«Οι εκθέσεις μας δεν συμπεριλήφθηκαν στο πόρισμα» τόνισε ο ερευνητής
καθηγητής και επικεφαλής του Πανεπιστημίου της Γάνδης, Bart Merci, ο οποίος
υποστηρίζει - όπως και ο συνεργάτης του-, ότι δεν έχουν καμία εμπλοκή με το
πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το δυστύχημα στα Τέμπη.
Σε επικοινωνία του με τον ΑΝΤ1, ο κ. Merci ξεκαθάρισε ότι «ουδέποτε υπήρξε
επίσημη έγκριση ή αποδοχή του πορίσματος από την πλευρά του Πανεπιστημίου
της Γάνδης».
Σχετικά με τις προσομοιώσεις, ο ερευνητής καθηγητής δήλωσε ότι «ο Οργανισμός
Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης επικοινώνησε με εμάς (την ερευνητική
ομάδα του Πανεπιστημίου της Γάνδης) στις 17 Δεκεμβρίου του 2024, δηλώνοντας
ότι με τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ διερευνούσαν το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών. Αυτό
είχε ως αποτέλεσμα να μας ζητηθεί να εκφράσουμε την επιστημονική γνώμη
σχετικά την εγκυρότητα του CFD για την χρήση και την ανάλυση, αλλά και να
επανεξετάσουμε την ανάλυση CFD όπως είχε εκτελεστεί εκείνη την στιγμή».
Το CFD είναι μία τεχνική για την εκτέλεση προσομοιώσεων υπολογιστή. Στην
συγκεκριμένη περίπτωση για την πυρόσφαιρα. Υπενθυμίζεται ότι ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ,
είχε απευθυνθεί στο ερευνητικό κέντρο της Γάνδης έτσι ώστε να πέσει φως στα
αίτια της πυρόσφαιρας.
«Ολοκληρώσαμε αυτές τις εργασίες σε μία περίοδο 3 εβδομάδων, δηλαδή τον
Ιανουάριο του 2025 με βάση της πληροφορίες που παρέχονται από τον υπεύθυνο
επικοινωνίας για τις εργασίες μας. Δεν είναι σαφές για εμάς σε ποιο βαθμό οι
ρυθμίσεις των προσομοιώσεων, αυτές που οδηγούν στα αποτελέσματα στην δημόσια
έκθεση, αποκλίνουν από αυτό που εξετάσαμε» συνέχισε ο κ. Merci.
«Παραδώσαμε τις εκθέσεις μας σε εύθετο χρόνο, αλλά αυτές δεν συμπεριλήφθηκαν
στην δημόσια έκθεση» τόνισε ο ερευνητής καθηγητής και επικεφαλής του
Πανεπιστημίου της Γάνδης, ξεκαθαρίζοντας ότι «η ομάδα μου δεν συμμετείχε
ενεργά ούτε στην ανάλυση των αιτιών του δυστυχήματος ούτε στην συγγραφή της
τελικής δημόσιας έκθεσης».
Αναφορικά με το εάν το Πανεπιστήμιο της Γάνδης πραγματοποίησε προσομοιώσεις
και χρησιμοποίησε τεχνητή νοημοσύνη για να βγάλει συμπεράσματα, ο κ. Merci
είπε στον ΑΝΤ1 πως «επανεξετάσαμε την ανάλυση των προσομοιώσεων όπως είχε
εκτελεστεί εκείνη την στιγμή». «Υπεύθυνος επικοινωνίας μας ήταν ο κ. Κώστας
Λακαφώσης» κατέληξε ο κ. Bart Merci.
Τα πιστοποιητικά ασφαλείας
Ο ERA ( ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων) ένα μήνα πριν το δυστύχημα
έδωσε 5ετές πιστοποιητικό ασφάλειας στη Hellenic Train, πιστοποιώντας την
εταιρεία ως ασφαλή μεταφορέα, ενώ ενώ ήλεγχε και τη Ρυθμιστική Αρχή
Σιδηροδρόμων από το 2019 ως Ανεξάρτητη Αρχή Ασφαλείας. Μάλιστα, η ΡΑΣ
είχε δώσει πιστοποιητικό ασφαλούς λειτουργίας στον ΟΣΕ.
Την ίδια στιγμή, αποκαλύπτεται ότι ήταν ο κ. Μπαρτ Άκου, το Νο2 του Ευρωπαϊκού
Οργανισμού σιδηροδρόμων, ο οποίος συμμετείχε στη σύνταξη του πορίσματος του
ΕΟΔΑΣΑΑΜ , που έφερε σε επαφή τον Οργανισμό με το πανεπιστήμιο της Γάνδης.
Μάλιστα, όπως προκύπτει από την εσωτερική αλληλογραφία του με τον Χρήστο
Παπαδημητρίου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ήταν εκείνος που επέμενε ότι η ανάφλεξη
στοιχείων του τρένου δεν έχουν παίξει ρόλο στην ενεργοποίηση της πυρόσφαιρας.
Μάλιστα, ο Βέλγος ειδικός αναφέρεται στα βίντεο της Interstar, λέγοντας ότι το
γεγονός πως το συμπέρασμα αυτό δεν υποστηρίζεται σαφώς από τα βίντεο, δεν
σημαίνει ότι αναιρούνται τα ευρήματα που προκύπτουν από στοιχεία.