08 Σεπτεμβρίου 2024

Το ιταλικό Ievoli Relume εκτός των ελληνικών χωρικών υδάτων νότια της Κάσου για έρευνες πόντισης καλωδίου


Δεν έχει υπάρξει αντίδραση από την Τουρκία - Οι έρευνες του πλοίου πραγματοποιούνται με ελληνική NAVTEX, η οποία εκδόθηκε από τον Σταθμό του Ηρακλείου

Σε μια κίνηση η οποία δεν είναι άσχετη με τις έντονες και τελικές διεργασίες για την λήψη αποφάσεων σχετικά με την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου με την Ελλάδα, το ιταλικό ερευνητικό σκάφος Ievoli Relume πλέει από τα ξημερώματα σε περιοχή εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων εντός ελληνικής ΑΟΖ πραγματοποιώντας έρευνες για την πόντιση του καλωδίου.

Οι έρευνες του πλοίου πραγματοποιούνται με την ελληνική NAVTEX 899/24 η οποία εκδόθηκε από τον Σταθμό του Ηρακλείου και προβλέπει την διεξαγωγή ερευνών από τις 6 έως 9 Σεπτεμβρίου συμπεριλαμβάνοντας και δυο περιοχές οι οποίες είναι εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων νοτίως της Κάσου και της Καρπάθου εντός οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ και εντός της περιοχής ελληνικής αρμοδιότητας για έκδοση NAVTEX.

Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει αντίδραση εκ μέρους της Τουρκίας, όπως είχε συμβεί σε ανάλογη απόπειρα ερευνών στα τέλη Ιουλίου εκτός των ελληνικών χωρικών υδάτων σε περιοχή που επικαλύπτει το παράνομο Τουρκολυβικό Μνημόνιο. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει «διακριτική» τουρκική παρουσία στην περιοχή, καθώς από τις 4 Σεπτεμβρίου μια τουρκική φρεγατα πλέει σε απόσταση 25-30 ναυτικών μιλίων από τα ελληνικά χωρικά ύδατα.

Την ίδια ημέρα (4 Σεπτεμβρίου) είχε εκδοθεί και άλλη ελληνική NAVTEX (888/24) η οποία αφορούσε και πάλι περιοχές εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων αλλά το Ievoli Relume δεν έκανε χρήση της σχετικής NAVTEX και δεν πραγματοποίησε έρευνες στην συγκεκριμένη περιοχή.

Εφόσον οι έρευνες του Ievoli Relume με βάση την NAVTEX 899/24 πραγματοποιηθούν χωρίς προβλήματα και χωρίς αντίδραση της Τουρκίας, θα είναι ένα επιχείρημα στις τελικές διαπραγματεύσεις που θα γίνουν στην Λευκωσία την Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου ώστε να επιχειρηθεί να υποβαθμιστεί το ενδεχόμενο μη ολοκλήρωσης του έργου λόγω της αντίθεσης της Τουρκίας, καθώς οι ενδεχόμενες αποζημιώσεις λόγω του «γεωπολιτικού ρίσκου» παραμένουν ένα μεγάλο αγκάθι στην διαπραγμάτευση.