05 Αυγούστου 2020

Ελεν Ντε Τζένερις: Όταν η εργασιακή κόλαση αποκτά ονοματεπώνυμο

Απίστευτες καταγγελίες για τη διάσημη παρουσιάστρια - Το σκληρό πρόσωπο πίσω από το προσωπείο του αλτρουισμού καταγγέλλουν οι στενοί συνεργάτες της και προκαλούν έρευνα της παραγωγής μετά από καταγγελίες για «τοξικό εργασιακό περιβάλλον» και ρατσιστικό bullying με κίνδυνο να διακοπεί οριστικά μια εκπομπή που για 17 χρόνια έγραψε Ιστορία στην αμερικανική τηλεόραση

Εάν ευσταθούν οι καταγγελίες που εκτοξεύουν εναντίον της πρώην υφιστάμενοί της, η Ελεν ΝτεΤζενέρις θα έπρεπε να είναι υποψήφια για βραβείο υποκρισίας. Διότι ενώ οι υπέρτατες αρχές της τηλεοπτικής της υπόστασης, επί 17 ολόκληρα χρόνια αδιάκοπης προβολής του σόου «ellen», είναι η καλοσύνη, ο αλτρουισμός και η ευγένεια, στην πράξη φαίνεται ότι η ίδια είναι μια ψυχρή, κυνική, απόμακρη και σκληρή εργοδότρια.

Το πρόσχαρο και επίμονα θετικό προφίλ της Ελεν ΝτεΤζενέρις, μιας κωμικού η οποία δίνει την ψυχή της για να διασκεδάσει το κοινό χορεύοντας, κάνοντας απλοϊκά αστεία και χαρίζοντας εισιτήρια για συναυλίες και μικροσυσκευές -εάν ισχύουν όλα όσα της καταμαρτυρούν οι δυσαρεστημένοι- δεν είναι κάτι περισσότερο από μια βιτρίνα.

Το γεγονός ότι η WarnerMedia, η οποία χρηματοδοτεί, προβάλλει και διανέμει το σόου της ΝτεΤζένερις, διέταξε εσωτερική έρευνα σχετικά με τις καταγγελίες περί «τοξικού εργασιακού περιβάλλοντος» πιστοποιεί την αποκαθήλωση της εικόνας που επί δεκαετίες είχε φιλοτεχνήσει για τον εαυτό της η ίδια.

Και αν επιβεβαιωθεί ότι υπήρξε ρατσιστική ή άλλου τύπου κακομεταχείριση από την ίδια και τους επιτελείς της εις βάρος εργαζομένων, σε μια περίοδο έξαρσης των κινημάτων κατά των διακρίσεων, το θρυλικό και πολυβραβευμένο σόου «ellen» κινδυνεύει ακόμη και με διακοπή. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η αποκάλυψη ότι η ΝτεΤζενέρις είναι κάποια άλλη πίσω από τις κάμερες συνιστά από μόνη της ένα μείζον σκάνδαλο - και όχι μόνο για την αμερικανική σόουμπιζ.

Ελπίζοντας ότι θα έχουν ανάλογη επιτυχία, πολλές παρουσιάστριες και παρουσιαστές ανά τον κόσμο -συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας- έχουν κατά καιρούς αποπειραθεί να αντιγράψουν ό,τι κάνει η Ελεν ΝτεΤζενέρις. Εξάλλου η συνταγή φαίνεται απλή: γύρισμα με ζωντανό κοινό και διαρκές παιχνίδι με τις αντιδράσεις του. Δώρα που προσφέρονται αφειδώς από τους χορηγούς της εκπομπής. Χιούμορ, αυτοσαρκασμός και ανάλαφρη διάθεση. Σταχυολόγηση από καταγέλαστες ανοησίες στα social media.

Αβαθείς αλλά ελκυστικές για την τηλεθέαση συνεντεύξεις με διασημότητες, από ανερχόμενους σταρ έως τη Μισέλ Ομπάμα. Και πάνω απ' όλα, πλασάρισμα της ίδιας της Ελεν ΝτεΤζενέρις ως μιας γυναίκας η οποία ζει για να τσαλακώνεται, να χορεύει με τις θαυμάστριές της και με κάθε τρόπο να γίνεται παράδειγμα του δόγματος «να είσαι ευγενική».

Καμία αντιγραφή του «ellen» δεν απέδωσε και καμία επίδοξη κλωνοποίηση της ΝτεΤζενέρις δεν πλησίασε ποτέ, ούτε από μακριά, την αυθεντική. Αυτή είναι που έχει κερδίσει 61 βραβεία Emmy, αυτή που μαζί με το «ellen» έχει δημιουργήσει μια ολόκληρη βιομηχανία χάρη στην οποία η προσωπική της περιουσία ξεπερνά τα 300 εκατ. δολάρια.

s3-news-tmp-85019-oscar--2x1--940

Η selfie στην απονομή των βραβείων Οσκαρ που προκάλεσε σεισμό στα social media

Απολύσεις και ρατσισμός από τους παραγωγούς της

Περίπου σαν μια μικρογραφία του κινήματος #metoo, οι αποκαλύψεις για το τι ακριβώς συμβαίνει στα παρασκήνια του σόου «ellen» έχουν πλέον πάρει διαστάσεις χιονοστιβάδας. Ο ένας μετά τον άλλον, διάφοροι πρώην εργαζόμενοι μιλούν στα ΜΜΕ για τις επώδυνες εμπειρίες τους υπό τις διαταγές της ΝτεΤζενέρις - αν και όχι επωνύμως. Μία από αυτές τις υπαλλήλους έχει δηλώσει ότι απολύθηκε επειδή χρειάστηκε να λείψει τρεις φορές για σοβαρούς οικογενειακούς λόγους. Η πρώτη ήταν όταν τραυματίστηκε η ίδια σε τροχαίο δυστύχημα και έπρεπε να αναρρώσει για τουλάχιστον 3 εβδομάδες. Οι άλλες δύο αφορούσαν στην παρουσία της σε δύο κηδείες συγγενών, μακριά από το Μπέρμπανκ της Καλιφόρνιας όπου γυρίζεται το «ellen».

Κάποιος άλλος απολύθηκε χωρίς να το ξέρει ενώ νοσηλευόταν σε ειδική κλινική ύστερα από μια απόπειρα αυτοκτονίας που είχε κάνει.

Ωστόσο, το πιο επικίνδυνο, ακόμη και για το μέλλον της ΝτεΤζενέρις στη βιομηχανία του θεάματος, είναι το ζήτημα του ρατσισμού. Μια Αφροαμερικανίδα η οποία διετέλεσε επί ενάμιση χρόνο υπάλληλος της ΝτεΤζενέρις κατήγγειλε ότι είχε δεχτεί ρατσιστικά σχόλια και χειρονομίες, καθώς και μια σειρά από «μικροεπιθέσεις». Του τύπου «συγγνώμη, εγώ αναγνωρίζω μόνο τους λευκούς εργαζόμενους», όπως της είχε πει περιφρονητικά ένας από τους σεναριογράφους της Ελεν. Εννοώντας προφανώς ότι «όλοι οι μαύροι είσαστε ίδιοι».

Κάτι παρόμοιο είχε πει στη συγκεκριμένη γυναίκα ένας από τους παραγωγούς αμέσως μετά την πρόσληψή της. Παρατηρώντας ότι τα μαλλιά της είχαν πυκνά κοτσιδάκια, όμοια με μιας άλλης μαύρης εργαζόμενης, ο «υπασπιστής» της ΝτεΤζενέρις σχολίασε: «Α, έχετε και οι δυο σας το ίδιο μαλλί. Ελπίζω να σας ξεχωρίζουμε».

Πυροβολήστε την

Μετά από έναν χρόνο συνεργασίας με το σόου της ΝτεΤζενέρις, η καταγγέλλουσα άρχισε να διαμαρτύρεται -διακριτικά- ότι η δεν την αντιμετωπίζουν εξίσου με τους λευκούς συναδέλφους της. «Το μόνο που μου έλεγαν από την παραγωγή ήταν ότι “σε καταλαβαίνουμε” και διάφορες βλακείες για τους μαύρους φίλους τους». Η γυναίκα αποφάσισε να ζητήσει αύξηση, καθώς ένιωσε αδικημένη επειδή κάποια άλλη, η οποία προσελήφθη πολύ αργότερα, είχε υψηλότερη αμοιβή για τα ίδια καθήκοντα. O προϊστάμενός της τη διαβεβαίωσε ότι θα έκανε ό,τι καλύτερο μπορούσε για να της δοθεί η αύξηση που ζητούσε. Ομως, οι μήνες περνούσαν χωρίς την παραμικρή διαφοροποίηση στον μισθό της. Οπότε εκείνη παραιτήθηκε και ορκίστηκε να μην εργαστεί ποτέ ξανά στην τηλεόραση, μένοντας με τη βεβαιότητα ότι το χρώμα της επιδερμίδας της ήταν εν τέλει αυτό που την κατέταξε σε υπάλληλο β' κατηγορίας εντός του μηχανισμού των περίπου 135 ατόμων που απασχολεί η Ελεν ΝτεΤζενέρις.

Η σκοτεινή πλευρά της πάντα χαμογελαστής και ευδιάθετης ΝτεΤζενέρις είχε αρχίσει να αποκαλύπτεται εδώ και χρόνια, καθώς κυκλοφορούσαν φήμες ότι στην πραγματικότητα είναι δύστροπη, επηρμένη και μοχθηρή.

«Στο σόου της ΝτεΤζενέρις προσλαμβάνουν άτομα χωρίς προηγούμενη εμπειρία από άλλα εργασιακά περιβάλλοντα», λέει ένας πρώην εργαζόμενος. Εξηγώντας ότι «αυτό γίνεται επίτηδες, ώστε κάθε νέος υπάλληλος να καταπίνει αμάσητο αυτό που του λένε τα διευθυντικά στελέχη, ότι “εδώ είναι το μαγαζί της Ελεν ΝτεΤζενέρις. Ο,τι καλύτερο μπορεί να σου τύχει”». Το επόμενο βήμα αυτού του συλλογισμού είναι το αυτονόητο. Οπως λέει κάποιος άλλος πάλαι ποτέ υφιστάμενος της ΝτεΤζενέρις «ο άγραφος κανόνας ορίζει ότι αν έχεις κάποιο πρόβλημα με την εργοδοσία, καλύτερα να το κρατήσεις για τον εαυτό σου. Γιατί αν διεκδικήσεις το δίκιο σου, θα σε διώξουν και στη θέση σου θα πάρουν οποιονδήποτε άλλον, πιο πρόθυμο να δουλέψει στο σόου της Ελεν με τους δικούς της όρους».

Κάπως έτσι συντίθεται αυτό που οι δυσαρεστημένοι υπάλληλοι της ΝτεΤζενέρις έχουν περιγράψει ως «εργασιακό περιβάλλον όπου κυριαρχεί ο φόβος».

Παρ’ όλα αυτά, ένα βασικό ερώτημα αφορά στην ευθύνη της ίδιας της Ελεν ΝτεΤζενέρις για όσα συμβαίνουν κατά τη διαδικασία παραγωγής του τηλεοπτικού της προϊόντος. Η αλήθεια επ’ αυτού είναι ότι τα βέλη των παραπονούμενων έχουν ως στόχο κυρίως την ηγετική τριάδα της διεύθυνσης Παραγωγής. Αυτοί φέρονται ως υπεύθυνοι για το bullying και τα κρούσματα κακομεταχείρισης προς τους κατώτερους υπαλλήλους. Οι κατηγορούμενοι Αντι Λάσνερ, Εντ Γκλάβιν και Μαίρη Κόνελι εξέδωσαν ανακοίνωση αρνούμενοι τα πάντα.

f2---000_Was8378827

Η Ελεν ΝτεΤζενέρις με τη σύζυγό της Πόρσια ντε Ρόσι

Ευαισθησίες και ιδιορρυθμίες

Αμεσα και προσωπικά, η ΝτεΤζενέρις κατηγορήθηκε ότι έκανε μια αντιρατσιστική τοποθέτηση υπερβολικά χλιαρή. Η ανάρτησή της στο Twitter για την εκτέλεση του Τζορτζ Φλόιντ απέφυγε την απευθείας αναφορά στο κίνημα Black Lives Matter. Η Ελεν χρειάστηκε να δευτερολογήσει, μιλώντας στις κάμερες που είχαν μεταφερθεί στο σπίτι της, για τα γυρίσματα του «ellen» υπό συνθήκες καραντίνας. Αλλά και πάλι κατηγορήθηκε ότι προσέλαβε τεχνικούς οι οποίοι δεν ήταν μέλη της οικείας αμερικανικής ένωσης. Ο ιστότοπος BuzzFeed, σταθερή πηγή ενημέρωσης για τον κόσμο του Χόλιγουντ με ψιθύρους, κουτσομπολιά κ.λπ., στρίμωξε ακόμη περισσότερο την Ελεν με εκτενές άρθρο για όλα όσα η ίδια δεν θα ήθελε ποτέ να αμαυρώσουν την εικόνα της.

Μετά το δημοσίευμα αυτό επαναλήφθηκαν επεισόδια με την ίδια ως πρωταγωνίστρια βάσει καταγγελιών από έναν πρώην σωματοφύλακά της, μια σερβιτόρα κ.ά. Ο πρώτος είπε ότι ενώ φρουρούσε την Ελεν και τη σύζυγό της, Πόρσια ντε Ρόσι, η συμπεριφορά της παρουσιάστριας απέναντί του ήταν άθλια. Οσο για τη σερβιτόρα, η Ελεν παρατήρησε ότι κάποια από τα νύχια της είχαν ξεβάψει και διαμαρτυρήθηκε έντονα στο ιδιοκτήτη του εστιατορίου. Επίσης, όσοι από τους εργαζόμενους στο σόου έχουν επαφή μαζί της, λένε ότι είναι υστερική με τις οσμές και συχνά καταφέρεται με μανία εναντίον όποιου θεωρεί ότι αναδίδει κάποια αποφορά - αλλά που μόνο εκείνη αντιλαμβάνεται. Εξω από το γραφείο της υπάρχουν γυάλες με τσίχλες. Οποιος τολμήσει να εισέλθει βέβαιος ότι η στοματική του κοιλότητα είναι αρκούντως αρωματισμένη ώστε να μην ενοχλήσει τα υπερευαίσθητα ρουθούνια της Ελεν ΝτεΤζενέρις μπορεί να αγνοήσει τις τσίχλες ρισκάροντας το επαγγελματικό του μέλλον.

Ούτως ή άλλως, το μέλλον της Ελεν, παρά τις επιθέσεις και τις καταγγελίες, είναι εξασφαλισμένο: από πέρσι συμβόλαιό της με τη WarnerMedia έχει παραταθεί έως το 2022, ενώ έχει συμφωνήσει για επιπλέον τρεις εκπομπές, ειδικά για τη συνδρομητική πλατφόρμα HBO Max. Ισως μάλιστα η πτώση των ποσοστών τηλεθέασης των προηγούμενων μηνών να ανακοπεί ύστερα από το «σκάνδαλο» και τις αποκαλύψεις για τον -αληθινό- κακό χαρακτήρα της δημιουργού και παρουσιάστριας του «ellen».
`
Βασίλης Τσακίρογλου
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ