Την παρθενική του εμφάνιση σε άσκηση του πολεμικού ναυτικού έκανε το πρώτο υποβρύχιο type 214 της Τουρκίας, το Piri Reis, με τις αναφορές στο ανυπόστατο και προκλητικό δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» να περισσεύουν.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Το TCG Piri Reis, το πρώτο υποβρύχιο νέου τύπου της Τουρκίας με σύστημα εναέριας πρόωσης, συμμετέχει στην άσκηση «Γαλάζια Φάλαινα 2024».
Πρόκειται για υποβρύχια – αντιγραφή των ελληνικών κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ- , τα σχέδια κατασκευής των οποίων πούλησε η Γερμανία στους Τούρκους, με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια να κατακεραυνώνει προσφάτως δημόσια την Γερμανία γι’ αυτή την κίνηση.
Το PIRI REIS εφοδιάζεται με τους τουρκικής κατασκευής κατευθυνόμενους πυραύλους, ATMACA και GEZGİN, καθώς και την εγχώριας ανάπτυξης τορπίλη AKYA.
Υπενθυμίζεται ότι το ανυπόστατο και αλυτρωτικό δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με τις νέο-οθωμανικές επιδιώξεις, που αμφισβητεί ευθέως την εθνική κυριαρχία της Ελλάδας σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, πλέον αποτελεί μέρος της διδακτέας ύλης στα τουρκικά σχολεία.
Κι αυτό επικαλούνται στα ρεπορτάζ τους οι δημοσιογράφοι που κάλυψαν την παρθενική εμφάνιση του Piri Reis στην άσκηση Mavi Balina (Γαλάζια Φάλαινα).
Ο δημοσιογράφος του TRT Haber Muhamet Mücahit Dereli μετέδιδε:
«Στεκόμαστε δίπλα στο υποβρύχιο Piri Reis, μια από τις πολλαπλασιαστικές δυνάμεις της τ/Διοίκησης Ναυτικών Δυνάμεων, υπερασπιστή της ‘Γαλάζιας Πατρίδας’. Σχεδιάστηκε η παραγωγή 6 υποβρυχίων κλάσης Reis, και εδώ είναι το πρώτο που κατασκευάστηκε και καθελκύστηκε. […] Το υποβρύχιο TCG Piri Reis είναι ελλιμενισμένο στο λιμάνι της Μούγλας Aksaz. Αυτό το υποβρύχιο κατασκευάστηκε στην τ/Διοίκηση Ναυπηγείων Gölcük στο Gölcük, Kocaeli. Όπως μπορείτε να δείτε, έχει μήκος 68 μέτρα και πλάτος 6 μέτρα. Το τονάζ επιφανείας του είναι 1850 τόνοι και το εύρος πλεύσης του είναι 22.200 χιλιόμετρα. […] Επόμενο στη σειρά είναι το υποβρύχιο Hızır Reis, οι εργασίες και η ανάπτυξη του οποίου συνεχίζονται. […] Υπάρχει στρατιωτικό προσωπικό από πολλές άλλες χώρες που βρίσκονται εδώ για την Άσκηση Πρόσκλησης Γαλάζια Φάλαινα 24 και συνεχίζουν να εξετάζουν το υποβρύχιο εδώ. […] Είναι εξοπλισμένο με πολλές εγχώριες και εθνικές τεχνολογίες. Έχει τη δυνατότητα να εκτοξεύει βαριά τορπίλη Akya που παράγεται από την Roketsan. Ο πύραυλος κατά πλοίων Atmaca, που επίσης παράγεται από την Roketsan, είναι ενσωματωμένος στο υποβρύχιο Piri Reis. […] Το τμήμα που βλέπετε πίσω μου περιέχει πολλές τεχνολογικές δυνατότητες. Εδώ έχουν ενσωματωθεί και εγκατασταθεί μη ακουστικοί αισθητήρες, περισκόπιο, ιστός οπτρονικών, κεραίες μάχης, ραντάρ, ιστός αναπνευστήρα και πολλά άλλα τεχνολογικά συστήματα. Στην Άσκηση Πρόσκλησης Γαλάζια Φάλαινα 24, το υποβρύχιο Piri Reis θα αποτελέσει επίσης μια σοβαρή πολλαπλασιαστική δύναμη για την προστασία των θαλασσών της ‘Γαλάζιας Πατρίδας’, εισερχόμενο στο δυναμικό της Διοίκησης Ναυτικών Δυνάμεων της Τουρκίας. Επίσης, το υποβρύχιο TCG Piri Reis είναι έτοιμο για πόλεμο επιφανείας και υποβρύχιο πόλεμο. […]».
Όπως έχουμε επισημάνει στο enikos.gr, το ότι η Τουρκία παραλαμβάνει το πρώτο ΤΥΡΕ-214 δεν σημαίνει ότι η Ελλάδα αυτόματα χάνει το πλεονέκτημα των «αόρατων αποστολών» στο Αιγαίο.
Το PIRI REIS έχει αρκετές διαφορές με τα ελληνικά «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ». Έχει διαφορετικού τύπου προπέλα από τα ελληνικά και εγχώριας ανάπτυξης ηλεκτρονικά συστήματα, που δεν έχουν δοκιμαστεί επί του πεδίου και είναι αμφιβόλου απόδοσης.
Πόσο σύντομα θα μπορέσουν να εξουδετερώσουν οι Τούρκοι την ελληνική υποβρύχια απειλή; Η απάντηση από τους καλά γνωρίζοντες είναι ότι ίσως «ποτέ». Κι αυτό διότι οι Έλληνες ναυτικοί ήδη γνωρίζουν πολύ καλά τη συμπεριφορά και τις δυνατότητες του υποβρυχίου. Έχουν πραγματοποιήσει πολλές αποστολές, έχουν εκπαιδευτεί σε τέτοιο βαθμό που πλέον έχουν μπει σε ασκήσεις τακτικής… άλλου επιπέδου.
Η Τουρκία άργησε να ρίξει τα νέα υποβρύχιά της, τα οποία εν σχέσει με τα αντίστοιχα ελληνικά είναι μακρύτερα.
Πλέον έχει να αντιμετωπίσει έναν τριπλό εφιάλτη: Ο πρώτος είναι οι τορπίλες βαρέως τύπου και τα αντίμετρα, που θα εφοδιάζουν τα ελληνικά υποβρύχια, ο δεύτερος είναι η προμήθεια των ελικοπτέρων MH-60R, Romeo, με το παρατσούκλι «φονιάδες των υποβρυχίων» και τρίτον την αναβάθμιση των ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ κι εν συνεχεία την προμήθεια 4 νέων υποβρυχίων.
Οι Τούρκοι από τη μεριά τους προχωρούν το υποβρύχιο πρόγραμμά τους, με δεύτερο να είναι στο νερό το ο TCG HizirReis, που πρόσφατα πραγματοποίησε την πρώτη του κατάδυση, με το σύνολο των δοκίμων να ολοκληρώνονται τους πρώτους μήνες του 2025, όποτε και αναμένεται η ένταξη του στον Στόλο.
Βάσει του προγραμματισμού του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού υπολογίζεται ότι στο δεύτερο εξάμηνο του 2025 θα ξεκινήσει τις θαλάσσιες δοκιμές το τρίτο υποβρύχιο του τύπου, TCG MuratReis.
Η Ελλάδα θα προχωρήσει στην αναβάθμιση των 4 υποβρυχίων Type 214 κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ που διαθέτει και ταυτόχρονα θα ναυπηγήσει 4 νέα υποβρύχια.
Αφενός, σε ό,τι αφορά τα τέσσερα «αόρατα» υποβρύχια Type 214 κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, που έχει αποφασιστεί ο εκσυγχρονισμός μέσης ζωής, που περιλαμβάνει κυρίως νέα ηλεκτρονικά. Κάτι που θα τους προσδώσουν νέο πλεονέκτημα έναντι των τουρκικών της αντίστοιχης κλάσης και θα προσφέρουν στην Ελλάδα συνέχεια στην υποβρύχια υπεροχή, που απολαμβάνει από το 2012 κι ένθεν. Το κόστος υπολογίζεται στο 1 δισ.
Όμως, έχει αποφασιστεί η ναυπήγηση 4 νέων υποβρυχίων, με την πλατφόρμα που φαίνεται να προκρίνεται να κρατείται ως επτασφράγιστο μυστικό. Παράλληλα, υπάρχουν σκέψεις η επιλογή ναυπήγησης των 4 να γίνει πακέτο με την προμήθεια και 2 μεταχειρισμένων, ώστε να υπάρχει ένας συμπαγής στόλος 2 τύπων, που θα δημιουργεί οικονομίες κλίμακος. Το πρόγραμμα υπολογίζεται να φτάσει τα 7 δισ. μαζί με την υποστήριξή τους.
«Στεκόμαστε δίπλα στο υποβρύχιο Piri Reis, μια από τις πολλαπλασιαστικές δυνάμεις της τ/Διοίκησης Ναυτικών Δυνάμεων, υπερασπιστή της ‘Γαλάζιας Πατρίδας’. Σχεδιάστηκε η παραγωγή 6 υποβρυχίων κλάσης Reis, και εδώ είναι το πρώτο που κατασκευάστηκε και καθελκύστηκε. […] Το υποβρύχιο TCG Piri Reis είναι ελλιμενισμένο στο λιμάνι της Μούγλας Aksaz. Αυτό το υποβρύχιο κατασκευάστηκε στην τ/Διοίκηση Ναυπηγείων Gölcük στο Gölcük, Kocaeli. Όπως μπορείτε να δείτε, έχει μήκος 68 μέτρα και πλάτος 6 μέτρα. Το τονάζ επιφανείας του είναι 1850 τόνοι και το εύρος πλεύσης του είναι 22.200 χιλιόμετρα. […] Επόμενο στη σειρά είναι το υποβρύχιο Hızır Reis, οι εργασίες και η ανάπτυξη του οποίου συνεχίζονται. […] Υπάρχει στρατιωτικό προσωπικό από πολλές άλλες χώρες που βρίσκονται εδώ για την Άσκηση Πρόσκλησης Γαλάζια Φάλαινα 24 και συνεχίζουν να εξετάζουν το υποβρύχιο εδώ. […] Είναι εξοπλισμένο με πολλές εγχώριες και εθνικές τεχνολογίες. Έχει τη δυνατότητα να εκτοξεύει βαριά τορπίλη Akya που παράγεται από την Roketsan. Ο πύραυλος κατά πλοίων Atmaca, που επίσης παράγεται από την Roketsan, είναι ενσωματωμένος στο υποβρύχιο Piri Reis. […] Το τμήμα που βλέπετε πίσω μου περιέχει πολλές τεχνολογικές δυνατότητες. Εδώ έχουν ενσωματωθεί και εγκατασταθεί μη ακουστικοί αισθητήρες, περισκόπιο, ιστός οπτρονικών, κεραίες μάχης, ραντάρ, ιστός αναπνευστήρα και πολλά άλλα τεχνολογικά συστήματα. Στην Άσκηση Πρόσκλησης Γαλάζια Φάλαινα 24, το υποβρύχιο Piri Reis θα αποτελέσει επίσης μια σοβαρή πολλαπλασιαστική δύναμη για την προστασία των θαλασσών της ‘Γαλάζιας Πατρίδας’, εισερχόμενο στο δυναμικό της Διοίκησης Ναυτικών Δυνάμεων της Τουρκίας. Επίσης, το υποβρύχιο TCG Piri Reis είναι έτοιμο για πόλεμο επιφανείας και υποβρύχιο πόλεμο. […]».
Όπως έχουμε επισημάνει στο enikos.gr, το ότι η Τουρκία παραλαμβάνει το πρώτο ΤΥΡΕ-214 δεν σημαίνει ότι η Ελλάδα αυτόματα χάνει το πλεονέκτημα των «αόρατων αποστολών» στο Αιγαίο.
Το PIRI REIS έχει αρκετές διαφορές με τα ελληνικά «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ». Έχει διαφορετικού τύπου προπέλα από τα ελληνικά και εγχώριας ανάπτυξης ηλεκτρονικά συστήματα, που δεν έχουν δοκιμαστεί επί του πεδίου και είναι αμφιβόλου απόδοσης.
Πόσο σύντομα θα μπορέσουν να εξουδετερώσουν οι Τούρκοι την ελληνική υποβρύχια απειλή; Η απάντηση από τους καλά γνωρίζοντες είναι ότι ίσως «ποτέ». Κι αυτό διότι οι Έλληνες ναυτικοί ήδη γνωρίζουν πολύ καλά τη συμπεριφορά και τις δυνατότητες του υποβρυχίου. Έχουν πραγματοποιήσει πολλές αποστολές, έχουν εκπαιδευτεί σε τέτοιο βαθμό που πλέον έχουν μπει σε ασκήσεις τακτικής… άλλου επιπέδου.
Η Τουρκία άργησε να ρίξει τα νέα υποβρύχιά της, τα οποία εν σχέσει με τα αντίστοιχα ελληνικά είναι μακρύτερα.
Πλέον έχει να αντιμετωπίσει έναν τριπλό εφιάλτη: Ο πρώτος είναι οι τορπίλες βαρέως τύπου και τα αντίμετρα, που θα εφοδιάζουν τα ελληνικά υποβρύχια, ο δεύτερος είναι η προμήθεια των ελικοπτέρων MH-60R, Romeo, με το παρατσούκλι «φονιάδες των υποβρυχίων» και τρίτον την αναβάθμιση των ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ κι εν συνεχεία την προμήθεια 4 νέων υποβρυχίων.
Οι Τούρκοι από τη μεριά τους προχωρούν το υποβρύχιο πρόγραμμά τους, με δεύτερο να είναι στο νερό το ο TCG HizirReis, που πρόσφατα πραγματοποίησε την πρώτη του κατάδυση, με το σύνολο των δοκίμων να ολοκληρώνονται τους πρώτους μήνες του 2025, όποτε και αναμένεται η ένταξη του στον Στόλο.
Βάσει του προγραμματισμού του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού υπολογίζεται ότι στο δεύτερο εξάμηνο του 2025 θα ξεκινήσει τις θαλάσσιες δοκιμές το τρίτο υποβρύχιο του τύπου, TCG MuratReis.
Η Ελλάδα θα προχωρήσει στην αναβάθμιση των 4 υποβρυχίων Type 214 κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ που διαθέτει και ταυτόχρονα θα ναυπηγήσει 4 νέα υποβρύχια.
Αφενός, σε ό,τι αφορά τα τέσσερα «αόρατα» υποβρύχια Type 214 κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, που έχει αποφασιστεί ο εκσυγχρονισμός μέσης ζωής, που περιλαμβάνει κυρίως νέα ηλεκτρονικά. Κάτι που θα τους προσδώσουν νέο πλεονέκτημα έναντι των τουρκικών της αντίστοιχης κλάσης και θα προσφέρουν στην Ελλάδα συνέχεια στην υποβρύχια υπεροχή, που απολαμβάνει από το 2012 κι ένθεν. Το κόστος υπολογίζεται στο 1 δισ.
Όμως, έχει αποφασιστεί η ναυπήγηση 4 νέων υποβρυχίων, με την πλατφόρμα που φαίνεται να προκρίνεται να κρατείται ως επτασφράγιστο μυστικό. Παράλληλα, υπάρχουν σκέψεις η επιλογή ναυπήγησης των 4 να γίνει πακέτο με την προμήθεια και 2 μεταχειρισμένων, ώστε να υπάρχει ένας συμπαγής στόλος 2 τύπων, που θα δημιουργεί οικονομίες κλίμακος. Το πρόγραμμα υπολογίζεται να φτάσει τα 7 δισ. μαζί με την υποστήριξή τους.
enikos.gr