22 Νοεμβρίου 2019

Θεσσαλονίκη: Τα 5+1 έργα πνοής του Κωνσταντίνου Ζέρβα

Tον δρόμο για την υλοποίηση μεγαλεπήβολων έργων στη Θεσσαλονίκη ανοίγει η διοίκηση του δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα, «ξεδιπλώνοντας» με τον τρόπο αυτό τα χαρτιά της για το πώς οραματίζεται την πόλη μέσα στα επόμενα χρόνια. Ο άξονας της Αριστοτέλους, η κατασκευή του ξύλινου ντεκ στην Παλιά Παραλία, το αποτεφρωτήριο και η ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου, είναι μεταξύ των παρεμβάσεων που συμπεριλαμβάνονται στο τεχνικό πρόγραμμα του δήμου Θεσσαλονίκης για το 2020.

Από την ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΑΡΥΠΙΔΟΥ

Ορισμένα από τα παραπάνω έργα αποτέλεσαν προεκλογικές δεσμεύσεις του δημάρχου και πλέον ήρθε η ώρα να αρχίσουν να τρέχουν τα σχέδια. Εκτός, όμως, από αυτά που θα αλλάξουν την εικόνα της πόλης –ιδιαίτερα του κέντρου της– η διοίκηση είναι έτοιμη να δώσει έμφαση στη σχολική στέγη, σε παρεμβάσεις στις γειτονιές, σε συντηρήσεις δρόμων και πεζοδρομίων και στον εκσυγχρονισμό του ηλεκτροφωτισμού.

«Πέρα από τα μεγαλεπήβολα έργα, τα οποία θα τα τρέξουμε και για τα οποία θα διεκδικήσουμε χρηματοδοτήσεις, πρέπει να κάνουμε και τα μικρά. Στο τεχνικό πρόγραμμα του 2020, εκτός από τις μελέτες που πρέπει να γίνουν, στοχεύουμε και σε πολλές μικρές παρεμβάσεις, κυρίως εκτός κέντρου, ώστε να έχουμε την επόμενη μέρα μια θετική υπεραξία σε κάθε γειτονιά», δήλωσε στην Karfitsa ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Μάκης Κυριζίδης.

Το σχέδιο του τεχνικού προγράμματος 2020 του δήμου Θεσσαλονίκης ανέρχεται στο ύψος των 23,6 εκατ. ευρώ. Τα περίπου 10 εκατ. αφορούν συνεχιζόμενα έργα και μελέτες, ενώ τα 12,9 εκατ. ευρώ νέες ενδείξεις έργων και μελετών.

Διεθνής διαγωνισμός για την Αριστοτέλους

Στην προκήρυξη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την ανάπλαση του άξονα της Αριστοτέλους θα προχωρήσει εντός του 2020 ο δήμος Θεσσαλονίκης. Την κίνηση αυτή είχε εξαγγείλει προεκλογικά ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο οποίος σε συνεντεύξεις του περιγράφοντας τη σημερινή της εικόνα έκανε λόγο για μια Αριστοτέλους «βρώμικη, ακαλαίσθητη, χώρο παραεμπορίου και παραβατικότητας».

Στόχος του δημάρχου είναι, μέσω του διαγωνισμού, μεγάλα αρχιτεκτονικά γραφεία να σχεδιάσουν μια από τις ομορφότερες πλατείες παγκοσμίως, προκειμένου να αλλάξει η κατάστασή της και η «βιτρίνα» της πόλης. Επιθυμία του είναι το κεντρικότερο σημείο της Θεσσαλονίκης να γίνει σύγχρονο, αισθητικά αναβαθμισμένο και λειτουργικό για τους κατοίκους και τους επισκέπτες.

Ειδική επιτροπή που θα συσταθεί, θα αξιολογήσει τις προτάσεις που θα κατατεθούν, προκειμένου στη συνέχεια να προχωρήσουν οι μελέτες και έπειτα η υλοποίηση του έργου. Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί μέσα στην επόμενη χρονιά και για το λόγο αυτό στο τεχνικό πρόγραμμα προβλέπεται κονδύλι, ύψους 186.000 ευρώ.

Η Αριστοτέλους είναι μια πλατεία ορόσημο για την πόλη και το μεγαλύτερο προσόν της είναι η τοποθεσία της, καθώς οι επισκέπτες μπορούν να ατενίσουν από τη μία τον Θερμαϊκό κόλπο και από την άλλη το δάσος του Σέιχ Σου και την Άνω Πόλη. Ο Γάλλος αρχιτέκτονας Ερνέστ Εμπράρ, ήταν αυτός που οραματίστηκε τον άξονα μετά την καταστροφική πυρκαγιά του 1917.

Επέκταση παλιάς παραλίας προς τη θάλασσα

Η επέκταση της παλιάς παραλίας προς τη θάλασσα, στο κομμάτι από τον Λευκό Πύργο έως το λιμάνι, είναι μία επιθυμία όχι μόνο της διοίκησης αλλά και των Θεσσαλονικέων. Για το λόγο αυτό εντάσσεται στις προτεραιότητες και μπαίνει στο «κάδρο» η ανάθεση μελέτης για την κατασκευή ξύλινου καταστρώματος.

Πρόκειται για ένα έργο δύσκολο, όπως αναφέρει η δημοτική αρχή, κυρίως όσον αφορά την αδειοδότησή του, ωστόσο υπάρχει αισιοδοξία πως θα ξεπεραστούν στο τέλος τα πολλά γραφειοκρατικά εμπόδια και θα μπει το «νερό στ’ αυλάκι». Η πρόταση για δημιουργία ενός ξύλινου ντεκ είχε κατατεθεί δημόσια το 2009 και αποτέλεσε ιδέα των συγκοινωνιολόγων Σπύρου Βούγια και Σταύρου Κωνσταντινίδη, που υιοθετήθηκε από τον βουλευτή της ΝΔ Σταύρο Καλαφάτη.

Και φαίνεται ότι το συγκεκριμένο έργο είναι απαραίτητο, ώστε να μπορέσει να «ανασάνει» η παλιά παραλία εκεί όπου σημειώνεται το αδιαχώρητο από τους πεζούς, τα ποδήλατα και τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Παρόμοιο ξύλινο ντεκ, που επεκτείνεται προς τη θάλασσα, υπάρχει ήδη στο αναπλασμένο παραλιακό μέτωπο.

«Ξεπαγώνει» η ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου

Ένας ακόμη στόχος είναι να «ξεπαγώσει» και να προχωρήσει η ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου, σχεδόν τριάντα χρόνια μετά την καταστροφή της. Η πλατεία κατασκευάστηκε το 1937, αποτέλεσε για δεκαετίες το στέκι για τους νέους και τους αθλητές μιας μεγάλης γειτονιάς και πλέον αποτελεί «πληγή». Ο δήμος Θεσσαλονίκης προβλέπει και γι αυτή την περίπτωση μέσα στο 2020 την ανάθεση μελέτης προϋπολογισμού 450.000 ευρώ.

Η πλατεία Διοικητηρίου καταστράφηκε το 1992, όταν η τότε δημοτική αρχή αποφάσισε να κατασκευάσει υπόγειο πάρκινγκ χωρίς να λάβει υπόψη την ύπαρξη αρχαίων κτισμάτων. Από τότε η ανάπλαση της τείνει να γίνει… σήριαλ. Τελευταίο επεισόδιο ήταν τον Σεπτέμβριο του 2014 όταν υπεγράφη η προγραμματική σύμβαση του κεντρικού δήμου με την εταιρεία «Εγνατία Οδός ΑΕ» που θα αναλάμβανε να προχωρήσει τη μελέτη.

Τέσσερα χρόνια νωρίτερα, το καλοκαίρι του 2010, επί δημαρχίας Παπαγεωργόπουλου προκηρύχθηκε διαγωνισμός που προέβλεπε τρία επίπεδα (ένα από αυτά υπόγειο πάρκινγκ), ενώ πλέον αναπροσαρμόζεται σε δύο, το ένα της ανασκαφής με τα αρχαιολογικά ευρήματα και το δεύτερο ο χώρος της πλατείας.

Στην πλατεία Διοικητηρίου κατά το παρελθόν μεγάλωσαν και έπαιξαν ποδόσφαιρο γνωστοί Θεσσαλονικείς. Μεταξύ αυτών ο Γιώργος Κούδας, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ – Helexpo Τάσος Τζήκας και ο βουλευτής Στράτος Σιμόπουλος.

Αποτεφρωτήριο ζώων

Είχε κληθεί να τρέξει αρχικά το έργο ως αντιδήμαρχος και πλέον στοχεύει να το υλοποιήσει ως δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Ο λόγος για το αποτεφρωτήριο για το οποίο είχε ξεκινήσει επαφές ο Κωνσταντίνος Ζέρβας το 2011 ως αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Ελεύθερων Χώρων της διοίκησης Μπουτάρη.

Ωστόσο, το έργο δεν προχώρησε σκαλώνοντας κυρίως στα γρανάζια της γραφειοκρατίας. Στο τεχνικό πρόγραμμα του 2020 προβλέπονται κονδύλι τόσο για τη μελέτη ανέγερσης του όσο και για την κατασκευή του, ύψους 2 εκατ. ευρώ στα Κοιμητήρια Αναστάσεως του Κυρίου στην περιοχή της Θέρμης.

Παράλληλα, ο δήμος για πρώτη φορά εντάσσει στο τεχνικό του πρόγραμμα και αποτεφρωτήριο για ζώα και μέσα στην επόμενη χρονιά αναμένεται να ανατεθεί η σχετική μελέτη. Σήμερα ο δήμος για την αποτέφρωση των ζώων εξυπηρετείται κυρίως από γειτονικούς νομούς.

Εμπορικά κέντρα σε Καπάνι και Δ. Γούναρη

«Σάρκα και οστά» αναμένεται να λάβουν τα δύο νέα μεγάλα εμπορικά κέντρα σε Καπάνι και Δημητρίου Γούναρη, για τα οποία η προηγούμενη διοίκηση του Γιάννη Μπουτάρη εξασφάλισε τη χρηματοδότησή τους μέσω ΕΣΠΑ. Τα δύο ανοιχτά κέντρα εμπορίου είναι προϋπολογισμού 1,5 εκατ. ευρώ το καθένα και με την υλοποίηση τους θα αλλάξει εντελώς η εικόνα των δύο περιοχών στο κέντρο της πόλης.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που εγκρίθηκε για τις δύο περιοχές, στις οποίες θα χωροθετηθούν τα ανοιχτά κέντρα, προβλέπονται συστήματα νέων τεχνολογιών, όπως free wifi, MiniBus για μεταφορά επισκεπτών αλλά και παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο, με νέα πεζοδρόμια, φυτεύσεις και σιντριβάνια. Πάντως η παρέμβαση στην περιοχή του Καπανίου κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική, προκειμένου να μην απειληθεί εκ νέου με λουκέτο η ιστορική κεντρική αγορά της πόλης.

Μπαράζ συντηρήσεων σε δρόμους, πλατείες και πάρκα

Πέρα από τα πέντε μεγάλα έργα που σχεδιάζει, η διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα είναι έτοιμη να δώσει έμφαση στις γειτονιές. Είναι χαρακτηριστικό πως θα διαθέσει κονδύλι ύψους 2,5 εκατ. ευρώ για ασφαλτοστρώσεις, διαγραμμίσεις και συντηρήσεις εκτεταμένων φθορών στο οδόστρωμα, ενώ το βάρος θα πέσει στις συντηρήσεις πάρκων και πλατειών.

Παράλληλα, εξασφαλίζεται ποσό 1,2 εκατ. ευρώ για ολοκληρωμένες παρεμβάσεις αναβάθμισης σε συνοικίες του δήμου. Το έργο θα περιλαμβάνει συντηρήσεις πεζοδρομίων και κοινόχρηστων χώρων, ράμπες ΑΜΕΑ, αύξηση πρασίνου, θύλακες κάδων και οριοθέτηση στάθμευσης.  Εντός του 2020 πρόκειται να ανατεθεί η μελέτη για «Πάρκα Τσέπης», δηλαδή αναπλάσεις μικρών χώρων.

Θα επιχειρηθεί ακόμη να αλλάξει η εικόνα της Νέας Παραλίας με συντηρήσεις στο αναπλασμένο κομμάτι. Εξάλλου είναι συχνά τα φαινόμενα βανδαλισμού όπως επίσης οι φθορές που καταγράφονται εδώ και δέκα χρόνια που παραδόθηκε στους πολίτες.

Ο δήμος Θεσσαλονίκης σχεδιάζει, επίσης, τη δημιουργία υπαίθριων χώρων στάθμευσης, αξιοποιώντας 20 περίπου δημοτικά οικόπεδα. Οι χώροι αυτοί πρόκειται να διαμορφωθούν σε προσωρινούς χώρους ελεύθερου παρκαρίσματος για την εξυπηρέτηση πυκνοκατοικημένων περιοχών.

Τέλος, λόγω του προβλήματος που παρατηρείται στη σχολική στέγη, υπάρχουν κονδύλια για την κατασκευή νέων σχολείων αλλά και τη συντήρηση των υφιστάμενων.

karfitsa.gr