Το αντιλήφθηκε ο οδηγός της μιας αμαξοστοιχίας που είναι συνδικαλιστής και τα Χριστούγεννα είχε τιμωρηθεί με 45 μέρες αργία γιατί πέρασε κόκκινο φανάρι...άλλη μια ένδειξη του πόσο καθοριστικός είναι ο ανθρώπινος παράγοντας: Αυτός που παραλίγο να δημιουργήσει ατύχημα τα Χριστούγεννα, το απέτρεψε τώρα
Ο ρυθμιστής κίνησης του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών επέτρεψε από λάθος στους δύο συρμούς να κινηθούν σε αντίθετες κατευθύνσεις στην ίδια γραμμή-Τέθηκε σε αργία και παραπέμπεται στο Πειθαρχικό - Ερευνώνται οι ακριβείς συνθήκες του περιστατικού
Την τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε σύγκρουση μεταξύ δύο αμαξοστοιχιών του Προαστιακού σήμερα το πρωί, κοντά στους Αγίους Αναργύρους, όταν από λάθος εντολή του ρυθμιστή κίνησης του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών βρέθηκαν στην ίδια γραμμή, κινούμενα όμως στην αντίθετη κατεύθυνση. Η σύγκρουση αποφεύχθηκε καθώς η λανθασμένη εντολή έγινε αντιληπτή από τους μηχανοδηγούς, με τον ένα μάλιστα, να ακινητοποιεί τον συρμό που οδηγούσε. Ο σταθμάρχης τέθηκε ήδη σε αργία και διεγάγεται έρευνα για τις ακριβείς συνθήκες του περιστατικού.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο ρυθμιστής της κίνησης του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών επέτρεψε σε δύο συρμούς να κινηθούν σε αντίθετες κατευθύνσεις με ταχύτητα 60 χλμ./ώρα, και παρ' ολίγον σε μονή γραμμή, δηλαδή σε πορεία σύγκρουσης. Ενώ ο πρώτος συρμός, με αριθμό 1210, είχε λάβει άδεια και σήμα από τη σταθμάρχη της Αθήνας για να κατευθυνθεί προς τους Αγίους Αναργύρους, ο μηχανοδηγός παρατήρησε από τις συνομιλίες ότι ο δεύτερος συρμός, με αριθμό 1307, που ερχόταν από το Κιάτο προς την Αθήνα, έλαβε επίσης εντολή να ξεκινήσει εκείνη τη στιγμή.
Ταυτόχρονα σχεδόν ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1307 αντελήφθη την κατάσταση και ακινητοποίησε τον συρμό, αμέσως, μόλις είχε εξέλθει του ΣΣ Αγίων Αναργύρων και σε απόσταση 500μ. προτού εισέλθει στην μονή γραμμή.
Το συμβάν σημειώθηκε στις 09:13 και αποδίδεται σε λάθος του ρυθμιστή κίνησης του ΟΣΕ στο ΣΚΑ, ο οποίος θεώρησε ότι η μία αμαξοστοιχία του Προαστιακού, η 1210, που ερχόταν από Αθήνα προς Αεροδρόμιο είχε ήδη περάσει από το τμήμα της μονής γραμμής και έδωσε εντολή στην άλλη, την 1307 που ερχόταν από Κιάτο, να «περάσει ελεύθερα».
Κατόπιν ενημέρωσης της διοίκησης του ΟΣΕ για το περιστατικό έγιναν οι ακόλουθες ενέργειες, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΟΣΕ :
* Δόθηκε εντολή διενέργειας πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών που έγινε το περιστατικό.
* Τέθηκε σε αργία και παραπέμφθηκε στο Πειθαρχικό ο σταθμάρχης του ΣΚΑ που έδωσε την εντολή αναχώρησης του 1307.
* Συγκεντρώθηκε το υλικό των ηχητικών καταγραφών GSM-R και VHF.
* Ενημερώθηκε η ΡΑΣ και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το περιστατικό.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΟΣΕ: «Τονίζεται για άλλη μια φορά ότι, η πιστή τήρηση των διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας από όλους τους εμπλεκόμενους στην κυκλοφορία των τρένων, ο οποίος περιλαμβάνει πολλαπλές δικλείδες ασφαλείας, αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα της ομαλής διεξαγωγής της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας. Η Διοίκηση του ΟΣΕ έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση της εκπαίδευσης του προσωπικού, ώστε να αποτρέπονται μεμονωμένα λάθη. Στόχος παραμένει η συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών, με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια και την εμπιστοσύνη των επιβατών».
Εισαγγελική έρευνα για την παραλίγο σύγκρουση συρμών στους Αγίους Αναργύρους
Παρέμβαση εισαγγελέα για τα αίτια της παρ’ ολίγον σύγκρουσης συρμών τπυ Προαστιακού κοντά στο σταθμό των Αγίων Αναργύρων. Η Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας ζήτησε διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για να αποσαφηνιστούν τα αίτια της παραλίγο σύγκρουσης, που έφερε στο νου όλων το δυστύχημα των Τεμπών.
Σημειώνεται ότι η μετωπική σύγκρουση στις ράγες αποφεύχθηκε κυριολεκτικά στο παρά πέντε το πρωί της Παρασκευής (13/9), όταν δύο συρμοί του Προαστιακού Σιδηροδρόμου σταμάτησαν λίγο πριν συγκρουστούν και σε απόσταση περίπου 500 μέτρων μεταξύ τους στο τμήμα μονής γραμμής μεταξύ των σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων.
Ο προϊστάμενος της εισαγγελίας πρωτοδικών έδωσε εντολή για να διερευνηθεί εάν έχει τελεστεί το ποινικό αδίκημα επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς. Κατά την προκαταρκτική έρευνα, που θα διενεργήσει η ΓΑΔΑ υπό την εποπτεία της Εισαγγελίας, θα ζητηθούν τα ηχητικά ντοκουμέντα και θα ληφθούν καταθέσεις.
Το χρονολόγιο του περιστατικού
Το χρονολόγιο του περιστατικού, το οποίο λίγο έλειψε να καταλήξει σε νέα τραγωδία, όπως το περιγράφει ο Δημήτρης Κουτσιαύτης, ο οποίος οδηγούσε τη 1210 έχει ως εξής:
«Στις 9.14 βρισκόμουν με την 1210 σε δρομολόγιο από τον Πειραιά προς το αεροδρόμιο. Μόλις έφτασα στην Αθήνα με ολιγόλεπτη καθυστέρηση περίπου 7 με 8 λεπτών, μου δόθηκαν τα απαραίτητα έγγραφα και συγκεκριμένα το 1001. Βγήκα έξω να ελέγξω αν υπάρχει κάποιος τελευταίος επιβάτης, ο οποίος δεν έχει προλάβει να επιβιβαστεί και αμέσως μόλις μου έδωσε η σταθμάρχης του σταθμού Λαρίσης το σινιάλο, έκανα αναγγελία και αποχώρησα. Στην αναγγελία ανέφερα ότι η 1210 από την Αθήνα και σε μόνη γραμμή προς Αγίους Αναργύρους. Βρισκόμουν σε κίνηση με τη δρομολογιακή ταχύτητα».
Τη στιγμή εκείνη και ενώ είχε ξεκινήσει και βρισκόταν στη λεγόμενη μηχανογραφική διάβαση άκουσε τη συνομιλία του μηχανοδηγού του δεύτερου συρμού με την τηλεδιοίκηση του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ): «Ακούω τον συνάδελφο να λέει από Αγίους Αναργύρους η 1307 τι περιμένει; Κανείς δεν του απαντά. Αντιλήφθηκα ότι κάτι δεν πάει καλά. Κάποια στιγμή λέει το ΣΚΑ η 1307 μόνη γραμμή προς Αθήνα. Ουσιαστικά τον έστελνε πάνω μας», λέει ο κ. Κουτσιαύτης.
Όπως περιγράφει, ο ίδιος έκανε πλήρη πέδη εκείνη τη στιγμή και όχι ακαριαία προκειμένου να μην τρομοκρατήσει τους επιβάτες, καθώς το τρένο ήταν σχεδόν γεμάτο, αλλά ήταν σε ετοιμότητα να προβεί και σε ακαριαία πέδη: «Αν έβλεπα τα χειρότερα, ήμουν έτοιμος να κάνω ακαριαία πέδη και να κινηθώ προς τα πίσω».
Αμέσως μόλις προχώρησε σε πλήρη πέδη και αφού είχε ολοκληρωθεί η συνομιλία του άλλου συρμού με το ΣΚΑ μέσω του ασύρματου VHF, ειδοποίησε τον δεύτερο μηχανοδηγό. Του είπε πως ο ίδιος έχει φύγει από Αθήνα και έχει βγάλει και αναγγελία. Τα δύο τρένα σταμάτησαν και η σύγκρουση αποφεύχθηκε κυριολεκτικά στο παρά πέντε.
«Είδα το χάρο με τα μάτια μου, έτρεμα, ζήτησαν αντικατάσταση. Σταματήσαμε σε απόσταση 700 – 800 μ. μεταξύ μας. Αν δεν είχα ακούσει την αναγγελία ή αν είχαμε φύγει λίγο αργότερα από την Αθήνα, τι θα γινόταν;», λέει στο «Έθνος».
Να σημειωθεί ότι ο κ. Κουτσιαύτης είναι ο μηχανοδηγός, ο οποίος είχε τιμωρηθεί με ποινή 45 ημερών για άλλο περιστατικό πιθανής σύγκρουσης συρμών του Προαστιακού και παραβίασης σηματοδότη τις παραμονές των περασμένων Χριστουγέννων: «Προφανώς έκανα λάθος τότε, αλλά δεν υπήρχε ζήτημα μετωπικής σύγκρουσης. Η γραμμή ήταν διπλή. Στο σημερινό περιστατικό ο κεντρικός σταθμάρχης δε θα έπρεπε να είχε δώσει στο άλλο τρένο εντολή να φύγει, ενώ εγώ ήμουν εν πορεία και το είχα αναγγείλει κανονικά», σημειώνει ο ίδιος προσθέτοντας ότι και ο μηχανοδηγός της δεύτερης αμαξοστοιχίας έπραξει επαγγελματικά: «Τον άκουγα να ρωτά τι συμβαίνει; Τι περιμένουμε; Το ρωτούσε στην τηλεδιοίκηση. Για όλα αυτά περιμένω να βγουν οι συνομιλίες».
Σε ανακοίνωσή της η ΠΕΠΕ, υπογραμμίζει ότι η σύγκρουση αποσοβήθηκε καθώς ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1210 αντιλήφθηκε το λάθος στις εντολές που δόθηκαν στα δύο τρένα όταν ο μηχανοδηγός της 1307 προχώρησε σε εκφώνηση της διέλευσης του από το σταθμό των Αγίων Αναργύρων.
«Σήμερα θα μπορούσαμε να έχουμε ένα πραγματικά, και όχι κατ' επίφαση, σοβαρό περιστατικό που αποφεύχθηκε χάρη στον επαγγελματισμό και την προσήλωση των μηχανοδηγών που αντιλήφθηκαν αυτό που πήγε να συμβεί». Οι μηχανοδηγοί αναφέρονται επίσης και στην «προσωπική επίθεση που είχε δεχτεί από την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ο κ. Κουτσιαύτης, με σχετική ανακοίνωση που ανέφερε χαρακτηριστικά, με αφορμή την τότε παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: "…το ίδιο πρόσωπο που, ως μηχανοδηγός αμαξοστοιχίας, παραβιάζει σηματοδότη θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πολιτών, με τη συνδικαλιστική του ιδιότητα υπογράφει ανακοινώσεις για την ασφάλεια των επιβατών". Αναμένουμε την ανακοίνωση των ΟΣΕ, Hellenic Τrain και ιδιαίτερα την δήλωση του αρμόδιου Υπουργού, υπενθυμίζοντας ότι στο σημείο που έγινε το συμβάν δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση, το ETCS και τα φωτοσήματα», καταλήγουν.