Τον δημοσιογράφο και παρουσιαστή ιατρικών εκπομπών, Μιχάλη Κεφαλογιάννη τιμώρησε το Πειθαρχικό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ, με ποινή προσωρινής διαγραφής ενός χρόνου, για αντιδεοντολογική συμπεριφορά κατ' εξακολούθηση.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Πρωτοβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου:
Με ψήφους 3 έναντι 2 επιβλήθηκε η προσωρινή διαγραφή 12 μηνών από τα μητρώα της ΕΣΗΕΑ. Η μειοψηφία πρότεινε την προσωρινή διαγραφή 6 μηνών. “Το ΠΠΣ, ασκεί ομόφωνα αυτεπάγγελτη πειθαρχική δίωξη κατά του συν. Μιχάλη Κεφαλογιάννη επειδή συμμετέχει στην διαφήμιση Κάρτας Παροχών Υγείας “Fullcare Pass” της εταιρείας Well Brands. Η επίμαχη διαφήμιση προβλήθηκε, μεταξύ άλλων, στον Τ/Σ «Σκάι» στις 21.11.16 και ώρα 18.30μμ και στον Τ/Σ “Mega” στις 21.11.16 και ώρα 7.30μμ, αλλά και άλλοτε σε διάφορα άλλα Μέσα.
Η συμμετοχή του αυτή σε διαφήμιση, παρότι έχει ο ίδιος ελεγχθεί άλλοτε για την ίδια παράβαση, είναι αντίθετη από ότι ορίζεται ρητά στο άρθρο 5, παρ. γ’ του Κώδικα Αρχών Δεοντολογίας, που αναφέρει ότι ο δημοσιογράφος οφείλει: «…Να μην επιδιώκει και μη δέχεται τη διαφημιστική χρήση του ονόματος, της φωνής και της εικόνας του, παρά μόνο για κοινωφελείς σκοπούς».
Η απολογία του Μιχάλη Κεφαλογιάννη
Κληθείς σε απολογία, ο εγκαλούμενος συν. Μιχάλης Κεφαλογιάννης, απέστειλε προς το Πειθαρικό Συμβούλιο απολογητικό υπόμνημα, στο οποίο μεταξύ άλλων, υποστήριξε: “…Με γνώμονα την προσφορά και τη βοήθεια όσων δυσκολεύονται ή αδυνατούν να έχουν πρόσβαση σε προληπτικές εξετάσεις στην δύσκολη αυτή περίοδο της οικονομικής κρίσης, αποδέχθηκα την πρόταση για να συμβάλω με την εικόνα και τη φωνή μου, ώστε να γίνει γνωστή η κάρτα Υγείας Full Care Pass, η οποία διευκολύνει πολλούς ανθρώπους να έχουν πρόσβαση σε προληπτικές εξετάσεις.
Ο κοινωνικός χαρακτήρας της πρότασης και το γεγονός ότι η συγκεκριμένη κάρτα Υγείας υποστηρίχθηκε και διατίθεται από πολλά φαρμακεία, συνέβαλαν στην απόφασή μου για να συμμετάσχω σ’ αυτή την καμπάνια ενημέρωσης.
Πριν από την απόφασή μου αυτή αναζήτησα τις Αρχές Δεοντολογίας του Δημοσιογραφικού Επαγγέλματος, οι οποίες έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Ενώσεως μας. Στον Κώδικα Επαγγελματικής Ηθικής και Κοινωνικής Ευθύνης των δημοσιογράφων-μελών της ΕΣΗΕΑ, στο άρθρο 5, παρ. γ’ αναφέρει επί λέξη για τον δημοσιογράφο: «Να μην επιδιώκει και να μη δέχεται τη διαφημιστική χρήση του ονόματος, της φωνής και της εικόνας του, παρά μόνο για κοινωφελείς σκοπούς». Έχοντας μεγάλο σεβασμό σε όλους σας και στην αξία του οργάνου, εκτιμώ ότι στην περίπτωση αυτή, ο σκοπός είναι κοινωφελής, καθώς δίνει τη δυνατότητα σε χιλιάδες ανθρώπους που δεν έχουν πλέον την οικονομική δυνατότητα ή είναι ανασφάλιστοι, να έχουν πρόσβαση σε προληπτικές εξετάσεις, καταβάλλοντας ένα μικρό οικονομικό αντίτιμο ετησίως.
Αναγνωρίζω ότι στο παρελθόν με έχετε εγκαλέσει για παρόμοιο παράπτωμα για το οποίο είχατε κρίνει πως έπρεπε να τιμωρηθώ. Δέχομαι ότι η απόφαση σας τότε ήταν δίκαιη. Είχα αναγνωρίσει και στην κατάθεση μου ότι ήταν λάθος, αλλά η αλήθεια είναι πως δεν περίμενα ότι θα σας ενοχλούσε αυτό το παράπτωμα, από τη στιγμή που δεν ανέφερα λεκτικά ή δεν είχα φωτογραφηθεί με το εν λόγω προϊόν. Ήταν μια λάθος εκτίμησή μου για την οποία τιμωρήθηκα.
Όμως δεν μπορώ να μην αναφερθώ συνολικά στο ζήτημα των διαφημίσεων. Σχεδόν όλες οι εκπομπές πλέον σε ραδιόφωνο και τηλεόραση είναι χορηγούμενες από κάποιο προϊόν. Ευχής έργο θα ήταν τα ΜΜΕ να μην λειτουργούσαν ως επιχειρήσεις και να επιβίωναν χωρίς να χρειάζονται τη διαφήμιση. Οι διαφημίσεις γίνονται για να προβάλλονται από τα ΜΜΕ προκειμένου αυτά να στηριχτούν οικονομικά, ιδίως σ αυτή την εξαιρετικά δύσκολη περίοδο. Τα χρήματα αυτά, βοηθούν τα ΜΜΕ να λειτουργούν ομαλά, χωρίς να απολύουν, να αφήνουν για μήνες απλήρωτους τους συναδέλφους, ή ακόμα και να κλείνουν. Το έζησα πρόσφατα, με την ανασφάλεια και την μη καταβολή δεδουλευμένων για σχεδόν ένα ολόκληρο χρόνο από τον τηλεοπτικό σταθμό ΜΕΓΚΑ στον οποίο εργαζόμουν…
Κατανοώ ότι το όργανο οφείλει να ακολουθεί τους υφιστάμενους κανόνες και ζητώ την επιεική αντιμετώπιση και δίκαιη κρίση σας…”.