28 Απριλίου 2025

Κυρανάκης: Κάθε πολίτης θα μπορεί να βλέπει σε πραγματικό χρόνο πού βρίσκονται τα τρένα


«Στόχος μας να δώσουμε μεγαλύτερη διαφάνεια με ένα Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας» τόνισε σε συνέντευξη Τύπου ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, για την εξειδίκευση των μέτρων άμεσης εφαρμογής που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων, που αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τις αμέσως επόμενες ημέρες.

Το νομοσχέδιο στηρίζεται σε δύο πυλώνες. Ο πρώτος θα περιλαμβάνει ρυθμίσεις, οι οποίες θα στοχεύουν στην ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ ο δεύτερος θα αφορά το προσωπικό.

Ο κ.Κυρανάκης μίλησε για τις «κάμερες που θα μας δώσουν στοιχεία για τις γραμμές, κάτι που βοηθά τη ΡΑΣ να κάνει καλύτερα τη δουλειά της όπως και τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ». Συμπλήρωσε, δε, ότι το «σύστημα του HEPOS θα δίνει πλήρη αναφορά όπως αναφορά για παραβίαση ορίων ταχύτητας, προβλήματα γραμμής όπως για λακκούβες και καθιζήσεις. Θα μπορούμε να διορθώνουμε και να συντηρούμε το δίκτυο».

Τα μέτρα που δρομολογούνται

Σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη, δημιουργείται η πλατφόρμα railway.gov.gr για να ελέγχουν οι πολίτες που βρίσκονται τα τρένα. 

Ανέφερε δε τις επιμέρους εφαρμογές:

- Ψηφιακό Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων
- Σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού αμαξοστοιχιών
- Εφαρμογή καταγραφής εντολών και παραβάσεων

Όπως είπε, στις νέες Δομές Ασφαλείας Σιδηροδρόμου περιλεμβάνεται η Ίδρυση και λειτουργία του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας του ΟΣΕ, με δυνατότητα εποπτείας αμαξοστοιχιών, συλλογής δεδομένων κίνησης, παρακολούθησης αξιολογήσεων κινδύνου, προληπτικής ενημέρωσης και άμεσης παρέμβασης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Μίλησε για την εκπαίδευση και Αξιολόγηση του Προσωπικού Σιδηροδρόμου με Αυστηροποίηση Κυρώσεων:

• Δοκιμασίες αξιολόγησης στελεχών κρίσιμων καθηκόντων πριν και μετά την πρόσληψη
• Συνεργασία με Ένοπλες Δυνάμεις στην αξιολόγηση καταλληλότητας προσωπικού ασφαλείας
• Προϊστάμενος Αμαξοστοιχίας
• Ειδική Μονάδα Επιθεωρητών Σιδηροδρόμου
• Κυρώσεις Παράβασης Γενικού Κανονισμού Κίνησης
• Πρόσβαση σε εγκαταστάσεις και υπηρεσίες κατάρτισης προσωπικού σιδηροδρομικών
επιχειρήσεων και διαχειριστή υποδομής
• Διεύρυνση Πιστοποίησης Υπεύθυνων για την συντήρηση Φορέων

Αναφερόμενος στην ταχεία στελέχωση των ΡΑΣ και ΕΟΔΑΣΑΑΜ σημείωσε πως θα υπάρξουν:

• Επιτάχυνση προσλήψεων Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων
• Επιτάχυνση προσλήψεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ
• Ανεξαρτησία Διαχείρισης Πόρων ΕΟΔΑΣΑΑΜ

Η σύγχρονη εταιρική δομή για τον νέο ΟΣΕ περιλαμβάνει ενίσχυση αποτελεσματικότητας και επιτάχυνση διαδικασιών με έμφαση σε:

• Στελέχωση της εταιρείας με όρους ιδιωτικής οικονομίας
• Προσέλκυση στελεχών από το εξωτερικό
• Ταχύτερες προσλήψεις για κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας
• Ταχύτερες διαδικασίες ανάθεσης και υλοποίησης κρίσιμων έργων στον Σιδηρόδρομο

Σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη θα αναβαθμιστεί το κέντρο εκπαίδευσης του ΟΣΕ και ήδη έχουν ξεκινήσει συνομιλίες με διεθνείς οργανισμούς.

«Η κεντρική μας φιλοσοφία είναι να δώσουμε ορατότητα στην ασφάλεια. Θεωρούμε ότι αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να αποκαταστήσουμε το κενό εμπιστοσύνης που υπάρχει μεταξύ κοινωνίας και του σιδηροδρόμου. Είμαστε αποφασισμένοι να τα καταφέρουμε με τον ΟΣΕ», ανέφερε.

«Είμαστε σε φάση επαναδιαπραγμάτευσης με την Hellenic Train για όλα τα θέματα», είπε μεταξύ άλλων ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών.

Ο υφυπουργός Μεταφορών αναφέρθηκε στην υπογραφή συμβάσεων που αφορούν, μεταξύ άλλων, την αποκατάσταση του δικτύου στη Θεσσαλία, την υπογειοποίηση στα Σεπόλια και έκανε αναφορά σε συμβάσεις στην Πελοπόννησο αλλά και στον Δομοκό.

«Τον επαγγελματικό και την υψηλή ετοιμότητα που έχω δει να την έχουν αρκετοί υπάλληλοι, θέλουμε να την έχουν όλοι και οι καλοί θα επιβραβεύονται», σημείωσε, μεταξύ άλλων. 

«Θέλαμε να έχουμε ένα σύστημα που θα μας επιτρέπει με ακρίβεια εκατοστών να βλέπουμε το πού είναι τα τρένα σε πραγματικό χρόνο. Αυτό είναι ένα σύστημα που προσφέρει επιπλέον δικλείδα ασφαλείας», είπε ο κ. Κυρανάκης.

«Η προϋπόθεση  για να προσελκύσουμε επενδυτές είναι να ολοκληρωθούν τα έργα που θα μας φέρουν σε ένα δίκτυο ευρωπαϊκών προδιαγραφών», είπε μεταξύ άλλων.

«Η στρατηγική που είχε επιλεγεί είναι η πρόσληψη ενός τεχνικού συμβούλου με διεθνές κύρος στον νέο ΟΣΕ. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως όποια εταιρεία αναλάβει αυτή τη σύμβαση, θα έχει την υποχρέωση να φέρει στελέχη για πέντε χρόνια (...). Ένας από τους οργανισμούς που συνομιλούμε είναι και ο γαλλικός, αλλά δεν είναι ο μόνος. Εμείς θα συνομιλήσουμε με αρκετές χώρες που έχουν αξιόπιστους σιδηρόδρομους και θα πάρουμε την απόφασή μας με βάσει τη διαθεσιμότητα, τη διάθεση να προσφέρει και το κόστος», ανέφερε ο υφυπουργός Μεταφορών.