Μετρό. Τα υπόλοιπα αναλογούν στην χρεοκοπημένη κοινοπραξία υπό την ΑΕΓΕΚ και ιταλικές εταιρείες που τον τελευταίο χρόνο έχει υποκαταστήσει ο Άκτωρας.
Η διαδικασία της επίλυσης των διαφορών μέσω διαιτησίας βαίνει προς το τέλος της, επιδικάζοντας πρόσφατα άλλα 43 εκατ. ευρώ, στην ανάδοχο κοινοπραξία για τη διαιτησία που αφορούσε την υποαπασχόληση εξοπλισμού και προσωπικού, λόγω αδράνειας του έργου. Πρόκειται για τμήμα μιας μεγάλης διαφωνίας άνω των 330 εκατ. ευρώ που έσπασε σε τρία κομμάτια λόγω μεγέθους, με επιδιαιτητή την Πρόεδρο του Αρείου Πάγου, Βασιλική Θάνου και διαιτητές τον πρώην βουλευτή και υπουργό του ΠΑΣΟΚ, Ντίνο Ρόβλια, από την πλευρά της κοινοπραξίας και τον Επίτιμο Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, Ιωάννη Καραβοκύρη, από την πλευρά της Αττικό Μετρό.
Η επίμαχη διαιτησία αφορούσε την οικονομική επιβάρυνση του αναδόχου, λόγω καθυστερήσεων του έργου από απαλλοτριώσεις, αρχαιολογία κ.α, την καθήλωση του μετροπόντικα για δύο χρόνια στην Ανάληψη και την υποαπασχόληση του εξοπλισμού λόγω των δυσχερειών του έργου. Σύμφωνα με πληροφορίες, από τη διαιτησία αυτή, επιδικάστηκε ένα συνολικό ποσό περίπου 85 εκατ. ευρώ για τον ανάδοχο. Κατά πληροφορίες η κοινοπραξία έχει επαναφέρει υποθέσεις που αποτέλεσαν αντικείμενο διαιτησιών και στο παρελθόν, συνολικού ύψους 255 εκατ. ευρώ.
Ενδεικτικό στοιχείο των υπέρογκων αμοιβών των δικαστών είναι ότι με βάση την τελευταία διαιτησία (20Γ) που το αντικείμενο της διαφοράς ήταν 138 εκατ. ευρώ για την υποαπασχόληση μηχανημάτων, η συνολική αμοιβή του δικαστηρίου, ανήλθε σε 1,3 εκατ. ευρώ. Από τη διαιτησία, η κυρία Θάνου θα εισέπραττε κανονικά 4.157.216 εκατ. ευρώ (!), ωστόσο ζήτησε η ίδια να περιοριστεί με αποτέλεσμα να φτάσει τις 59.000 ευρώ.
Και αυτή η αμοιβή περιορίστηκε στο καθαρό ποσό των 35.400 ευρώ λόγω κρατήσεων 40%. Αντίστοιχα, στους δύο επιδιαιτητές αναλογούσαν από 461.918 ευρώ που κατόπιν οικειοθελούς μείωσης, διαμορφώθηκαν στο ποσό των 280.000 ευρώ. Εντυπωσιακό στοιχείο είναι το γεγονός ότι για τη διαιτησία, απασχολήθηκαν και τρεις γραμματείς, με εξίσου εξωπραγματική αμοιβή που ανήλθε σε 20.000 ευρώ έκαστη. Ωστόσο, το τελικό ποσό περιορίστηκε γιατί υπόκεινται σε κρατήσεις 60%. Υπενθυμίζεται ότι η προσφυγή στην διαιτησία για το μετρό της Θεσσαλονίκης χρειάστηκε νομοθετική ρύθμιση από την προηγούμενη κυβέρνηση. Προκειμένου μάλιστα να επιλυθεί πλήθος διαφορών μεταξύ Δημοσίου και εργολάβου, οι διαφωνίες αυτές ομαδοποιήθηκαν συγκεντρώνοντας οικονομικές εκκρεμότητες συνολικού ύψους άνω του 1,1 δισ. ευρώ.
Όσοι παρακολουθούν την εξέλιξη της δικαστικής διαμάχης στο μετρό δικαιολογούν την εκτίναξη του κόστους στο χαρακτήρα των διαιτησιών, οι οποίες λόγω της συμμετοχής στο έργο ιταλικών εταιρειών, προσλαμβάνουν χαρακτηριστικά διεθνούς διαιτησίας. Εξ αυτού του λόγου η αμοιβή των μελών του δικαστηρίου δεν υπόκεινται σε κρατήσεις για το Ταμείο Χρηματοδοτήσεως Δικαστικών Κτιρίων. Είναι ωστόσο σαφές ότι ανεξάρτητα από την πολυπλοκότητα των υποθέσεων και τη μελέτη χιλιάδων σελίδων τεχνικών και νομικών κειμένων, οι αμοιβές αυτές συνιστούν μεγάλη πρόκληση, επιβαρύνοντας το κόστος της επίλυσης των διαφωνιών.
http://www.toxrima.gr/xryses-amoives-dikaston-sto-metro-th/