18 Σεπτεμβρίου 2023

📺ΔΕΝ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΚΑΙ ΤΟΣΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ🤷‍♂️🤷‍♂️Λιβύη: Τζιπ γεμάτο καύσιμα χτύπησε το λεωφορείο της ελληνικής αποστολής-Η μοιραία απόφαση να αλλάξουν αεροδρόμιο προσγείωσης


Στο «φως» λεπτομέρειες για το πώς συνέβη το τροχαίο δυστύχημα, στο οποίο ενεπλάκησαν μέλη της ελληνικής ανθρωπιστικής βοήθειας στη Λιβύη. Τα στοιχεία σοκάρουν, ενώ οι έρευνες συνεχίζονται.

Με την υπόθεση ασχολήθηκε και η ΕΥΠ ώστε να διαλευκανθεί πώς ακριβώς έγινε το δυστύχημα, όπως μεταδίδει ο Βασίλης Λαμπρόπουλος στο Mega.

Πώς έγινε το τροχαίο

Συγκεκριμένα, πίσω από το όχημα που τους μετέφερε ήταν δύο τζιπ από τη Λιβύη για να τα συνοδεύουν. Ένα αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού έρχεται από την αντίθετη κατεύθυνση και ενώ περνάει το πρώτο τζιπ, το όχημα έστριψε και χτύπησε από την αριστερή πλευρά το λεωφορείο.

Το όχημα μεγάλου κυβισμού περιείχε μεγάλη ποσότητα καυσίμων και σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, εξερράγη το μεγάλο ρεζερβουάρ και σε συνδυασμό με την κακή κατάσταση του οδοστρώματος και τα μεγάλα προβλήματα οδικής ασφάλεια που υπάρχουν στη Λιβύη οδήγησαν στο δυστύχημα.





Λιβύη: Τα 15'' που έφεραν την τραγωδία - Πώς αναγκάστηκε η ελληνική αποστολή να κάνει 200 χιλιόμετρα με... βανάκι

Η μοιραία απόφαση ν' αλλάξει το αεροδρόμιο που προσγειώθηκε το C-130 με τους 17 Έλληνες στρατιωτικούς - Γιατί δεν χρησιμοποιήθηκαν τεθωρακισμένα

Μια ακολουθία παραλείψεων και συμπτώσεων οδήγησαν στην τρομερή τραγωδία στη Λιβύη, με πέντε θύματα, τους τρεις νεκρούς Έλληνες στρατιωτικούς και τα δύο αδέλφια, παιδιά του προέδρου της ελληνικής κοινότητας Βεγγάζης, που εκτελούσαν χρέη διερμηνέων και έχασαν κι αυτά τη ζωή τους.

Το αεροσκάφος C-130 με τους 17 Έλληνες στρατιωτικούς, μεταξύ των οποίων νοσηλεύτριες, νοσηλευτές των ειδικών δυνάμεων, στρατιωτικοί γιατροί και οι δύο διερμηνείς, φορτωμένο με τρεις τόνους εφοδίων, ειδών πρώτης ανάγκης και φάρμακα επρόκειτο να πετάξει από την Ελευσίνα στο αεροδρόμιο El Beida la Abraq της πόλης Bayda. Όπως πληροφορείται το protothema.gr, το σχέδιο πτήσης άλλαξε την τελευταία στιγμή.

Αντί για την πόλη Bayda, αποφασίστηκε το C-130 να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο της Βεγγάζης, 200 χιλιόμετρα ανατολικά. Η απόφαση αυτή ελήφθη έπειτα από ενημέρωση του ΓΕΕΘΑ ότι το αεροδρόμιο El Beida la Abraq της πόλης Bayda είχε υποστεί καθίζηση από την κακοκαιρία Daniel και κρίθηκε ότι θα ήταν παρακινδυνευμένο να επιχειρηθεί προσγείωση του C-130 με το βαρύ φορτίο σε ένα «χτυπημένο» αεροδρόμιο.



Η απόφαση να αλλάξει το αεροδρόμιο όπου προσγειώθηκε το μεταγωγικό της Πολεμικής Αεροπορίας με τους 17 στρατιωτικούς και τους δύο διερμηνείς ίσως ήταν μοιραία. Το δυστύχημα με τη σύγκρουση του λεωφορείου που μετέφερε την ελληνική ανθρωπιστική αποστολή και του φορτηγού με την 6μελή οικογένεια των Λίβυων σημειώθηκε στο 85ο χιλιόμετρο του δρόμου από τη Βεγγάζη στην Bayda. Αν το ελληνικό C-130 είχε προσγειωθεί στην πόλη Bayda, το λεωφορείο με τους Έλληνες στρατιωτικούς δεν θα χρειαζόταν ποτέ να διασχίσει τα 200 χιλιόμετρα από τη Βεγγάζη μέχρι την Bayda, διαδρομή όπου σημειώθηκε το φρικτό τροχαίο.



«Το διπλοκάμπινο φορτηγάκι πήγε να βγει έξω απ' τον δρόμο, το έκοψε όλο αριστερά και έπεσε πάνω στο λεωφορείο» λέει στο protothema στρατιωτικός που έχει μιλήσει με τα μέλη της ελληνικής αποστολής που επιβίωσαν από το τρομακτικό τροχαίο. «Το κακό έγινε σε 15, 20, 30 δευτερόλεπτα. Γι' αυτά τα δευτερόλεπτα σήμερα θα λέγαμε "τι καλή δουλειά κάνει το ελληνικό τμήμα στη Ντέρνα". Και αντ' αυτού θρηνούμε πέντε νεκρούς» λέει στο protothema ανώτατη στρατιωτική πηγή.

Γιατί αποφασίστηκε να ταξιδέψουν 200 χλμ με... τουριστικό λεωφορείο

Μετά την τραγωδία έγινε γνωστό ότι το σύνολο των Ελλήνων στρατιωτικών, γιατρών, νοσηλευτριών και νοσηλευτών ταξίδευαν από τη Βεγγάζη προς την πόλη Bayda (και τελικό προορισμό την πόλη Ντέρνα που βυθίστηκε από την τρομακτική καταιγίδα Daniel) με ένα μικρό λεωφορείο, ένα πούλμαν που έμοιαζε σαν τουριστικό. «Το υπουργείο Εξωτερικών έκλεισε τα βανάκια, εμείς κινηθήκαμε μ' αυτά που μας είπαν και σύμφωνα μ' αυτά που μας είχαν κλείσει» είπε στρατιωτικός από το ΓΕΕΘΑ στο protothema.gr.

Στο ερώτημά μας γιατί δεν χρησιμοποιήθηκαν τεθωρακισμένα για την μεταφορά των Ελλήνων στρατιωτικών, ή έστω κάποια ασφαλέστερα μίνι βαν, ο ίδιος αξιωματικός μας απαντά: «Το επιχειρησιακό σκέλος δεν ήταν πολεμικό. Η ελληνική αποστολή στη Λιβύη επρόκειτο να παρέχει υγειονομική υποστήριξη στον δοκιμαζόμενο λαό της Λιβύης που επλήγη με πρωτοφανή σφοδρότητα από την κακοκαιρία Daniel. Γιατί να μετακινηθούν με τεθωρακισμένο; Ήταν πολεμική αποστολή;».

Μπροστά από το μικρό λεωφορείο που μετά τη σύγκρουση τυλίχθηκε στις φλόγες βρισκόταν ένα αυτοκίνητο συνοδείας και ακόμη ένα συνοδευτικό τζιπ ήταν στο τέλος της μικρής φάλαγγας. Στα δύο συνοδευτικά βρίσκονταν Λίβυοι, αφού όλα τα μέλη της ελληνικής αποστολής, ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, ήταν μέσα στο λεωφορείο που συγκρούστηκε μετωπικά με το διπλοκάμπινο φορτηγό όπου βρισκόταν η εξαμελής οικογένεια των Λίβυων που μετρά επίσης τρεις νεκρούς από τη σφοδρή σύγκρουση.

Το τρομακτικό δυστύχημα και η αδόκητη απώλεια τριών στελεχών των ενόπλων δυνάμεων έχει προκαλέσει θλίψη αλλά και μεγάλη γκρίνια μεταξύ των αξιωματικών και υπαξιωματικών στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας. «Δεν έχει άλλες υπηρεσίες το ελληνικό κράτος; Για τις πλημμύρες στο εξωτερικό εμείς, για τις φυσικές καταστροφές στην Ελλάδα εμείς, οι στρατιωτικοί για να μαζεύουμε τα νεκρά ζώα στη Θεσσαλία, εμείς για όλα...» λένε στελέχη με τα οποία συνομιλήσαμε. Κι όσο για τον ισχυρισμό του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ότι οι νοσηλεύτριες που έχασαν τη ζωή τους συμμετείχαν εθελοντικά στην αποστολή που μετέβη στη Λιβύη εθελοντικά, πολλή συζήτηση μπορεί να γίνει...