Ο Έλον Μασκ μόλις δήλωσε ότι θα μπορούσε να υλοποιήσει ένα πολύ φιλόδοξο έργο που θα ενώνει υποθαλάσσια τις ΗΠΑ με την Αγγλία, και μάλιστα με πολύ χαμηλότερο κατασκευαστικό κόστος απ’ ό,τι είχε υπολογιστεί αρχικά.
Έχουμε δει κατά διαστήματα να κατασκευάζονται διάφορα κολοσσιαία έργα υποδομών, που εξυπηρετούν καθημερινά χιλιάδες ανθρώπους, και που ωστόσο μοιάζουν να αψηφούν τη λογική και τους νόμους της φυσικής.
Ως αντιπροσωπευτικά παραδείγματα αναφέρουμε τη σήραγγα της Μάγχης που συνδέει τη Γαλλία με το Ηνωμένο Βασίλειο ή τη γέφυρα που ενώνει το Πεκίνο με τη Σαγκάη (Danyang–Kunshan Grand Bridge), συνολικού μήκους 1.318 χιλιομέτρων.
Ωστόσο το έργο με το οποίο ασχολούμαστε παρακάτω βασίζεται σε μία ιδέα που υπάρχει εδώ και δεκάδες χρόνια, και σίγουρα πρόκειται για ένα από τα πιο φιλόδοξα έργα υποδομών στην ιστορία της ανθρωπότητας. Ο λόγος για το Υπερατλαντικό Τούνελ, μια ριζοσπαστική πρόταση, που τριγυρνάει επί χρόνια στο μυαλό κάποιων μηχανικών, αρχιτεκτόνων και επιχειρηματιών, δίχως να έχει καταφέρει προς το παρόν να πάρει τον δρόμο της υλοποίησης.
Πρόκειται κυριολεκτικά για ένα τρελό σενάριο που αφορά στη δημιουργία μιας σιδηροδρομικής σήραγγας που θα διασχίζει υποθαλάσσια τον Ατλαντικό Ωκεανό και θα ενώνει τη Νέα Υόρκη με το Λονδίνο.
Με ένα αστρονομικό κόστος περίπου 19,8 τρισεκατομμυρίων δολαρίων (19,3 τρισεκατομμύρια ευρώ με τις τρέχουσες συναλλαγματικές ισοτιμίες), αυτή η προσπάθεια αποτελεί την επιτομή της φιλοδοξίας να ξεπεραστούν γεωγραφικά όρια που ως τώρα θεωρούνται αξεπέραστα. Ωστόσο είναι βέβαιο πως η υλοποίησή του θα ενίσχυε περαιτέρω την εμπορική σχέση μεταξύ των δύο χωρών, παρά την απόσταση των 5.500 χιλιομέτρων που τις χωρίζει.
Η φρέσκια είδηση που αφορά αυτό το έργο είναι μία δήλωση που ίσως θα μπορούσε να το φέρει πιο κοντά στην υλοποίηση: Ο Έλον Μασκ, μέσω δημοσίευσης στο Χ (στην πλατφόρμα που του ανήκει), δήλωσε ότι η κατασκευαστική εταιρεία την οποία ίδρυσε το 2017, η Boring Company, θα μπορούσε να υλοποιήσει το έργο με πολύ χαμηλότερο κόστος, απ’ ό,τι είχε αρχικά υπολογιστεί.
Οι υποστηρικτές του φαραωνικού πρότζεκτ εκτιμούν ότι οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις θα μπορούσαν να επιτρέψουν την εξέλιξη τρένων τα οποία θα μπορούσαν να διασχίσουν αυτά τα 5.500 χλμ. σε λιγότερες από 8 ώρες -όσο δηλαδή διαρκεί το ταξίδι με το αεροπλάνο- και συγκεκριμένα μέσα σε μόλις… 60 λεπτά.
Πώς θα γινόταν αυτό εφικτό; Μέσω τρένων που θα μπορούσαν να αναπτύξουν ταχύτητες έως και... 4.800 χιλιόμετρα/ώρα, μέσα σε κάψουλες κενού αέρα (μαγνητική αιώρηση) όπου δεν θα υπάρχει η παραμικρή τριβή. Αξίζει, βέβαια, να σημειωθεί ότι στα όποια τεστ γίνονται σήμερα και πρωταγωνιστούν τρένα μαγνητικής αιώρησης οι ταχύτητες δεν υπερβαίνουν τα 1.000 χλμ./ώρα.
Επιπλέον, εύλογα ερωτήματα γεννιούνται και σχετικά με τον χρόνο που απαιτείται για την κατασκευή αυτού του εξωφρενικού έργου. Η υλοποίηση της Σήραγγας της Μάγχης που συνδέει τη Γαλλία με το Ηνωμένο Βασίλειο διήρκησε 6 χρόνια, καλύπτοντας περίπου 38 χλμ.
Όλοι αυτοί οι περιορισμοί δεν έχουν επιτρέψει στη συγκρότηση ενός συνεκτικού σχεδίου για την κατασκευή του τούνελ, με καμία από τις δύο χώρες να μην έχει δηλώσει ως τώρα ότι σκέφτεται σοβαρά το σενάριο της υλοποίησης.
Δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά αν ο Έλον Μασκ θα πάρει… ζεστά την υπόσχεσή του, ωστόσο από το νέο του πόστο στην κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ, είναι σίγουρο πως τα επόμενα χρόνια θα έχει την απαιτούμενη στήριξη ώστε να το αναλάβει.