Έντονη αδικία και απογοήτευση αισθάνονται γονείς και μαθητές στα Κουφονήσια καθώς λίγους μήνες πριν τις Πανελλαδικές Εξετάσεις οι μαθητές δεν έχουν διδαχθεί το μάθημα της Πληροφορικής γιατί δεν υπάρχει εκπαιδευτικός.
Οι γονείς των μαθητών σε επιστολή τους καταγγέλλουν μεταξύ άλλων την αδιαφορία του υπουργείου Παιδείας για την εκπαίδευση στα μικρά νησιά όπως προκύπτει από την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στο Γυμνάσιο – ΛΤ Κουφονησίων την τρέχουσα σχολική χρονιά.
Επίσης εστιάζουν στην καταπάτηση βασικών και συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων των μαθητών καθώς και στην αναλγησία οποιουδήποτε είναι προσωπικά υπεύθυνος για το γεγονός ότι «τέσσερις μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς κι ενώ ουσιαστικά μπαίνουμε στην τελική ευθεία για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, στο Γυμνάσιο ΛΤ Κουφονησίων δεν έχει ακόμη (!) τοποθετηθεί εκπαιδευτικός ΠΕ19 και άρα οι μαθητές της Γ’ Λυκείου δεν έχουν ακόμη (!) ξεκινήσει να διδάσκονται ένα από τα μαθήματα στα οποία εξετάζονται για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση»,όπως λένε χαρακτηριστικά
Παράλληλα ότι με τη δραματική μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, την ανυπαρξία μόνιμων διορισμών και την με όλο και με μεγαλύτερη καθυστέρηση πρόσληψη αναπληρωτών, η αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης στο νησί τους στο βαθμό που αυτή μπορεί να μετρηθεί με την εισαγωγή μαθητών τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, διαρκώς φθίνει.
Οι γονείς στην επιστολή τους αναρωτιούνται:
«-Αυτές είναι οι ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση που διατείνεται η αριστερή κατά τα άλλα κυβέρνηση;» και θέτουν τα εξής ερωτήματα:
-Είναι αυτή η τακτική η εφαρμογή του «πρώτα ο μαθητής», συνθήματος που μας έχει ζαλίσει τα αυτιά τα τελευταία χρόνια ενώ ταυτόχρονα μας κάνει να κρατάμε την κοιλιά μας από τα γέλια;
-Πραγματικά θα έχει το θράσος το Υπουργείο να ζητήσει από τους δύο μαθητές της Ομάδας Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής να συμμετέχουν «επί ίσοις όροις» στις Πανελλαδικές εξετάσεις;
-Μήπως το γεγονός ότι δεν προχωρήσαμε σε κατάληψη (γιατί και με την παρότρυνση της Δ/νσης του σχολείου θεωρήθηκε οξύμωρο να απαιτήσουμε την κάλυψη των κενών επιλέγοντας ως μέσο μια τακτική που θα στερούσε από τους μαθητές και τα υπόλοιπα μαθήματα που διδάσκονται κανονικά) εκλήφθηκε ως αδυναμία από τους ιθύνοντες;
-Ακόμη και αν σήμερα κιόλας προσληφθεί τελικά αναπληρωτής εκπαιδευτικός, υπάρχει κάποιος που να πιστεύει ότι οι μαθητές θα καλύψουν κανονικά και με παιδαγωγικά ορθό τρόπο την ύλη τους;
-Αμφιβάλλει κανείς ότι αυτή η κατάσταση έχει λειτουργήσει τόσο αρνητικά στην ψυχολογία των μαθητών που δυσκολεύονται να ασχοληθούν και με τα υπόλοιπα μαθήματά τους ή τουλάχιστον ασχολούνται με μισή καρδιά;
-Πραγματικά στην ευρύτερη περιοχή δεν υπάρχει ούτε ένας εκπαιδευτικός ΠΕ19 που να μπορούσε έστω προσωρινά να έρχεται στο νησί μια φορά την εβδομάδα για να διδάσκει τουλάχιστον το πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα;”
Περιγράφοντας την κατάσταση στο νησί τονίζουν οτι δεν υπάρχει φροντιστήριο και άρα δεν έχουμε ούτε αυτή τη διέξοδο “στην οποία έχει μάθει να «ακουμπάει» η δημόσια εκπαίδευση τα τελευταία πενήντα χρόνια)οπότε ας μην έχει το υπουργείο την αυταπάτη ότι «κάπως βολεύεται» η κατάσταση”, όπως επισημαίνουν οι γονείς στην επιστολή τους.
Ενδεικτική του κλίματος που επικρατεί στο νησί σε σχέση με τα εκπαιδευτικά πράγματα είναι η εξής:
«Μάθαμε να αποδεχόμαστε ως φυσιολογικές καταστάσεις που δεν είναι τέτοιες (πρόσληψη αναπληρωτών στα μέσα Οκτωβρίου και λειτουργία του σχολείου με δίωρα, τρίωρα και τετράωρα μέχρι τότε - μη διδασκαλία σε μόνιμη βάση μαθημάτων όπως Καλλιτεχνικά, Μουσική, Β’ ξένη γλώσσα κλπ) αλλά τώρα βροντοφωνάζουμε προς κάθε κατεύθυνση:
«Φτάνει πια!» Στο νησί μας βιώνουμε την άλλη όψη του νομίσματος της συζήτησης που μονοπώλησε το ενδιαφέρον στην αρχή της σχολικής χρονιάς σχετικά με την απαράδεκτη κατάσταση που καλούνται να αντιμετωπίσουν στα νησιά οι αναπληρωτές (και οι μόνιμοι να συμπληρώσουμε εμείς) καθηγητές.
Ακάλυπτο το κενό εκπαιδευτικού από τον Νοέμβριο
Στο νησί μας δηλαδή βιώνουμε την απαράδεκτη συμπεριφορά μερίδας αναπληρωτών εκπαιδευτικών που δηλώνουν ως προτίμηση το δύσκολο τόπο μας χωρίς να είναι αποφασισμένοι να έρθουν και στη συνέχεια όταν προσλαμβάνονται αρνούνται το διορισμό τους καθυστερώντας δυο-τρεις εβδομάδες κάθε φορά την πλήρωση του κενού.
Ενημερωθήκαμε ότι τρεις ή τέσσερις φορές έχει προσληφθεί εκπαιδευτικός ΠΕ19 για να τοποθετηθεί στο σχολείο και τρεις ή τέσσερις φορές αρνήθηκε με αποτέλεσμα ένα κενό που θα είχε κλείσει στις αρχές Νοεμβρίου (όχι εμπρόθεσμα αλλά πάντως οριακά εγκαίρως) να μην έχει ακόμη καλυφθεί».
Ως αποτέλεσμα οι γονείς επισημαίνουν ότι δεν είναι τυχαίο πως τα τελευταία χρόνια με τη δραματική μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, την ανυπαρξία μόνιμων διορισμών και την με όλο και με μεγαλύτερη καθυστέρηση πρόσληψη αναπληρωτών, η αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης στο νησί στο βαθμό που αυτή μπορεί να μετρηθεί με την εισαγωγή μαθητών μας στη τριτοβάθμια εκπαίδευση διαρκώς φθίνει.
Και η επιστολή καταλήγει: «Επιφυλασσόμαστε ειδικότερα οι γονείς των άμεσα θιγόμενων μαθητών να διεκδικήσουμε και να εξασφαλίσουμε τα δικαιώματα των παιδιών μας με κάθε τρόπο, ακόμη και με ένδικα μέσα.
Στο νησί μας καμαρώνουμε γιατί μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες (διθέσιο δημοτικό, ελλιπώς και με καθυστερήσεις στελεχωμένο Γυμνάσιο και Λύκειο, απουσία υποστηρικτικών φροντιστηρίων) οι μαθητές μας τα καταφέρνουν σε γενικές γραμμές χάρη στο μεράκι τους και στη φιλοτιμία των εκπαιδευτικών τους κι έχουμε κάθε χρόνο επιτυχίες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση – σε μεγάλη πλειοψηφία βέβαια από τη θεωρητική κατεύθυνση μια και αυτή έχει την τύχη να απολαμβάνει μόνιμο προσωπικό στο σχολείο (υπάρχει δηλ. σταθερά φιλόλογος από την αρχή της χρονιάς). Δε θα επιτρέψουμε σε κανέναν να παίζει με την εκπαίδευση του νησιού που στην εποχή βαθιάς κρίσης που διανύουμε αποτελεί την μόνη διέξοδο κι ελπίδα των παιδιών μας για να ονειρευτούν και να οικοδομήσουν ένα καλύτερο αύριο για τον εαυτό τους και τον τόπο τους».
Ισμήνη Χαραλαμποπούλου
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ