11 Φεβρουαρίου 2019

Το κόλπο της ΝΔ για να αποφύγουμε τις πρόωρες εκλογές το 2020

Στην πρώτη ψηφοφορία που θα γίνει αυτή την εβδομάδα στη Βουλή για τις υπό αναθεώρηση διατάξεις του Συντάγματος θα κριθεί αν υπάρχει ακόμα κίνδυνος ή όχι για πρόωρες εκλογές μέσα στο 2020, που ορισμένοι υποστηρίζουν ότι ήταν το σχέδιο του Αλέξη Τσίπρα για τη «δεξιά παρένθεση».

Το σενάριο πλέον φαίνεται να απομακρύνεται οριστικά, χάρη σε μια «ντρίπλα» του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Ο άμεσος κίνδυνος ήταν τα δύο κόμματα να μην μπορέσουν να βρουν σημεία σύγκλισης για τις αναθεωρητέες διατάξεις του Συντάγματος, ή ακόμα η Νέα Δημοκρατία να αρνηθεί να συναινέσει σε οποιαδήποτε αλλαγή του Συντάγματος αν στις αναθεωρητέες διατάξεις δεν περιλαμβανόταν και το άρθρο 16 για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, συνεπώς οι διατάξεις για την προεδρική εκλογή να μείνουν ως έχουν. Γεγονός που έκανε την πρόωρη προσφυγή στις κάλπες το 2020, που λήγει η θητεία του Προκόπη Παυλόπουλου, πιθανότατα μονόδρομο.

Το κόλπο της Νέας Δημοκρατίας που έπιασε τον ΣΥΡΙΖΑ στον ύπνο ήταν η ξαφνική απόφασή της να ψηφίσει την πρόταση του κυβερνώντος κόμματος για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, παρόλο που οι προτάσεις που έχουν καταθέσει τα δύο κόμματα διαφέρουν ουσιωδώς.

Δηλαδή, ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει μεν η προεδρική εκλογή να αποσυνδεθεί από τις πρόωρες βουλευτικές εκλογές, αλλά προτείνει, αν δεν επιτευχθεί η πλειοψηφία των 180 ψήφων στις πρώτες ψηφοφορίες, να ακολουθούν ψηφοφορίες για ένα 6μηνο, με στόχο πάντα να επιτευχθεί η πλειοψηφία των 180. Και σε περίπτωση αδιεξόδου, να ακολουθούν προεδρικές εκλογές απευθείας από τον λαό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη σταθερότητα του συστήματος και της κυβέρνησης. Είναι προφανές ότι σε περίπτωση αποτυχίας του κυβερνητικού υποψηφίου για τη θέση του ύπατου πολιτειακού αξιώματος, για παράδειγμα, η χώρα οδηγείται και σε πρόωρες βουλευτικές εκλογές.

Η εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας απευθείας από το εκλογικό σώμα προκαλεί άλλωστε και άλλες παρενέργειες, αφού δημιουργεί δεύτερο ισχυρό πόλο εξουσίας και ανατροπή της ισορροπίας που διασφαλίζει το σημερινό σύστημα, με τον ΠτΔ σε ρόλο περισσότερο συμβολικό.

Η Νέα Δημοκρατία προτείνει και η ίδια την αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τις πρόωρες βουλευτικές εκλογές, αλλά απορρίπτει την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τον λαό. Προτείνει 3 ψηφοφορίες, και στην τελευταία να απαιτείται πλειοψηφία μόλις 151 βουλευτών. Σε περίπτωση, μάλιστα, αποτυχίας και για τον αριθμό των 151, να ακολουθεί ψηφοφορία ανάμεσα στους δύο πρώτους σε ψήφους υποψηφίους και να εκλέγεται εκείνος που θα συγκεντρώσει την απλή πλειοψηφία του Κοινοβουλίου. Πρόωρες εκλογές, δηλαδή, τέλος...

Η απόφαση της Νέας Δημοκρατίας να ψηφίσει την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την αλλαγή του άρθρου 32 έλυσε το πρόβλημα και φαίνεται να απομακρύνει οριστικά και το ενδεχόμενο πρόωρων βουλευτικών εκλογών αλλά και το σενάριο της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας απευθείας από τον λαό, με όλους τους κινδύνους που κάτι τέτοιο περικλείει.

Και αυτό γιατί εφόσον -καλώς εχόντων των πραγμάτων- η πρόταση ψηφιστεί στις δύο ψηφοφορίες που έχουν προγραμματιστεί για τις επόμενες εβδομάδες από 180 βουλευτές, σενάριο απολύτως εφικτό αφού συμφωνούν και η Νέα Δημοκρατία και ο ΣΥΡΙΖΑ, το σχετικό άρθρο θα χρειάζεται μόλις 151 ψήφους στην επόμενη αναθεωρητική Βουλή ώστε να τροποποιηθεί. Και μάλιστα αυτό μπορεί να γίνει μέσα σε 40 ημέρες από την έναρξη λειτουργίας της νέας Βουλής. Άρα να προλάβει η νέα κυβέρνηση να αλλάξει τις διατάξεις αυτές του Συντάγματος πριν έρθει η ώρα για την εκλογή του νέου Προέδρου της Δημοκρατίας.

Δεν μπορεί ο ΣΥΡΙΖΑ να αποσύρει την πρότασή του

Η μόνη περίπτωση να μην καταστεί εφικτό το σενάριο αυτό, που απομακρύνει το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών το 2020, είναι είτε η πρόωρη προσφυγή στις κάλπες, που θα δώσει τέλος στη Συνταγματική Αναθεώρηση, είτε ο ΣΥΡΙΖΑ να αποσύρει την πρότασή του. Και τα δύο σενάρια μοιάζουν τελείως απίθανα, αφού θα συνιστούν πλήρη ευτελισμό της Συνταγματικής Αναθεώρησης και ομολογία ήττας από την πλευρά της κυβέρνησης.

Όπως άλλωστε δήλωσε ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Τασούλας με αφορμή τις ψηφοφορίες στην Επιτροπή, «το  άρθρο 32 θα πάει στην επόμενη Βουλή με πάνω από 180 ψήφους. Αυτό σημαίνει ότι η επόμενη πλειοψηφία δεν θα δεσμεύεται από το περιεχόμενο και θα αλλάξει το 32 πριν προκύψει θέμα εκλογής Προέδρου Δημοκρατίας. Έτσι θα  ακυρώσει και την όποια πιθανότητα διάλυσης της Βουλής λόγω μη εκλογής Προέδρου».

Μάλιστα, ο κ. Τασούλας ανέφερε ότι η επόμενη Βουλή μπορεί να ολοκληρώσει την αναθεώρηση στην πρώτη σύνοδό της και μέσα σε  40 μέρες, άρα είναι σίγουρο πως αυτό θα γίνει πριν από την εκλογή του προέδρου.

Εκτός από το άρθρο 32, η ΝΔ ψήφισε και τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τα άρθρα 86 (περί ποινικής ευθύνης των υπουργών), 62 (για τη βουλευτική ασυλία) και το 101Α (για τις Ανεξάρτητες Αρχές), ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε τις προτάσεις της ΝΔ για το άρθρο 68 (δικαίωμα της μειοψηφίας για σύσταση εξεταστικών επιτροπών) και το άρθρο 96 (για την εξομοίωση των στρατιωτικών με τους τακτικούς δικαστές), ενώ επιφυλάχθηκαν για την Ολομέλεια σχετικά με τα άρθρα 112 έως 119 για την κατάργηση παρωχημένων μεταβατικών διατάξεων.