Αναλλοίωτο το ΤΑΙΠΕΔ - «Μέσα» και η ΔΕΗ - Προτεραιότητα στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, το Ελληνικό και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που έχουν φτάσει στο τελικό στάδιο, αλλά παρουσιάζουν προβλήματα
Άμεσα πωλητήριο σε εταιρείες του Δημοσίου και υποδομές βάζει η κυβέρνηση, φυσικά υπό τις διαταγές των δανειστών, όπως ορίζει και το νέο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο μένει αναλλοίωτο παρά τη «μάχη» που έλεγαν ότι δίνουν κάποιοι υπουργοί για εξαίρεση των ενεργειακών ΔΕΚΟ, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ.
Όπως έγραφε το protothema.gr την περασμένη εβδομάδα, το επικαιροποιημένο πρόγραμμα Asset Development Plan- ADP του ΤΑΙΠΕΔ «πέρασε» από τους Θεσμούς και έχει αποσταλεί στο κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) προς έγκριση. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μένει αναλλοίωτο, δηλαδή δεν θα εξαιρεθεί καμία ΔΕΚΟ -ούτε η πολυσυζητήμενη ΔΕΗ- από την πώληση.
Το νέο πρόγραμμα, περιλαμβάνει συνολικά 19 ιδιωτικοποιήσεις και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις, δίνοντας προτεραιότητα στους διαγωνισμούς που έχουν μεν φτάσει στο τελικό στάδιο, αλλά παρουσιάζουν κάποια προβλήματα, όπως τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, το Ελληνικό και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Στη συνέχεια θα προχωρήσουν οι «ανοιχτοί» διαγωνισμοί, όπως ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, ενώ θα επαναπροκηρυχθεί ο διαγωνισμός - σίριαλ του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ). Σειρά έχουν οι μελλοντικοί διαγωνισμοί, με την πρόσληψη συμβούλων, όπου ο κλάδος της ενέργειας πρωταγωνιστεί: πώληση του 17% της ΔΕΗ, καθώς η διάθεση πακέτων σε Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) και Ελληνικά Πετρέλαια. Ο μνημονιακός στόχος είσπραξης από αποκρατικοποίησεις για την περίοδο 2016-2018 είναι τα 5,8 δισ. ευρώ, εκ των οποίων ως σήμερα έχουν εισπραχθεί μόλις τα περυσινά 499 εκατ. ευρώ.
14 αεροδρόμια, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Ελληνικό, Υποδομές
Μεγάλη καθυστέρηση έχει καταγραφεί στην ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Ζακύνθου, Κεφαλληνίας, Ακτίου, Καβάλας, Ρόδου, Κω, Σαντορίνης, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Σάμου και Σκιάθου), ύψους 1,23 δισ. ευρώ. Η ημερομηνία παραχώρησης στη Fraport ήταν η 15η Μαρτίου, ωστόσο φαίνεται ότι μετατίθεται για Απρίλιο. Απαιτείται να κλείσουν σημαντικές εκκρεμότητες που σχετίζονται με την υπογραφή σύμβασης με το ΕΚΑΒ για την παροχή ιατρικών και νοσηλευτικών υπηρεσιών στα αεροδρόμια. Επίσης, πρέπει να υπογραφεί η σύμβαση με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) που αφορά την πιστοποίηση των παρεχόμενων από τη Fraport υπηρεσιών στα αεροδρόμια.
Άμεση προτεραιότητα η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie, μία ακόμα ιδιωτικοποίηση που έχει καθυστερήσει σημαντικά. Από το ΤΑΙΠΕΔ τονίζουν ότι είναι θέμα χρόνου το κλείσιμο της σύμβασης ύψους 45 εκατ. ευρώ. Εκκρεμεί το κλείσιμο της υπόθεσης με τα 750 εκατ. ευρώ των κρατικών ενισχύσεων που χρωστά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στον ΟΣΕ. Σχετικά με την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού η υποβολή δεσμευτικών προσφορών έχει μετατεθεί για τις 30 Ιουνίου.
Αναφορικά με το Ελληνικό, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα απαιτηθεί αρκετός χρόνος ακόμα. Σε εκκρεμότητα είναι ο διεθνής διαγωνισμός για τη χορήγηση άδειας καζίνο στο ακίνητο και η απομάκρυνση των προσφύγων. Ανοιχτό είναι το ζήτημα με τον χαρακτηρισμό της έκτασης ως δασικής και τμημάτων αυτής ως αρχαιολογικών χώρων, ενώ θα πρέπει να εγκριθεί το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) του επενδυτή με Προεδρικό Διάταγμα. Αναμένεται και η έγκριση της γενικής οργάνωσης του μητροπολιτικού πάρκου, οι πολεοδομικές μελέτες και οι ζώνες ανάπτυξης. Μετά την έγκριση του ΣΟΑ, το Δημόσιο και η κοινοπραξία θα πρέπει να καθορίσουν ποιο κομμάτι θα λάβει ο επενδυτής κατά κυριότητα.
Λιμάνια και μαρίνες
Προβλέπεται η πώληση εννέα οργανισμών λιμένων (Ελευσίνας, του Λαυρίου, της Ραφήνας, της Ηγουμενίτσας, της Κέρκυρας, της Καβάλας, του Βόλου, της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας) και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αναμένεται εντός του Μαρτίου να προκηρυχθεί η πρόσληψη συμβούλου. Προς πώληση και οι μαρίνες Πύλου, Αλίμου, Χίου, Αρετσού Θεσσαλονίκης, και Μυκόνου. Τη Δευτέρα υποβάλλονται οι προσφορές για την Μαρίνα Πύλου και έως τέλος του μήνα θα προκηρυχθούν οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος και για τις υπόλοιπες.
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών
Μέσα στο Μάρτιο αναμένεται η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και το Δημόσιο για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 ακόμη χρόνια, έως το 2046, ενώ άμεσα θα προσληφθεί σύμβουλος για την πώληση του 30% των μετοχών που κατέχει το Δημόσιο.
Εγνατία Οδός
Μέχρι το καλοκαίρι αναμένεται να έχει ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής αρχικού ενδιαφέροντος, με βασική προϋπόθεση για την ιδιωτικοποίηση να αποτελεί η δημιουργία σταθμών διοδίων κατά μήκος του άξονα. Σημειώνεται ότι έχουν δημοπρατηθεί 4 νέοι σταθμοί διοδίων σε Παμβώτιδα (Ιωάννινα), Μέστη (Ξάνθη), Ιεροπηγή (κάθετος άξονας Σιάτιστα-Ιεροπηγή) και Εύζωνοι (κάθετος άξονας Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι). Πηγές αναφέρουν ότι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για την Εγνατία, όπου αναμένεται να “κατέβουν” δυνατά σχήματα. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες και “ζυμώσεις” θα συμμετέχουν: Ο Άκτωρ σε συνεργασία με το καναδικό PSP, η Μετκα, η Γεκ με ελληνική τράπεζα και μία μεγάλη ουγγρική συνεργασία με γαλλική τραπεζα.
ΟΛΘ
Το αμέσως προσεχές διάστημα θα κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές για το 67% του ΟΛΘ (24 Μαρτίου). Οι επενδύσεις που υποχρεούται να κάνει ο νέος ιδιοκτήτης ανέρχονται στα 180 εκατ. ευρώ στην επταετία. Σύμφωνα με πληροφορίες ζητήθηκε από τους υπόλοιπους επίδοξους επενδυτές, παράταση κατάθεσης των δεσμευτικών, διότι η Deutsche Invest φέρεται να μην έχει καταθέσει φάκελο, ωστόσο το ΤΑΙΠΕΔ δεν έκανε δεκτό το αίτημα, προκαλώντας γκρίνιες. Σημειώνεται ότι για την εξαγορά έχουν εκφράσει ενδιαφέρον 9 επενδυτικά σχήματα που έχουν περάσει στη Β φάση του διαγωνισμού. Πρόκειται για την APM Terminals Moller Maersk, το γερμανικό fund Deutsche Invest Equity Partners GmbH που συμμετέχει και ο πρόεδρος του ΠΑΟΚ επιχειρηματίας Ιβάν Σαββίδης, η Duferco Participations Holding S.A. (ήδη πελάτης του ΟΛΘ), η Φιλιππινέζικη International Container Terminal Services Inc, η ιαπωνική Mitsui & Go Ltd, η P&O Steam Navigation Company θυγατρική της (DP World - Ντουμπάι), η Russian Railways JSC, η GEK TERNA S.A και Yilport Holding Inc.
ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ
Εντός του Μαρτίου αναμένεται η πρόσληψη συμβούλου για την ιδιωτικοποίηση του 23% της ΕΥΑΘ, όπως επίσης και του 11% της ΕΥΔΑΠ.
Ενέργεια
Βασική επιδίωξη της κυβέρνησης ήταν να αποτραπεί η πώληση του 17% της ΔΕΗ, με την μετάβαση του ποσοστού από το ΤΑΙΠΕΔ στο Υπερταμείο, κάτι που δεν βρήκε σύμφωνους τους δανειστές. Εκτός, λοιπόν, από την πώληση του 17% της ΔΕΗ, του 65% της ΔΕΠΑ και του 35% των ΕΛΠΕ, άμεση προτεραιότητα είναι η επαναπροκήρυξη της πώλησης του 66% ΔΕΣΦΑ, μετά το ναυάγιο της πώλησης στη Socar.
Εντός του μήνα αναμένεται και η πρόσληψη συμβούλου για την πώληση του 17% της ΔΕΗ. Βρίσκεται σε εξέλιξη η απόσχιση του ΑΔΜΗΕ που θα έχει ολοκληρωθεί τέλη Μαρτίου.
Σχετικά με τα ΕΛΠΕ στόχος είναι οι εναλλακτικές μέθοδοι αξιοποίησης, οι οποίες θα εξεταστούν από τον σύμβουλο που θα προσληφθεί, ενώ εντός Μαρτίου προβλέπεται να προσληφθεί σύμβουλος και για τη ΔΕΠΑ, προκειμένου να αποφασιστούν τα επόμενα βήματα για την αξιοποίηση του 65% που έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ. Οι λύσεις που εξετάζονται είναι η πώληση ή η διάθεση πακέτου στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Το ΤΑΙΠΕΔ διατηρεί το 65% της ΔΕΠΑ και τα ΕΛΠΕ κατέχουν το υπόλοιπο 35%.
Ελένη Στεργίου
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ