Εγκληματικοί χειρισμοί και παραλείψεις που οδήγησαν στον θάνατο 57 ανθρώπους
βγαίνουν στην επιφάνεια - Συνταρακτικές αποκαλύψεις κάνει ο μέχρι πρόσφατα
σταθμάρχης Βόλου και Λάρισας
Άφωνους αφήνουν το πανελλήνιο τα ηχητικά ντοκουμέντα με τους διαλόγους του
μοιραίου σταθμάρχη, συναδέλφων του και άλλων υπαλλήλων πριν, κατά τη διάρκεια,
και αμέσως μετά την τραγωδία των Τεμπών. Το χάος που επικρατεί είναι
αδιανόητο. Αλλά προπαντός η καταφανής έλλειψη κάθε επαφής με την
πραγματικότητα από τον σταθμάρχη.
Εγκληματικοί χειρισμοί και παραλείψεις που οδήγησαν στον θάνατο 57 ανθρώπους
βγαίνουν στην επιφάνεια.
Αλλά υπάρχουν και άλλα ηχητικά ντοκουμέντα, στα οποία καταγράφονται απίστευτοι
διάλογοι που δείχνουν ότι οι άνθρωποι δεν είχαν το μυαλό τους στην εργασία
τους, μιλώντας για σουβλατζίδικα και για τα ερωτικά τους...
Τέσσερις ώρες πριν από τη σύγκρουση
Στις 19:10 καταγράφεται επικοινωνία ανάμεσα στην Αστυνομία και το
Σταθμαρχείο Λάρισας. Ο αστυνομικός αναφέρει ότι έχει πληροφορηθεί από το
ίντερνετ για κάτι που συμβαίνει στο Παλαιοφάρσαλο για να λάβει την απάντηση
ότι «πάλι έχουν κλαπεί καλώδια ηλεκτροκίνησης»:
- Από το 100, από την Αστυνομία
- Ναι
- Διαβάζω εδώ κάτι στο ίντερνετ για Παλαιοφάρσαλα εκεί, έχουμε τίποτα;
- Ε, είχανε κοπεί καλώδια της ηλεκτροκίνησης πάλι
- Ε, τώρα αποκαταστάθηκαν; Έφυγε το τρένο;
- Ε, γίνονται εργασίες αποκατάστασης
- Δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα για τους επιβάτες;
- Οι επιβάτες τακτοποιηθήκανε με λεωφορεία
- Τι ώρα έγινε αυτό;
- Τώρα ακριβώς να σας πω… 16:10 περίπου, 16.00.
- Το μεσημέρι ε; Δεν είχαμε ιδέα. Τέλος πάντων, φύγαν άπαντες, δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα εκεί;
- Όχι όχι, καλώδια, αυτά, κλέψιμο πάλι.
- Α, κόψανε πάλι…
- Ε ναι τι άλλο;
- Εντάξει ευχαριστώ
- Να σαι καλά
Μισή ώρα αργότερα, σταθμάρχης περιφερειακού σταθμού επικοινωνεί με τον
σταθμάρχη βάρδιας της Λάρισας αναζητώντας πληροφορίες για ντελίβερι για
σουβλάκια. Ο σταθμάρχης της Λάρισας ρωτά μάλιστα τον συνάδελφό του αν θέλει
«να βάλει τα κορίτσια να ασχοληθούν» με το θέμα:
- Κ. έλα ρε ο Γ. είμαι
- Έλα Γ. μου
- Να σε ρωτήσω, έχει μείνει το Desiro, ε; (σ.σ. το Desiro είναι μια οικογένεια ντίζελ ή ηλεκτρικών επιβατικών τρένων της Siemens Mobility). Τέλος
- Ναι, και;
- Τίποτα. Να σου πω, έχεις κανά σουβλατζίδικο να παραγγείλουμε τίποτα να φάμε;
- Χε, χε…
- Γιατί άμα είναι να μείνουμε εδώ πέρα, δεν γα…
- Δεν ξέρω, είμαι εδώ πέρα, δεν προλαβαίνω ούτε τα τηλέφωνα να σηκώσω. Δεν ξέρω, άμα το μαζέψουνε θα χρειαστεί να παλινδρομήσουμε μετά
- Α να παλινδρομήσουμε;
- Άμα μαζέψουμε εκείνο… Αλλιώς πρέπει να κάνουμε μονοδρόμηση μέχρι το Πλατύ
- Κατάλαβα
- Πρέπει να μαζευτεί εκείνο φιλαράκι μου. Τέλος πάντων θα σε βρούμε λύση για σουβλάκια. Θες να βάλω τα κορίτσια να ασχοληθούν;
- Εντάξει, εντάξει, πες τους, ένα τηλέφωνο θέλω
- Θα ασχοληθώ σε ένα λεπτό
- Εντάξει εντάξει
Σημειωτέον ότι δύο ώρες νωρίτερα, συγκεκριμένα στις 17:29 ο σταθμάρχης
Λάρισας (σ.σ. όχι ο 59χρονος, ο πιο έμπειρος) ακούγεται να μιλά μέσω της
κρατικής ραδιοσυχνότητας του ΟΣΕ με άλλον σταθμάρχη ανταλλάσσοντας άκομψα
αστεία για την σεξουαλικότητά τους σε έναν διάλογο παρωδία:
- Ρ., τι έγινε, καλά είσαι;
- Καλά εσύ;
- Πόσες γκόμενες έχεις, οχτώ;
- Οχτώ, οχτώ
- Να τις χιλιάσεις
- Α δεν θέλω άλλες, δεν μπορώ
- Α δεν μπορείς, ναι, κόπηκες… Ρε μ… είσαι σε τέτοια ηλικία που τον πιάνεις με τσιμπιδάκι ρε μ… Όχι θες να γ… κιόλας
- Τι λες ρε μ… Ό,τι έχεις πάθει εσύ, νομίζεις ότι το χει πάθει όλος ο κόσμος;
- Χα χα ρε παλιοπα… Γιώργο πού είναι το 58;
- Το 58 έφυγε από μένα με 9 λεπτά
Στις 20:20 μητέρα επιβάτη συνομιλεί με τον έμπειρο σταθμάρχη της Λάρισας
(Κ.Π.) ζητώντας πληροφορίες για το αν ο προαστιακός των 20:40 για
Θεσσαλονίκη θα φύγει, λαμβάνοντας την απάντηση «είναι όλα λίγο αχταρμάς»:
- Ναι καλησπέρα, μια πληροφορία παρακαλώ. Το τρένο των 20:40, ο προαστιακός για τη Θεσσαλονίκη, θα φύγει;
- Των 20:40;
- Ναι. Γιατί είναι ο γιος μου τώρα, τελείωσε το φροντιστήριο και του είπαν…
- Eίναι όλα λίγο αχταρμάς, κυρία μου. Τώρα είναι όλα, ένα πίσω απ΄τ’ άλλο, είναι λίγο καθυστερημένα…
Στις 22:00 ο 59χρονος αναλαμβάνει βάρδια και από τα πρώτα λεπτά διακρίνεται
η σύγχυσή του μπερδεύοντας σε συνομιλία με τον συνάδελφό του, το Intercity
62 με το 63:
- 59χρονος: Με 41 νούμερο, αμαξοστοιχία 63 αγγέλω.
- Σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλο: 63 αγγέλεις.
- 59χρονος: Ναι, 63 αγγέλω, 22.13
- Σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλο: Αφικνουμένης 62
- 59χρονος: Όχι ρε.. Ναι. Αμαξοστοιχία 63 την αγγέλω 22.13.
- Σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλο: Β., αγγέλεις αμάξι 63, αφικνουμένης 62.
- 59χρονος: Αφικνουμένης ναι, δεν τη δήλωσα χα γι αυτό…
- Σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλο: Εντάξει;
- 59χρονος: Έγινε.
Στις 22:53 το Intercity 62 φτάνει στο σταθμό της Λάρισας. Στις 22:57 ο
κλειδούχος του σταθμού της Λάρισας ρωτά τον σταθμάρχη τι να κάνει με τα
κλειδιά και πώς πρέπει να κινηθεί το Intercity φεύγοντας από το σταθμό της
Λάρισας προς Θεσσαλονίκη. Ο σταθμάρχης δίνει εντολή να κινηθεί η
αμαξοστοιχία στη γραμμή καθόδου:
- Κλειδούχος: Β. να γυρίσω τα κλειδιά;
- 59χρονος: Όχι, όχι άστα όπως είναι γιατί θα ακολουθήσει το 1564΄
- Κλειδούχος: Έγινε, καλώς, τα αφήνω όπως είναι, διαγώνιος.
Ο σταθμάρχης Λάρισας δεν επισημαίνει στον μηχανοδηγό της επιβατικής
αμαξοστοιχίας ότι θα κινηθεί στην κάθοδο.
H ώρα είναι 23:04. Ακολουθεί ο διαβόητος πλέον, ανατριχιαστικός διάλογος:
- Σιδηροδρομικός: Λάρισα έτοιμο το 62
- 59χρονος: 62, με 47 περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου και πάτε μέχρι φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων
Οι πρώτοι διάλογοι μετά το δυστύχημα
Έξι λεπτά μετά το δυστύχημα, στις 23:27, ο 59χρονος προφυλακισμένος
σταθμάρχης προσπαθεί μάταια να επικοινωνήσει με τον μηχανοδηγό του Intercity
62 και ζητά από τη σταθμάρχη στους Nέους Πόρους να καλέσει την εμπορευματική
αμαξοστοιχία:
- 59χρονος: Ε., για φώναξε λίγο το 63503
- Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Το 63503; Το 63503 ακούσει τους Νέους Πόρους; 63503 ακούει τους Νέους Πόρους; Τίποτα.
- 59χρονος: Πω πω κάτι έχει γίνει τώρα και δεν μ’ αρέσει αυτό.
Λίγα λεπτά μετά τη σύγκρουση, ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας μιλάει με τον
ρυθμιστή Έλξης Θεσσαλονίκης, κάνοντας λόγω για εκτροχιασμό τρένου:
- 59χρονος: Πρέπει να κόψετε το ρεύμα
- Ρυθμιστής έλξης Θεσσαλονίκη: Να κόψω το ρεύμα;
- 59χρονος: Ναι, γιατί έχει γίνει εκτροχίαση στα Τέμπη, στο μνημείο του ΠΑΟΚ εκεί.
- Ρυθμιστής έλξης Θεσσαλονίκη: Αααα…
- 59χρονος: Και έχει πάρει και φωτιά, με πήρε η Πυροσβεστική, δεν ξέρω τι γίνεται τώρα εκεί.
Καταλαβαίνοντας ότι κάτι σοβαρό έχει συμβεί επικοινωνεί ξανά με τη σταθμάρχη
Νέων Πόρων:
- 59χρονος: Φώναξε λίγο το 62
- Σταθμάρχης Νέων Πόρων: 62 ακούει τους Νέους Πόρους; Δεν είναι καλό αυτό να ξέρεις
- 59χρονος: Ξέρω ναι, γιατί με πήρε ο ρυθμιστής έλξης ότι κάτι πρόβλημα έχει εκεί και λέει ότι κάποιος πήρε, έχει εκτροχιασμένο…
- Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Ωχ Παναγιά μου. Περίμενε…
Στις 23:33 αστυνομικός καλεί στο σταθμαρχείο Λάρισας και επικοινωνεί με τον
59χρονο, ρωτώντας αν υπάρχει περίπτωση να έχει σημειωθεί σύγκρουση τρένων
και όχι εκτροχιασμός, με τον κατηγορούμενο να απαντάει «λογικά όχι»:
- Αστυνομικός: Έχετε εικόνα τι ακριβώς έχει συμβεί;
- 59χρονος: Δεν ξέρω ό,τι και να σας πω, δεν ξέρω. Τώρα με πήρε και η Πυροσβεστική τηλέφωνο ότι έγινε εκτροχιασμός. Τώρα ήταν ένα τρένο που ανέβαινε πάνω κι ένα που κατέβαινε. Τώρα ποιο από τα δύο, δεν ξέρω κι εγώ τίποτα. Ούτε με ενημέρωσαν.
- Αστυνομικός: Δεν ξέρετε τι είναι;
- 59χρονος: Δεν ξέρω τίποτα ακόμα, γιατί τους φωνάζουμε και στο ραδιοτηλέφωνο και δεν ακούγονται. Και τώρα προσπαθούμε να μάθουμε τα τηλέφωνα από τους μηχανοδηγούς για να δούμε τι γίνεται.
- Αστυνομικός: Υπάρχει περίπτωση να είναι τρένο με τρένο δηλαδή;
- 59χρονος: Λογικά… δεν ξ… όχι. Λογικά όχι.
Ακολουθούν και άλλα τηλεφωνήματα από την Αστυνομία μέχρι τις 00:01 όπου για
πρώτη φορά γίνεται αναφορά σε τραυματίες:
- Αστυνομικός: Έχει πολλούς τραυματίες πάνω
- Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι, ναι, ναι
- Αστυνομικός: Έχω ενημερώσει ΕΚΑΒ, έχω ενημερώσει τους πάντες. Θέλω να ξέρω όμως πού θα πάνε. Συν αν στείλεις λεωφορεία, κουβέρτες, νερά.
- Σταθμάρχης Λάρισας: Έγινε εντάξει ναι
- Αστυνομικός: Εντάξει
- Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι
Αλλά πέρα από τα εγκληματικά λάθη, τις ανεπάρκειες του δικτύου, τις διαβάσεις
και το φωτοσύστημα, δεν έχει λειτουργήσει και το σύστημα ασύρματης
επικοινωνίας, το περιβόητο GSMR. Αποτέλεσμα ήταν ότι ο μηχανοδηγός της
μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας, δεν μπορούσε να επικοινωνήσει απευθείας με
τον συνάδελφό του της εμπορικής που κατερχόταν. Το κινητό τηλέφωνο δεν μπορεί
να το υποκαταστήσει, ενώ συχνά δεν υπάρχει καν σήμα.
17 ΧΡΟΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΣΥΣΤΗΜΑ GSM-R
- 2006
1η σύμβαση: 57 εκατ. ευρώ
Παραδόθηκε 10 χρόνια μετά, τοποθετήθηκε, αλλά δεν λειτούργησε ποτέ.
- 2018
Νέα σύμβαση: 7,14 εκατ. ευρώ
Διάρκεια τριών ετών
Δεν λειτούργησε.
- 2023
O ΟΣΕ αναζητά νέο ανάδοχο
Προϋπολογισμός 11,47 εκατ. ευρώ
Την ίδια στιγμή, έκθεση-κόλαφος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αποκαλύπτει τις
ολιγωρίες, τις παραλείψεις και τις ευθύνες για τη στοιχειωμένη σύμβαση 717 που
προέβλεπε την εγκατάσταση και λειτουργία της τηλεματικής στο σιδηρόδρομο,
χωρίς τόσα χρόνια να έχει ολοκληρωθεί. Αλλά και τα εκατομμύρια που έχουν
δαπανηθεί.
Συνταρακτικές αποκαλύψεις για τις παθογένειες και τη νοοτροπία που επικρατεί
εδώ και χρόνια στον ΟΣΕ κάνει ο μέχρι πρόσφατα σταθμάρχης Βόλου και Λάρισας
Γιώργος Αποστολέρης. Μιλώντας στον δημοσιογράφο του ΣΚΑΪ Χρήστο Νικολαϊδη
εξήγησε γιατί οι έμπειροι σταθμάρχες προτιμούν τους μικρούς σταθμούς και όχι
τους κεντρικούς, όπως της Λάρισας για να εισπράττουν εκτός έδρας επιμίσθιο.
Και δηλώνει ανοιχτά ότι ο ΟΣΕ διοικείται από τα συνδικάτα.
Πηγή: skai.gr