Σε εξέλιξη βρίσκεται Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ) για στελέχη του Πυροσβεστικού Σώματος, σχετικά με τον τρόπο που ενήργησαν κατά το διάστημα που ακολούθησε της τραγωδίας των Τεμπών, όπου 57 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους.
Η ΕΔΕ δεν αφορά στο τοπικό πυροσβεστικό κλιμάκιο και συγκεκριμένα στα δύο
χαμηλόβαθμα στελέχη, που αμέσως μετά το δυστύχημα μετέβησαν στο σημείο της
σύγκρουσης και πραγματοποίησαν αυτοψία συντάσσοντας αναφορά μιας σελίδας.
Αντίθετα, επικεντρώνεται σε στελέχη της Εξειδικευμένης Διεύθυνσης
Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού (ΔΑΕΕ), αλλά και σε ανώτατους και ανώτερους
αξιωματικούς της Πυροσβεστικής που είχαν την ευθύνη διαχείρισης του χώρου,
σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ.
Το εν λόγω εξειδικευμένο κλιμάκιο, κατά τις ίδιες πληροφορίες, έφτασε στα
Τέμπη στις 2 Μαρτίου 2023 για να πραγματοποιήσει αυτοψία και να προσδιορίσει
τα αίτια της έκρηξης και της πυρκαγιάς, ωστόσο αποχώρησε ένα 24ωρο αργότερα,
χωρίς να κάνει καμία προανακριτική πράξη.
Μάλιστα, στο πλαίσιο του πειθαρχικού τους ελέγχου, δήλωσαν ότι εντολή να
αποχωρήσουν τους έδωσε ο Περιφερειακός Διοικητής της Πυροσβεστικής, ο οποίος
εξάλλου είχε τη συνολική ευθύνη για τη διαχείριση του δυστυχήματος.
Από τη μεριά του, ο συγκεκριμένος ανώτατος αξιωματικός απάντησε στο πλαίσιο
της ΕΔΕ ότι ουδέποτε ενημερώθηκε για την παρουσία εξειδικευμένου κλιμακίου της
ΔΑΕΕ στο σημείο.
Πηγές εντός του Σώματος που επικαλείται ο τηλεοπτικός σταθμός διευκρινίζουν,
πάντως, ότι το κλιμάκιο της ΔΑΕΕ όφειλε σε συνεννόηση με τον εισαγγελέα να
παραμείνει στο σημείο και να διεξάγει έρευνες. Καθώς και ότι μετά την
ενημέρωση του εισαγγελέα ουδείς αξιωματικός της ΠΥ δύναται να διατάξει την
απομάκρυνσή τους από το σημείο.
Άλλο κλιμάκιο 23 μέρες μετά
Επιπλέον, 23 μέρες αργότερα, άλλο κλιμάκιο της ίδια Υπηρεσίας, που επισκέφθηκε
το σημείο του δυστυχήματος στα Τέμπη, συνέδραμε στις έρευνες, αλλά και στην
σύνταξη του πολυσέλιδου πορίσματος του υπεβλήθη στη συνέχεια. Σύμφωνα με την
ίδια πηγή, το συγκεκριμένο κλιμάκιο έκανε σωστά την δουλειά του, με την
επισήμανση ότι είχαν απομακρυνθεί από το σημείο κρίσιμα πειστήρια.
Η ΕΔΕ παραμένει μέχρι και σήμερα σε εξέλιξη και οι τελευταίες καταθέσεις
πάρθηκαν τον Ιανουάριο.
Σε μια ενδιαφέρουσα σύμπτωση στις προ δεκαημέρου κρίσεις, τον δρόμο της
αποστρατείας πήρε τόσο ο υψηλόβαθμος αξιωματικός που κατείχε τη θέση του
Περιφερειακού Διοικητή της ΠΥ και τον οποίο οι υπάλληλοι της ΔΑΕΕ είχαν
υποδείξει ως εκείνον που τους είπε να φύγουν από τα Τέμπη, όσο και ο υπαρχηγός
της Πυροσβεστικής, ο οποίος είχε την ευθύνη της ΕΔΕ.
Τι απαντά η Πυροσβεστική
Σχετικά με ρεπορτάζ και δημοσιεύματα στον ηλεκτρονικό τύπο για Ένορκες
Διοικητικές Εξετάσεις για τα Τέμπη πηγές του Πυροσβεστικού Σώματος
διευκρινίζουν, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι:
«Στις 30 Ιουλίου 2024, η Εισαγγελία Εφετών Λάρισας απέστειλε στον Αρχηγό του
Πυροσβεστικού Σώματος έγγραφο που γνωστοποιούσε την άσκηση ποινικής δίωξης σε
4 στελέχη της Πυροσβεστικής αναφορικά με πράξεις και παραλείψεις κατά την
εκτέλεση προανακριτικού έργου στην υπόθεση των Τεμπών.
Την 1η Αυγούστου 2024 ο Αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος διέταξε Ένορκη
Διοικητική Εξέταση, την οποία ανέλαβε ο Αντιστράτηγος- Υπαρχηγός του ΠΣ.
Μετά τις κρίσεις και τις αλλαγές στην ηγεσία του Πυροσβεστικού Σώματος, η
διενέργεια της εν εξελίξει ΕΔΕ ανατέθηκε στον Αντιστράτηγο- Επιθεωρητή Νοτίου
Ελλάδος, προκειμένου να την ολοκληρώσει.
Σημειώνεται ότι είχε προηγηθεί άλλη ΕΔΕ που ασκήθηκε σε βάρος των προσώπων,
που συνέταξαν την αρχική έκθεση αυτοψίας για το δυστύχημα των Τεμπών. Ο
έλεγχος αυτός ολοκληρώθηκε 15 Μαρτίου 2024 και κατέληξε στην επιβολή κυρώσεων
εις βάρος των ελεγχθέντων ανακριτικών υπαλλήλων».
Στο «φως» ήλθαν και οι καταθέσεις υπαλλήλου του ΟΣΕ, ο οποίος ήταν
επιφορτισμένος με τον έλεγχο της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Σε αυτές, σύμφωνα
με το MEGA, προκύπτει μία χρονική αντίφαση στον χρόνο του ελέγχου των
βαγονιών και του φορτίου τους και της αναχώρησης του τρένου.
Χαρακτηριστικά, το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου στον εμπορευματικό σταθμό της
Θεσσαλονίκης, ο επιθεωρητής του ΟΣΕ εξετάζει την εμπορική αμαξοστοιχία πριν
αυτή ξεκινήσει. Ο συγκεκριμένος υπάλληλος ερωτήθηκε το 2023 αλλά και το 2024
από τους δικαστές εάν όταν έλεγξε το τρένο εάν υπάρχει κάποιο φορτίο που δεν
αναγραφόταν, και εκείνος υποστήριξε πως δεν είχε δει κάποιο επιπλέον φορτίο.
Το 2024 όταν ρωτήθηκε για το πότε προχώρησε στον έλεγχο του τρένου, δήλωσε
πως είχε ολοκληρώσει τον έλεγχο μέχρι τις 8:30 το μοιραίο βράδυ. Στη
συνέχεια, συντάσσει ένα σχετικό έγγραφο στο οποίο αναγράφεται πως ο έλεγχος
ολοκληρώθηκε στις 21:00.
Ωστόσο, σε ένα άλλο έγγραφο εκείνης της ημέρας φαίνεται πως το τρένο μπήκε
για έλεγχο στις 21:05 ως τις 21:45 και στις 21:35 είχε ολοκληρωθεί ο
έλεγχος.
Έτσι, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, υπάρχει το ενδεχόμενο το τρένο να μην είχε
εξεταστεί καν καθώς υπάρχει η χρονική αντίφαση.