17 Δεκεμβρίου 2020

Τσίπρας: Επιστολή στο Ελεγκτικό Συνέδριο για «λίστα Πέτσα», απεντομώσεις και μάσκες στα σχολεία-Πλεύρης: Ο ΣΥΡΙΖΑ βάζει τις μυοκτονίες και πάνω απ' τον έλεγχο των τραπεζών

«Η ανεπάρκεια των δημόσιων πολιτικών δεν οφείλεται μόνο σε φαινόμενα διαφθοράς, αλλά και στην αποτυχία της κυβέρνησης να αξιοποιήσει και διαχειριστεί αποτελεσματικά τους δημόσιους πόρους» τονίζει ο πρόεδρος  του ΣΥΡΙΖΑ

Τον έλεγχο της «λίστας Πέτσα», των συμβάσεων απολύμανσης και απεντόμωσης σωφρονιστικών καταστημάτων και της προμήθειας μασκών για τα σχολεία ζητά από το Ελεγκτικό Συνέδριο ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας.

Με αφορμή την παρουσία του προέδρου του Ελεγκτικού Συνεδρίου Ιωάννη Σαρμά στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας του Κοινοβουλίου προκειμένου να παρουσιάσει τον ετήσιο προγραμματισμό ελέγχων, ο κ. Τσίπρας έστειλε επιστολή στον πρόεδρο της Βουλής Κώστα Τασούλα επισημαίνοντας μεταξύ άλλων: «Η Βουλή επιβάλλεται να αξιοποιήσει αυτή την ευαισθησία και από τους ελέγχους που έχουν ήδη προγραμματιστεί να ζητήσει να προηγηθούν οι πιο σημαντικοί από θεσμική, ηθική και οικονομική άποψη. Επίσης επιβάλλεται να εκφράσει το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της για τη διενέργεια από ειδικό κλιμάκιο δικαστικών λειτουργών πρόσθετων ελέγχων πέραν των προγραμματισμένων» για να προσθέσει σε άλλο σημείο: «Η ανεπάρκεια των δημόσιων πολιτικών δεν οφείλεται μόνο σε φαινόμενα διαφθοράς, αλλά και στην αποτυχία της κυβέρνησης να αξιοποιήσει και διαχειριστεί αποτελεσματικά τους δημόσιους πόρους».

«Μια έκτακτη κατάσταση κρίσης σαν αυτή που ζούμε, δεν μπορεί να δικαιολογήσει τις αρνητικές πρακτικές και αντιλήψεις που, μαζί με τις θεσμικές ελλείψεις, καθιστούν το σύστημα ευάλωτο σε αιτιάσεις κακοδιαχείρισης, διαφθοράς και διασπάθισης δημοσίου χρήματος. Δυστυχώς, η επίκληση της έκτακτης και απρόβλεπτης κατάστασης μέσα στην πανδημία χρησιμοποιήθηκε κάποιες φορές καταχρηστικά, χωρίς να συντρέχει στην πραγματικότητα ή έχοντας προκληθεί από υπαιτιότητα όσων αδράνησαν επί μήνες μεταξύ των δυο κυμάτων της πανδημίας. Το δικαστήριο εύλογα επεκτείνει τους ελέγχους του στις επιδόσεις και την αποτελεσματικότητα συγκεκριμένων δημόσιων πολιτικών. Η ανεπάρκεια των δημόσιων πολιτικών δεν οφείλεται μόνο σε φαινόμενα διαφθοράς, αλλά και στην αποτυχία της κυβέρνησης να αξιοποιήσει και διαχειριστεί αποτελεσματικά τους δημόσιους πόρους» σημειώνει ο πρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Και προσθέτε: «Στο πλαίσιο των ελέγχων που έχουν ήδη προγραμματιστεί αξίζει λοιπόν να εξεταστούν οι κίνδυνοι για τη δημόσια περιουσία που γεννήθηκαν κατ’ επίκληση της έκτακτης νομοθεσίας της πανδημίας από τις κεντρικές υπηρεσίες των υπουργείων, με πράξεις όπως: α) μη νόμιμες απευθείας αναθέσεις, β) πληρωμές χωρίς υπαρκτή παραλαβή ή για προμήθεια ή έργο που εκτελέστηκε πλημμελώς, γ) σπάταλη διαχείριση ή ανάθεση σε εταιρείες που ιδρύθηκαν λίγο πριν από τη διενέργεια της ανάθεσης ή είναι άσχετες με το αντικείμενο και δεν παρέχουν εγγυήσεις ποιοτικής εκτέλεσης, δ) μη τήρηση των αρχών της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και του ανταγωνισμού, όπως προβλέπονται στο εθνικό και ευρωπαϊκό δίκαιο, ιδίως ως προς τις αναθέσεις κατά το δεύτερο κύμα της πανδημίας, ε) κατατμήσεις συμβάσεων ή διάσπαρτες αναθέσεις αντί κεντρικοποιημένων προμηθειών ή προμηθειών μέσω συμφωνιών–πλαίσιο για ομοειδή αγαθά, όπως υγειονομικά, ψηφιακά, κοινωνίας της πληροφορίας κλπ., στ) προμήθεια ειδών βάσει μοναδικής τιμής χαμηλότερης προσφοράς, χωρίς έρευνα για συγκριτικά στοιχεία προκειμένου να προκύψει αν είναι πράγματι συμφέρουσα η τιμή, ζ) διαφοροποιήσεις τιμών στις προμήθειες προϊόντων ίδιου είδους που παρατηρούνται μεταξύ αναθετουσών αρχών, η) μη επαρκής αιτιολόγηση δαπανών για υγειονομικό υλικό σε σχέση με το οποίο υφίστανται δωρεές που δεν αξιοποιήθηκαν, θ) μη αποτελεσματική απογραφή, καταγραφή, διαχείριση, αξιοποίηση ή μη αποδοτική αξιοποίηση δημόσιου υλικού, ιδίως προερχόμενου από δωρεές.

Στο πλαίσιο αυτό και υπό τη διάσταση που δόθηκε παραπάνω ζητώ από τους ήδη προγραμματισμένους ελέγχους να προηγηθούν εκείνοι που αφορούν υποθέσεις αντιμετώπισης των συνεπειών του Covid-19 και υποθέσεις λειτουργίας και προμηθειών των δομών δημόσιας υγείας. Ιδίως ο έλεγχος επίδοσης σε σχέση με τις ανεπαρκείς ΜΕΘ θα πρέπει να επικεντρωθεί στο αν υφίσταται «οργανωμένο σχέδιο για την έγκαιρη αύξηση των κλινών ΜΕΘ του ΕΣΥ (π.χ. με επίταξη αυτών ιδιωτικών νοσοκομείων) σε περίπτωση ραγδαίας αύξησης των αναγκών», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στον Ετήσιο Προγραμματισμό, και να συμπεριλάβει και τη στελέχωσή τους, μελετώντας την περίπτωση της τραγικής διαχείρισης του δεύτερου κύματος της πανδημίας.

Επίσης, ζητώ τη διενέργεια ελέγχων αποτελεσματικότητας εσωτερικού ελέγχου και επιδόσεων δημόσιων πολιτικών στις εξής υποθέσεις:

1) Στην ανάθεση «υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών που απαιτούνται για την υλοποίηση εκστρατείας στο πλαίσιο της προστασίας της δημόσιας υγείας και των μέτρων για την αποτροπή της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19» από τον Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό. Ιδίως να διερευνηθεί αν τηρήθηκαν οι αρχές της διαφάνειας, αν υπήρξαν κριτήρια επιλογής του αναδόχου, ποιος ήταν ο βαθμός αξιοποίησης ποιοτικών, ποσοτικών, κοινωνικών ή άλλων κριτηρίων για την κατανομή των ποσών στα ΜΜΕ και τον αποκλεισμό ορισμένων από αυτά, ποιος ο βαθμός αξιοποίησης μέσων δωρεάν μετάδοσης μηνυμάτων και αν ο έλεγχος καλής εκτέλεσης της υπηρεσίας ήταν επαρκής.

2) Στο σύνολο των αναθέσεων υπηρεσιών απολύμανσης, απεντόμωσης/μυοκτονίας και προμηθειών υγειονομικού υλικού για τα Καταστήματα Κράτησης της χώρας από τη Γενική Γραμματεία Αντεγκληματικής Πολιτικής.

3) Στις αναθέσεις προμηθειών υγειονομικού υλικού και μασκών για τους μαθητές και εκπαιδευτικούς της χώρας από όλα τα αρμόδια υπουργεία.

Άλλωστε, είναι ανάγκη οι έλεγχοι αυτοί να επεκταθούν και στο ευαίσθητο ζήτημα της διαχείρισης μέσα στην πανδημία του συνόλου των αναθέσεων προμηθειών, έργων και υπηρεσιών που αφορούσαν τη μεταναστευτική πολιτική, από όποιο υπουργείο και αν πραγματοποιήθηκαν.

Εν κατακλείδι, σας ζητώ να εκφράσετε στον Πρόεδρο του δικαστηρίου την ανάγκη για την ταχύτερη δυνατή δημοσιοποίηση των εκθέσεων του δικαστηρίου με πορίσματα των ελέγχων και συστάσεις που θα μπορούσαν να συμβάλουν ώστε όχι μόνο να αντιμετωπιστούν δημοσιονομικοί κίνδυνοι σχετικά με την τρέχουσα κρίση, αλλά να διαμορφωθεί έγκαιρα ένα μοντέλο ορθής δημοσιονομικής διαχείρισης των καταστάσεων κρίσης εν γένει που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ήδη μέσα στο 2021».

Πλεύρης: Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά ελέγχους για τις μυοκτονίες και όχι για την παροχή ρευστότητας από τις τράπεζες

Ο εισηγητής της ΝΔ Θάνος Πλεύρης σχετικά με τους ελέγχους του Ελεγκτικού Συνεδρίου πρότεινε να προταχθεί η έρευνα για την απόδοση των μέτρων που ήδη έχει λάβει η κυβέρνηση για την στήριξη του εθνικού συστήματος υγείας και την προάσπιση της υγείας των πολιτών.

«Η κυβέρνηση εν μέσω πανδημίας κατάφερε να υπερδιπλασιάσει τις κλίνες ΜΕΘ. Από 570 κλίνες που παραλάβαμε, σήμερα υπάρχουν πάνω από 1.300 κλίνες ΜΕΘ. Οι δαπάνες στην Υγεία αυξήθηκαν κατά 25%, το προσωπικό αυξήθηκε κατά 10%. Πλέον η κυβέρνηση και η Βουλή επιθυμεί να έχει το σύνολο των ελέγχων επίδοσης για να προβεί σε επιπλέον δράσεις για την θωράκιση του ΕΣΥ στην μετά πανδημία εποχή» ανέφερε ο κ. Πλεύρης.

Πιο αναλυτικά, ο βουλευτής της πλειοψηφίας πρότεινε να διεξαχθούν κατά προτεραιότητα οι εξής έλεγχοι: Των ΜΚΟ και των κονδυλίων που εισπράττουν. Ελεγχο για το αν οι τράπεζες ανταποκρίνονται στην παροχή ρευστότητας προς τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Ελεγχος για το αν η χώρα συμμορφώθηκε σε Διεθνείς υποχρεώσεις για την Καταπολέμηση της Βίας κατά των Γυναικών και ίσων ευκαιριών στην αγορά εργασίας.

Αναφορικά με την επιστολή Τσίπρα, ο κ. Πλεύρης υπογράμμισε πως «επέλεξε να προτάξει τον έλεγχο των μυοκτονιών έναντι του ελέγχου των τραπεζών» και πρόσθεσε ότι η επιστολή εξυπηρετεί επικοινωνιακούς τακτικισμούς της αξιωματικής αντιπολίτευσης και όχι την ουσία. Εξήγησε δε πως οι έλεγχοι που ζήτησε ο κ. Τσίπρας εντάσσονται στους συνήθεις ελέγχους του οργάνου.

Πρόεδρος Ελεγκτικού Συνεδρίου προς ΣΥΡΙΖΑ: Το ελεγκτικό δεν είναι προθάλαμος εισαγγελέα

Ο πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου Ιωάννης Σαρμάς απαντώντας στην επιστολή του Αλέξη Τσίπρα αλλά και σε αιτιάσεις βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ εξήγησ ότι «το ελεγκτικό δεν είναι ο προθάλαμος του εισαγγελέα ούτε έχει αρμοδιότητες της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Αντιμετωπίζει συστημικές παθογένειες και μπορεί να στηριχθεί σε συγκεκριμένες περιπτώσεις αλλά ο στόχος παρέμβασης δεν είναι να αντιμετωπίσει ποινικά αδικήματα ώστε να παρέμβει ο εισαγγελέας, ούτε να θεραπεύσει ατομικές περιπτώσεις. Μένουμε σε περιπτώσεις ώστε να διαπιστώσουμε συστημικές παθογένειες και να διατυπώσουμε συστάσεις».

Ο κ. Σαρμάς υπογράμμισε πως επανήλθε ο προληπτικός έλεγχος όπου χρειάζεται ενώ χαρακτήρισε τις απευθείας αναθέσεις ως πηγή σκανδάλων. Τόνισε ωστόσο ότι και πάλι μπορεί να γίνεται έλεγχος παντού από το πρώτο ευρώ.

Αναφερόμενος στις ΜΚΟ ο κ. Σαρμάς τόνισε ότι είναι θέμα εν αναμονή καθώς το ελεγκτικό δεν έχει καταλήξει αν οι ΜΚΟ χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Καταλήγοντας ο Πρόεδρος του Ελεγκτικού αναφέρθηκε στις τράπεζες λέγοντας ότι να μεν δεν μπορεί να ελέγξει ατομικά σε μια τράπεζα τι γίνεται με προσωπικό, έχει όμως αποδειχθεί ότι οι ιδιωτικές τράπεζες δεν είναι και τόσο ιδιωτικές. "Όταν έχουν προβλήματα οδηγούνται σε χρηματοδότηση από τον προϋπολογισμό. Είναι πανευρωπαϊκή η κατεύθυνση να ενδιαφέρονται τα ελεγκτικά σώματα για το τι συμβαίνει σε ιδιωτικές συστημικές τράπεζες προκειμένου να αντιμετωπίζεται ο κίνδυνος των συστημικών τραπεζών" είπε.