23 Μαΐου 2018

ΒΙΝΤΕΟ-12 χρόνια από τον θάνατο του Σμηναγού Κώστα Ηλιάκη-Το μήνυμα του Μητσοτάκη

Δώδεκα χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από το θάνατο του ήρωα πιλότου της Πολεμικής Αεροπορίας, Κώστα Ηλιάκη.

Το ημερολόγιο έδειχνε 23 Μαΐου του 2006, όταν ο Σμηναγός της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, έχασε τη ζωή του, με το αεροσκάφος του καταπέφτει κοντά στην Κάρπαθο, μετά από θερμό επεισόδιο με τουρκικά μαχητικά.

Ο 36χρονος πιλότος άφησε πίσω του 2 παιδιά.

Στο θάνατο του Ηλιάκη αναφέρθηκε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης γράφοντας στο Twitter: "Σαν σήμερα, πριν απο 12 χρόνια, ο Σμηναγός Κωνσταντίνος Ηλιάκης έχασε τη ζωή του υπερασπιζόμενος την εθνική μας κυριαρχία στο Αιγαίο. Το ελάχιστο που οφείλουμε να κάνουμε για αυτούς τους ήρωες είναι να τιμούμε τη μνήμη τους."


Το χρονικό

Ο Σμηναγός Κώστας Ηλιάκης σκοτώθηκε σε εμπλοκή με τουρκικά μαχητικά στις 23 Μαΐου 2006 και το αεροσκάφος του κατέπεσε έξω από την Κάρπαθο.

Το μεσημέρι της 23ης Μαϊου, τέσσερα ελληνικά F-16, διατάσσονται να απογειωθούν από αεροδρόμιο της Κρήτης, με αποστολή την αναγνώριση-αναχαίτιση, τεσσάρων τουρκικών μαχητικών που συνόδευαν φωτογραφικό αεροσκαφός της τουρκικής ΠΑ. Οι Έλληνες χειριστές ενημερώνονται ότι στη θαλάσσια περιοχή, πλέει και τουρκική φρεγάτα.

Ο τουρκικός σχηματισμός είχε στόχο να συνοδεύσει το φωτογραφικό RF-4, μέχρι τα παράλια της Κρήτης. Λίγο πριν τις 12 το μεσημέρι,τα ελληνικά F-16,είχαν προσεγγίσει το τουρκικό σχηματισμό. Ο σμηναγός Κώστας Ηλιάκης, πλησίασε το φωτογραφικό αεροσκάφος κατόπιν εντολής από το ΑΤΑ, για να καταγράψει τον εξοπλισμό του.

Χωρίς καμμία προειδοποίηση ο Τούρκος σμηναγός Ιμπραήμ Χάλι,πραγματοποίησε ένα φονικό ελιγμό πέφτοντας με το F-16 του, πάνω στη καλύπτρα του αεροσκάφους του Κ. Ηλιάκη, ο οποίος σκοτώθηκε ακαριαία. Ο Τούρκος πιλότος κατόρθωσε να χρησιμοποιήσει το εκτινασσόμενο κάθισμα και λίγα δευτερόλεπτα μετά βρέθηκε στη θάλασσα.

Ένα δεξαμενόπλοιο μαζεύει από τη θάλασσα τον Τούρκο, ο οποίος έχει εντοπιστεί από το ελικόπτερό μας, αλλά αρνείται την βοήθειά του.



Εκείνη τη στιγμή στον αέρα βρίσκονταν 120 μαχητικά αεροσκάφη, ελληνικά και τουρκικά. Στο μεταξύ έφθασε στην περιοχή και το τουρκικό ελικόπτερο για να πάρει τον Τούρκο πιλότο.

Η ώρα είναι 14.29. Η εντολή που φθάνει από το ΕΘΚΕΠΙΧ είναι μεν σαφής αλλά προκαλεί απορίες:

“Εντολή Α/ΓΕΕΘΑ για παράδοση Τούρκου πιλότου στο τουρκικό πλήρωμα διάσωσης με τρόπο όμως ώστε να φανεί ότι η παράδοση έγινε από την ελληνική προς τη τουρκική πλευρά. Η παράδοση να καταγραφεί από κάμερα”.





Ο Κώστας Ηλιάκης ήταν πατέρας δύο παιδιών. Ο αδερφός του Φίλιππος Ηλιάκης δημοσίευσε αυτό το βίντεο, στο οποίο καταγράφεται η σκληρή εκπαίδευση του Κώστα, αλλά και το πάθος του να ξεπεράσει τα εμπόδια.

Δείτε το βίντεο από την εκπαίδευση που παρακολούθησε στις ΗΠΑ ο Σμηναγός Ηλιάκης:


Στις 28 Δεκεμβρίου 2006, στην καθιερωμένη τελετή απονομής μεταλλίων και βραβείων από την Ακαδημία Αθηνών, του απονεμήθηκε το αργυρό μετάλλιο αρετής και αυτοθυσίας.

Στις 20 Μαΐου 2007 έγιναν τα αποκαλυπτήρια του μνημείου προς τιμήν του, στην οδό Ακρωτηρίου στη περιοχή Άγιος Ματθαίος Χανίων. χάλκινη προτομή του πιλότου κλάπηκε από αγνώστους στις 2 Δεκεμβρίου 2012 και τελικά βρέθηκε εγκαταλελειμμένη την επόμενη ημέρα σε κοντινή περιοχή.

Το 2016, η Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας ξανανοίγει τον φάκελο της υπόθεσης, που είχε κλείσει ως «ατύχημα». Την εκδοχή του ατυχήματος είχε επικυρώσει με απόφασή της η Ελληνική Δικαιοσύνη, καθώς Τριμελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας είχε επιβάλει -ερήμην- στον Τούρκο πιλότο, που καταδικάστηκε το 2008 για ανθρωποκτονία από αμέλεια, φυλάκιση τεσσάρων ετών, αφού επισήμως ο θάνατος του Έλληνα σμηναγού αποδόθηκε σε «ατύχημα» που προήλθε από «ανθρώπινο λάθος» του Τούρκου πιλότου με τον οποίο ενεπλάκη σε αερομαχία. Σύμφωνα με το ethnos.gr, η αφορμή για την επαναδιερεύνηση της υπόθεσης υπήρξε καταγγελία που είχε κάνει στη Βουλή πτέραρχος ε.α., ο οποίος είχε μιλήσει για κατάρριψη του ελληνικού μαχητικού από το τουρκικό αεροσκάφος και είχε ζητήσει να γίνει έρευνα.

Η Εισαγγελία της Αθήνας ξανάνοιξε τον φάκελο της υπόθεσης και ξεκίνησε αυτεπάγγελτα προκαταρκτική έρευνα, για να διαπιστωθεί, εάν ο Έλληνας πιλότος δέχθηκε απροκάλυπτα δολοφονική επίθεση από το τουρκικό μαχητικό, το οποίο καταδίωκε. Ο εισαγγελέας, που ανέλαβε την υπόθεση, θα διερευνήσει, εάν ο Τούρκος πιλότος, που έχει καταδικαστεί ερήμην -είχε ζητηθεί η έκδοσή του από τις τούρκικες αρχές, αλλά ποτέ δεν εκδόθηκε- για ανθρωποκτονία από αμέλεια, πήρε εντολή από το τουρκικό επιτελείο να καταρρίψει το ελληνικό αεροσκάφος και επομένως έπρεπε να έχει δικαστεί για ανθρωποκτονία από πρόθεση.

Η εισαγγελική έρευνα όμως δεν θα περιοριστεί μόνο στη διερεύνηση των ευθυνών του Τούρκου κυβερνήτη, αλλά θα επεκταθεί και στο ενδεχόμενο να έχουν ποινικές ευθύνες και μέλη της τότε στρατιωτικής ηγεσίας, για το αδίκημα της κατάχρησης εξουσίας. Τα αδικήματα που θα διερευνήσει ο εισαγγελέας αφορούν το πώς χειρίστηκαν την υπόθεση οι ελληνικές αρχές και συγκεκριμένα, εάν έπρεπε να αφήσουν ελεύθερο τον Τούρκο κυβερνήτη ή έπρεπε να τον έχουν συλλάβει τότε, όταν πρόλαβε να εκτιναχτεί από το μαχητικό του αεροσκάφος και βρέθηκε στη θάλασσα. Σύμφωνα με δικαστικές πηγές, υπάρχουν μαρτυρίες, σύμφωνα με τις οποίες ο Τούρκος φέρεται ότι είχε τραβήξει πιστόλι εναντίον των Ελλήνων πιλότων του Super Puma, όταν επιχείρησαν να τον περισυλλέξουν. Η επίσημη εκδοχή Η επίσημη εκδοχή των επιτελείων Ελλάδος και Τουρκίας, τότε, είχε κάνει λόγο για σύγκρουση των δύο αεροσκαφών, ύστερα από επαφή των πτερυγίων τους. Η εκδοχή, την οποία θα διερευνήσει η Εισαγγελία της Αθήνας, δίνει άλλη εικόνα στα γεγονότα, σύμφωνα με την οποία ο Τούρκος χειριστής Χαλί Ιμπραήμ Οσκεμπίρ χτυπώντας με το δεξί φτερό του RF-4 την καλύπτρα του αεροσκάφους του Ηλιάκη, το οδήγησε σε κάθετη και ανεξέλεγκτη πτώση, στέλνοντας τον στο θάνατο, ενώ θα διερευνηθεί και η περίπτωση ο Τούρκος να εξαπέλυσε πύραυλο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εισαγγελέας που διερευνά την υπόθεση έχει ζητήσει από τον περασμένο Φεβρουάριο στοιχεία από το υπουργείο Άμυνας και το υπουργείο Εξωτερικών, αλλά ακόμη δεν έχει λάβει απάντηση. Τα αδικήματα που διερευνώνται είναι σε βαθμό κακουργήματος και συγκεκριμένα ανθρωποκτονία εκ προθέσεως και κατασκοπεία για τον Τούρκο πιλότο και κατάχρηση εξουσίας για την τότε στρατιωτική ηγεσία. Στοιχεία της έρευνας Μήνες πριν από την κίνηση της Τουρκίας να ζητήσει τα... ρέστα από την Ελλάδα για το αεροπορικό δυστύχημα του 1996 νοτίως της Χίου -έπειτα από αερομαχία μεταξύ τουρκικών F-16 και ελληνικών Μιράζ 2000-5 είχε καταπέσει ένα τουρκικό μαχητικό και χάθηκε ο ένας εκ των δυο Τούρκων πιλότων- ο εισαγγελέας Παύλος Γεώργιος είχε ξεκινήσει συμπληρωματική έρευνα για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έχασε τη ζωή του ο σμηναγός Κώστας Ηλιάκης. Η Εισαγγελία Αθηνών ξεκίνησε την αναψηλάφηση της υπόθεσης Ηλιάκη έπειτα από καταγγελίες στη Βουλή του πτεράρχου Νταβρή ότι πρόκειται για σχεδιασμένη δολοφονία.

Ο εισαγγελέας κάλεσε για κατάθεση τον υπογράφοντα σχετικά με δύο δημοσιεύματα του «Έθνους» στις 18 και 19 Απριλίου 2007, μέσω των οποίων διαφαίνεται ότι έναν χρόνο μετά την απώλεια του Κώστα Ηλιάκη, επισκεπτόμενος τη Θεσσαλονίκη ο Τούρκος αρχηγός ΓΕΕΘΑ στρατηγός Μπουγιούκανιτ, σε σχετική ερώτηση του «Έθνους», ομολογεί ότι το προσωπικό των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων πειθαρχεί και δρα βάσει των δικών του εντολών, καθώς και της υπόλοιπης ηγεσίας. Από τις επίμονες ερωτήσεις του εισαγγελέα προς τον υπογράφοντα στη μαραθώνια κατάθεσή του, προκύπτει με σαφήνεια ότι επιχειρεί να ρίξει φως και να απαντήσει στο μεγάλο ερώτημα, εάν πρόκειται για ατύχημα ρουτίνας που οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος -όπως αρχικά αποφάνθηκε το Αεροδικείο- ή αν πρόκειται σε προσχεδιασμένο έγκλημα. Ο εν λόγω εισαγγελέας έχει ήδη πάρει καταθέσεις από αεροπόρους που εκείνη την εποχή ήταν σε ολόκληρη τη βαθμίδα της ιεραρχίας, ενώ ο Πάνος Καμμένος έδωσε τη σχετική άδεια, ώστε η Εισαγγελία Αθηνών να λάβει γνώση του απόρρητου φακέλου.

Πηγή πληροφοριών: militaire.gr, ethnos.gr