Μέσα από «φουρτούνες» προχωρά η εκπαίδευση των πρώτων στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού που έχουν επιλεγεί να επανδρώσουν την πρώτη φρεγάτα FDI Belharra “ΚΙΜΩΝ” και εν συνεχεία θα αναλάβουν την εκπαίδευση των επόμενων πληρωμάτων για τις υπόλοιπες τρεις φρεγάτες.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Σωρεία προβλημάτων στην εκπαίδευση του πρώτου πληρώματος που θα επανδρώσει την πρώτη φρεγάτα FDI Belharra “ΚΙΜΩΝ” του Πολεμικού Ναυτικού, έχουν προκαλέσει προβληματισμό στην ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων.
Οι περικοπές στις αποζημιώσεις, μέσω πρακτικών που ακολουθούνται και στην εκπαίδευση του πληρώματος της πρώτης Belharra ή η φορολόγησή τους, έχουν ενισχύσει το κύμα των συνεχών αποχωρήσεων, που φέτος προβλέπεται να είναι σε υψηλότερο ποσοστό από ποτέ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, από τη γενικότερη κρίση στο ΠΝ δεν έμεινε αλώβητο ούτε το πλήρωμα της πρώτης φρεγάτας Belharra που εκπαιδεύεται στο Λοριάν της Γαλλίας. Από τα 60 μέλη που αρχικά είχαν μεταβεί για να εκπαιδευτούν, οι 7 παραιτήθηκαν και δεν βρίσκονται πρόθυμα στελέχη για να τους αντικαταστήσουν.
Μάλιστα, όπως πληροφορούμαστε, ακόμη και για την τελική επιλογή των πρώτων 60 η ηγεσία του Στόλου αναγκάστηκε να κάνει έκπτωση στα προσόντα που είχε θέσει ως απαραίτητα ώστε να συμπληρωθεί τελικά ο αριθμός. Συγκεκριμένα, ενώ στην αρχή ήταν υποχρεωτική η γνώση της αγγλικής γλώσσας, τελικά έγινε προαιρετική, με αποτέλεσμα 3 στελέχη που εκπαιδεύονται να μην γνωρίζουν αγγλικά.
Όμως, το ουσιαστικότερο πρόβλημα έχει να κάνει με την αποζημίωσή τους. Η τρίμηνη παραμονή τους στην Γαλλία αποφασίστηκε να γίνει με εκπτώσεις. Συγκεκριμένα, δεν συμπληρώνουν ολόκληρο τον μήνα στο Λοριάν, αλλά στις 25 με 27 ημέρες επιστρέφουν για μερικές ημέρες πίσω στην Ελλάδα, με έξοδα της υπηρεσίας, για να επιστρέψουν και πάλι πίσω μερικές ημέρες αργότερα.
Ο λόγος, όπως εξηγούσαν πηγές του Ναυτικού στο enikos.gr, έχει να κάνει με την απόφαση για την ευρύτερη συρρίκνωση των λειτουργικών εξόδων. Εν προκειμένω, δεδομένου ότι τα στελέχη του ΠΝ δεν συμπληρώνουν μήνα παραμονής στην αλλοδαπή, αποζημιώνονται με 33 ευρώ την ημέρα, ενώ εάν συμπλήρωναν κανονικά ολόκληρο τον μήνα θα λάμβαναν 50 ευρώ ημερήσια αποζημίωση επιπλέον του μισθού τους. Έτσι, στα 53 άτομα που έχουν μείνει να εκπαιδεύονται πλέον, το ΠΝ δαπανά περίπου 50.000 ευρώ αντί για 85.000 ευρώ που θα τους έδινε εάν έκλειναν μήνα.
Η τελευταία εξέλιξη έχει προκαλέσει, όπως ήταν επόμενο, δυσαρέσκεια στα εναπομείναντα στελέχη, που δεν συνεχίζουν την εκπαίδευσή τους με την ίδια θέρμη, όπως θα άρμοζε στο ιστορικά πρώτο πλήρωμα της πρώτης υπερσύγχρονης φρεγάτας που ναυπηγεί το Πολεμικό Ναυτικό έπειτα από 3 δεκαετίες.
Μάλιστα, όπως αναφέρουν οι ίδιες ναυτικές πηγές στο enikos.gr, ο συνδυασμός των παραπάνω γεγονότων έχει προκαλέσει προβλήματα και στην επάνδρωση του συνεργείου των υπερσύγχρονων φρεγατών, που παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα και εξακολουθεί να μην βρίσκεται κανένας πρόθυμος να το επανδρώσει.
Το πρόβλημα, που έχει εντοπιστεί, προκαλεί προβλήματα στην εκπαίδευση και των επόμενων πληρωμάτων που θα κληθούν θα επανδρώσουν τις άλλες 2+1 φρεγάτες FDI Belharra. Σε σύντομο χρονικό διάστημα από την ΚΙΜΩΝ, ακολουθεί η παραλαβή της ΝΕΑΡΧΟΣ και σχεδόν έναν χρόνο μετά ακολουθεί η ΦΟΡΜΙΩΝ.
Και ήδη, όπως ανακοίνωσε ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας από το Λοριάν της Γαλλίας – όπου το enikos.gr και ο υπογράφων ήταν εκεί – η ελληνική κυβέρνηση έχει αποφασίσει να προχωρήσει στη ναυπήγηση και 4ης φρεγάτας, της ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ.
Το κάθε πλοίο υπολογίζεται ότι θα κοστίσει περίπου 1,3 δισ. ευρώ ενώ σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν επιπλέον 1 δισ. για την τοποθέτηση του συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου καθώς και αναλωσίμων για παραπλάνηση πυραύλων, που απουσιάζουν στον εξοπλισμό των πλοίων και θα αποτελέσουν ξεχωριστή παραγγελία.
Όπως ξεχωριστή παραγγελία θα είναι και η τοποθέτηση των εκτοξευτών Α70 για τους στρατηγικούς πυραύλους NAVAL Scalp, που δεν υπήρχαν στην αρχική παραγγελία.
Η επιπλέον δαπάνη τόσων χρημάτων – παρά το γεγονός ότι θα μπορούσε να είχε αναληφθεί σημαντικό υποκατασκευαστικό έργο στην Ελλάδα από ελληνικά ναυπηγεία με ποσοστό συμμετοχής άνω του 40% εν σχέσει με το 12% σήμερα – σε κάθε περίπτωση θεωρείται απαραίτητη ώστε το ΠΝ να αποκτήσει 4 πανίσχυρα σύγχρονα πλοία. Ωστόσο όπως επισημαίνουν γνώστες του ναυτικού προγράμματος, θα πρέπει να διορθωθεί άμεσα και η όποια παραφωνία έχει εντοπιστεί στην εκπαίδευση των πληρωμάτων, διαφορετικά – όπως συχνά λένε οι ναύαρχοι στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων- «χωρίς τους ανθρώπους τους τα πλοία θα είναι σκέτες λαμαρίνες».
enikos.gr