20 Μαρτίου 2017

Πρόκληση μετά μουσικής στην Εθνική Βιβλιοθήκη

Νύχτα 16ης προς 17η Μαρτίου. Η ώρα 2.10. Στην άδεια Πανεπιστημίου οι περαστικοί ακούσαμε λάτιν χορευτική μουσική. Στρέψαμε το βλέμμα μας και είδαμε φωτισμένη την είσοδο της Εθνικής Βιβλιοθήκης.
Γνωρίζαμε ότι η Βιβλιοθήκη βρίσκεται σε φάση μετεγκατάστασης προς το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» και οι φωταψίες προσέλκυσαν το ενδιαφέρον μας.

«Από 1/1/2017 τα Αναγνωστήρια έχουν αναστείλει την εξυπηρέτηση του κοινού, καθώς αξιοποιούνται αποκλειστικά για τις εργασίες που αφορούν την προετοιμασία των συλλογών και την εκπαίδευση του προσωπικού», ανέφερε η σχετική ανακοίνωση.

«Αυτά τα βιβλία είναι πολύτιμα. [...] Για παράδειγμα, το τρίτο βιβλίο στα πάνω ράφι δεξιά είναι η Γραμματική του Λάσκαρη, το πρώτο βιβλίο που τυπώθηκε στην ελληνική γλώσσα! Είναι του 1476! [...] Στη Βιβλιοθήκη συγκεντρώνονται 5.200 χειρόγραφα. Η συλλογή περιλαμβάνει πάνω από 300 χειρόγραφα Καινής Διαθήκης, Ευαγγέλια, τουλάχιστον 250 χειρόγραφα με αριστοτελικά έργα, Πλάτωνα, Ομηρο αλλά και αλχημείες και φαρμακευτικά χειρόγραφα. [...] Επιπλέον εδώ θα βρει κανείς περί τα 180 αρχέτυπα, δηλαδή βιβλία που έχουν τυπωθεί στον αιώνα της τυπογραφίας, έως το τέλος δηλαδή του 15ου αιώνα. Εχουμε πολλά αρχεία από προσωπικότητες, πολιτικούς, συγγραφείς, ποιητές όπως ο Σολωμός, αποφάσεις και διαταγές του Υψηλάντη, αυτόγραφα των αγωνιστών του 1821».

Αυτά ανέφερε ο γενικός διευθυντής της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, Φίλιππος Τσιμπόγλου, στις 28 Φεβρουαρίου 2016 (news247.gr).

Σκεφτήκαμε ότι πιθανόν το κτίριο έχει αδειάσει από τα πολύτιμα βιβλία.

Ισως οι υπάλληλοι το «ρίχνουν έξω», θεωρήσαμε, επίσης αφελώς.

Αποφασίσαμε να εισέλθουμε στο ιστορικό κτίριο, για να το δούμε έστω «στη ζούλα» για μια τελευταία φορά.

Η ένταση της μουσικής ήταν αρκετά δυνατή, σε βαθμό που δεν ταίριαζε ούτε στην ώρα ούτε στο γεμάτο Ιστορία μέρος.

Τρεις σόμπες εξωτερικού χώρου είχαν στηθεί στην είσοδο, κάποιοι νεαροί με κοστούμια και νεαρές με ταγέρ (αρκετοί μιλούσαν αγγλικά) έπιναν ποτά και κοκτέιλ.

Μπήκαμε στον κυρίως χώρο και είδαμε αριστερά, δίπλα στις γυάλινες προθήκες με σημαντικά κειμήλια, να έχει στηθεί αυτοσχέδιο μπαρ, που σέρβιρε ακόμα ποτά στα περίπου 20 εναπομείναντα άτομα.

Ακριβώς στην άλλη πλευρά, στα δεξιά, μπροστά από τις ξύλινες συρταριέρες, όπου φυλάσσονται καρτέλες της Βιβλιοθήκης, ένας νεαρός παρίστανε τον dj επιλέγοντας τη μουσική.

«Απομακρυνθείτε κύριε!»

Χωρίς να ρωτήσουμε περί τίνος πρόκειται, προχωρήσαμε παραμέσα και μπήκαμε στον χώρο των αναγνωστηρίων.

Βγάλαμε φωτογραφίες, μέχρι που κάποιος νεαρός μάς ζήτησε τον λόγο που βρισκόμαστε εκεί.

Του εξηγήσαμε τι θέλουμε και μας είπε επιτακτικά να απομακρυνθούμε, γιατί η Εθνική Βιβλιοθήκη «φιλοξενεί ιδιωτική εκδήλωση».

Η απορία μας λογική: Ποιος κάνει «ιδιωτική εκδήλωση» σε έναν χώρο που έχει κλείσει για το κοινό από τις αρχές του έτους, ώστε να προετοιμαστούν οι σημαντικές συλλογές, ενώ στα ράφια περιμετρικά βρίσκονται ακόμα τα πολύτιμα βιβλία;

«Η εταιρεία Dell έδινε κάτι βραβεία», μας απάντησε ο νεαρός.


Από την εκδήλωση της εταιρείας Dell- στη μικρή φωτογραφία ο ίδιος χώρος με τα αναγνωστήρια της Εθνικής Βιβλιοθήκης

Βγαίνοντας ήμασταν βέβαιοι ότι αυτή η εκδήλωση είναι εντελώς ασυνήθιστη.

Επιστρέψαμε και παρατηρήσαμε ξανά τον χώρο. Μας πλησίασε άλλο άτομο, ρώτησε πάλι τι θέλουμε και αν είμαστε προσκεκλημένοι της εκδήλωσης.

Απαντήσαμε αρνητικά και ρωτήσαμε τι συμβαίνει.

Ο συγκεκριμένος υποχώρησε και μας είπε ότι δεν μπορεί να μας διώξει και ότι αν θέλουμε μπορούμε να μείνουμε να δούμε τις προθήκες.

Επιμείναμε και ρωτήσαμε συγκεκριμένα πώς είναι δυνατόν να δίνεται ο ιστορικός χώρος αυτός σε μια ιδιωτική εταιρεία για να κάνει πάρτι μέχρι το ξημέρωμα.


Απάντηση δεν λάβαμε. Με το που βγήκαμε ξανά από το κτίριο, κάποιοι -προφανώς υπάλληλοι απροσδιόριστου εργοδότη- έκλεισαν τη βαριά ξύλινη πόρτα κρατώντας μέσα τους περισσότερους από τους παριστάμενους.

Απευθυνθήκαμε σε έτερο άτομο, που μας ζήτησε τον λόγο:

«Εχετε άδεια για την εκδήλωση;» ρωτήσαμε. «Βέβαια» απάντησε. «Από ποιον; Από τη διοίκηση;» ρωτήσαμε έντονα και διερευνητικά.

Ο υπάλληλος υποχώρησε και εξαφανίστηκε. Κατεβήκαμε τη γυριστή εξωτερική σκάλα και φύγαμε.

Στο πίσω μέρος του κτιρίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης ένα φορτηγάκι cateringφόρτωνε τραπέζια και απομεινάρια φαγητών.

Περιμένουμε απαντήσεις

Κάποιοι από τους καλεσμένους στα βραβεία της Dell ποζάρουν χαμογελαστοί με τα ποτά στο χέρι.

Με δεδομένο ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, η απόφαση δεν ελήφθη από το αρμόδιο Εφορευτικό Συμβούλιο, ποιος ανέλαβε την ευθύνη να ανοίξουν οι πόρτες του ιστορικού κτιρίου και να φιλοξενήσουν για πρώτη φορά ύστερα από χρόνια τέτοιου είδους εκδηλώσεις δίπλα σε ευαίσθητα κειμήλια της Εθνικής Βιβλιοθήκης;

Με ποιο δικαίωμα και με ποια διαδικασία μια ιδιωτική εταιρεία εκμεταλλεύεται ένα σπουδαίο δημόσιο κτίριο, που από το 1903 φιλοξενεί την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου;

Ποιος έβαλε σε ρίσκο την ασφάλεια του κτιρίου, που σχεδιάστηκε από τον Θεόφιλο Χάνσεν και οικοδομήθηκε με γενική επίβλεψη του Ερνέστου Τσίλερ, όπως και των βιβλίων του, ανεκτίμητης αξίας;

Τι θα λεγόταν αν ένας φοιτητικός σύλλογος, για παράδειγμα, πραγματοποιούσε ανάλογη εκδήλωση στον χώρο;

● Λίγες ώρες αργότερα βρήκαμε στο διαδίκτυο φωτογραφίες συμμετεχόντων στην εκδήλωση.

Στο αναγνωστήριο είχε στηθεί εξέδρα με φωτορυθμικά, ενώ τα γραφεία ανάγνωσης είχαν επενδυθεί με λευκά πανιά, προκειμένου να ταιριάζουν με το ντεκόρ.

Προηγούμενες χρονιές η ίδια εκδήλωση είχε φιλοξενηθεί στο Μουσείο Γουλανδρή και στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρετάννια».

Συντάκτης: Νίκος Σβέρκος
http://www.efsyn.gr/arthro/proklisi-meta-moysikis-stin-ethniki-vivliothiki