31 Μαΐου 2023

Η αλήθεια για τον φόρο στα μερίσματα: Πως η μείωση φορολογία οδήγησε στην εμφάνιση κρυφών μερισμάτων


Νίκος Ζαργάνης

To 2018 και το 2019, τα κέρδη από μερίσματα φορολογήθηκαν με συντελεστή 10%. Στις δύο συγκεκριμένες χρονιές, δηλώθηκαν συνολικά μερίσματα ύψους 1,5 δισ. ευρώ και το δημόσιο εισέπραξε φόρους ανά έτος συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ.

Το 2020, ο συντελεστής μειώθηκε από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας στο 5% και τα διανεμόμενα κέρδη εκτινάχθηκαν στα 5,6 δισ. ευρώ. Άρα, το δημόσιο εισέπραξε 280 εκατ. ευρώ δηλαδή 130 εκατ. ευρώ επιπλέον. Πολλοί είπαν ότι τη συγκεκριμένη χρονιά, βρήκαν ευκαιρία οι μέτοχοι των μεγάλων εταιρειών να «ξεστοκάρουν» τα κέρδη και ότι αυτό το νούμερο θα ήταν προσωρινό.

Τι έδειξε η επεξεργασία των φορολογικών δηλώσεων του 2022; Ότι τα διανεμόμενα κέρδη διαμορφώθηκαν στα 4,1 δισ. ευρώ. Άρα και το 2022, το δημόσιο εισέπραξε 205 εκατ. ευρώ από φόρους μερισμάτων δηλαδή και πάλι περισσότερα σε σχέση με το 2018 και το 2019. Υπάρχουν ακόμη δύο στοιχεία που έχουν ενδιαφέρον.

Το 2019 τα μερίσματα… αλλοδαπής προέλευσης ήταν 260 εκατ. ευρώ με τον συντελεστή του 10%. Το 2020 εκτοξεύτηκαν στα 1,4 δισ. ευρώ ενώ το 2021 ανήλθαν στα 900 εκατ. ευρώ. Αυτά είναι χρήματα που δεν θα φορολογούνταν ποτέ στην Ελλάδα αν δεν δημιουργούνταν το ευνοϊκό φορολογικό πλαίσιο.

Οι αριθμοί λοιπόν είναι αυτοί που λένε την αλήθεια για το μείζον θέμα που έχει ανακύψει με τη φορολόγηση των μερισμάτων. Πρώτον, είναι μια συζήτηση άνευ ουσίας καθώς αν αυξηθεί ο φόρος των μερισμάτων στο 15% (από 5% σήμερα) είναι ζήτημα αν το δημόσιο θα εισπράξει 40-50 εκατ. ευρώ επιπλέον, χρήματα που δεν φτάνουν ούτε για έναν μήνα market pass (και ούτε κατά διάνοια για να μειωθεί ο ΦΠΑ στα τρόφιμα).

Δεύτερον ουδείς μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο με την αύξηση του φόρου των μερισμάτων να χαθούν και πάλι τα μερίσματα. Η φορολογία στα διανεμόμενα κέρδη είναι ένας κατ’ εξοχή «συμπεριφορικός φόρος», δηλαδή ο συντελεστής καθορίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό την τελική απόδοση.

Επίσης, ο φόρος των μερισμάτων σε ένα διεθνοποιημένο περιβάλλον δεν μπορεί να αποφασιστεί μόνο με βάση τα όσα γίνονται εντός των τειχών αλλά και όσα γίνονται σε διεθνές επίπεδο καθώς ο φορολογικός ανταγωνισμός καλά κρατεί. Η Ελλάδα, ούτως ή άλλως έχει να αντιμετωπίσει τον σκληρό ανταγωνισμό των χωρών της γειτονιάς (Βαλκάνια, Κύπρος κλπ). Θα είχε ουσιαστικό οικονομικό όφελος να προσθέσει άλλο ένα αντικίνητρο στην προσέλευση κεφαλαίων; 

liberal.gr