Επίσημη απάντηση δίνει η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. αναφορικά με τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν για το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά και τους λόγους που οδήγησαν στην απευθείας ανάθεση στην εταιρεία που το υλοποίησε.
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. η δημιουργία του σήματος «ανατέθηκε σε εταιρεία η οποία διαθέτει εμπειρία στον τομέα της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ».
Η ανακοίνωση της Ελληνικό μετρό για το λογότυπο:
«Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. στο πλαίσιο ολοκλήρωσης του Έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης και της επικείμενης θέσης σε λειτουργία, στις 28/02/24 προχώρησε σε διενέργεια διαγωνισμού, με ανοικτή διαδικασία, για τη «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΛΟΓΟΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣΗΜΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ», που είχε ως αντικείμενο τη δημιουργία ενός απεικονιστικού σήματος/εμβλήματος (λογότυπο), το οποίο θα αποτελούσε το διακριτικό σήμα του Μετρό στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Ο Διαγωνισμός προέβλεπε την απονομή χρηματικών βραβείων στις τρεις πρώτες, κατά την αξιολόγηση της Επιτροπής, προτάσεις, συνολικής αξίας δεκατεσσάρων χιλιάδων ευρώ (14.000,00 €), χωρίς Φ.Π.Α.
Κατά τη διαδικασία του Διαγωνισμού, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. επαναξιολόγησε τις επιλογές της σχετικά με το αντικείμενο και προέβη στον ανασχεδιασμό του, λόγω της ανάγκης για τη δημιουργία οπτικής ταυτότητας του έργου. Για το λόγο αυτό προχώρησε στη ματαίωση του Διαγωνισμού.
Στις 25/06/24 δημοπράτησε Διαγωνισμό με αναθεωρημένο αντικείμενο και ποιοτικά κριτήρια και με εκτιμώμενη αξία τριάντα χιλιάδες ευρώ (30.000,00€), χωρίς ΦΠΑ, λόγω της αλλαγής του αντικειμένου. Στο πλαίσιο του νέου Διαγωνισμού υποβλήθηκαν οκτώ (8) προσφορές, τις οποίες η Επιτροπή Διαγωνισμού ομόφωνα απέρριψε, λαμβάνοντας υπόψη τις αξιολογήσεις τόσο των δικαιολογητικών συμμετοχής όσο και των τεχνικών προσφορών. Λόγω απόρριψης όλων των προσφορών, η διαδικασία απέβη άγονη και ο Διαγωνισμός ματαιώθηκε.
Για την αυστηρή τήρηση του χρονοδιαγράμματος, λόγω της λειτουργίας του Μετρό στις 30/11/24, και προκειμένου η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. να έχει στη διάθεσή της την απαιτούμενη οπτική ταυτότητα του έργου προέβη στη διαδικασία της απ’ ευθείας ανάθεσης, λαμβάνοντας υπόψη ότι η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ήταν 30.000,00€, δηλαδή εντός του ορίου της απευθείας ανάθεσης.
Το αντικείμενο της εν λόγω σύμβασης ήταν όμοιο με του προηγούμενου Διαγωνισμού, δηλαδή περιελάμβανε τον σχεδιασμό λογοτύπου του Μετρό Θεσσαλονίκης καθώς και τη δημιουργία σήμανσης των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, στοιχεία τα οποία αποτελούν την οπτική ταυτότητα του έργου.
Συγκεκριμένα, ο Ανάδοχος θα εκπονούσε:
α. Τη Μεθοδολογική προσέγγιση υλοποίησης του αντικειμένου της Σύμβασης
β. Το Λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης και τη Σήμανση των σταθμών για το σύνολο των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά
γ. Τις Επιγραφές των σταθμών και των αποβαθρών και τις κατευθυντήριες σημάνσεις συμπεριλαμβανομένων των πικτογραμμάτων για το σύνολο των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά.
δ. Το Διάγραμμα στάσεων των γραμμών του ΜΕΤΡΟ, το οποίο θα τοποθετηθεί εντός των συρμών
ε. Το Εγχειρίδιο οπτικής ταυτότητας (brandmanual), το οποίο θα πρέπει να περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον:
-Κανόνες ορθής και επιτρεπτής χρήσης του λογοτύπου για διαφορετικές ανάγκες, μεγέθη, υλικά κ.λπ. και τα σχετικά lock-ups, αποστάσεις ασφαλείας κ.ο.κ.
-Λεπτομέρειες για τη σωστή χρωματική απόδοση σε διαφορετικά μεγέθη, υλικά κ.λπ.
-Πρότυπα (templates) χρήσης του λογοτύπου όπως π.χ. σε καταχωρήσεις, ανακοινώσεις, διαφημίσεις, χορηγίες, χάρτες, παρουσιάσεις κ.ο.κ.
- Κανόνες συνύπαρξης του λογοτύπου με άλλα λογότυπα.
-Χρωματική παλέτα.
- Γραμματοσειρές και ορθή χρήση τους.
- Πικτογράμματα.
Για το σκοπό αυτό, στις 02/10/24 ανατέθηκε η σχετική σύμβαση στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE, η οποία διαθέτει εμπειρία στον τομέα της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ και δεν είχε συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία που προηγήθηκε».
Ο διαγωνισμός είχε αμοιβή 8.000 για το λογότυπο -Το έδωσαν με 30.000 απευθείας σε εταιρεία
Ποια είναι η «άσημη, νεοσύστατη εταιρεία», σύμφωνα με τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης, που πήρε τη δουλειά - «Ασυδοσία» καταγγέλλει ο ΣΑΘ
Συνεχίζεται ο σάλος που προκλήθηκε μετά την αποκάλυψη του λογοτύπου του Μετρό Θεσσαλονίκης τόσο για το αισθητικό αποτέλεσμα όσο και για το γεγονός ότι η πλειονότητα της κοινής γνώμης τώρα πληροφορείται ότι για το λογότυπο του Μετρό είχαν προκηρυχθεί δύο διαγωνισμοί με αμοιβή 8.000 ευρώ οι οποίοι ακυρώθηκαν για να δοθεί με απευθείας ανάθεση και αμοιβή 30.000 ευρώ στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE.
Μετρό Θεσσαλονίκης / Αυτό είναι το λογότυπο που έγινε με απευθείας ανάθεση 30.000 ευρώ
Στο θέμα παρενέβη με οργισμένη ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης (ΣΑΘ), ο οποίος κάνει λόγο για μεθόδευση, ασυδοσία και ατελέσφορη διασπάθιση δημοσίου χρήματος ενώ αποκαλύπτει όλο το παρασκήνιο της δυσώδους υπόθεσης με το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Συγκεκριμένα το χρονικό της ακύρωσης των διαγωνισμών με αμοιβή 8.000 ευρώ για το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης και την ανάθεσή του με 30.000 ευρώ είναι το εξής:
-Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης έλαβε τον Φεβρουάριο του 2024 από την εταιρία Ελληνικό Μετρό ΑΕ το έγγραφο με αρ. πρ. ALX- 80564/28-02-2024 προς ενημέρωση των Μελών του σχετικά με το διαγωνισμό με αρ.πρ., RFP-457/2024, που αφορούσε το σχεδιασμό του λογότυπου για το Μετρό Θεσσαλονίκης με ημερομηνία τελικής κατάθεσης των προτάσεων έως τις 22-04-2024 και με αμοιβή για το πρώτο βραβείο στον συγκεκριμένο διαγωνισμό το ποσό των 8.000 ευρώ.
-Ενάμιση μήνα μετά και 12 ημέρες πριν την προθεσμία ολοκλήρωσης του διαγωνισμού η εταιρία Ελληνικό Μετρό επανήλθε με το έγγραφο της ALX-80717/09-04-2024 που ενημέρωνε για τη ματαίωση του, χωρίς επεξήγηση των λόγων της ματαίωσης του και χωρίς ίχνος σεβασμού για συναδέλφους, που είχαν εργαστεί σύμφωνα με την διακήρυξη που είχε σταλεί.
-Μέσα από τα ΜΜΕ της πόλης, που επιβεβαιώνεται από το έγγραφο της απευθείας ανάθεσης με αρ.πρ. ΣΗΕΟ-253/02.10.2024, έγινε ενημέρωση, ότι η ελληνικό μετρό ΑΕ προκήρυξε δεύτερη διαγωνιστική ανοιχτή διαδικασία με την πρόσκληση με αρ.πρ. RFP-461/24 με αμοιβή 30.000 ευρώ.
-Στον δεύτερο διαγωνισμό όλες οι συμμετοχές απορριφθήκαν από την εταιρία.
-Με αυτή τη μεθόδευση και με τον ισχυρισμό ότι σε μικρό χρονικό διάστημα ανοίγει τις πόρτες του το Μετρό, επισημαίνει ο ΣΑΘ, επιλέχθηκε με απευθείας ανάθεση η εταιρία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE με αμοιβή 30.000 ευρώ.
-Σύμφωνα με τον ΣΑΘ, η εταιρεία είναι άσημη και νεοσύστατη, η οποία την ημέρα της ανάθεσης δεν είχε ούτε καν ενεργό ιστότοπο.
Τα σοβαρά ερωτήματα που θέτει ο ΣΑΘ
Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης χαρακτηρίζει προσχηματική τη διαδικασία που ακολουθήθηκε «ώστε το έργο σχεδιασμού του λογότυπου του Μετρό Θεσσαλονίκης να αποτελεί ένα ακόμα έργο στη μακριά λίστα έργων απευθείας αναθέσεων». Παράλληλα ζητά απάντηση στα εξής σοβαρά ερωτήματα:
-Πώς μπορεί κάποιος φορέας να αξιολογεί ένα λογότυπο, που θα κέρδιζε μέσα από μια διαγωνιστική διαδικασία, δηλαδή ένα λογότυπο που θα κρίνονταν ως το καλύτερο αναμεσά σε δεκάδες άλλες προτάσεις, με αμοιβή του ποσού των 8.000€, και ο ίδιος φορέας για το ίδιο λογότυπο να προβαίνει σε απευθείας ανάθεση με αμοιβή 30.000€, όχι σε κάποια διάσημη εταιρία για το αναγνωρισμένο σχετικό έργο της, αλλά σε μια άσημη νεοσύστατη εταιρία, η οποία την ημέρα της ανάθεσης δεν είχε ούτε καν ενεργό ιστότοπο.
-Ο ισχυρισμός περί μικρού χρονικού διαστήματος, σε ένα έργο που εξελίσσεται για 15 και πλέον χρόνια στην πόλη, μόνο θυμηδία μπορεί να προκαλέσει.
Με διαδικασίες σαν αυτές, σημειώνει ο ΣΑΘ, έχουν σαν αποτέλεσμα ο αριθμός των απευθείας αναθέσεων να έχει καταλήξει σε άνευ προηγουμένου ποσοστό (σύμφωνα δημοσιεύματα άνω το 70% των Δημοσίων Συμβάσεων).
Ο Σύλλογος ζητά «να σταματήσει η ασυδοσία και η ατελέσφορη διασπάθιση δημοσίου χρήματος και να δημιουργηθούν ευκαιρίες για την ανάδειξη και αξιοποίηση των βέλτιστων πρακτικών για το κοινό όφελος».