09 Φεβρουαρίου 2023

📺Ο ΕΛΛΗΝΑΡΑΣ Τομπάζης πήρε τα ηνία της Formula 1


[Το 2003 σε ηλικία 35 ετών έφυγε από τη Ferrari για να έρθει Ελλάδα να κάνει στρατό, ενώ θα μπορούσε να λουφάρει όπως άλλοι]

Ο Νικόλας Τομπάζης ονειρευόταν να γίνει οδηγός στη Formula 1, σαν το είδωλό του, τον θρυλικό Νίκι Λάουντα. Είχε τρέλα με τα αυτοκίνητα. Απ' την ηλικία των δέκα ετών σχεδίαζε σε χαρτί τα αγωνιστικά αυτοκίνητα των ονείρων του. Τα βελτίωνε, τα εξέλισσε, τα τελειοποιούσε. Στα περιοδικά της εποχής μελετούσε τις τεχνικές προδιαγραφές των αγωνιστικών αυτοκινήτων και προσπαθούσε να τις εφαρμόσει στα σχέδιά του.

Τελικά, οδηγός αγώνων δεν μπόρεσε να γίνει ποτέ διότι όπως παραδέχθηκε χρόνια αργότερα, κατά βάθος γνώριζε ότι μάλλον επρόκειτο για όνειρο απατηλό. Ο δρόμος που ακολούθησε υπήρξε διαφορετικός αλλά ο προορισμός ίδιος. Σε ηλικία 24 ετών κατόρθωσε να εισέλθει στον μαγικό κόσμο της Formula 1 για λογαριασμό της Benetton του Μίχαελ Σουμάχερ και πλέον, 30 χρόνια μετά, αναλαμβάνει ηγετικό ρόλο στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Στο τιμόνι της Formula 1

Μετά την έντονη κριτική που ασκήθηκε το τελευταίο διάστημα στον πρόεδρο της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας, Μοχάμεντ Μπεν Σουλαγιέμ, ο επικεφαλής της FIA αφήνει τα ηνία στον πολύπειρο Έλληνα αεροδυναμιστή. Ο Σουλαγιέμ ενημέρωσε με επιστολή τις ομάδες της Formula 1 ότι ο σύνδεσμός τους στην καθημερινότητα με τη FIA θα είναι ο 54χρονος Τομπάζης. Επί της ουσίας, ο Σουλαγιέμ δεν θα έχει εκτελεστικό ρόλο στα θέματα της F1, αλλά θα επικεντρωθεί, όπως σημειώνει, στη διαχείριση στρατηγικών θεμάτων της FIA. Το παιδί που κάποτε ζωγράφιζε αυτοκίνητα και ονειρευόταν να οδηγήσει στη Formula 1, πήρε στα χέρια του απ' την πλευρά της FIA, το τιμόνι ενός κολοσσιαίου σπορ (από πλευράς οικονομικών μεγεθών αλλά και δημοφιλίας) όπως είναι η F1.

Ο Νικόλας Τομπάζης γεννήθηκε στην Αθήνα στις 22 Απριλίου 1968. Ο πατέρας του, Αλέξανδρος Τομπάζης, υπήρξε φημισμένος αρχιτέκτονας της εποχής. Ο δρόμος για μια καριέρα στην αρχιτεκτονική ήταν ήδη ανοιχτός για τον Νικόλα, ο οποίος αμφιταλλαντεύτηκε αλλά εν τέλει επέλεξε να ακολουθήσει το πάθος του προς το άγνωστο παρά τη σιγουριά της ενασχόλησης με κάτι που θα εξασφάλιζε το μέλλον του αλλά που σε καμία περίπτωση δεν τον πάθιαζε.

Το 1986 τελείωσε το Αμερικανικό Κολλέγιο στο Ψυχικό. Το 1989 αποφοίτησε από το Trinity College του πανεπιστημίου Cambridge με πτυχίο στην εφαρμοσμένη μηχανική και το 1992 πήρε διδακτορικό στην αεροναυπηγική από το Imperial College του Λονδίνου. Η καριέρα του στη Formula 1 άρχισε τον Νοέμβριο του ίδιου έτους, όταν επικοινώνησε για μια αγγελία που είχε δημοσιευθεί στο Autosport. Η Benetton ζητούσε ανθρώπους για το τμήμα αεροδυναμικής. Ήταν η αρχή μιας λαμπρής πορείας.

Μέλος της Dream Team του Σουμάχερ

Έγινε μέλος της ομάδας αεροδυναμικής της Benetton, η οποία τότε είχε για πρώτο οδηγό τον ανερχόμενο Μίχαελ Σουμάχερ. Όπως έγραφε στις 29 Ιουλίου 2012 το αφιέρωμα του Έθνους στον Τομπάζη, επί έντεκα χρόνια οι δυο τους συμπορεύτηκαν με αμέτρητες επιτυχίες. Αμφότεροι «άνηκαν σε εκείνη την εμπνευσμένη και ευφυή ομάδα ανθρώπων -μαζί με διάσημους τεχνικούς, όπως ο Ρος Μπρον και ο Ρόρι Μπιρν- που χάρισαν στα 1994-’95 στον Σούμι τα πρώτα δύο του παγκόσμια πρωταθλήματα πριν κάνουν -το 1997- τη φημισμένη τους διάσημη ομαδική μεταγραφή στη Ferrari.

Στο Μαρανέλο οι διαλεχτοί συνεργάτες του Σουμάχερ -με τον Νικόλα Τομπάζη να αναλαμβάνει άμεσα ρόλο πρωταγωνιστικό, τη θέση του επικεφαλής αεροδυναμιστή, στα 30 του- οικοδόμησαν μία εκ των πιο επιτυχημένων αυτοκρατοριών της ιστορίας της F1: την ολοκληρωτικά κυρίαρχη Ferrari της πενταετίας 2000-2004, που χάρισε στον Σουμάχερ ακόμα πέντε -συναπτούς, μάλιστα- τίτλους.

McLaren και επιστροφή στη Ferrari
 
Στο τέλος του 2003, αφότου εκπλήρωσε το στρατιωτικό του καθήκον στην Ελλάδα, ο Νικόλας Τομπάζης αποφάσισε να βάλει την καριέρα του σε διαφορετική τροχιά και την εργασία του σε εντελώς διαφορετική φιλοσοφία αποδεχόμενος την πρόταση της McLaren. Εκεί συνεργάστηκε με τον διακεκριμένο αεροδυναμιστή Αντριαν Νιούι και συνυπέγραψε δύο από τα ταχύτερα μονοθέσια της εποχής, πριν αποφασίσει να επιστρέψει στο Μαρανέλο - όπου μετά την αποχώρηση των Μπρον και Μπιρν απέκτησε ηγετικό ρόλο στον σχεδιασμό των ιταλικών μονοθεσίων».

Η πολιτική δήλωση Αλόνσο για τον Έλληνα σχεδιαστή

Στη δεύτερη θητεία του στη Ferrari παρέμεινε απ' τον Μάρτιο του 2006 μέχρι τον Δεκέμβριο του 2014, αυτή τη φορά ως επικεφαλής σχεδιασμού. Εκείνη την περίοδο για χάρη του Τομπάζη, ο Φερνάντο Αλόνσο, οδηγός τότε της Ferrari, έκανε μια απ' τις πιο... πολιτικές δηλώσεις που έχουν γίνει ποτέ στη Formula 1. «Δεν ξέρω πολλά από πολιτική, αλλά είναι αλήθεια... Στην Ισπανία δεν είναι πολύ καλή η κατάσταση. Όμως, όταν ένας Ισπανός με ένα ιταλικό αυτοκίνητο, που είναι σχεδιασμένο από έναν Έλληνα, νικά στη Γερμανία, αυτό είναι κάτι πολύ καλό». Μόλις είχε κερδίσει με επικό τρόπο το γερμανικό γκραν πρι σε μια εποχή που κορυφωνόταν η οικονομική κρίση και που ο ευρωπαϊκός Νότος ήταν στα «μαχαίρια» με τον ευρωπαϊκό Βορρά και κυρίως με τη Γερμανία...


Τον Ιανουάριο του 2016, ακολούθησε το πέρασμα του Τομπάζη απ' τη Manor Formula ως επικεφαλής αεροδυναμικής μέχρι που στις 6 Μαρτίου 2018 προσελήφθη απ' τη FIA ως επικεφαλής των τεχνικών ζητημάτων των μονοθεσίων. Αρχικά, στις αρμοδιότητές του ήταν η συνεργασία και ο έλεγχος της νομιμότητας των μονοθεσίων σε θέματα αεροδυναμικής.

Απογείωσε τη Formula 1

Γρήγορα όμως ανέβηκε βαθμίδα καθώς ανέλαβε τον ρόλο του Υπεύθυνου Τεχνικών Θεμάτων Μονοθεσίων. Ουσιαστικά καθόρισε σε μεγάλο βαθμό τις αλλαγές των κανονισμών που βελτίωσαν σημαντικά το θέαμα στις πίστες το 2022 και αύξησαν περισσότερο τη δημοφιλία της Formula 1 και τον ανταγωνισμό. Πρόσφατα ο Τομπάζης πήρε προαγωγή σε Διευθυντή Μονοθεσίων έχοντας πια υπό την εποπτεία του τον αγωνιστικό διευθυντή, τον τεχνικό διευθυντή, τον οικονομικό διευθυντή και τον υπεύθυνο στρατηγικής και λειτουργιών. Πλέον, μετά την προσπάθεια του Σουλαγιέμ να αποτραβηχτεί απ' το προσκήνιο, τα ηνία και οι τύχες της Formula 1 περνούν στα ελληνικά χέρια του Νικόλα Τομπάζη...