13 Μαρτίου 2023

📺Όσκαρ 2023: Ο ασιατικός θρίαμβος του «Τα πάντα όλα» και οι δυνατές στιγμές των φετινών βραβείων


Μια βραδιά χωρίς ιδιαίτερες εξάρσεις, δυνατές στιγμές και εκπλήξεις, θα μπορούσε να την χαρακτηρίσει κανείς έως και βαρετή, με το απόλυτο φαβορί, την ταινία «Τα πάντα όλα», να αναδεικνύεται μεγάλη νικήτρια, επικρατώντας στις επτά από τις έντεκα συνολικά κατηγορίες στις οποίες υπήρξε υποψήφια, ήταν η 95η τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ.


Εντάξει, το περσινό χαστούκι του Γουίλ Σμιθ στον Κρις Ρος, προφανώς δεν ήταν ο ενδεδειγμένος τρόπος να ζωντανέψει η ατμόσφαιρα σε μια τέτοια παγκόσμια γιορτή του κινηματογράφου αλλά έναν δυνατότερο σφυγμό στην πρώτη αυτή απονομή της μετά Covid εποχής τον περιμέναμε.

Η ασιατική επέλαση μπορεί να άργησε λίγο να διαφανεί αλλά ήρθε τελικά στο φινάλε με το «Τα Πάντα Όλα», τη σάτιρα υπερηρώων των Νταν Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ, να αποσπά, όπως ήθελαν εξάλλου και τα διεθνή προγνωστικά, τα περισσότερα και πιο σημαντικά βραβεία της βραδιάς, μεταξύ των οποίων και τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Α’ Γυναικείου Ρόλου στη Μισέλ Γιο που επικράτησε της Κέιτ Μπλάνσετ, Β΄ Γυναικείου Ρόλου στη Τζέιμι Λι Κέρτις, Β’ Ανδρικού Ρόλου στον Ke Huy Quan και Πρωτότυπου Σεναρίου.


Πολύ δυνατός αντίπαλος, παρόλα αυτά, αποδείχτηκε το πολεμικό δράμα του Έντουαρντ Μπέργκερ «Ουδέν νεότερον από το δυτικό μέτωπο», η μεγάλη παραγωγή του Netfix, που βασίζεται στο ομώνυμο πολεμικό μυθιστόρημα του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ και μεταφέρθηκε για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη το 1930, από τον Lewis Milestone, καταφέρνοντας, τότε, να αποσπάσει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Αυτή τη φορά κέρδισε τέσσερα συνολικά βραβεία, στις κατηγορίες Ξενόγλωσσης Ταινίας, Σκηνογραφίας, Φωτογραφίας και Μουσικής.

Εκπλήξεις δεν είχαμε ούτε στην κατηγορία του Α’ Ανδρικού Ρόλου μιας και ο Μπρένταν Φρέιζερ, πρωταγωνιστής της ταινίας «Φάλαινα», ο οποίος επέστρεψε μετά από αρκετά χρόνια απουσίας από την ενεργό υποκριτική δράση, επικράτησε των Κόλιν Φάρελ και Όστιν Μπάλτερ που διεκδικούσαν με αξιώσεις το ίδιο βραβείο.


Οι μεγάλοι ηττημένοι της βραδιάς, ίσως και αδικημένοι θα μπορούσε να πει κανείς, ήταν η βιογραφική ταινία «Elvis» η οποία παρά τις πολύ καλές κριτικές, δεν κατάφερε να κερδίσει ούτε ένα χρυσό αγαλματίδιο αλλά και το αγαπημένο των διεθνών κριτικών, «Tar» του Τοντ Φιλντ με την μοναδική πρωταγωνιστική ερμηνεία της Κέιτ Μπλάνσετ στο ρόλο της μαέστρου.

Οι live εμφανίσεις

Το live της βραδιάς που έκλεψε τις εντυπώσεις, αποτελώντας ταυτόχρονα μια από τις πιο δυνατές στιγμές της τελετής, ήταν, αναμφισβήτητα, αυτό της Lady Gaga. Σε αντίθεση με τις λαμπερές, έως και υπερβολικές εμφανίσεις στις οποίες μας έχει συνηθίσει κατά το παρελθόν η διάσημη σούπερ σταρ εμφανίστηκε στη σκηνή των Όσκαρ, πιο απλή από ποτέ, με ένα μαύρο T – Shirt και σκισμένο τζιν, σχεδόν αμακιγιάριστη και με τα μαλλιά της πλεγμένα σε μια λιτή γαλλική κοτσίδα και χάρισε στο κοινό μια εξαιρετική ερμηνεία της μπαλάντας «Hold My Hand» από το «Top Gun: Maverick» αποσπώντας, δικαιωματικά, το πιο θερμό χειροκρότημα. Η ίδια αφιέρωσε το τραγούδι στη μνήμη του σκηνοθέτη του πρώτου Top Gun, Τόνι Σκοτ.



Η εγκυμονούσα Ριάνα, πάλι, εμφανίστηκε με οσκαρικό outfit, ένα μαύρο σύνολο – παντελόνι – μπούστο – διακοσμημένο με αμέτρητα κρύσταλλα Swarovski, το οποίο συνόδευσε με ένα εντυπωσιακό σετ κοσμημάτων, ερμήνευσε την χαμηλών τόνων μπαλάντα «Lift Me Up» από την ταινία «Black Panther: Wakanda, Forever».

 
Και οι δύο, ωστόσο, έχασαν το Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Τραγουδιού από ένα τραγούδι – ύμνο στη χαρά της ζωής, το ξεσηκωτικό «Naatu Naatu» από την ινδική ταινία «RRR». Η ζωντανή μουσικό – χορευτική παρουσίασή του στη σκηνή των Όσκαρ ήταν, ίσως, η μοναδική, έντονη, ρυθμικά τουλάχιστον, στιγμή της βραδιάς.


Οι στιγμές συγκίνησης


Η συγκίνηση δεν έλειψε από τη χθεσινή τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ. Οι καρδιές ράγισαν όταν ο Τζον Τραβόλτα αποχαιρέτησε, δημόσια και με δάκρυα στα μάτια, την αγαπημένη του Ολίβια Νιούτον Τζον, την συμπρωταγωνίστριά του στο «Grease», στην ενότητα «In Memoriam», στην οποία τιμήθηκε η μνήμη καλλιτεχνών που έφυγαν από τη ζωή τη χρονιά που πέρασε, μεταξύ των οποίων και οι δικοί μας Βαγγέλης Παπαθανασίου και Ειρήνη Παππά.



Βαθιά συγκινημένη εμφανίστηκε και η Τζέιμι Λι Κέρτις παραλαμβάνοντας το πρώτο Όσκαρ της καριέρας της για τον ρόλο της στο «Τα πάντα όλα», επικρατώντας της βασικής ανταγωνίστριάς της, Άντζελα Μπάσετ, η οποία άκουσε…παγωμένη το αποτέλεσμα. Η ηθοποιός ευχαρίστησε όλους τους συντελεστές της ταινίας, τον σύζυγό της, την αδελφή της, τους διάσημους γονείς που έχουν φύγει από τη ζωή, αλλά και το κοινό που την παρακολουθεί όλα αυτά τα χρόνια λέγοντας με δάκρυα στα μάτια: «Κερδίσαμε ένα Όσκαρ. Όλοι μαζί».

Ο Ke Huy Quan, δεν μπορούσε να συγκρατήσει τα δάκρυά του όταν ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία «Τα πάντα όλα». «Μαμά κέρδισα ένα Όσκαρ», είπε φανερά συγκινημένος εξομολογούμενος στη συνέχεια πως ζει το αμερικάνικο όνειρο.



Το δυνατό μήνυμα της βραδιάς

«Μην επιτρέψετε σε κανέναν να σάς πει πως η μπογιά σας πέρασε» είπε, εμφανώς συγκινημένη η Μισέλ Γιο, κρατώντας στα χέρια της το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία «Τα πάντα όλα». Κι ήταν αυτό το πιο δυνατό μήνυμα που ακούστηκε κατά την διάρκεια της 3,5 ωρών τελετής απονομής, ένα μήνυμα δύναμης, υπομονής, επιμονής αλλά και πίστης, μια επιβεβαίωση πως η αξία δεν έχει ηλικία, φύλο ή εθνικότητα.


Οι ηχηρές απουσίες

Μπορεί οι περισσότεροι φετινοί υποψήφιοι να τίμησαν με την παρουσία τους τη τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ, ακόμη κι αν ήταν σχεδόν βέβαιοι πως δεν θα το πάρουν, υπήρξαν όμως και δύο που σνόμπαραν τα φετινά βραβεία της Ακαδημίας. Ο λόγος για τον Τομ Κρουζ, τον οποίον, όπως είπε ο παρουσιαστής της βραδιάς, περίμεναν όλοι αλλά και ο σκηνοθέτης του «Avatar», Τζέιμς Κάμερον, ο οποίος, σύμφωνα με τους…ψιθύρους, θεώρησε ότι η ταινία του δεν έτυχε της αναγνώρισης που τής άξιζε από την Ακαδημία.

Ο παρουσιαστής

Έμπειρος και σταθερός ο Τζίμι Κίμελ, στην τρίτη του φορά ως παρουσιαστής των Όσκαρ, απέδειξε πως αποτελεί μια σίγουρη λύση για τον απαιτητικό αυτό ρόλο, έχοντας τη δυνατότητα να κρατά τις ισορροπίες χρησιμοποιώντας κάποιες δόσεις χιούμορ, όχι πάντα επιτυχημένου.


Η εισαγωγική ομιλία του κινήθηκε σε safe δρόμους με τη μεγαλύτερη ανατροπή να αποτελεί την εντυπωσιακή είσοδό του στη σκηνή με αλεξίπτωτο έχοντας μόλις πέσει από ένα αεροπλάνο του «Top Gun».

Αναστασία Κουκά
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ