Λίγο μετά τις 3 το μεσημέρι της Κυριακής και αφού προηγήθηκαν εργασίες
στεγανοποίησης από ειδικά συνεργεία, ξεκίνησε η μεταφορά του αντιτορπιλικού με
την συνοδεία δύο ρυμουλκών. Μάλιστα, στα μέση της διαδρομής περίμενε ακόμα ένα
σκάφος, το οποίο είχε κινητοποιηθεί για να συνεχίσει την ρυμούλκηση του
«Βέλους», όταν το αντιτορπιλικό βρισκόταν σε μεγαλύτερο βάθος υδάτων του
Θερμαϊκού, όπως μεταδίδει το ThessToday.
Οι εικόνες του αντιτορπιλικού να είναι έρμαιο στα κύματα και φυσικά οι εικόνες
της ρωγμής στην πρύμνη προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις, οπότε εκλήθησαν ειδικά
συνεργεία τα οποία με την συνδρομή κι ενός δύτη κατάφεραν να σφραγίσουν το
πλοίο και να το συγκρατήσουν, αφού πρώτα έδεσαν καλύτερα τους κάβους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η δεύτερη φορά σε οκτώ μήνες που το «Βέλος»
υφίσταται εκτεταμένες φθορές από την κακοκαιρία. Ο Σύλλογος Φυλακισθέντων –
Εξορισθέντων έχει ζητήσει για την προστασία του πλοίου, να μεταφερθεί αυτό
πίσω στον όρμο του Παλαιού Φαλήρου.
Η ιστορία του πλοίου
Πρόκειται για αντιτορπιλικό τύπου Fletcher, που ναυπηγήθηκε στην Βοστώνη, των
ΗΠΑ, και έλαβε την ονομασία USS «CHARRETTE» DD 581. Καθελκύστηκε στις 3
Ιουνίου του 1942 και υπηρέτησε επί 32 χρόνια στο Πολεμικό Ναυτικό της
Ελλάδας σε αποστολές και ασκήσεις. Είναι ένα πλοίο με πλούσια ιστορία αφού
εκτός από την υπηρεσία του στο Πολεμικό Ναυτικό της Ελλάδας είναι και
βετεράνος του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου.
Αποτέλεσε μάχιμο πλοίο που πολέμησε στις ναυτικές επιχειρήσεις των ΗΠΑ στον
Ειρηνικό Ωκεανό. Σε αυτές τις επιχειρήσεις του Αμερικάνικου Ναυτικού κατά των
Ιαπώνων στα νερά του Ειρηνικού Ωκεανού το, τότε, USS «CHARRETTE» DD 581 έδρασε
ως πλοίο υποστηρίξεως αεροπλανοφόρων, πλοίο ανθυποβρυχιακής και
αντιαεροπορικής προστασίας νηοπομπών, ενώ βύθισε ένα ιαπωνικό υποβρύχιο όπως
και έτερο πλοίο των Ιαπώνων.
Του απονεμήθηκαν δεκατρείς σταυροί μάχης, όπως και άλλα παράσημα στη διάρκεια
του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το 1958 το πλοίο παραχωρήθηκε στο τότε Ελληνικό
Βασιλικό Ναυτικό, αφού εκσυγχρονίστηκε στα ναυπηγεία Long Beach της
Καλιφόρνιας, μαζί με τρία ίδιου τύπου πλοία. Η παραχώρησή του έγινε στο
πλαίσιο αμοιβαίας βοήθειας ΗΠΑ – Ελλάδας.
Το πλοίο, που χτίστηκε από 3.050 τόνους ατσάλι, πέρα από τον μακρινό Ειρηνικό
Ωκεανό αποτέλεσε ένα σημαντικό πλοίο για το Π.Ν. στο σκληρό ελληνικό Αιγαίο
Πέλαγος.
Στις 25 Μαΐου του 1973, το πλοίο, με κυβερνήτη τον Νικόλαο Παππά, ενώ
συμμετείχε σε άσκηση του NATO, ως ένδειξη διαμαρτυρίας κατά της χούντας στην
Ελλάδα, στασίασε. Αποχώρησε από την άσκηση και αγκυροβόλησε στο Φιουμιτσίνο,
της Ιταλίας. Ο κυβερνήτης του παρέδωσε τα καθήκοντά του στον ύπαρχο του πλοίου
και ζήτησε πολιτικό άσυλο στην Ιταλία, για να μεταβεί στη σύνοδο του ΝΑΤΟ στην
Κοπεγχάγη και να αποκαλύψει την έκταση του Κινήματος του Ναυτικού, που η
χούντα αποκαλούσε “κίνημα οπερέτα τριών αποστράτων και δύο εν ενεργεία”. Τον
κυβερνήτη ακολούθησαν 30 μόνιμα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού. Το πλοίο στη
συνέχεια επέστρεψε στην άσκηση του ΝΑΤΟ και, με το τέλος της, στην Ελλάδα.
Παροπλίστηκε στις 26 Φεβρουαρίου 1991. Το 1994 ήταν η χρονιά που το πλοίο
χαρακτηρίστηκε ως Μουσείο Αντιδικτατορικού Αγώνα (Μ.Α.Α).
Σήμερα υπάρχουν μόλις τέσσερα πλοία του τύπου αυτού, από τα 175 που
είχαν ναυπηγηθεί σε όλο τον κόσμο. Το αντιτορπιλικό «Βέλος» είχε δέσει στο
ανατολικό τμήμα της παραλίας της Θεσσαλονίκης, τον Σεπτέμβριου του 2019 και η
υποδοχή των πολιτών είχε επίσημα ξεκινήσει το Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου. Μέχρι
σήμερα ο αριθμός των επισκεπτών που δέχτηκε στη Θεσσαλονίκη ξεπερνά τους
250.000.