Η πολυσέλιδη Έκθεση, που περιλαμβάνεται στη δικογραφία, έχει παραδοθεί από τον Ιανουάριο του 2024 - Την υπογράφει ο μηχανολόγος-ηλεκτρολόγος Αναστάσιος Δέδες, με εξειδίκευση στην ανάλυση σιδηροδρομικών δυστυχημάτων - Διορίστηκε από την οικογένεια της αδικοχαμένης Αναστασίας Παπαγγελή
Σε μία πλήρη καταγραφή «του πώς και του γιατί» της πυρόσφαιρας που δημιουργήθηκε μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, την 28η Φεβρουαρίου του 2023, προχωρεί η Έκθεση του πραγματογνώμονα Αναστάσιου Δέδε, που είχε διοριστεί από την οικογένεια της 19χρονης Αναστασίας Παπαγγελή, που έχασε τη ζωή της στο φονικό δυστύχημα.
Με την έκθεσή του, που έχει παραδοθεί στον εφέτη - ανακριτή από τον Φεβρουάριο του 2024, ο κ. Δέδες, που είναι ηλεκτρολόγος - μηχανολόγος εξειδικευμένος στη διερεύνηση σιδηροδρομικών δυστυχημάτων, καταρρίπτει όλες τις θεωρίες συνομωσίας για παράνομο εύφλεκτο υλικό αποδίδοντας την δημιουργία της πυρόσφαιρας στην ανάφλεξη των ελαίων των μετασχηματιστών της επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην Έκθεση, δύο δευτερόλεπτα πριν τη σύγκρουση παρατηρείται έντονος φωτισμός που πιθανότατα είναι από τροχοπέδηση της επιβατικής αμαξοστοιχίας, σημειώνει ο πραγματογνώμονας - και συνεχίζει. Από τα στοιχεία (καταγραφή ταχύτητας της εμπορικής αμαξοστοιχίας) προέκυψε ότι η συγκεκριμένη αμαξοστοιχία πριν τη σύγκρουση τροχοπέδησε και αυτή. Τελικά είχαμε σύγχρονη τροχοπέδηση των ηλεκτραμαξών και των δύο αμαξοστοιχιών.
Επειδή, λοιπόν, τη στιγμή της σύγκρουσης, είχαμε τροχοπεδήσεις αποτέλεσμα ήταν και η παραγωγή σπινθήρων στις σιδηροτροχιές.
Αμέσως μετά τη σύγκρουση έγινε άμεση συρρίκνωση του φέροντος οργανισμού των ηλεκτραμαξών, με αποτέλεσμα τη διάρρηξη των δοχείων που περιείχαν έλαιο ψύξης των μετασχηματιστών. Το συγκεκριμένο έλαιο είχε σημείο ανάφλεξης μεγαλύτερο των 300 βαθμών Κελσίου και σημείο έκρηξης άνω των 400 βαθμών Κελσίου (18). Η συνολική ποσότητα του ελαίου ψύξης ήταν 7200 κιλά καθόσον κάθε μετασχηματιστής περιείχε 2400 κιλά ψυκτικού σιλικονούχου ελαίου.
Με τη σύγκρουση, λοιπόν, η μεγάλη ποσότητα του λαδιού διασκορπίστηκε στο σημείο και αναμίχτηκε εκτοξευόμενο, σαν εκνέφωμα με το οξυγόνο της ατμόσφαιρας. Είχαμε, λοιπόν, δύο εστίες πυροδότησης, η μία στο ύψος των σιδηροτροχιών (κάτω ακριβώς από τους μετασχηματιστές), που πυροδοτήθηκε από τους σπινθήρες της τριβής λόγω τροχοπέδησης και μια δεύτερη πυροδότηση, που έγινε στο εκνέφωμα που είχε κατακλύσει τον χώρο πάνω από τις οροφές, όπου με την αποκοπή του αγωγού παροχής ρεύματος στον παντογράφο δημιουργήθηκε, με αποτέλεσμα να έχουμε τη δεύτερη μεγάλη λάμψη, η οποία πυροδότησε το εκρηκτικό μείγμα των παραγώγων χημικών στοιχείων του ελαίου ψύξης μαζί με το οξυγόνο και διατήρησε τη λάμψη. Όταν μειώθηκαν τα προϊόντα της καύσης η «μπάλα», άρχισε σταδιακά να μειώνει τη διάμετρό της και τελικά μετά λίγα δευτερόλεπτα κατέπεσε, όπως αναφέρει.
Όπως επισημαίνει η έκθεση Δέδε, «το φαινόμενο Arc Flash αποτελεί μία επικίνδυνη κατάσταση η οποία συνοδεύεται από την απελευθέρωση τεράστιας ποσότητας ενέργειας που προκαλείται από ένα ηλεκτρικό τόξο (NFPA 70E - the relevant standard from the National Fire Protection Association). Η κλιμάκωση ενός φαινομένου Arc Flash εκδηλώνεται με τη μορφή έκρηξης τόξου (Arc Blast ). Η συνέχιση του φαινομένου αυτού καταλήγει σε βραχυκύκλωμα, όπως στην περίπτωσή μας που ενεργοποιεί τον αντίστοιχο διακόπτη προστασίας, ο οποίος μετά από συγκεκριμένο χρόνο διακόπτει την παροχή ρεύματος και τελικά έχουμε διακοπή. Το φαινόμενο όπως εξελίσσεται περιγράφεται παρακάτω. Είναι εμφανές ότι κατά την εξέλιξη αναπτύσσονται θερμοκρασίες εως 20.000 °C.»
Η δημιουργία της πυρόσφαιρας δευτερόλεπτο το δευτερόλεπτο, σύμφωνα με την Έκθεση Δέδε:
Στις 23:18:28 γίνεται η μετωπική σύγκρουση.

Στις 23:18:29 δημιουργείται λάμψη σχήματος «μπάλας»


Από 23:18:29-23:18:32 η διάμετρος της «μπάλας» μεγαλώνει.



Από 23:18:32-23:18:40 η διάμετρος μικραίνει καθώς εξαντλούνται τα αέρια
καύσιμα (παράγωγα από την εκτίναξη-εκνέφωση) του ψυκτικού λαδιού των
μετασχηματιστών των ηλεκτραμαξών που συγκρούστηκαν. Ακολούθως η πυρκαγιά
επεκτάθηκε στα βαγόνια της επιβατικής και συνεχίστηκε λόγω υπάρχουσας καύσιμης
ύλης (πλαστικά, καθίσματα, κουρτίνες από ύφασμα, μονώσεις).








Οι διαφορές της ώρας που εμφανίζονται στις φωτογραφίες και στην πραγματική ώρα
αποδίδονται από τον πραγματογμώμονα στη ρύθμιση του ρολογιού της κάμερας: «Από
την έρευνα των διορισμένων πραγματογνωμόνων προέκυψε ότι υφίσταται απόκλιση 2
λεπτών και 50 δευτερολέπτων από την πραγματική ώρα που καταγράφει ορθά η
κάμερα Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου», αναφέρεται στην Έκθεση.
Ο Βερβεσός «έθαψε» την Έκθεση που κατέρριπτε τις θεωρίες συνωμοσίας για τα Τέμπη - Την είχε παραγγείλει ο ίδιος!
Τον Αναστάσιο Δέδε, είχε ορίσει πραγματογνώμονα η Ολομέλεια των Δικηγορικών
Συλλόγων - Την έκθεση του Δέδε, το περιεχόμενο της οποίας δημοσιοποίησε
σήμερα το protothema.gr, την παρέδωσε τον Φεβρουάριο του 2024 στον
Ανακριτή ο Βερβεσός, αποκρύπτοντας όσα έγραφε και εξακολουθούσε να μιλά για
«μπάζωμα»
«Στοιχεία που έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας έχουν αφήσει στην
ελληνική κοινωνία την εικόνα ότι το έγκλημα των Τεμπών έχει στιγματιστεί από
μια προσπάθεια αποπροσανατολισμού», έγραφε πρόσφατα σε υπόμνημά του προς τον
εφέτη - ανακριτή ο πρόεδρος του ΔΣΑ Δημήτρης Βερβεσός - για να αποδειχθεί
μέσα σε λίγες ημέρες ότι είχε στα χέρια του από τον Ιανουάριο του 2024 την
έκθεση του πραγματογνώμονα Αναστασίου Δέδε, που κατέρριπτε όλες τις
θεωρίες συνωμοσίας για την πυρόσφαιρα η οποία σχηματίστηκε αμέσως μετά την
σύγκρουση των τρένων την οποία «έθαψε», αρκούμενος να την αποστείλει στον
ανακριτή της υπόθεσης, ενώ συνέχισε να μιλά για «μπάζωμα»: Αυτό, παρά το
γεγονός ότι η Έκθεση που είχε παραγγείλει αναφέρει σαφώς ότι η φωτιά που
ξέσπασε είχε ως αιτία την σύγκρουση των τρένων, το ηλεκτρικό τόξο που
δημιουργήθηκε και την καύση των ελαίων των μετασχηματιστών της μηχανής έλξης
της επιβατικής αμαξοστοχίας!
Ο Δημήτρης Γαλλής, που έκανε τη σχετική ανάρτηση είναι πρώην δικηγόρος συγγενών θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη.
🔴Δηλαδή ο Πρόεδρος του ΔΣΑ-σύμφωνα με τον πρώην συνήγορο οικογένειας θύματος-προσέλαβε ικανό & έμπειρο πραγματογνώμονα (κ. Δέδε) και επειδή δεν «βόλευε» το πόρισμα του, το ΕΚΡΥΨΕ;‼️‼️
— Μπ. Παπαπαναγιώτου (@bpapapanagiotou) April 2, 2025
🔴Πόσοι ακόμα θα βγουν στην σέντρα της άθλιας πολιτικής κερδοσκοπίας πάνω στα 57 θύματα;;;‼️ pic.twitter.com/aq8YLTVVBs
Η Ολομέλεια των δικηγόρων για την Έκθεση Δέδε
Η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων σημείωνε μεταξύ άλλων στο υπόμνημά της
προς τον εφέτη ανακριτή, στις 28 Φεβρουαρίου του 2024:
Κύριε Ανακριτά,
Οι Δικηγορικοί Σύλλογοι της Χώρας στέκονται αρωγοί στο σοβαρό, πολύπλοκο και
δύσκολο έργο Σας. Δυστυχώς ο εύλογος χρόνος της έρευνας βρίσκεται στα όριά
του μετά από ένα χρόνο από το δυστύχημα.
Στα πλαίσια της αρωγής αυτής και προς υποβοήθηση του δύσκολου και πολύπλοκου
έργου Σας η Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος διόρισε
ως Τεχνικό Σύμβουλο τον ειδικό Πραγματογνώμονα κ. Αναστάσιο Χ. Δέδε,
Μηχανολόγο – Μηχανικό (εκ των καταλόγων Πραγματογνωμόνων των Εισαγγελιών
Αθηνών και Πειραιά) και του ανέθεσε τη διερεύνηση του σιδηροδρομικού
δυστυχήματος των Τεμπών της 28.02.2023. Ο ανωτέρω Πραγματογνώμονας συνέταξε
την από Ιανουάριο 2024 «Έκθεση Τεχνικού Συμβούλου», την οποία και σας
προσκομίζομε σήμερα, στην οποία με εμπεριστατωμένο, αντικειμενικό και
επιστημονικό τρόπο αναλύει τις συνθήκες του δυστυχήματος των Τεμπών και
καταλήγει σε συγκεκριμένα συμπεράσματα, τα οποία θα βοηθήσουν στην αναζήτηση
της αλήθειας, στην εξακρίβωση των πραγματικών περιστατικών και θα
υποβοηθήσουν το έργο της Ανάκρισης και της γενικά της δικαιοσύνης.