Στους... λογιστές θα φάνε οι συνταξιούχοι όσα πήραν πίσω για τις παράνομες κρατήσεις ασφαλιστικής περίθαλψης, καθώς απαιτείται η υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων για κάθε έτος στο οποίο ανάγονται τα αναδρομικά, ενώ ελλοχεύει και ο κίνδυνος της ουράς στα γκισέ της εφορίας.
Όπως προκύπτει από τη σχετική Απόφαση της ΑΑΔΕ, που εφαρμόζει κατά γράμμα το νόμο, οι συνταξιούχοι στους οποίους παρακρατήθηκαν από τα εισοδήματά τους ποσά για τη μηνιαία εισφορά υπέρ υγειονομικής περίθαλψης κατά το διάστημα από 1/1/2012 έως 30/6/2016 και τα οποία τους επιστράφηκαν άτοκα με τη σύνταξη μηνός Δεκεμβρίου 2017, υποβάλλουν τροποποιητικές δηλώσεις για τη φορολόγηση αυτών των ποσών στα έτη που ανάγονται. Ποιό είναι το χειρότερο όλων; Οι παραπάνω δηλώσεις- όπως κι αυτές για ετεροχρονισμένους μισθούς- υποβάλλονται αποκλειστικά χειρόγραφα στην Δ.Ο.Υ., με εξαίρεση τις δηλώσεις που αφορούν αναδρομικές αποδοχές ή συντάξεις, οι οποίες για το φορολογικό έτος 2015 και εφεξής υποβάλλονται ηλεκτρονικά.
Πώς μπορούν να γλιτώσουν οι συνταξιούχοι την ταλαιπωρία; Μόνο αν στη σχετική βεβαίωση που θα τους χορηγήσει ο αρμόδιος φορέας, πέραν του καθαρού ποσού των συντάξεων που αντιστοιχούν στο φορολογικό έτος 2017, δεν εμφανίζεται ο διαχωρισμός των ποσών αυτών που επιστρέφονται στα έτη που αφορούν, άρα δεν είναι δυνατή η αναγωγή των αναδρομικών στα προηγούμενα χρόνια.
Κάτι ανάλογο περιμένει κι όσους μισθωτούς είχαν την ατυχία να μείνουν απλήρωτοι τα προηγούμενα χρόνια κι απλώς... εδέησε ο εργοδότης τους να πληρώσει ετεροχρονισμένα κάποια από τα δεδουλευμένα. Τι γίνεται, όμως, αν ο εργοδότης δεν διαχωρίσει τα χρωστούμενα από τις περσινές αποδοχές; Όπως ορίζει η εγκύκλιος, στην περίπτωση ανείσπρακτων αποδοχών, ο μισθωτός φορολογούμενος δύναται να υποβάλει τροποποιητικές δηλώσεις αποκλειστικά χειρόγραφα στη Δ.Ο.Υ. για τη φορολόγηση αυτών των εισοδημάτων κατ’ έτος, με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο το οποίο θα αποδεικνύει τον διαχωρισμό των αποδοχών στα έτη που αφορούν, όπως βεβαίωση από πιστοποιημένο λογιστή-φοροτεχνικό βάσει αναλυτικών περιοδικών δηλώσεων (Α.Π.Δ.) του ασφαλιστικού φορέα, κ.λπ. ή παλαιότερες βεβαιώσεις αποδοχών από τις οποίες προκύπτει το ύψος των αποδοχών που είχαν καταστεί ανείσπρακτες, δικαστική απόφαση, κ.α. Γιατί να μπει σε τέτοια διαδικασία ένας τέτοιος μισθωτός; Γιατί πολύ απλά αν προστεθούν τα χρωστούμενα με τις αποδοχές του 2017 μπορεί να χρεωθεί με πολύ μεγαλύτερο φόρο.
Η εγκύκλιος ρίχνει φως και σε άλλα σημεία της φετινής διαδικασίας υποβολής φορολογικών δηλώσεων. Κατ’ αρχάς, η δυνατότητα υποβολής ξεχωριστών δηλώσεων από τις συζύγους παραπέμπεται στο μέλλον, καθώς όπως είχαν ξεκαθαρίσει όσοι ασχολούνται με το αντικείμενο, οι τεχνικές δυσκολίες (ξεχωριστή εκκαθάριση) είναι μεγάλες, ειδικά για φέτος που θα δοκιμαστεί το νέο Ε3.
Επιπλέον, αναφορικά με τους περιβόητους κωδικούς 049- 050, που αφορούν στις ηλεκτρονικές αποδείξεις και στο “χτίσιμο” του αφορολογήτου, επιβεβαιώνονται οι πληροφορίες που ανέφεραν ότι οι κωδικοί θα είναι “ανοικτοί”- όπως οι αντίστοιχοι για τους τόκους καταθέσεων- προκειμένου οι φορολογούμενοι να κάνουν προσθήκες. Όπως σημειώνει η εγκύκλιος, στο γνωστό “παραθυράκι”- όπως αυτό για τους τόκους καταθέσεων- θα είναι “φορτωμένα” τα στοιχεία από τις τράπεζες (είναι τα ίδια που επεξεργάζονται και αποστέλλουν για τη φορολοταρία) και θα είναι στη διακριτική ευχέρεια του φορολογούμενου να τα αποδεχθεί ή να συμπληρώσει δικό του ποσό, με βάση το ενημερωτικό που έχει πάρει από την τράπεζα του.
Στην πραγματικότητα, η δυνατότητα αυτή θα υπάρχει επειδή οι τράπεζες δεν μπορούν να “διαβάσουν” πληρωμές που γίνονται με μεταφορά ποσού από λογαριασμό σε λογαριασμό, αν αυτός ο λογαριασμός δεν έχει δηλωθεί ως επαγγελματικός (είναι το ίδιο πρόβλημα με τη φορολοταρία). Ωστόσο, ο φορολογούμενος φέρει το βάρος της απόδειξης με κάθε πρόσφορο μέσο κι έτσι όσοι... πονηροί σκέπτονται να καλύψουν ενδεχόμενο “κενό” στις ηλεκτρονικές τους αποδείξεις, για να γλιτώσουν την “καμπάνα” του 22%, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κινδυνεύουν να κληθούν για έλεγχο εντός 5 ημερών.
Και τι γίνεται με δαπάνες π.χ. ιατρικές, που καλύφθηκαν εν μέρει από εργοδότες ή ασφαλιστικά ταμεία και εταιρίες, αλλά το υπόλοιπο βάρυνε το φορολογούμενο; Προκειμένου να ληφθούν αυτά τα ποσά υπόψιν στο “χτίσιμο” του αφορολογήτου, απαιτείται βεβαίωση του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου ή της ασφαλιστικής εταιρίας από την οποία να προκύπτουν τα ακόλουθα:
α) Τα στοιχεία του προσώπου για το οποίο καταβλήθηκε η δαπάνη,
β) Ο τρόπος εξόφλησης και το συνολικό ποσό της δαπάνης, για το οποίο υποβλήθηκαν δικαιολογητικά,
γ) Ο αριθμός και η ημερομηνία της απόδειξης παροχής υπηρεσιών ή της απόδειξης λιανικής πώλησης στην οποία αναγράφεται το ποσό της δαπάνης,
δ) Το ποσό της δαπάνης που καλύφθηκε από τον εργοδότη ή το ασφαλιστικό ταμείο ή την ασφαλιστική επιχείρηση και
ε) Το υπόλοιπο ποσό της δαπάνης με το οποίο επιβαρύνεται ο φορολογούμενος.
Η φετινή διαδικασία θα έχει και... ολίγον από Airbnb, καθώς δημιουργήθηκε ειδικός κωδικός στο ειδικό έντυπο Ε2 για τα εισοδήματα από ακίνητα. Επιλέγοντας τον κωδικό 60 της στήλης 17, θα δηλώνονται συγκεντρωτικά ανά ακίνητο όλα τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν από τη βραχυχρόνια εκμίσθωση ακινήτων μέσω ψηφιακών πλατφορμών (Airbnb, Βooking κλπ.), ενώ επιλέγοντας τον κωδικό 61 της στήλης θα δηλώνονται συγκεντρωτικά ανά ακίνητο όλα τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν από τη βραχυχρόνια υπεκμίσθωση ακινήτων μέσω ψηφιακών πλατφορμών (Airbnb, Βooking κλπ.) κατά το φορολογικό έτος 2017.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΟΥΣ
iefimerida.gr