30 Απριλίου 2024

ΥΠΟΙΚ: Στη Βουλή η τροπολογία για μείωση προμηθειών στα POS - Ποιες επιχειρήσεις αφορά


Επίλυση του προβλήματος για τις 4.000 επιχειρήσεις που βρίσκονται στη λίστα του Τειρεσία και δεν μπορούσαν να προμηθευτούν POS και επιβολή ανώτατου ορίου προμήθειας 0,5% για συναλλαγές έως 10 ευρώ στη «μικρή λιανική» και τα ταξί για χρονικό διάστημα 3 ετών προβλέπει η τροπολογία

Επίλυση του προβλήματος για τις 4.000 επιχειρήσεις που βρίσκονται στη λίστα του Τειρεσία και δεν μπορούσαν να προμηθευτούν POS και επιβολή ανώτατου ορίου προμήθειας 0,5% για συναλλαγές έως 10 ευρώ στη «μικρή λιανική» και τα ταξί για χρονικό διάστημα 3 ετών προβλέπει η τροπολογία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας που κατατέθηκε στη Βουλή.

Στην ίδια τροπολογία περιλαμβάνεται και η δυνατότητα πληρωμής  τελών κυκλοφορίας με το μήνα για τους ιδιοκτήτες οχημάτων που είχαν καταθέσει τις πινακίδες τους. 

Mε άλλη διάταξη παρέχεται στο ΤΑΙΠΕΔ η δυνατότητα για συμμετοχής του σε ευρωπαϊκά και άλλα διεθνή προγράμματα με στόχο τη διεύρυνση του αντικειμένου του.

Ειδικότερα:

1. Χρεώσεις με κάρτες

Καθορίζονται για χρονικό διάστημα 3 ετών ανώτατα όρια προμηθειών και χρεώσεων για συναλλαγές αξίας έως 10 ευρώ που διενεργούνται με χρεωστικές πιστωτικές και προπληρωμένες κάρτες ιδιωτών. Το μέτρο εφαρμόζεται για:  
  • Παντοπωλεία και «mini markets»,
  • Πρακτορεία τύπου και περίπτερα,
  • Βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες,
  • Είδη καπνιστών, καιτνοπωλεία,
  • Αρτοποιεία,
  • Ταξί,
  • Καταστήματα ξηρών καρπών και ζαχαρωδών ειδών,
  • Καταστήματα γαλακτοκομικών προϊόντων,
  • Στεγνοκαθαριστήρια,
  • Καταστήματα επιδιόρθωσης υποδημάτων,
  • Ραφεία, επιδιορθώσεις/μεταποιήσεις ενδυμάτων
  • Καταστήματα ειδών ραπτικής, πλεκτικής, ιδίως υφασμάτων,
  • Διάφορα καταστήματα τροφίμων, ψιλικατζίδικα, εξειδικευμένα καταστήματα,
  • Διάφορα καταστήματα γενικών εμπορευμάτων,
  • Καταστήματα ποικίλων ειδών (ψιλικών),
Οι μειώσεις στα όρια των προμηθειών και χρεώσεων ισχύουν για χρονικό διάστημα τριών ετών από την έναρξη ισχύος της παρούσας ως εξής:
  • η ανώτατη προμήθεια εκκαθάρισης που χρεώνεται ο έμπορος από τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών δεν δύναται να υπερβαίνει 0,50% της αξίας της συναλλαγής.
  • η ανώτατη διατραπεζική προμήθεια, δεν δύναται να υπερβαίνει το 0,10% της αξίας της συναλλαγής για χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες ιδιωτών και το 0,15% της αξίας της συναλλαγής για πιστωτικές κάρτες ιδιωτών
  • η ανώτατη χρέωση του παρόχου υπηρεσιών πληρωμών από διεθνείς οργανισμούς καρτών δεν δύναται να υπερβαίνει το 0,10% της αξίας της συναλλαγής.
Το μέτρο δεν εφαρμόζεται σε ανώνυμες εταιρείες και σε επιχειρήσεις που διαθέτουν περισσότερα από 3 τερματικά υποδοχής καρτών, τα οποία έχουν λάβει από τον ίδιο πάροχο υπηρεσιών πληρωμών.

2. Κόκκινες επιχειρήσεις:

Δίνεται λύση στο πρόβλημα για τις περίπου 4.000 επιχειρήσεις που δεν μπορούν να προμηθευτούν POS καθώς βρίσκονται στη λίστα του Τειρεσία.  

Με τη νέα διάταξη μέχρι το τέλος του 2025 οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών δεν μπορούν να απορρίψουν πρόταση επιχείρησης για κατάρτιση σύμβασης για υπηρεσίες αποδοχής καρτών πληρωμών, παροχής τερματικών ΡOS κ.λπ. επικαλούμενοι χαμηλή πιστοληπτική αξιολόγηση ή ικανότητα της προτείνουσας οντότητας κ.λπ, όταν η πρόταση περιλαμβάνει επαρκείς τρόπους εξασφάλισης απαιτήσεων των παρόχων. Για κάθε παράβαση των ανωτέρω επιβάλλεται χρηματικό πρόστιμο 1.000 ευρώ από την ΑΑΔΕ.

Στόχος της διάταξης είναι να αποφευχθεί ο ηθικός κίνδυνος ο οφειλέτης να βρίσκεται σε ευνοϊκότερη θέση απέναντι στην ΑΑΔΕ, σε σχέση με τον συνεπή επιχειρηματία καθώς και η περίπτωση να υπάρξουν επιχειρηματίες που θα επιλέξουν να δημιουργήσουν οφειλές προκειμένου να αποφύγουν τις υποχρεώσεις τους προς την ΑΑΔΕ.

3. Τέλη κυκλοφορίας με το μήνα

Στην ίδια τροπολογία θα περιλαμβάνεται και η δυνατότητα των ιδιοκτητών οχημάτων να προχωρήσουν σε άρση της ακινησίας των οχημάτων τους πληρώνοντας τέλη κυκλοφορίας με το μήνα . Η άρση της ακινησίας γίνεται μέσω της πλατφόρμας myCAR της ΑΑΔΕ.

Απαραίτητη προϋπόθεση πριν την άρση της ακινησίας είναι οι ιδιοκτήτες οχημάτων να έχουν ασφαλισμένα τα οχήματα τους συμβόλαιο ασφάλισης του οχήματος.

Σε περίπτωση που δεν είναι πληρωμένα τα τέλη, επιλέγεται  Ειδοποιητήριο Τελών Κυκλοφορίας. Με τους κωδικούς του Taxis, οι ιδιοκτήτες των οχημάτων θα εισέρχονται στην πλατφόρμα θα επιλέγουν το όχημα που είναι σε ψηφιακή ακινησία και θα πληρώνουν τα τέλη κυκλοφορίας για τους μήνες που θέλουν. Εαν κάποιος επανακυκλοφορήσει το αυτοκίνητό του για ένα μήνα θα πληρώσει το 1/12 των τελών κυκλοφορίας, για δύο μήνες τα 2/12, για 3 μήνες τα 3/12 για 4 μήνες τα 4/12 και ούτω καθεξής.

Σημειώνεται ότι, όταν λήξει το διάστημα κίνησης για το οποίο έχουν καταβληθεί τα τέλη θα πρέπει ο ιδιοκτήτης να θέσει το όχημα εκ νέου σε ακινησία. Σε αντίθετη περίπτωση, προβλέπεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, αφαιρουμένου του διπλάσιου ποσού των αναλογικών τελών κυκλοφορίας που έχουν ήδη καταβληθεί.
 
Περαιτέρω, παρέχεται η δυνατότητα σε ιδιοκτήτες οχημάτων που τελούν σε κατάσταση αναγκαστικής ακινησίας για λόγους ανωτέρας βίας, εφόσον αίρεται ο λόγος της ακινησίας αυτής εντός του 2024, να καταβάλλουν τα τέλη κυκλοφορίας αναλογικά για τους υπόλοιπους μήνες μέχρι το τέλος του έτους αυτού και όχι το σύνολο των ετησίων τελών κυκλοφορίας.

Τέλος χρόνου για διασύνδεση των POS με τις ταμειακές

Παράλληλα εκπνέει σήμερα η προθεσμία για τη διασύνδεση των POS με τις  κλασσικές ταμειακές μηχανές καθώς αν κάποια επιχείρηση έχει τον πιο εξελιγμένο τύπο (με το λογισμικό ERP) θα έχει δυνατότητα μέχρι τις 30 Ιουνίου.

Πάνω από το 90% των επιχειρήσεων εχει τηρήσει το χρονοδιάγραμμα της διασύνδεσης . Από το υπουργείο Οικονομικών διαμηνύουν ότι δεν πρόκειται να υπάρξει νέα παράταση και ήδη η ΑΑΔΕ έχει εντείνει τους ελέγχους σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες που είχαν αυτή την υποχρέωση «κόβοντας» μέχρι στιγμής πάνω από 30 πρόστιμα σε εταιρίες με τζίρο άνω του ενός 1 εκατ. ευρώ τα οποία φθάνουν έως 20.000 ευρώ. 

Χατζηδάκης: Προχωράμε στην επίλυση της αδικίας

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Προχωράμε, όπως είχαμε δεσμευθεί, στην επίλυση της αδικίας που επιβάρυνε δυσανάλογα τους επιχειρηματίες της “Μικρής Λιανικής”. Στόχος μας είναι να αντισταθμίσουμε τα υψηλά κόστη προμηθειών από την υποχρεωτική πλέον χρήση POS στις πληρωμές με κάρτες.

Δώσαμε τον χρόνο σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να λυθεί το ζήτημα αυτό χωρίς νομοθετική παρέμβαση. Εντούτοις, διαπιστώνοντας πως αυτό δεν καθίσταται δυνατόν, προχωράμε με όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να προστατέψουμε τους μικρούς εμπόρους από υπέρμετρες χρεώσεις και να αποφύγουμε τις “τρικλοποδιές” στην κοινή μας προσπάθεια για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής».

Θεοχάρης: Ο,τι εξαγγέλλουμε το υλοποιούμε στο ακέραιο

Ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης, δήλωσε: «Η νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έρχεται ως το απαραίτητο συμπλήρωμα στη διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές. Με τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία μειώνουμε τις προμήθειες στο ήμισυ για τις συναλλαγές μέσω POS, επιβεβαιώνοντας τη βούληση της κυβέρνησης, αφ' ενός να στηρίζει έμπρακτα τον επαγγελματία ιδιαίτερα στη λεγόμενη μικρή λιανική.

Αφετέρου, όμως, αποδεικνύουμε πως ό,τι εξαγγέλλουμε, το υλοποιούμε στο ακέραιο. Με συνέπεια λόγων και έργων, αλλά και κατανόηση για τις αληθινές ανάγκες και τις συνθήκες της αγοράς».

Σίσσυ Σταυροπιερράκου
imerisia.gr