Την είδηση ανακοίνωσαν σήμερα οι επικεφαλής του προγράμματος, που το παρουσιάζουν ως το πρώτο παγκόσμιο μουσείο στον αραβικό κόσμο και ένα σύμβολο ανοχής.
Ο πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν θα παραστεί στα εγκαίνια του μουσείου, το οποίο σχεδίασε ο αρχιτέκτονας Ζαν Νουβέλ στο νησί Σααντιγιάτ, μέσα στην πρωτεύουσα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.
Έργα τέχνης, χειρόγραφα και αντικείμενα που χρονολογούνται από τη γέννηση των πολιτισμών έως τις μέρες μας θα επιτρέψουν στους επισκέπτες να κατανοήσουν κυρίως τις κοινές επιρροές διαφορετικών πολιτισμών διαμέσου της ιστορίας.
Η έναρξη λειτουργίας του μουσείου καθυστέρησε επανειλημμένα λόγω προβλημάτων χρηματοδότησης.
Ωστόσο το έργο τελικά ολοκληρώθηκε και σε συνέντευξη Τύπου σήμερα ανακοινώθηκε η ημερομηνία των εγκαινίων.
Το μουσείο αυτό αποτελεί την «κοινή απάντηση του Παρισιού και του Αμπού Ντάμπι σε μια στιγμή που ο πολιτισμός δέχεται επίθεση», δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας Φρανσουάζ Νισέν.
Το έργο είναι το αποτέλεσμα διακυβερνητικής συμφωνίας που υπογράφηκε το 2007 ανάμεσα στο Παρίσι κα το Αμπού Ντάμπι διάρκειας 30 ετών, που προβλέπει ότι η Γαλλία θα προσφέρει την εμπειρογνωμοσύνη της, θα δανείσει έργα τέχνης και θα οργανώσει προσωρινές εκθέσεις έναντι ενός δισεκατομμυρίου ευρώ.
Στο σύνολο αυτό, μόνο η παραχώρηση του ονόματος του Λούβρου έως το 2037 θα αποφέρει στο παρισινό μουσείο 400 εκατομμύρια ευρώ.
Η κατασκευή του μουσείου -που αρχικά εκτιμάτο στα 654 εκατομμύρια δολάρια (582 εκατ. ευρώ)- χρηματοδοτήθηκε από το Αμπού Ντάμπι πέραν της συμφωνίας συνεργασίας.
Εμπνευσμένη αρχιτεκτονική
Ο Γάλλος Ζαν Νουβέλ εμπνεύστηκε από την αραβική αρχιτεκτονική για να σχεδιάσει την πόλη-μουσείο, που μεγάλο μέρος της καλύπτει θόλος διαμέτρου 180 μέτρων που είναι διάσπαρτος από αστέρια μέσω των οποίων το μουσείο λούζεται από φως.
Οι εσωτερικοί εκθεσιακοί χώροι εκτείνονται σε 8.600 τ.μ.
Στις 23 μόνιμες γκαλερί θα εκτεθούν 600 έργα τέχνης, των οποίων τα 300 αποτελούν δανεισμό 13 γαλλικών μουσείων για τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του.
Ανάμεσα στα δάνεια αυτά θα είναι η ελαιογραφία σε ξύλο «La Belle Ferronnière» του Λεονάρντο ντα Βίντσι που θα μεταφερθεί από το Μουσείο του Λούβρου, «Ο Βοναπάρτης διασχίζει τις 'Αλπεις» του Ζαν-Λουί Νταβίντ (Βερσαλλίες) και η «Αυτοπροσωπογραφία» του Βίνσεντ Βαν Γκογκ (Μουσείο Ορσέ).
Όμως η μεγάλη πλειονότητα των έργων θα αναφέρεται στην αρχαία ιστορία των πολιτισμών και των θρησκειών που απεικονίζεται κυρίως από την έκθεση ενός φύλλου του Μπλε Κορανίου, μιας Βίβλου στη γοτθική γλώσσα και μιας Πεντατεύχου, καθώς και βουδιστικών και ταοϊστικών κειμένων.
Πρώτος σκοπός του μουσείου είναι να σταλεί «ένα μήνυμα ανοχής», δήλωσε ο Μοχάμεντ Χαλίφα αλ Μουμπάρακ, πρόεδρος της Αρχής Τουρισμού και Πολιτισμού του Αμπού Ντάμπι.
Δίπλα στο Λούβρο, δύο ακόμη μουσεία --το Γκούγκενχαϊμ και το Ζαγιέντ-- θα δουν το φως στο νησί Σααντιγιάτ, γεγονός που δείχνει τη σημασία που δίνουν οι τοπικές αρχές στην ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού στην καρδιά του Κόλπου, μεταξύ της Ασίας και της Ευρώπης.
Θέμα η ασφάλεια των έργων
Όσον αφορά το θέμα της μεταφοράς, της συντήρησης και της ασφάλειας των έργων, ο Μουμπάρακ δήλωσε: «η προστασία τους είναι ζωτικής σημασίας, διασφαλίσαμε την απόκτηση των κατάλληλων συστημάτων», αναφέροντας κυρίως τον έλεγχο της θερμοκρασίας και της υγρασίας, όταν η ζέστη στο εξωτερικό περιβάλλον ξεπερνά τους 40 βαθμούς τους καλοκαιρινούς μήνες.
Ο αξιωματούχος αναφέρθηκε επίσης στην κινητοποίηση των δυνάμεων ασφαλείας της χώρας, σε συντονισμό με Γάλλους ειδικούς, για την προστασία του μουσείου από τρομοκρατικές επιθέσεις.
Τα εγκαίνια του μουσείου εντάσσονται στο πλαίσιο μιας στρατηγικής «ήπιας δύναμης» των Εμιράτων που επιδιώκουν να προσελκύουν το ενδιαφέρον της υφηλίου και να κερδίσουν παγκόσμια επιρροή, με τη διοργάνωση επίσης της Παγκόσμιας Έκθεσης το 2020 στο Ντουμπάι.
Τα Εμιράτα ανταγωνίζονται το γειτονικό τους Κατάρ που έχει εξασφαλίσει τη θέση του στον αθλητικό τομέα με τη διοργάνωση του Μουντιάλ ποδοσφαίρου το 2022, την απόκτηση της ποδοσφαιρικής ομάδας Παρί Σεν Ζερμέν και του δικτύου TV BeIn Sports.
«Δεν είμαστε μια κλειστή κοινωνία. Εμείς (οι πολίτες των Εμιράτων και της Γαλλίας) έχουμε τον ίδιο στόχο. Θέλουμε να εξηγήσουμε στον κόσμο πώς συνδέεται η ιστορία μας. Όταν το μουσείο ανοίξει, ο κόσμος θα το συνειδητοποιήσει».