Σήμερα το Δημοτικό Συμβούλιο του Μεσολογγίου θα συνεδριάσει για ένα φλέγον ζήτημα που απασχολεί την πόλη και αυτό δεν είναι άλλο από τη μαρίνα Μεσολογγίου.
Το 2013 η ιδρυθείσα εταιρεία «Μαρίνα Μεσολόγγι Ανώνυμη Εταιρεία Εκμετάλλευσης Τουριστικού Λιμένα» συμβλήθηκε με το Υπουργείο Τουρισμού με την από 17/12/2013 Σύμβαση Παραχώρησης Χρήσης και Εκμετάλλευσης της Ζώνης (Χερσαίας και Θαλάσσιας) του Τουριστικού Λιμένα Μεσολογγίου. Εν συνεχεία, στις 02/05/2019 η Σύμβαση Παραχώρησης αυτή τροποποιήθηκε ως προς ορισμένους όρους, αλλά οι σημαντικότεροι ήταν δύο εξ αυτών: ο μεν πρώτος αφορούσε το ετήσιο ποσό που η Ανώνυμη Εταιρεία θα έπρεπε να καταβάλλει προς το Ελληνικό Δημόσιο για την εκμετάλλευση της μαρίνας και ο δε δεύτερος τα όρια της Χερσαίας και Θαλάσσιας Ζώνης που είχαν δοθεί προς εκμετάλλευση και τα οποία είχαν διευρυνθεί αρκετά. Η διάρκεια της σύμβασης είναι για πολλά έτη, και συγκεκριμένα 48, ώστε να μπορούν οι μέτοχοι της Ανώνυμης Εταιρείας όχι μόνο να επενδύσουν αλλά και να αποσβέσουν τα χρήματα της επένδυσής τους.
Πώς εμπλέκεται στην υπόθεση ο δήμος
Στην ερώτηση πώς εμπλέκεται ο δήμος -και κατ’ επέκταση ο δήμαρχος- σε μια ιδιωτική Ανώνυμη Εταιρεία, η απάντηση είναι ότι στους όρους παραχώρησης έπρεπε το 5% των μετοχών της Ανώνυμης Εταιρείας να δοθεί στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο της Πόλης του Μεσολογγίου, ένα ποσοστό που δεν επιτρέπεται να μειωθεί.
Μέτοχοι της Ανώνυμης Εταιρείας ήταν ο κύριος Peter Johannes Josephus Mennen, Ολλανδός υπήκοος, κατά ποσοστό 47,5%, ο κ. Ιωάννης Αγγελόπουλος κατά 47,5% και το Λιμενικό Ταμείο με ποσοστό 5%.
Δυστυχώς, κατά την πάροδο των ετών η συνεργασία μεταξύ των δύο μεγαλομετόχων διασαλεύτηκε από ορισμένες ενέργειες και οδηγήθηκαν σε αλληλομηνύσεις και αγωγές. Από τα στοιχεία που γνωρίζουμε, σχεδόν όλες οι αγωγές του κ. Ιωάννη Αγγελόπουλου έχουν απορριφθεί τελεσίδικα, ενώ βρίσκονται εν εξελίξει οι αγωγές της ίδιας της εταιρείας αλλά και του κ. Mennen κατά του κ. Ιωάννη Αγγελόπουλου. Μία εκ των υποθέσεων αυτών έχει και ιδιαίτερο ενδιαφέρον: Αφορά τελεσίδικη απόφαση του κ. Mennen κατά του κ. Ι. Αγγελόπουλου για καταβολή μεγάλου χρηματικού ποσού. Στο μεσοδιάστημα της εκτέλεσης της απόφασης ο κ. Ι. Αγγελόπουλος μεταβίβασε το 47,5% στον υιό του Γεώργιο και ο κ. Mennen άσκησε αγωγή καταδολίευσης για τη μεταβίβαση των μετοχών. Η αγωγή αυτή πρωτόδικα κερδήθηκε από τον κ. Mennen και αναμένεται η εφετειακή απόφαση.
Τι δείχνουν τα δικαστικά ευρήματα
Στο σύνολο των ποινικών αποφάσεων, διαπιστώνεται ότι ο κ. Ιωάννης Αγγελόπουλος προσήλθε ως μάρτυρας κατά τη διάρκεια της μετοχικής του ιδιότητας υπέρ εταιρείας που όφειλε στη Μαρίνα Μεσολόγγι Α.Ε. μισθώματα για να ωφελήσει την αντίδικο εταιρεία (!) και να ζημιώσει τη Μαρίνα Μεσολόγγι Α.Ε., και ψευδόρκησε σε βάρος της εταιρείας της οποίας είναι μέτοχος. Καταδικάστηκε μετά από αγωγή υπαλλήλου για την ενέργειά του αυτή, αμετάκλητα σε 8 μήνες, για το αδίκημα της ψευδορκίας. Σε άλλη περίπτωση, ο έτερος μέτοχος κ. Mennen και η Μαρίνα Μεσολόγγι Α.Ε. για άλλη αιτία άσκησαν μήνυση κατά του Ι. Αγγελόπουλου για ψευδορκία, όπου και καταδικάσθηκε και πάλι σε φυλάκιση ενός έτους για ψευδορκία.
Με την έλευση της νέας Δημοτικής Αρχής και του νέου δημάρχου Κωνσταντίνου Λύρου, που υποστηρίχθηκε από τη ΝΔ, διαπιστώνεται μια λαθεμένη εκτίμηση των γεγονότων όπως δείχνουν τα δικαστικά ευρήματα, μια συνεχής στήριξη του μετόχου Γεωργίου Αγγελόπουλου (που, όπως είπαμε, εκκρεμεί η απόφαση κατά πόσο οι μετοχές θα επαναμεταβιβασθούν στον πατέρα του Ιωάννη) και γενικότερα μια άρνηση να βρεθεί λύση, ενώ ως πρόταση σε τοπικά μέσα ενημέρωσης αφήνεται να εννοηθεί ότι είναι μόνο η κατάπτωση της εταιρείας από τη διαχείριση της μαρίνας και η ανάθεση σε άλλη εταιρεία.
Ερωτήματα
Ο μέτοχος κ. Mennen έχει προτείνει πολλές φορές αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, αλλά συναντάει εμπόδιο τον έτερο μέτοχο του 47,5%. Πλέον συναντάει και το εμπόδιο του Λιμενικού Ταμείου, δηλαδή της Δημοτικής Αρχής, και όλα αυτά γεννούν ερωτήματα. Πώς θα πληρωθούν οι υποχρεώσεις χωρίς χρήματα στο Ταμείο; Πώς θα μπορέσει να χορηγηθεί δάνειο στην εταιρεία όταν οι τράπεζες ζητούν τα χρήματα που έχουν επενδυθεί να αποτυπωθούν σε μετοχικό κεφάλαιο και οι δύο εκ των τριών μετόχων (Λιμενικό Ταμείο και Γεώργιος Αγγελόπουλος) αρνούνται να συναινέσουν στην αύξηση; Το Λιμενικό Ταμείο απέρριψε επενδυτική προσφορά που προτάθηκε από Ισραηλινούς επενδυτές τους οποίους πρότεινε ο κ. Mennen. Υπήρξε μάλιστα, όπως ενημερωθήκαμε, και μια άλλη ενέργεια που εγείρει σοβαρά ερωτήματα: Στις 27/5/2020, εμφανίσθηκε ενώπιον του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής ο νομικός σύμβουλος του δημάρχου, κ. Αθανασίου, και δήλωσε ότι εκπροσωπεί τον δήμαρχο, αιτήθηκε και έλαβε δίχως να νομιμοποιείται αναβολή για την παρουσίαση των σχεδίων επέκτασης της Μαρίνας Μεσολογγίου όπως ορίζει η Σύμβαση Παραχώρησης. Κατ' αρχάς, δεν υπήρχε απόφαση του Δ.Σ. της ανώνυμης εταιρείας προς τούτο. Κατά δεύτερον, ο δήμαρχος δεν είναι εκπρόσωπος της ανώνυμης εταιρείας και κατά τρίτον δεν υπήρχε απόφαση του Λιμενικού Ταμείου για τέτοια ενέργεια. Έπραξε ο δήμαρχος αυτοβούλως και, αν ναι, πού αποσκοπούσε η ενέργειά του αυτή;
Εάν δίνονται συνεχώς παρατάσεις για κάθε θέμα, η Μαρίνα Μεσολογγίου Α.Ε. θα κλείσει λόγω οφειλών και όλα τα χρέη της, σε οποιαδήποτε Δημόσια Αρχή (ακόμη και χρέη προς το Λιμενικό Ταμείο ύψους 300.000 ευρώ), θα χαθούν μαζί με την εταιρεία που θα κλείσει.
Αυτά τα ερωτήματα είναι που πρέπει να απαντηθούν από τη Δημοτική Αρχή.