Μεγάλη αμυντική συμφωνία Ελλάδας-Γαλλίας αναμένεται να ανακοινώσουν αύριο από το Παρίσι ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν και ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Βασικός πυλώνας της συμφωνίας είναι η υπογραφή προσυμφώνου μεταξύ των δύο χωρών για την πώληση από τη Γαλλία τριών υπερσύγχρονων φρεγατών τύπου Belharra στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν το πρωί της Τρίτης έξω από το Ελιζέ από τους ηγέτες των δύο χωρών. Στις συζητήσεις συμμετέχουν επίσης από την ελληνική πλευρά ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας και ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, οι οποίοι θα αναλάβουν και την ολοκλήρωση όλων των πλευρών της συμφωνίας.
Σύμφωνα με πηγές από την ελληνική κυβέρνηση, η απόκτηση από τις Ενοπλες Δυνάμεις των τριών φρεγατών, οι οποίες θεωρούνται το πιο σύγχρονο και αποτελεσματικό όπλο για το Αιγαίο και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, αναβαθμίζει εντυπωσιακά την αποτρεπτική ισχύ της χώρας. Για «τεκτονικές γεωπολιτικές αλλαγές» στην περιοχή κάνει λόγο κορυφαία πηγή των Ενόπλων Δυνάμεων και τονίζει ότι «με αυτήν την προσθήκη οι συσχετισμοί στο πεδίο Ελλάδας και Τουρκίας αλλάζουν καθοριστικά υπέρ μας».
Οικονόμου: «Ας κάνουμε λίγη υπομονή»
Για το θέμα ρωτήθηκε το μεσημέρι της Δευτέρας ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου. «Ας κάνουμε λίγη υπομονή» απάντησε σιβυλλικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Οι συζητήσεις φαίνεται να βρίσκονται σε τόσο προχωρημένο επίπεδο, που το ρεπορτάζ θέλει τους υπουργούς Εξωτερικών και Εθνικής Άμυνας, Νίκο Δένδια και Νίκο Παναγιωτόπουλο αντίστοιχα, να μεταβαίνουν αύριο στο Παρίσι προκειμένου να συζητήσουν τις λεπτομέρειες των όσων πιθανολογείται ότι θα έχουν συμφωνήσει Μακρόν και Μητσοτάκης.
Υπενθυμίζεται πως μία πρώτη ιδέα για τα όσα έχουν «τρέξει» το τελευταίο διάστημα στο θέμα των φρεγατών είχε δώσει ο κ. Παναγιωτόπουλος από το βήμα της Βουλής την περασμένη εβδομάδα όταν και απαντώντας σχετική ερώτηση επανέλαβε πως η τελική απόφαση για την σημαντική προμήθεια θα ληφθεί με μόνο κριτήριο το συμφέρον του Πολεμικού Ναυτικού και των Ενόπλων Δυνάμεων. «Η απόφαση για τις φρεγάτες έχει αργήσει δεκαετίες. Είναι μια δύσκολη απόφαση και δεν χάθηκε ο κόσμος να πάρουμε λίγες ημέρες ακόμα για να κάνουμε τη σωστή επιλογή με μόνο κριτήριο το συμφέρον και τις ανάγκες του Πολεμικού μας Ναυτικού. Λίγο θα περιμένετε ακόμα» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σημερινή συνάντηση Μακρόν -Μητσοτάκη θα είναι η τρίτη σε σύντομο χρονικό διάστημα (η δεύτερη σε μόλις 10 μέρες) και έρχεται σε συνέχεια των συχνών επαφών που είχαν το τελευταίο διάστημα οι δύο ηγέτες.
Πριν λίγες ημέρες ο πρόεδρος της Γαλλίας ήταν στη Σύνοδο Κορυφής της EUMED στην Αθήνα ενώ υπενθυμίζεται και η συνάντησή τους σε γεύμα που παρέθεσε ο κ. Μακρόν για τους προσκεκλημένους του στη Μασσαλία, στο Συνέδριο της Διεθνούς Ένωσης για την Προστασία της Φύσης με αφορμή την γαλλική πρωτοβουλία «Μεσόγειος, υποδειγματική θάλασσα έως το 2030», όπου ο Έλληνας πρωθυπουργός απηύθυνε ομιλία.
«Επιταχυντής» της συμφωνίας το AUKUS;
Η κινητικότητα που παρατηρείται στο θέμα των φρεγατών το τελευταίο διάστημα έχει τις βάσεις της σε μία πολυσύνθετη πραγματικότητα.
Από την μία αποτελεί κοινή παραδοχή πως οι αμερικανικές φρεγάτες HF2, MMSC (Multi Mission Surface Combatant) δεν έχουν ενθουσιάσει τους επιτελείς του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού ούτε για την τεχνολογία που φέρουν ούτε και για την ζήτηση που έχουν στην διεθνή αγορά.
Από την άλλη, η σύναψη της συμφωνίας μεταξύ ΗΠΑ, Αυστραλίας και Μεγάλης Βρετανίας, δηλαδή το λεγόμενο AUKUS ή αλλιώς το μικρό ΝΑΤΟ του Ειρηνικού, έχει «ανακατέψει» την τράπουλα όχι μόνο των διεθνών διπλωματικών σχέσεων αλλά και των αμυντικών ισορροπιών.
Αποτελεί δεδομένο, και εκπεφρασμένο από πολλούς αναλυτές, πως η συμφωνία αυτή μπορεί να είχε ως στόχο την Κίνα, συμβάλλει όμως, στην αποδυνάμωση της Ευρώπης ως διεθνούς δύναμης τόσο διπλωματικά όσο και αμυντικά, αφού μία από τις ισχυρότερες αμυντικές βιομηχανίες παγκοσμίως, η Γαλλία, είδε ένα συμβόλαιο-«μαμούθ» ύψους 90 δισ. δολαρίων να χάνεται εν ριπή οφθαλμού.
Η συζήτηση λοιπόν που θα έχουν Μητσοτάκης και Μακρόν απόψε προσλαμβάνει πρόσθετο ενδιαφέρον μετά τις τελευταίες εξελίξεις στη διεθνή διπλωματική σκακιέρα και ενώ και οι δυο έχουν μιλήσει για την ανάγκη ευρωπαϊκής αμυντικής ένωσης. Ο πρωθυπουργός μόλις προχθές από το βήμα της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ ανέφερε επ’ αυτού ότι μια Ευρωπαϊκή Αμυντική Ένωση θα ενισχύσει το ΝΑΤΟ, θα αναγκάσει ευρωπαϊκές χώρες να αντιμετωπίσουν ζητήματα διαλειτουργικότητας και πενιχρών αμυντικών προϋπολογισμών και θα επιταχύνει τη συνεργασία τους σε ζητήματα του κυβερνοχώρου αλλά και του διαστήματος.
Με αυτά τα δεδομένα το Παρίσι, ρίχνει πλέον όλο του το βάρος για την κατάκτηση του προγράμματος των ελληνικών φρεγατών. Σημειώνεται επίσης πως πέραν της τεράστιας ονομαστικής αξίας του προγράμματος των φρεγατών, είναι κοινό μυστικό ότι όποιος αναλάβει τη ναυπήγηση θα αποκτήσει προνομιακή σχέση συνεργασίας με το Πολεμικό Ναυτικό για την προμήθεια ανταλλακτικών και άλλων υλικών για τα επόμενα 40 χρόνια.
Την ίδια ώρα, δε, οι ψίθυροι που ακούγονται τελευταία στο Πεντάγωνο αναφέρουν ότι ίσως οι Αμερικανοί, οι οποίοι δεν προσέφεραν στην χώρα μας φρεγάτες τελευταίας τεχνολογίας, όπως πράττουν στην περίπτωση της Αυστραλίας με τα πυρηνοκίνητα υποβρύχια, υποχωρήσουν διακριτικά, για να κατευνάσουν την οργή των Γάλλων...
Κάπως έτσι, εάν δώσουν τα χέρια σήμερα ο Γάλλος πρόεδρος με τον Έλληνα πρωθυπουργό θα δοθεί τέλος σε ένα «σίριαλ» που έχει κρατήσει σχεδόν δύο χρόνια, με τις ημερομηνίες οριστικοποίησης της συμφωνίας να έχουν αλλάξει ήδη τρεις φορές και τον Κυριάκο Μητσοτάκη να έχει ανακοινώσει το πρόγραμμα για αγορά φρεγατών ήδη από την περασμένη ΔΕΘ μαζί με τα υπερσύγχρονα Rafale.
Οι προτάσεις άλλωστε που είχε το προηγούμενο διάστημα η ελληνική πλευρά δεν ήταν απλό να συγκριθούν: εκτός από το κόστος της πλατφόρμας έπρεπε να συνυπολογιστεί και η αξία των οπλικών συστημάτων, η εν συνεχεία υποστήριξη (Follow On Support) με ανταλλακτικά και άλλα υλικά, η εκπαίδευση των πληρωμάτων, η αξία της δημιουργίας νέας τεχνικής βάσης, το συνολικό κόστος του προγράμματος αναλόγως του χρηματοδοτικού σχήματος κάθε υποψηφίου, ο χρόνος παράδοσης της πρώτης φρεγάτας και η περάτωση της ναυπήγησης σε ελληνικά ναυπηγεία, το χρονοδιάγραμμα των εκσυγχρονισμένων MEKO και ο βαθμός διαλειτουργικότητας με τις τέσσερις νεόκτιστες φρεγάτες, αλλά και η δύναμη πυρός των δύο πλοίων της «ενδιάμεσης λύσης» που θα πρέπει να ενσωματωθούν στη δύναμη του Στόλου το συντομότερο δυνατό. Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες...