Το νωρίτερο στις αρχές του 2020 αναμένεται να ξεκινήσει η κυκλοφορία γρήγορων τρένων, τα οποία θα κινούνται με ταχύτητες έως και 200 χιλιόμετρα την ώρα και θα εκτελούν το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη σε 3,5 ώρες.
Αν και οι εργασίες υποδομής, όπως χωματουργικά και υδραυλικά έργα, για την κατασκευή του δικτύου ηλεκτροκίνησης, που θα συνδέει τις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, ξεκίνησαν το 2000, 18 χρόνια αργότερα, δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως η κατασκευή της γραμμής.
Η ουσιαστική αναβάθμιση του πολύπαθου σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, θα συμβεί όταν ολοκληρωθούν δύο εργολαβίες, οι οποίες ξεκίνησαν την τελευταία τετραετία. Αφορούν στην κατασκευή, ηλεκτροκίνηση, τηλεδιοίκηση και τη σηματοδότηση της γραμμής.
Αύξηση της χωρητικότητας της γραμμής
Η ολοκλήρωση των δύο εργολαβιών θεωρείται μείζονος σημασίας για το μέλλον του σιδηροδρόμου στη χώρα, δεδομένου πως όχι μόνο θα μειωθεί σημαντικά ο χρόνος για τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, αλλά θα οδηγήσει και σε αύξηση χωρητικότητας έως και 5 φορές.
Πηγές με καλή γνώση του σιδηροδρόμου τονίζουν πως όταν ολοκληρωθούν τα έργα θα μπορούν να κυκλοφορήσουν 85 ζεύγη αμαξοστοιχιών από 15 που είναι σήμερα.
Η πρώτη εργολαβία με αριθμό 635, αφορά στη χάραξη, σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση του τμήματος Τιθορέα - Λιανοκλάδι - Δομοκός. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 374 εκατομμύρια ευρώ και το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή δύο μεγάλων σηράγγων, στα όρη Καλλίδρομο και Όθρυς με μήκος 9 και 6 χιλιόμετρα αντίστοιχα. Η σήραγγα του Καλλιδρόμου είναι η μεγαλύτερη στα Βαλκάνια.
Το έργο που ξεκίνησε το 2014 είναι εξαιρετικά δύσκολο από τεχνικής απόψεως, καθώς εκτός από τις δύο ορεινές σήραγγες προβλέπει και την κατασκευή 11 γεφυρών μεγάλου ύψους, οι οποίες θα κατασκευαστούν κοντά στην περιοχή που βρίσκεται το ρήγμα της Αταλάντης.
Στις γέφυρες τοποθετούνται ειδικές συσκευές οι οποίες θα καταγράφουν τις μετακινήσεις σε περιπτώσεις σεισμού, αλλά και ανθεκτικές σιδηροτροχιές προκειμένου να μην υπάρξουν φθορές στη γραμμή μετά από σεισμική δόνηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες το ποσοστό υλοποίησης του έργου ανέρχεται σε 80%, ενώ έχουν απορροφηθεί περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ.
Σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση
Η δεύτερη εργολαβία, με αριθμό 717 ξεκίνησε επίσης το 2014 και αφορά στη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση του δικτύου. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι της τάξεως των 50 εκατομμυρίων ευρώ και έως τώρα έχουν απορροφηθεί περίπου 30 εκατομμύρια.
Και αυτό το έργο θεωρείται δύσκολο υπό την έννοια πως υλοποιείται με τη γραμμή να παραμένει σε λειτουργία, περιορίζοντας σημαντικά την χωρητικότητα του δικτύου.
Η ολοκλήρωση των έργων θα αποφέρει σημαντικά οφέλη για τον ΟΣΕ, δεδομένου πως θα επιτρέψει στον οργανισμό να αυξήσει κατακόρυφα τα τέλη που εισπράττει από τη χρήση του δικτύου.
Ο ΟΣΕ χρεώνει τις ιδιωτικές εταιρείες που χρησιμοποιούν το δίκτυό του ένα ευρώ ανά χιλιόμετρο. Όταν ολοκληρωθούν τα έργα, θα πραγματοποιηθεί ειδική οικονομοτεχνική μελέτη για την αύξηση των τελών, τα οποία αναμένεται να ανέλθουν σε τουλάχιστον τρία ευρώ ανά χιλιόμετρο.
Αχιλλέας Τόπας
https://www.economistas.gr/oikonomia/2532_ypomoni-os-2020-gia-pragmatika-grigora-trena-stin-ellada