Ολοκληρώθηκε η σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
Ο πρωθυπουργός τόνισε πως «διορθώνουμε στρεβλές εμπορικές πρακτικές –
προτεραιότητα η προστασία του καταναλωτή» και έκανε λόγο για επιπλέον
παρέμβαση για καθαρές αρχικές τιμές τιμοκαταλόγου σε:
- Απορρυπαντικά
- Καθαριστικά σπιτιού
- Αφρόλουτρα σαμπουάν
- Οδοντόκρεμες
- Βρεφικές πάνες
- Οπωροκηπευτικα
«Καμία ανοχή στον πληθωρισμό απληστίας πολυεθνικών. Καθαρές τιμές -
πραγματικές εκπτώσεις και προσφορές - πραγματικός ανταγωνισμός και καλύτερες
τιμές στον τελικό καταναλωτή».
Η μάχη για την αντιμετώπιση της ακρίβειας είναι μια μάχη διαρκής και στη
μάχη αυτή αξιοποιούνται διαρκώς νέα εργαλεία πολιτικής μέχρι να καταλάβουν
όλοι και ειδικά οι πολυεθνικές εταιρείες ότι η Ελλάδα δεν είναι «μπανανία»
και ότι ο πληθωρισμός της απληστίας δεν μπορεί να είναι ανεκτός, τόνισε ο
πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε σύσκεψη σήμερα το πρωί στο Μέγαρο
Μαξίμου για τα μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας
Τόνισε ότι η ενδυνάμωση της ΔΙΜΕΑ και δύσκολοι έλεγχοι, κυρίως, οι οποίοι
έγιναν τους τελευταίους μήνες στην αγορά και αφορούν τους παράγοντες κόστους
και κερδοφορίας των βασικών προϊόντων που αποτελούν και το καλάθι του
νοικοκυριού «μας έχουν βοηθήσει να κατανοήσουμε πολύ καλύτερα τους
μηχανισμούς λειτουργίας της αγοράς.
Τα νέα μέτρα τα οποία θα εξειδικεύσει στη συνέχεια ο υπουργός Ανάπτυξης
έχουν ακριβώς ως στόχο να αντιμετωπίσουν χρόνιες στρεβλώσεις οι οποίες έχουν
συσσωρευτεί επί πολλά χρόνια στην ελληνική αγορά και οι οποίες δυστυχώς
έχουν γίνει εντονότερες ως αποτέλεσμα της εισαγόμενης πληθωριστικής κρίσης.
Και έχουν οδηγήσει στο απαράδεκτο φαινόμενο αντίστοιχα προϊόντα πολυεθνικών
εταιρειών να πωλούνται πολύ ακριβότερα στην Ελλάδα από ό,τι σε άλλες χώρες
της Ευρώπης. Αυτό προφανώς είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να συνεχίσει να
γίνεται ανεκτό».
Στο σημείο αυτό ο πρωθυπουργός επεσήμανε: «Οι παρεμβάσεις μας στοχεύουν
πρωτίστως σε καθαρές τιμές τιμοκαταλόγου περιορίζοντας τις συνολικές
εκπτώσεις των προμηθευτών κατά 30% και μεταφέροντας αντίστοιχα το όφελος
στον καταναλωτή. Αφορούν προϊόντα ευρείας χρήσης όπως καθαριστικά σπιτιού,
οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν, βρεφικές πάνες, οπωροκηπευτικά…
Ειδική πρόνοια θα υπάρχει και για το ζήτημα του βρεφικού γάλακτος, όπου
πράγματι είναι παντελώς αδικαιολόγητο γιατί οι τιμές στην Ελλάδα είναι τόσο
ακριβότερες από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Εκεί όπως θα εξειδικεύσει αργότερα και ο αρμόδιος υπουργός θα μπει ένα
πλαφόν στο περιθώριο του μικτού κέρδους έτσι ώστε οι τιμές να προσαρμοστούν
σε λογικά για την Ευρώπη επίπεδα».
Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι σκοπός είναι με τα μέτρα αυτά να διορθωθούν
κατεστημένες στρεβλές εμπορικές πρακτικές και βασική προτεραιότητα παραμένει
η προστασία του καταναλωτή και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.
Θα ήθελα τέλος να προσθέσω ότι μας απασχολεί πολύ ως κυβέρνηση η οικονομική
επιβάρυνση για τις νέες οικογένειες». Επεσήμανε ότι είναι κάτι που έχει
αντιμετωπιστεί ήδη μέσα από μια σειρά μέτρων υποστήριξης των νέων
οικογενειών και εξειδικευμένων πρωτοβουλιών και πρέπει τα μέτρα που θα
ανακοινωθούν στη συνέχεια να τα δούμε στο πλαίσιο μιας συνολικής πολιτικής
στήριξης της οικογένειας και ειδικά των νέων οικογενειών αντιλαμβανόμενοι
πλήρως το μεγάλο οικονομικό βάρος που η απόκτηση ενός παιδιού συνεπάγεται
για μία νέα οικογένεια.
Αναλυτικά η δήλωση του πρωθυπουργού
Η μάχη για να τιθασεύσουμε την ακρίβεια και για να επιβάλουμε κανόνες
εντονότερου ανταγωνισμού υπέρ του καταναλωτή, όπως γνωρίζετε, είναι μια μάχη
διαρκής. Και στη μάχη αυτή αξιοποιούμε διαρκώς νέα εργαλεία πολιτικής μέχρι
να καταλάβουν όλοι, και θα έλεγα ειδικά οι πολυεθνικές εταιρείες, ότι η
Ελλάδα δεν είναι “μπανανία” και ότι ο πληθωρισμός της απληστίας δεν μπορεί
να είναι ανεκτός.
Η ενδυνάμωση της ΔΙ.Μ.Ε.Α. και οι εντατικοί έλεγχοι οι οποίοι έγιναν τους
τελευταίους μήνες στην αγορά, κυρίως δύσκολοι έλεγχοι που αφορούν τους
παράγοντες κόστους και κερδοφορίας των βασικών προϊόντων που αποτελούν και
το Καλάθι του Νοικοκυριού, μας έχουν βοηθήσει να κατανοήσουμε πολύ καλύτερα
τους μηχανισμούς λειτουργίας της αγοράς.
Τα νέα μέτρα τα οποία θα εξειδικεύσει στη συνέχεια ο Υπουργός Ανάπτυξης
έχουν ακριβώς ως στόχο να αντιμετωπίσουν χρόνιες στρεβλώσεις οι οποίες έχουν
συσσωρευθεί επί πολλά χρόνια στην ελληνική αγορά και οι οποίες, δυστυχώς,
έχουν γίνει εντονότερες ως αποτέλεσμα της εισαγόμενης πληθωριστικής κρίσης.
Και έχουν οδηγήσει στο απαράδεκτο φαινόμενο αντίστοιχα προϊόντα πολυεθνικών
εταιρειών να πωλούνται πολύ ακριβότερα στην Ελλάδα από ό,τι σε άλλες χώρες
της Ευρώπης. Αυτό προφανώς είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να συνεχίσει να
γίνεται ανεκτό.
Οι παρεμβάσεις μας στοχεύουν πρωτίστως σε καθαρές τιμές τιμοκαταλόγου,
περιορίζοντας τις συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών κατά 30% και
μεταφέροντας αντίστοιχα το όφελος στον καταναλωτή. Αφορούν προϊόντα ευρείας
χρήσης, όπως καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν,
βρεφικές πάνες, οπωροκηπευτικά.
Ειδική πρόνοια θα υπάρχει και για το ζήτημα του βρεφικού γάλακτος, όπου
πράγματι είναι παντελώς αδικαιολόγητο γιατί οι τιμές στην Ελλάδα είναι τόσο
ακριβότερες από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Εκεί, όπως θα εξειδικεύσει
αργότερα και ο αρμόδιος Υπουργός, θα μπει ένα πλαφόν στο περιθώριο του
μεικτού κέρδους, έτσι ώστε οι τιμές να προσαρμοστούν σε λογικά για την
Ευρώπη επίπεδα.
Με τα μέτρα αυτά σκοπός μας είναι να διορθώσουμε κατεστημένες στρεβλές
εμπορικές πρακτικές και βασική μας προτεραιότητα παραμένει η προστασία του
καταναλωτή και η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.
Θα ήθελα, τέλος, να προσθέσω ότι μας απασχολεί πολύ ως κυβέρνηση η
οικονομική επιβάρυνση για τις νέες οικογένειες. Είναι κάτι το οποίο έχουμε
αντιμετωπίσει ήδη μέσα από μια σειρά από μέτρα υποστήριξης των οικογενειών
και θέλω να θυμίσω ότι η κυβέρνηση αυτή θέσπισε από το 2019 εφάπαξ βοήθημα,
το οποίο καταβάλλεται σε δύο δόσεις, ύψους 2.000 ευρώ για κάθε παιδί το
οποίο γεννιέται στην πατρίδα μας.
Αυτό βοηθάει πολύ μία νέα οικογένεια με τα πρώτα έξοδα τα οποία συνοδεύουν
τη γέννηση ενός παιδιού, αλλά προφανώς υποστηρίζουν και την οικογένεια τους
πρώτους μήνες με τις αυξημένες δαπάνες, είτε αφορούν σε βρεφικό γάλα, είτε
αφορούν σε πάνες, είτε αφορούν σε μωρομάντηλα.
Και φυσικά έχουμε δρομολογήσει και μια σειρά από άλλες πρωτοβουλίες, όπως η
αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για οικογένειες με παιδιά, η αύξηση
του επιδόματος παιδιού για τους δημόσιους υπαλλήλους, η επέκταση του
επιδόματος μητρότητας στις ελεύθερες επαγγελματίες και στις αγρότισσες.
Άρα, και τα μέτρα τα οποία θα εξαγγελθούν στη συνέχεια ας τα δούμε και στα
πλαίσια μιας συνολικής πολιτικής στήριξης της οικογένειας και ειδικά των
νέων οικογενειών, αντιλαμβανόμενοι πλήρως το μεγάλο οικονομικό βάρος που η
απόκτηση ενός παιδιού συνεπάγεται για μία νέα οικογένεια.
Σκρέκας: Αυτά είναι τα 4 νέα μέτρα κατά της ακρίβειας – Ποια προϊόντα
αφορούν
Τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας εξειδίκευσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας
Σκρέκας. Καταδικάζουμε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και δεν πρόκειται
να τις ανεχθούμε, τόνισε ο κ. Σκρέκας. Ο υπουργός Ανάπτυξης είπε
ότι περιορίζουμε τις συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ
κατά 30% και μεταφέρουμε το όφελος στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση της
τιμής στο ράφι. Ακόμα ανέφερε ότι αποτρέπουμε τις αδικαιολόγητες ανατιμήσεις
και δεν επιτρέπουμε στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων
να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατιμήσει για
τρεις μήνες. Έκανε λόγο για καθαρές τιμές από το ράφι στο χωράφι ενώ είπε
ότι θα μπει πλαφόν στο περιθώριο μεικτού κέρδους στο βρεφικό γάλα.
Αναλυτικά τα τέσσερα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας:
Πρώτο μέτρο. Μειώνουμε παροχές προς τα σουπερμάρκετ και εξασφαλίζουμε
χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή.
Συγκεκριμένα, περιορίζουμε τις συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών στα
σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφέρουμε το όφελος στον καταναλωτή με
αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι. Το μέτρο αυτό θα εφαρμοστεί στις
κατηγορίες που σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού παρατηρήθηκαν
αποκλίσεις. Τα προϊόντα αυτά είναι απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού,
οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες.
Δεύτερο μέτρο. Αποτρέπουμε αδικαιολόγητες ανατιμήσεις για να αποτρέψουμε
αδικαιολόγητες ανατιμήσεις.
Δεν επιτρέπουμε στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να
υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατιμήσει για
τρεις μήνες. Αυτό το μέτρο αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ
μάρκετ. Προφανώς, για τους προμηθευτές που διατηρούν σταθερές ή μειώνουν τις
τιμές των προϊόντων τους, επιτρέπονται κανονικά οι προωθητικές ενέργειες
προς όφελος των καταναλωτών.
Τρίτο μέτρο. Καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι. Για να
διασφαλίσουμε την απόλυτη διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα από το χωράφι
στο ράφι, υποχρεώνουμε τους προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο
λιανεμπόριο σε καθαρές τιμές, net pricing. Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό
τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας. Το μέτρο αφορά νωπά
φρούτα, λαχανικά και κρέατα.
Τέταρτο μέτρο. Πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό
γάλα.
Για τις τιμές πώλησης του βρεφικού γάλακτος ορίζεται πλαφόν στο περιθώριο
μεικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το
βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού
κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού
κέρδους 7%.
«Αυτό το οποίο κάνουμε σήμερα είναι μία κρίσιμη και δραστική παρέμβαση που
επιτυγχάνει πρώτον, άμεση μείωση της τιμής σε βασικά αγαθά στα ράφια.
Δεύτερον, επιπλέον όφελος για τον καταναλωτή, καθώς οι όποιες εκπτώσεις και
προσφορές θα γίνονται πάνω στις νέες μειωμένες τιμές» τόνισε ο κ. Σκρέκας.