Ο σπουδαίος σκηνοθέτης του θεάτρου άφησε την τελευταία του πνοή τη Δευτέρα, στο νοσοκομείο University College του Λονδίνου.
Γνώριμος του ελληνικού θεατρικού κοινού, τον γοήτευε η Ελλάδα, η ιστορία της, οι ήρωες και οι τραγικοί της.
Λίγο πριν την πρεμιέρα του «Τάνταλου», φωτογραφία: AP Images
Τον μάγευε ο Ευριπίδης
Πρώτη του εμφάνιση στην Επίδαυρο το 1982.
Ένοιωθε οτι της άνηκε, παρουσίασε Ορέστεια, Λυσιστράτη, αλλά και τρία Σαιξπηρικά κείμενα «Κυμβελίνος», «Χειμωνιάτικο παραμύθι» και «Τρικυμία» σε μία δεκάωρη παράσταση.
Δούλεψε με πάθος πάνω στα αρχαία κείμενα του Σοφοκλή και τα παρουσίασε στην Επίδαυρο. «Μακάρι να ήταν εδώ και να έβλεπε την παράσταση και ο Σοφοκλής» έλεγε γελώντας το 1996 λίγο πριν την πρεμιέρα με τους με δύο Οιδίποδες (Τύραννο και επί Κολωνώ) που παρουσίασε.
Το 2002 επανήλθε με τις Βάκχες του Ευριπίδη, «ενα έργο που εδώ και 50 χρόνια τον μάγευε με την ακεραιότητα και την ειλικρίνειά του» όπως δήλωνε πριν έρθει στον ξένο Τύπο.
Από την παράσταση «Βάκχες»
Ο Λόρενς Ολιβιέ και το Βασιλικό θέατρο του Λονδίνου
Μοναχοπαίδι αγροτικής οικογένειας, με πατέρα ανθρακωρύχο που δούλευε στους σιδηροδρόμους, δεν είχε μεγάλη επαφή με την τέχνη.
Η καλλιτεχνική πορεία του ξεκινά από ερασιτεχνικές παραστάσεις στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ.
Ακολούθησαν ανεβάσματα στο Λονδίνο, σαιξπηρικά έργα στο Στράτφορντ, ως τη στιγμή που ανέλαβε τη διεύθυνση του Βασιλικού Σαιξπηρικού Θιάσου, όταν αυτό στεγάστηκε στο Ολντουιτς της βρετανικής πρωτεύουσας. Το 1973 αντικατέστησε τον Λόρενς Ολίβιε στη διευθυντική θέση του Βασιλικού Εθνικού Θεάτρου, όπου παρέμεινε ως το 1988.
«Χάθηκε ένα σπουδαίο πνεύμα»
Ο συνάδελφός του, ο Ρούφους Νόρις διευθυντής του Εθνικού, μετά την ειδηση του θανάτου του, τόνισε το εξής: «Στεκόμαστε όλοι στους ώμους γιγάντων και οι ώμοι του Πίτερ Χολ στήριξαν ολόκληρο το βρετανικό θέατρο όπως το γνωρίζουμε».
«Χάθηκε ένα σπουδαίο πνεύμα» δήλωσε από την πλευρά του ο Κρεγκ Νότραν, ο σημερινός καλλιτεχνικός διευθυντής της Royal Shakespeare Company (RSC).
Εκτός από μεγάλες θεατρικές παραστάσεις, ο Χολ είχε σκηνοθετήσει και παραστάσεις όπερας, ενώ περιστασιακά ασχολήθηκε με τον κινηματογράφο και την τηλεόραση.
Παράλληλα, είχε δώσει αγώνα για να πείσει τις κυβερνήσεις από όλο το πολιτικό φάσμα να διατηρήσουν τη δημόσια χρηματοδότηση για τις τέχνες, αν και θεωρούσε ότι οι πολιτικοί δεν κατανοούν το ζήτημα.
Η τελευταία του παραγωγή στο Εθνικό ήταν η «Δωδέκατη Νύχτα» του Σαίξπηρ το 2011. Ο Χολ είχε έξι παιδιά και εννέα εγγόνια.
Η άνοια και το τέλος
Τα τελευταία είχε αποσυρθεί λόγω προβλημάτων υγείας μιας και το 2011 διαγνώστηκε με άνοια.
Μαζί του μέχρι το τέλος ήταν η οικογένειά του, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Εθνικού Θεάτρου για τον θάνατό του.
Η κηδεία του θα γίνει σε στενό οικογενειακό κύκλο.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ
iefimerida.gr