09 Ιουλίου 2022

Οι Έλληνες εφοπλιστές και το ρωσικό πετρέλαιο


Στα επικερδή συμβόλαια Ελλήνων εφοπλιστών για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου αναφέρεται η FAZ. Εκτιμήσεις κεντρικών τραπεζιτών για τον πληθωρισμό στην Handelsblatt.

Το εκτενές ρεπορτάζ της Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) στην Αθήνα αρχίζει περιγράφοντας τις δυσκολίες του Γερμανού δημοσιογράφου να λάβει επίσημη πληροφόρηση, για παράδειγμα από τον όμιλο Αγγελικούση. Όπως αναφέρει το δημοσίευμα «στις θάλασσες του κόσμου ο μεγαλύτερος εφοπλιστικός όμιλος της Ελλάδας βρίσκεται στο στοιχείο του. Καθημερινά διασχίζει τους ωκεανούς με 150 πελώρια τάνκερ. Όμως την ίδια στιγμή θέλει να αποφύγει κάθε δημοσιότητα. Τα τηλεφωνήματα των δημοσιογράφων δεν φέρνουν αποτέλεσμα, τα e-mail μένουν αναπάντητα, ενώ δεν ωφελεί ούτε μία επίσκεψη με φυσική παρουσία. Στην υποδοχή το προσωπικό μίας ιδιωτικής εταιρείας σεκιούριτι καλεί τον επισκέπτη, με τρόπο ευγενικό αλλά ξεκάθαρο, να αποχωρήσει. Το ίδιο ισχύει για την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Ανεπιθύμητες είναι οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Οι Έλληνες εφοπλιστές ‘ζουν ευτυχισμένοι, διότι ζουν εν κρυπτώ' όπως λέει μία γαλλική παροιμία».

Κατόπιν αυτών ο Γερμανός δημοσιογράφος καταφεύγει στις εκτιμήσεις των ειδικών. «Το ρωσικό πετρέλαιο αποτελεί τον πυρήνα του εμπορίου που διεξάγουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες και θα το διατηρήσουν όσο είναι εφικτό, λέει η αναλύτρια Μαρία Μπερτζελέτου. Αυτό δεν αλλάζει ούτε με τις εκκλήσεις του Ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι, ο οποίος την περασμένη εβδομάδα συμμετείχε μέσω τηλεδιάσκεψης σε οικονομική διάσκεψη κοντά στην Αθήνα. Ο (αμερικανικός) οίκος S & P Global εκτιμά ότι τις τελευταίες εβδομάδες το 51% του ρωσικού πετρελαίου μεταφέρεται από Έλληνες εφοπλιστές, το 19% από ρωσικά τάνκερ και το 6% από κινεζικά».

1,6 εκ. ευρώ για ένα «μικρό» φορτίο

Όπως αναφέρει στη συνέχεια η εφημερίδα της Φρανκφούρτης: «Ναυλομεσίτες εκτιμούν στο πρακτορείο Bloomberg ότι για την μεταφορά ενός φορτίου αργού πετρελαίου από τον ρωσικό τερματικό σταθμό του Κόσμινο, ανατολικά του Βλαδιβοστόκ, μέχρι την Κίνα, ένα μικρότερο πλοίο μπορεί να κερδίσει 1,6 εκατομμύρια δολάρια, δηλαδή τα τριπλάσια σε σχέση με τις τιμές που ίσχυαν πριν από τον πόλεμο. Κάποιοι προμηθευτές, όπως ο Αγγελικούσης, απέχουν από αυτές τις συναλλαγές, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσαν οι ίδιοι τον Φεβρουάριο, προκειμένου να μην σπιλωθεί το όνομά τους. Άλλοι, όπως οι ελληνικοί εφοπλιστικοί όμιλοι Avin International Ltd. και Estoril Navigation Ltd., συμμετέχουν».

«Η Avin ανήκει σε έναν από τους μεγαλύτερους βιομηχανικούς ομίλους της Ελλάδας, την οικογενειακή επιχείρηση Βαρδινογιάννη, που δραστηριοποιείται κυρίως στα διυλιστήρια. Όμως, σύμφωνα με το κλαδικό περιοδικό Lloyd's List, σήμερα ο μεγαλύτερος Έλληνας μεταφορέας ρωσικού πετρελαίου είναι ο δισεκατομμυριούχος Γιώργος Οικονόμου με την εφοπλιστική εταιρεία TMS Tankers. Τους τελευταίους δύο μήνες λέγεται ότι είχε 25 απόπλους. Μόνο ο ρωσικός όμιλος Sovcomflot έχει περισσότερους. Τον Οικονόμου ακολουθεί η Thenamaris Ships Management του Έλληνα επιχειρηματία Κωνσταντίνου Μαρτίνου. Σύμφωνα με το Lloyd's List μεταξύ Μαΐου και Ιουνίου οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν αυξήσει τις μεταφορές ρωσικού πετρελαίου κατά 41%. Έτσι σήμερα η Ρωσία εξάγει περίπου την ίδια ποσότητα αργού πετρελαίου, όπως και πριν από την εισβολή στην Ουκρανία.    

Η ΕΚΤ, τα επιτόκια και οι ισοτιμίες

Η οικονομική επιθεώρηση Handelsblatt αναφέρεται στις εκτιμήσεις τριών κεντρικών τραπεζιτών σε πρόσφατη οικονομική διάσκεψη στην Αθήνα. Πρόκειται για τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, Γιάννη Στουρνάρα, τον Κύπριο ομόλογό του, Κωνσταντίνο Ηροδότου, καθώς και τον Πορτογάλο Μάριο Σεντένο. Η Handelsblatt σημειώνει την εκτίμηση του κ.Ηροδότου ότι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (EKT) δεν εστιάζει στη συναλλαγματική ισοτιμία (σ.σ. εννοεί προφανώς τη διακύμανση του ευρώ απέναντι στο δολάριο). «'Αυτό που κυρίως υπολογίζει η ΕΚΤ είναι οι επιπτώσεις της συναλλαγματικής διακύμανσης στον πληθωρισμό', ανέφερε ο Ηροδότου. ‘Η άνοδος του πληθωρισμού, στο μεγαλύτερο μέρος της, οφείλεται στην ενέργεια και όχι στη συναλλαγματική διακύμανση'. Τον Ιούνιο ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη έφτασε στο ποσοστό-ρεκόρ του 8,6%, εντείνοντας την πίεση προς την ΕΚΤ. Μάλιστα οι τιμές της ενέργειας αυξήθηκαν κατά 41,9% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Πρόσφατα το ευρώ υποχώρησε σε χαμηλά εικοσαετίας (έναντι του δολαρίου) και πλησιάζει όλο και περισσότερο την απόλυτη ισοτιμία».   

Επιπλέον, η εφημερίδα του Ντίσελντορφ σημειώνει την αισιοδοξία του Γιάννη Στουρνάρα ότι «η ΕΚΤ θα συμφωνήσει σε έναν μηχανισμό που θα περιορίζει την ανεπιθύμητη άνοδο των σπρεντ» στην περιφέρεια της ευρωζώνης. Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα «η ΕΚΤ έχει ήδη προαναγγείλει ένα νέο εργαλείο, με το οποίο θα αποτρέπει την ανεπιθύμητη διεύρυνση των σπρεντ. Σε αυτά τα συμφραζόμενα η Τράπεζα της Φρανκφούρτης κάνει λόγο για ‘άμβλυνση των επεισοδίων κατακερματισμού'. Αιτιολογεί το εγχείρημα λέγοντας ότι η νομισματική πολιτική θα πρέπει να έχει την ίδια επίδραση, την ίδια αποτελεσματικότητα σε όλους όσους συμμετέχουν στην ευρωζώνη».

Γιάννης Παπαδημητρίου-DW