Τα οδικά έργα στην Ελλάδα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και έτσι, σε λίγα χρόνια από σήμερα η χώρα μας θα διαθέτει ένα από τα πιο σύγχρονα δίκτυα αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα. Φυσικά, λόγω της μορφολογίας του ελλαδικού χώρου, εξέχουσα θέση έχουν και οι σήραγγες που αποτέλεσαν και τα μεγαλύτερα στοιχήματα σε πολλές περιπτώσεις. Παρακάτω θα μπορέσετε να δείτε τις μεγαλύτερες σήραγγες που έχουν κατασκευαστεί μέχρι σήμερα.
Σήραγγα Τεμπών
Η σήραγγα Τ2 έχει μήκος που φτάνει σχεδόν τα 6 χιλιόμετρα και είναι η μεγαλύτερη που θα συναντήσει κάποιος αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα. Μάλιστα, συγκαταλέγεται και στις μεγαλύτερες που υπάρχουν στην νοτιοανατολική Ευρώπη. Αθροιστικά, οι σήραγγες Τ1 (μήκος 2 χλμ.) και Τ2 στα Τέμπη δημιουργούν ένα πέρασμα 8 χλμ. που συνδέει τη Θεσσαλία και τη Μακεδονία. Στο ίδιο τμήμα, βρίσκεται και σήραγγα Πλαταμώνα μήκους 3 χιλιομέτρων.
Εγνατία Οδός
Για την κατασκευή της Εγνατίας Οδού απαιτήθηκε η δημιουργία 73 δίδυμων οδικών σηράγγων. Αυτό σημαίνει ότι το 7% του μήκους του οδικού άξονα είναι σήραγγες, ενώ το κόστος κατασκευής τους είναι περίπου το 30% της συνολικής δαπάνης κατασκευής της Οδού. Σύμφωνα με την εταιρεία διαχείρισης, το κόστος των σηράγγων κυμαίνεται από 8.000 ευρώ ανά μέτρο μήκους έως 30.000 ευρώ ανά μέτρο μήκους. Το συνολικό κόστος κατασκευής των σηράγγων της Εγνατίας Οδού ανέρχεται περίπου στα 1.800 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Οι μεγαλύτερες σήραγγες του αυτοκινητοδρόμου είναι οι εξής:
- Σήραγγα Δρίσκου: 4,6 χιλιόμετρα ο κάθε κλάδος
- Σήραγγα Μετσόβου: 3,5 χιλιόμετρα ο κάθε κλάδος
- Σήραγγα Δωδώνης: 3,36 χιλιόμετρα ο κάθε κλάδος
- Σήραγγα Σ10 Kαστανιά: 2,22 χιλιόμετρα ο κάθε κλάδος
- Σήραγγα Ανήλιου: 2,1 χιλιόμετρα ο κάθε κλάδος
Η σήραγγα Παναγοπούλας είναι μία δίδυμη σήραγγα μήκους 4 χλμ. και αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά τεχνικά έργα της Ολυμπίας Οδού (είναι η μεγαλύτερη οδική γέφυρα της Ολυμπίας Οδού και η τρίτη μεγαλύτερη στην Ελλάδα). Οι δύο κλάδοι της σήραγγας, μήκους 4.000 μέτρων ο δεξιός και 3.160 μέτρων ο αριστερός έχουν 3 σήραγγες διαφυγής, 5 συνδετήριες σήραγγες οχημάτων, καθώς και 5 χώρους στάθμευσης ανά σήραγγα, μήκους 50 μέτρων ο κάθε χώρος.
Δείτε ένα απόσπασμα από την κατασκευή της Σήραγγας Παναγοπούλας στην Ολυμπία Οδό
Σήραγγα Αγίου Κωνσταντίνου – Νέα Οδός
Η Σήραγγα Κνημίδας (γνωστή και ως Σήραγγα Αγίου Κωνσταντίνου) έχει μήκος 2,5 χιλιόμετρα και είναι η 9η μεγαλύτερη σήραγγα της Ελλάδας και η 3η μεγαλύτερη σήραγγα του αυτοκινητοδρόμου Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Η κατασκευή της ξεκίνησε το 2003 και ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2006. Παραδόθηκε στην κυκλοφορία το 2007, ως μέρος του τμήματος «Πέταλο Μαλιακού-Παράκαμψη Αγίου Κωνσταντίνου».
Σήραγγα Κλόκοβας – Ιονία Οδός
Η Σήραγγα Κλόκοβας (επίσημη ονομασία: Σήραγγα «Κένταυρος Νέσσος») βρίσκεται στην Ιονία Οδό. Κατασκευάστηκε με σκοπό ο αυτοκινητόδρομος να διέρχεται από το όρος Κλόκοβα (γνωστό και ως Παλιοβούνα), καθώς μέχρι τότε το μόνο πέρασμα αποτελούσε η παλιά εθνική οδός με τη στενή διαμόρφωση. Η κατασκευή της ξεκίνησε τον Μάρτιο 2015 και ολοκληρώθηκε με την παράδοση του έργου στις 12 Απριλίου 2017. Η σήραγγα είχε διανοιχτεί ήδη από τον Ιούνιο του 2016, δηλαδή είχε κατασκευαστεί σε μόλις 14 μήνες, σπάζοντας κάθε ελληνικό ρεκόρ στον συγκεκριμένο τομέα. Το μήκος φτάνει τα 3 χιλιόμετρα.
Η Σήραγγα Κλόκοβας (επίσημη ονομασία: Σήραγγα «Κένταυρος Νέσσος») βρίσκεται στην Ιονία Οδό. Κατασκευάστηκε με σκοπό ο αυτοκινητόδρομος να διέρχεται από το όρος Κλόκοβα (γνωστό και ως Παλιοβούνα), καθώς μέχρι τότε το μόνο πέρασμα αποτελούσε η παλιά εθνική οδός με τη στενή διαμόρφωση. Η κατασκευή της ξεκίνησε τον Μάρτιο 2015 και ολοκληρώθηκε με την παράδοση του έργου στις 12 Απριλίου 2017. Η σήραγγα είχε διανοιχτεί ήδη από τον Ιούνιο του 2016, δηλαδή είχε κατασκευαστεί σε μόλις 14 μήνες, σπάζοντας κάθε ελληνικό ρεκόρ στον συγκεκριμένο τομέα. Το μήκος φτάνει τα 3 χιλιόμετρα.