23 Ιουνίου 2025

Ράλλυ Ακρόπολις: Οι Έλληνες νικητές που έγραψαν ιστορία και στέφθηκαν «θεοί»


Τα πρώτα χρόνια του Ράλλυ Ακρόπολις, που φέτος κλείνει τα 70 χρόνια ιστορίας, οι Έλληνες οδηγοί αναδείχθηκαν νικητές στους αγώνες που απαιτούσαν μεγάλη αντοχή από τους ίδιους και τα αυτοκίνητα τους.

Το 1952 όταν ο αγώνας ήταν ακόμη εθνικός νίκησε ο Γιάννης Πεσματζόγλου με συνοδηγό τον Νίκο Παπαμιχαήλ με μία Chevrolet.

Το 1953 στο πρώτο Ράλλυ Ακρόπολης νικητής αναδείχθηκε ο Νίκος Παπαμιχαήλ με συνοδηγό τον Σπύρο Δημητράκο με μία Jaguar XK120.

Το 1954 ο Πέτρος Παπαδόπουλος στο τιμόνι ενός Opel Record και συνοδηγό τον Σπύρο Δημητράκο κερδίζουν το 2ο Ράλλυ Ακρόπολις. Το 1955 νικητής είναι και πάλι ο Γιάννης Πεσματζόγλου με συνοδηγό τον Μ. Παπανδρέου σε ένα Opel Kapitan.

Ο Γιάννης Πεσματζόγλου καταγόταν από την γνωστή οικογένεια Πεσματζόγλου και ξεκίνησε να τρέχει σε αγώνες μοτοσυκλέτας το 1929 και από το 1951 σε αγώνες αυτοκινήτων με Κορβέτ και συνέχισε να τρέχει μέχρι το 1989. Είχε 36 συμμετοχές στο Ράλλυ Ακρόπολις και το 1968 έκανε την καλύτερη επίδοση που έχει πετύχει ποτέ Έλληνας οδηγός στην Ανάβαση Πάρνηθας και δεν έχει καταρριφθεί μέχρι σήμερα, με χρόνο 6′,37″,9. Γι’ αυτή του την επίδοση απέκτησε το προσωνύμιο «Σερ Τζον των Βουνών», όπως τον αποκάλεσαν τότε οι εφημερίδες της εποχής.

Χρειάστηκε να περάσουν 40 χρόνια μέχρι ένα ελληνικό πλήρωμα να κερδίσει και πάλι το Ράλλυ Ακρόπολις. Το 1995 ο Άρης Βωβός με συνοδηγό τον Κώστα Στεφανή μέσα σε μία Lancia κατέκτησαν την πρωτιά.

«Είναι μία συλλογική δουλειά και μάλιστα έχει και πολύ εγωισμό και θα το εξηγήσω τι εννοώ. Θέλει να αποδώσει 100% το αυτοκίνητο αφού έχει προετοιμαστεί σωστά, να αποδώσουν 100% οι μηχανικοί την ώρα που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα και να το λύσουν, να αποδώσει 100% οδηγικά ο οδηγός, 100% ο συνοδηγός και στο τέλος ανεβαίνουμε εμείς οι δύο στην ράμπα», λέει ο συνοδηγός αγώνων, Κώστας Στεφανής.

«Το Ράλλυ Ακρόπολις για εμένα είναι μέρος της όλης μου αγωνιστικής δράσης. Είναι ένας αγώνας ο οποίος πάντα για εμένα αποτελούσε μία μεγάλη πρόκληση γιατί συγκρινόσουν πάντα με τους καλύτερους οδηγούς. Ο κόσμος ο οποίος ήταν πάντα πάρα πολύς στα βουνά σε υποδεχόταν με πολύ μεγάλη αγάπη και με πολύ μεγάλο χειροκρότημα. Όλα αυτά μαζί είναι το Ράλλυ Ακρόπολις», αναφέρει ο οδηγός αγώνων, Άρης Βωβός.

Στην διάρκεια του Ράλλυ αρκετοί Έλληνες οδηγοί βρέθηκαν στις πρώτες θέσεις της κατάταξης και ξεχώρισαν ανάμεσα σε επαγγελματίες οδηγούς από το εξωτερικό. «Σαν οδηγοί Έλληνες είναι παρά πολλοί μεν αλλά δύο θα ξεχωρίζουν που έχουν φέρει ο ένας τα καλύτερα αποτελέσματα και ο άλλος το μεγαλύτερο θέαμα. Τον Σιρόκο (σ.σ. ψευδώνυμο του οδηγού Τάσου Λιβιεράτου) θα πρέπει να πω που είχε φέρει δύο φορές νομίζω δεύτερη θέση στο Ράλλυ Ακρόπολις (σ.σ. 1975 και 1976 δεύτερος στην γενική κατάταξη με μία Alpine Renault A110) με πάρα πολλούς μεγάλους ξένους οδηγούς. Και φυσικά τον Γιώργο Μοσχού, ο οποίος ξεσήκωνε πάντα τα πλήθη και έχει τερματισμούς και καλές θέσεις στον αγώνα», λέει η αλυτάρχης του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις, Ανίτσα Πάσαλη.

Elpa Rally 1952 Γιάννης Πεσματζόγλου – Νίκος Παπαμιχαήλ Chevrolet
1ο Ράλλυ Ακρόπολις 1953 Νίκος Παπαμιχαήλ – Σπύρος Δημητράκος Jaguar XK 120
2ο Ράλλυ Ακρόπολις 1954 Πέτρος Παπαδόπουλος – Σπύρος Δημητράκος Opel Record
3ο Ράλλυ Ακρόπολις 1955 Γιάννης Πεσματζόγλου – Μ. Παπανδρέου Opel Kapitan
42ο Ράλλυ Ακρόπολις 1995 Άρης Βωβός – Κώστας Στεφανής Lancia Delta HF Integrale