05 Οκτωβρίου 2022

To σχέδιο για το ελληνικό Χόλιγουντ στη Θέρμη


Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να αξιολογηθεί από την αρμόδια επιτροπή η αίτηση της εταιρείας «Βασιλικά Θέρμης» για ένταξη του σχεδίου της για την ανάπτυξη κινηματογραφικών στούντιο στο καθεστώς των εμβληματικών επενδύσεων εξαιρετικής σημασίας. Πρόκειται για επενδυτικό σχέδιο προϋπολογισμού 50 εκατομμυρίων, το οποίο προβλέπει την ανάπτυξη έξι στούντιο κινηματογραφικών παραγωγών 30.000 τετραγωνικών μέτρων σε ακίνητο 80 στρεμμάτων στη Θέρμη της Θεσσαλονίκης.

Επένδυση έως 40 εκατ.

Η επένδυση πρόκειται να αναπτυχθεί στην έκταση με τις παλαιές σιταποθήκες Κορδογιάννη, που έχει αγοράσει ήδη η εταιρεία. Η «Βασιλικά Θέρμης» συνδέεται με την εταιρεία κινηματογραφικών παραγωγών και studios Nu Boyana Hellenic. Τόσο η εταιρεία «Βασιλικά Θέρμης» όσο και η Nu Boyana Hellenic ανήκουν στον επιχειρηματία Γιάννη Καλαφάτη και τον συνεταίρο του Γιαρίβ Λερνέρ. Ο τελευταίος ελέγχει τη Millennium Media, μια από τις μεγαλύτερες ανεξάρτητες εταιρείες ταινιών του Χόλιγουντ. Οι δύο άνδρες έχουν αντίστοιχες επιχειρηματικές δραστηριότητες στις ΗΠΑ και τη Βουλγαρία, ενώ έχουν ήδη ξεκινήσει παραγωγές στην Ελλάδα. Οπως εξηγεί μιλώντας στην «Κ» ο Γιάννης Καλαφάτης, «έχουν επενδυθεί ήδη 8 εκατομμύρια στη Θεσσαλονίκη ενώ με βάση το επενδυτικό σχέδιο προβλέπεται να δαπανηθούν άλλα 30 εκατομμύρια σε κτιριακές υποδομές και περί τα 10 εκατομμύρια σε τεχνικό εξοπλισμό». Επιπλέον η εταιρεία «θα αναπτύξει γραφεία και εγκαταστάσεις post production και στην Αθήνα και ειδικότερα σε περιοχή πλησίον του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, όπου έχει αποκτήσει ήδη ακίνητο».

Μεγάλες παραγωγές

Το συγκεκριμένο σχήμα έχει ήδη ολοκληρώσει γυρίσματα γνωστών ταινιών στην Ελλάδα, μεταξύ των οποίων το «The Enforcer» με πρωταγωνιστή τον Αντόνιο Μπαντέρας και το «The Expendables 4» με πρωταγωνιστές, μεταξύ άλλων, τους Τζέισον Στέιθαμ και Σιλβέστερ Σταλόνε.

«Επιδιώκουμε να αναπτύξουμε στην Ελλάδα τις υποδομές εκείνες που θα καταστήσουν ακόμη ευκολότερη την προσέλκυση μεγάλων εταιρειών παραγωγής και δικτύων, όπως για παράδειγμα το Netflix, η Disney και η Paramount, ώστε να γυρίζουν ταινίες και σειρές εδώ», αναφέρει, υπογραμμίζοντας πως «η Ελλάδα έχει πάρα πολλά πλεονεκτήματα, όπως η ηλιοφάνειά της και το φυσικό της κάλλος, αλλά και η ιστορία και ο πολιτισμός της και τα τελευταία χρόνια ο εκσυγχρονισμός των ευρύτερων υποδομών, αλλά και οι ξενοδοχειακές και άλλες εγκαταστάσεις».

Θρυαλλίδα για τη σταδιακή ανάπτυξη αυτής της βιομηχανίας, όπως αναγνωρίζει ο επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται και στις αγορές των κατασκευών στη Νέα Υόρκη, αποτελεί το πλαίσιο που εισήχθη τα προηγούμενα χρόνια και βελτιώθηκε περαιτέρω από τη σημερινή κυβέρνηση, το οποίο προβλέπει φοροαπαλλαγές και άλλα κίνητρα για τις παραγωγές που γυρίζονται επί ελληνικού εδάφους. Πρόκειται για το ευρύτερα γνωστό cash rebate, τη διαχείριση του οποίου έχει το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικής Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ).

«Δημιουργώντας τις υποδομές που χρειάζονται οι μεγάλες παραγωγές, ολοένα και περισσότερες ταινίες θα μπορούν να γυρίζονται εδώ με ό,τι σημαίνει αυτό, όπως αντιλαμβάνεστε, για την προβολή της χώρας στο εξωτερικό και την περαιτέρω απήχηση του brand name Ελλάδα».

Προβολή της χώρας και θέσεις εργασίας

«Πιστεύουμε ότι πρέπει ο ιδιωτικός τομέας και οι κρατικοί φορείς να ενώσουν δυνάμεις προκειμένου να αναπτυχθεί αυτή η βιομηχανία που θα έχει πολλαπλά οφέλη για την οικονομία», τονίζει ο Γιάννης Καλαφάτης. «Αντιλαμβάνεστε», προσθέτει, «πως πέρα από την προβολή της Ελλάδας και τις επενδύσεις στον κλάδο, δεκάδες ειδικότητες από κατασκευαστές σκηνικών και make-up artists έως ηλεκτρολόγους και οδηγούς μπορούν να βρουν σε αυτόν τον κλάδο σοβαρή απασχόληση. 

Επιπλέον, μέσω της πρωτοβουλίας μας Film Forge βρισκόμαστε σε διαρκή διαδικασία εκπαίδευσης τεχνικού και στελεχικού προσωπικού αλλά και άλλων συντελεστών που χρειάζονται οι κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές». Και αναφέρει ενδεικτικά πως όταν γυρίστηκε η πρώτη του ταινία εδώ βρήκαν και απασχόλησαν 30 τεχνικούς, ενώ στην τελευταία τους 140. 

Ο επιχειρηματίας επισημαίνει βεβαίως πως υπάρχουν και ζητήματα που μπορούν να βελτιωθούν στην Ελλάδα για τις παραγωγές αυτές. «Χρειαζόμαστε για παράδειγμα ένα ειδικό πλαίσιο για δραστηριότητες που εμπεριέχουν τα γυρίσματα όπως τα εκρηκτικά και τα αυτοκίνητα που καταστρέφονται. Καταλαβαίνετε πως δεν είναι πολύ πρακτικό να βγάζουμε πινακίδες και άδεια κυκλοφορίας για οχήματα που πρόκειται να καταστραφούν στο πλαίσιο του γυρίσματος». 

Η επένδυση του ομίλου του στη Θεσσαλονίκη, συμπληρώνει, μπορεί να βοηθήσει και στην αναβάθμιση του ελληνικού κινηματογράφου εν γένει και της ευρέως νοούμενης καλλιτεχνικής παραγωγής και δηλώνει έτοιμος να συζητήσει πιθανές συνεργασίες στη βάση της στήριξής τους. 
Οσον αφορά τις πληροφορίες περί ενδιαφέροντός του για την απόκτηση ξενοδοχείων, τηλεοπτικών καναλιών συμφερόντων του ομίλου Σαββίδη ή ακόμη και τον Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, ο Γιάννης Καλαφάτης δηλώνει ευθέως και κατηγορηματικά πως «κινούνται στη σφαίρα της φαντασίας και ουδεμία τέτοια συζήτηση υπάρχει». 

Αντιθέτως, σημειώνει, έχουν γίνει συζητήσεις με το κανάλι Οpen όπως, προσθέτει, θα γίνουν ενδεχομένως και με άλλα, που αφορούν ωστόσο αποκλειστικά και μόνο την προοπτική οι ελληνικές τηλεοπτικές σειρές να αποκτήσουν τις προδιαγραφές που απαιτούνται, «ώστε να μπορέσουν να γίνουν εξαγώγιμο προϊόν και να προβάλλεται και σε άλλες χώρες όπως γίνονται με τις παραγωγές των τουρκικών και ισραηλινών σειρών».

Ηλίας Μπέλλος
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ