08 Αυγούστου 2024
Η μεγάλη υπογειοποίηση της Αθήνας -Ποια περιοχή θα αλλάξει, πότε θα είναι έτοιμη
Το έργο θα προσθέσει επιπλέον γραμμές στο υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο, βελτιώνοντας την εμπειρία των χρηστών του, όπως και την καθημερινότητα των κατοίκων μιας γειτονιάς της πρωτεύουσας.
Στην περιοχή των Σεπολίων υλοποιείται ένα από τα σημαντικότερα έργα επί αθηναϊκού εδάφους, το οποίο θα καταστήσει πίο ελκυστικό τον ελληνικό σιδηρόδρομο και θα μεταμορφώσει μια από τις πλέον πυκνοδομημένες γειτονιές του κέντρου.
Πρόκειται για το έργο κατασκευής τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου -γνωστό και ως «η υπογειοποίηση στα Σεπόλια»- συνολικού μήκους 2,36 χλμ., εκ των οποίων περίπου τα 1,5 χλμ. θα είναι πλήρως υπογειοποιημένα.
Ο σιδηροδρομικός διάδρομος ξεκινά από την έξοδο του Σ.Σ. Αθηνών προς Θεσσαλονίκη (ΧΘ 10+821) και καταλήγει στις Τρεις Γέφυρες (ΧΘ 13+181) στη περιοχή Σεπολίων του Δήμου Αθηναίων όπου συναντά τον πρόσφατα κατασκευασμένο και σε λειτουργία νέο τετραπλό σιδηροδρομικό διάδρομο.
Ο νέος σιδηροδρομικός διάδρομος, κατασκευάζεται επί της υφιστάμενης ζώνης κυκλοφορίας και θα είναι διπλής διατομής.
Πρώτα θα ολοκληρωθεί (εντός Α’ εξαμήνου 2025) ο δυτικός διάδρομος που θα «φιλοξενεί» τους υπεραστικούς συρμούς και θα ακολουθήσει ο ανατολικός που θα εξυπηρετεί την κίνηση των προαστικών συρμών.
Σε κατασκευαστικό επίπεδο, το έργο απαιτεί «χειρουργικές παρεμβάσεις», καθώς γειτνιάζει με τη γραμμή 2 του μετρό και έναν μεγάλο αγωγό αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ.
Με δεδομένο ότι θα διπλασιαστούν οι γραμμές, αναμένεται να διευκολυνθεί σε σημαντικό βαθμό η κυκλοφορία των τρένων, καθώς θα μειωθεί σε μεγάλο βαθμό ο χρόνος των δρομολογίων και θα αυξηθεί ο αριθμός τους.
Επιπλέον κατά μήκος αυτής της διαδρομής, που εκτείνεται από την έξοδο του Σ.Σ. Αθηνών προς Θεσσαλονίκη και καταλήγει στις Τρεις Γέφυρες, θα διαμορφωθεί ένας διάδρομος πρασίνου και αναψυχής, πάνω απ’ τις υπογειοποιημένες ράγες.
Αυτές οι παρεμβάσεις θα έχουν ως αποτέλεσμα τη μεταμόρφωση της γειτονιάς, αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειας, μιας και θα δοθεί τέλος στις επικίνδυνες ισόπεδες διαβάσεις.
Επιπροσθέτως, η ολοκλήρωση των εργασιών θα σηματοδοτήσει τη μείωση της όχλησης από τη διέλευση των τρένων και ταυτόχρονα τη βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας.
Συνοπτικά στο αντικείμενο του έργου συμπεριλαμβάνονται:
• Το τεχνικό υπογειοποίησης – τεχνικό Cover & Cut (top-down) αποτελούμενο από 47 επιμέρους τεχνικά που κατασκευάζονται σε δύο (2) φάσεις (Δυτικός – Ανατολικός Διάδρομος).
• Tα προσωρινά υδραυλικά έργα
• Τα μόνιμα υδραυλικά έργα (αποχέτευσης–αποστράγγισης σήραγγας, υπερχειλιστές παντοροϊκού δικτύου & δίκτυα ομβρίων και ακαθάρτων)
• Οι μηχανολογικές εγκαταστάσεις του υπόγειου τεχνικού και των αντλιοστασίων ακαθάρτων για την αποχέτευση –αποστράγγιση ομβρίων της σήραγγας.
• Τα κτίρια εξυπηρέτησης (Η/Μ εγκαταστάσεις).
• Η κατασκευή δύο νέων άνω διαβάσεων πεζών.
• Η κατασκευή της επιδομής της σιδηροδρομικής γραμμής.
• Η αποκατάσταση του παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου.
• Τα έργα πρασίνου και η αποκατάσταση τοπίου
Το έργο, που συγρηματοδοτείται από τον χρηματοδοτικό Μηχανισμό Connecting Europe Facility (CEF) έχει προϋπολογισμό 66,8 εκατ. ευρώ.