Η Τουρκία βλέπει να απομακρύνονται τα νέα F-16 Viper από το οπλοστάσιό της και αρχίζει να ρίχνει όλο το βάρος στην προμήθεια των Eurofighter. Ο Τούρκος υπουργός Άμυνας σχεδόν το ομολογεί αλλά παράλληλα αφήνει μία χαραμάδα για τα F-35.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Η Τουρκία έχει εδώ και αρκετές εβδομάδες ξεγράψει την προμήθεια των κιτ αναβάθμισης για 80 μαχητικά της F-16 block 50 σε Viper. Οι ΗΠΑ διά της καθυστερήσεως και των συνεχών αναβολών, έδωσαν να καταλάβει στην Άγκυρα ότι ποτέ δεν θα παραλάβει τα πολυπόθητα κιτ για να αποκτήσει F-16 4+ γενιάς όσο έχει τη στάση αυτή απέναντι στο Ισραήλ.
Μία στάση, η οποία την οδηγεί στην οδυνηρή παραδοχή ότι ούτε τα 40 νέα F-16 Viper, που έχει παραγγείλει, δεν πρόκειται να τα παραλάβει ποτέ. Από τον περασμένο Φεβρουάριο, οπότε κι εγκρίθηκε από το Κογκρέσο η πώληση νέων μαχητικών στην Τουρκία, έως σήμερα, οι ΗΠΑ δεν έχουν ακόμα προχωρήσει στην συζήτηση της LOA, πολύ περισσότερο στην έγκριση και υπογραφή της.
Έτσι, ακόμη και η προμήθεια νέων μαχητικών F-16 πλέον είναι στον «αέρα», με το τουρκικό υπουργείο Άμυνας και τον ίδιο τον Γιασάρ Γκιουλέρ να ομολογεί ότι το ενδιαφέρον για την απόκτηση των δικινητήριων Eurofighter είναι πιο δυνατό από ποτέ.
«Η διαδικασία προμήθειας 40 F-16 και οι τεχνικές διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη. Οι διαπραγματεύσεις για το Eurofighter συνεχίζονται επίσης θετικά. Δύο Eurofighters του Ηνωμένου Βασιλείου, που συμμετέχουν σε ασκήσεις στο Κατάρ, θα φτάσουν στην Άγκυρα στις 18 Δεκεμβρίου και θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε τα αεροπλάνα. Σχετικά με το F-35, έχουμε ξαναπεί ότι θέλουμε να το αγοράσουμε» ανέφερε σε πρόσφατες δηλώσεις του ο Γκιουλέρ, δίνοντας σαφές στίγμα των προθέσεων της Τουρκίας.
Ωστόσο κατά πάγια τακτική – ως απότοκο του μεγαλοϊδεατισμού που διακατέχει την πολιτική Ερντογάν – ο Γκιουλέρ θύμισε το διαρκές ενδιαφέρον της Τουρκίας για την προμήθεια των F-35, επαναλαμβάνοντας την αισιοδοξία του ότι αυτό μπορεί να συμβεί: «Πιστεύουμε ότι η θετική ατμόσφαιρα στη διαδικασία προμήθειας των F-16 θα αντανακλάται και στη διαδικασία των F-35. Θα συζητήσουμε επίσης με τη νέα κυβέρνηση που θα αναλάβει καθήκοντα στις ΗΠΑ την άρση των κυρώσεων CAATSA, οι οποίες είναι αντίθετες με το πνεύμα της συμμαχίας. Δεν υπάρχει καμία αλλαγή στη θέση μας για τους S-400».
Η Άγκυρα εκτός από το βάρος της στην προμήθεια 40 μαχητικών Eurofighter, τρέφει παράλληλα ελπίδες ότι έως το 2030 θα μπορέσει να αποκτήσει δυναμική το πρόγραμμα εγχώριας ανάπτυξης και παραγωγής του μαχητικού αεροσκάφους ΚΑΑΝ, παράλληλα με το ελαφρύ HURJET, και θα μπορέσει να φτάσει στο σημείο να παράγει με μαζικούς αριθμούς τα δικά της αεροσκάφη.
Στον αντίποδα, στην Ελλάδα υποδέχονται μάλλον με ανακούφιση τα νέα από την Τουρκία, αφού το πρόγραμμα με τις αποσύρσεις αεροσκαφών και η ροή νέων δεν βγάζει ούτε κατά προσέγγιση τα νούμερα με τις οροφές που προβλέπει η νέα Δομή Δυνάμεων, αφού έχει αποφασίσει να αποσύρει το σύνολο των Mirage 2000-5, ενώ αφέθηκαν πλήρως και τα Mirage 2000EGM στη μοίρα τους, παράλληλα με τα F-16 block 30 και τα Phantom F-4, που επίσης αποσύρονται.
Όπως έχουμε ξαναγράψει στο enikos.gr, στην προηγούμενη δεκαπενταετή Δομή Δυνάμεων, που είχε καταρτιστεί επί Αρχηγίας Κωνσταντίνου Φλώρου στο ΓΕΕΘΑ και εγκριθεί από το ΚΥΣΕΑ, οι οροφές ειδικά σε μαχητικά ήταν πολύ υψηλότερες (σύνολο 240) στα μαχητικά από τα 200 που προβλέπονται στη νέα για το 2035. Μόνο που όπως βαίνει ο προγραμματισμός η ΠΑ θα έχει μείνει με 150 μαχητικά, δεδομένου ότι τα πρώτα πέντε F-35 θα έρθουν το 2030, η παραλαβή και των υπολοίπων 35 θα έχει ολοκληρωθεί σταδιακά ως το 2035 και η παραγγελία επιπλέον 10+6 Rafale αργεί πολύ ακόμα.
enikos.gr